Kurade minidag sex månader gamla son för två månader sedan och fick då omedelbart 11-12-timmarsnätter ganska omgående, vilket vi i familjen är mycket glada för!
Kortfattat så har den här processen genom ett par rejäla snuvor med falsk krupp gjort att vi i två omgångar har varit tvugna att ta upp lilleman några nätter, samt bedömt det vara helt nödvändogt att hjälpa honom till sömns lite extra vid läggning, när han varit så slemmig att vi absolut inte velat att han ska skrika något för att förvärra det hela. Jag tor att detta är orsaken till de problem vi nu hart med hans läggning på kvällen och hans problem med att sova 1,5 timma i sträck på dagen. Jag känner att jag nu beöver hjälp för att få ordning på sonens sömn, för jag mår ganska dåligt av hans ledsenhet/skrik och VET att han skulle kunna somna/sova utan gråt vid det här laget.
Så till mina frågor; Hur får jag honom att lyssna på ramsan, han reagerar inte på den alls?
Vad är det bästa antalet sovtimmar just nu? Har sökt efter schema för sexmånaders, men finner inget riktigt bra. Såhär ser vårt ut sedan två veckor, (då jag ändrade i tron om att han sov för mkt på dan, vilket bidrog till lite mindre uppvak under vargtimmarna):
07.30 Morgon, ammas och ersättning
10.00 Sova 1,5
12.00 Mat
14.00 Sova 45 min
15.00 Mat
16.15 Sova 20 min
17.45 Mat
19.15 Nattslurk
19.30 Sova natt
Det verkar som att han redan har lite svårare att somna på kvällen pga av de 20 min innan kvart i fem, men han är väl för liten för att sova bara två ggr än, eller vad säger ni experter?
Just nu är han frisk och jag skulle så gärna vilja få ordning på läggningarna (han kan protestera rejält även på dagen, både inne och ute i vagnen) så att han inte förknippar den underbara sömnen med gråt. På dagen har jag valt att ha det första långa passet inne, efter tips till en annan förälder här på forumet, som fick det rådet till kuren/sömnen satt sig ordentligt. Ute somnar han verkligen inte om själv, han skriker sig varm och blöt och är alldeles hysterisk om jag inte hjälper honom genom att vagna eller vid läggning gå ett par minuter. Han somnar då blixtfort, vilket får mig att konstatera att han KAN slappna av och somna bra... Numera är hans ideliga vändande till rygg ett bekymmer också, har svårt att somna om på rygg...
Mycket tacksam för lite objektiva ögonoch förslag på vår situation, man ser ju inte själv vad man gör för fel!
/Minibustrollet