Tips för liten Olof

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
videunge

Re: Tips för liten Olof

Inlägg av videunge »

Hej :D

Scheman är som gamla jeans. När dom är dom skönast, mjukast och sitter såååå bra så är dom så slitna att dom börjar rämna och då är det bara att inse faktum och köpa nya :roll: Vi börjar närma oss något sådant med lillebrors schema, men jag avvaktar lite till får vi se.

Annars säger ju folk att man lär sig saker när man får barn. Visst är det så. Men ibland blir jag lite förvånad över just VILKA saker man får lära sig. Mina barn har till exempel lärt mig tycka om ny mat. När man skall ge smakportioner så får man ju försöka variera och jag brukade smaka lite för att se att det var ok och inte för varmt. PÅ det sättet lärde jag mig äta avokado tex. Och när jag väntade Olof så hade jag någon gravidnoja på mineralvatten som jag innan avskytt. Men då blev jag helt plötsligt så vuxen att jag klarade det med. =D>

Mat är annars ett projekt här hemma. Olof kan ju som bekant äta lite färre saker än alla andra. Jag har blivit väldigt uppfinningsrik på vad man kan göra mat på. Det roliga är att när jag exprimenterar för att hitta rätter åt honom så brukar storasyster gilla det med. Gjorde tex risgrynsgröt med rismjölk och lite kanel. Storan som i vanliga fall vägrar risgröt käkar nu sån gröt med god aptit. Mannagrynsgröt ( det var innan vi kom på att han inte tål mannagryn :evil: ) med havremjölk. Det är jättesmaskigt.

Nu senast när vi skulle laga mat så blev jag lite inspirerad av att Olof ju får så mycket goa grönsaker i sin mat. Och inspirerad av "Nya Mamman" här på forumet så bestämde jag och storan att vi skulle göra knasig köttfärssås. Så vi mixade ner rejält med gröna ärtor, paprika, soltorkad tomat och lite spenat i såsen. TYp hur mycket grönsaker kan man gömma egentligen. Dottern åt 3 stora portioner och samma sak dagen efter då vi fick lunchlåda :shock: Hon brukar en bra dag ta typ en matsked köttfärrsås. Det skall bli mer grönsaker framöver! Sen tycker hon att leka leken låta pappa gissa vad det är i maten är rolig. Speciellt rolig den dagen eftersom han gick bet fullständigt. han kom inte på varken ärtorna eller paprikan eller spenaten. Storan skrattade så hon tjöt när han försökte gissa. Olof hängde på och skrattade så lilla tjocka magen hoppade.

På Olofs matfront verkar det äntligen stabilt. Nå skapligt i alla fall. Och idag kom syster springandes. mamma, mamma, MAAAAAMMA! Han har fullt med tänder! och minsan är det inte två små risgryn :wink:
Står gör an tills han kommer på att han inte kan. Men roligast är att låna syrrans dockvagn som gåvagn.

Dagens projekt var att slänga kartonger och tidningar. Med risk för överlass så lastade jag Olof, en ikeakasse med kartonger och en med tidningar på cykeln. Storasyster fick cykla själv. Vi skulle posta två brev också och hon hade det viktiga uppdraget att vara kurir. Hon hade dom i sin lilla ryggsäck. Olof var förste slängare tillsammans med syrran. Upp med bägge barnen på avsatsen vid hålet på containern och kassen emellan så fick de vräka ner allting. Olof med lite hjälp förståss. Finemang! :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !

Vilket härligt liv ni har tillsammans :) :heart: .

Ja, det där med schemat är ju lite lurigt kan jag tycka. Hur ser det ut för er nu och vad är det för ändringar du funderar på? Jag är själv i lite samma situation, att det inte riktigt passar min lille juvel. Eftersom prinsarna är jämngamla så det kan vara intressant att se hur ni lägger upp dagen.

/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
videunge

Inlägg av videunge »

för tillfället är det väckning 07.15

grötfrukost kl 07.30 och när kläderna är på så får han en flaska (typ 2dl välling)

vi lämnar syster vid 9 på dagis och liten läggs när vi kommer hem ca 9.15 och sover utan problem 45 min. jag måste komma ihåg att väcka.... :roll:

lunch vid 11 med mat och efterrätt.

12-13.30 sova 1,5h. Inga skarvar förutsatt att han fått vara vaken efter förra luren. direkt efter det hämrat vi storan vid 14 och sen mellis när vi kommer hem vid 14.30.

sen har vi en liten 20 min lur vid 15.45-16.05.

kvällsmat vid 17.30. sen är det en liten kvällsprommenad och bad. välling vid 18.30 och sova vid 19.15.

nätterna fungerar bra. men scemat har tendens till att flytta framåt :roll: Liten är inte trött lika fort på morgonen och då följer långa luren med och em blir ibland bara 5 min. Här kan han bli rätt arg.

Det jag funderar på är 45-2 , 20-2 eller åt andra hållet med långa luren först. eller 20,1,5 ,20 så jag klurar lite men har också en del is i magen. Nackdelen med att långa luren flyttar fram är att det krockar med dagishämtning. skall jag hämta innan han skall sova så får jag absolut inte komma tidigare än 12 då de äter innan. så det blir lite pussel. Sen älskar jag den där långluren när jag kan sy så mycket jag vill. Så det är lite egoistiska skäl också. Sen har vi behållit 3 lurar av allergiorsaker med. När liten får sina sjok så behöver han utan tvekan 3 lurar och det är liksom lättare att förlänga en som redan är på plats än att uppfinna nya...

så ser det ut. Vill någon så är ni välkomna att tala förstånd med mig :wink: eller om någon har någon smart tanke :D

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !

Jag märker också att liten inte är lika trött på förmiddagen och att schemat därmed flyttas. Lättare för mig som har en och inte har så mycket bestämda tider att passa.

Nu har väl inte jag några egentliga tips för ditt upplägg men när man kollar på schema som föreslås är 14,5tim för 7-8 månaders och 9-11 månader 14 timmar. Eftersom våra knattar är på väg mot 9 månader kanske ett schema ska läggas som innehåller 14 timmar och lite till. Ja, nu funderar jag högt men 20 och sedan 2timmar.

Men jag gissar att du är vassare på det här än vad jag är. Lite tankar iallafall :wink: .

Kram Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
videunge

Inlägg av videunge »

Schematekniskt så har vi problem....

Vi går upp kl07.20 och äter frukost

lämna storan på dagis tar 08.45-09,15

liten sover 9,15-10

sen kan man dra lunchen MAX till 11.15. Då är det jättehungrigt.

Sen är mitt problem.....som jag vette 17 hur jag skall lösa.
som det ser ut nu så sover liten 12.30-14 med möjlighet till kl14.30 eftersom han ligger på gränsen i sömnbehovet.

kruuxet är att vi behöver hämta på dagis senast kl 14. Dagis äter lunch mellan 11.30-12.10. Den tiden kan man inte hämta. Hämtar jag vid 11 har jag två vrålhungriga barn och jag hinner inte laga mat. Hämtar jag efter dagis lunch så har jag en liten som bara vill sova och helst hinna en liten flaska innan sovet som skriker hela vägen dit och hem... ](*,)

Storasyster tappar alltså massor tid på dagis då det bara blir 2h i stället för 5h. Hon är så stor att det märks att hon verkligen behöver komma iväg och det mesta roliga som de gör ligger efter lunch.

Jag funderar på att göra tvärt om och köra långa luren på morgonen. Jag vet att många menar att man inte skall göra så MEN jag vet ochså att jag har en liten morgontröttmössa som gladeligen skulle sova minst 1,5 på morgonen. Jag vet också att vi gjorde så på storan.

alltså

07.15 välling
08.15 grötfrukost
9.30-11 ( med möjlighet att sova längre...)
11.30 lunch
13.45-14.30 sova 45
14.30 mellis
17.30 kvällsmat
18.45 nattslurk
19.15 god natt

är bara osäker på om han orkar em på det. Men som vi har det nu fungerar de dagar storan är hemma men dagisdagar blir det jätteilla så vi behöver förändra ngt.

tankar mottages tacksamt

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej videunge :D

Jag har alltid haft ganska klassiska scheman, med lânglur efter lunch. Tycker att det ger en bra fördelning av sömnen med en lânglur mitt pâ hâllet. Men det gâr ju att göra annorlunda förstâs. :D LindaVega till exempel hade alltid lângluren först:
LindaVega skrev:Vanligast är nog att slopa sistaluren och förskjuta de andra två så att sömnen blir lite mer jämnt fördelat, men det går också att länga långluren först (det har jag gjort med mina två äldsta) och kommer att göra med min yngsta också. Tycker det är skönt att "sova undan" före lunch, t ex 10-11.30 och sedan en lur runt 15-15.45 (eller 15.20) Särskilt på sommaren när man är ute och rör sig mer.
Tror du att det blir för lâng där pâ eftermiddagen sâ kanske du kan erbjuda lite vila pâ promenad eller dylikt? Eller ta lite sagoläsning i mammas knä sâ att lillen fâr varva ner lite.

Lycka till med schemafunderingarna.

:heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Tack Sarisparis :heart:

Jo lite så tänker jag, att det kan vara skönt att ha luren avklarad med. men främsta skälet är att det nu inte fungerar alls. storan hömtar jag jättestressad och vi hinner inte hem till sov för lillebror som såå klart blir ledsen #-o

Senaste jag funderar på är att förskjuta natten. 11h nätter är inget alternativ då syster behöver 12h. men förskjuta en halvtimme och sova 18.45-06.45. då skulle långaluren kunna ligga 12-15-13.45 typ. då skulle mina planer funka igen :roll: Då blir det 12-45-1,5 vad tror ni om det?

funderar vidare...
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej videunge :D

Visst är det intressanta ekvationer man har att jobba med som hemmamamma? 8) Med ett antal parametrar som har tendens att inte vara sâ där stabila som man skulle kunna önska. :lol:
videunge skrev:Senaste jag funderar på är att förskjuta natten. 11h nätter är inget alternativ då syster behöver 12h. men förskjuta en halvtimme och sova 18.45-06.45. då skulle långaluren kunna ligga 12-15-13.45 typ. då skulle mina planer funka igen :roll: Då blir det 12-45-1,5 vad tror ni om det?
Visst menar du lânglur mellan 12.15 och 13.45? Och sâ hämta storasyster sen? Det lâter ju som att dagen fram till dess har stora chanser att bli alldeles sâ där mysig och totalt utan stress som man önskar (för att inte tala om hur mycket du kommer att kunna sy :mrgreen: ). Undrar bara om inte eftermiddagen blir lite lâng? Men om du lägger natten som du sa vid 18.45 sâ kanske han orkar? Jag skulle nog ha lagt in en medvetet lugnare stund nânstans pâ eftermiddagen, typ sagostund eller promenad i vagn sâ att han fâr chans att vila lite.

videunge

Inlägg av videunge »

JO exakt det här är mitt dilemma! :lol:

det blir för MYCKET med en lur på em och för LITE utan.... Har jag luren så blir natten och framförallt insomning tjorvig. men jag börjar inse att han nog behöver det ändå. och vaknar och ligger och pratar för tidigt på morgonen. suck.

fast problemet i ekvationen är att han inte klarar morgonen. han har börjat grötvägra... och på välling klarar man sig ju inte så länge så det är gnälligt att somna första luren nu och jättegnälligt fram till lunch och så vill jag absolut inte ha det..servera potatismos till frukost? :roll: :lol: jag skall faktiskt testa.

funderar på att först ge ngt annat till frukost och se vad som händer om han blir riktigt mätt. funkar inte det och han inte orkar med så får jag backa till tre lurar igen. Får väl bli knasschemat 20-1,5-20 eller nått... vilka bekymmer man kan få... :wink:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kan du inte skjuta på långluren med 30 min då, då brukar många klara em bättre. :D

Den skjuts fram sen igen när fm luren försvinner.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

videunge skrev:servera potatismos till frukost? :roll: :lol: jag skall faktiskt testa.
Ja, think outside the box eller hur managementkonsulterna brukar säga! :lol: Nu hittar jag inte ât vart jag läste det, om det var i en trâd eller i hennes bok Râsmart familj, men Nya mammans dotter ât/äter tydligen räkor till frukost om det är hon som bestämmer. Och sâ länge man faktiskt Äter frukost sâ är väl allt som det ska, eller hur? :wink:

videunge

Inlägg av videunge »

Tack båda :heart:

Torsmamma, problemet med att skjuta långluren är att det då krockar med dagis. jag behöver då hämta innan långluren och liten orkar helt enkelt inte. han bara gråter och hinner inte komma till ro i tid.

nej det får bli ett 20-1,5-20 så länge och potatis till frukost :shock: :lol: och tidigarelägga långluren i stället. lite grann. så blir det längre em medlur och förhoppningsvis så stör den inte lika mycket.

vi jobbar på´t. så vi skall nog få ihop det här så småningom.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tetz

Inlägg av Tetz »

Varning för trådkapning! Först NU ser jag att du är en synörd precis som jag! :P Jag har inte sett att du har en www-knapp :oops: Min hobbykarriär med att sy barnkläder la jag dock på hyllan när jag rök ihop med min overlock. Så jag håller mig till att sy grejer som jag "behöver" (åkpåsar, vagnsdynor, blöjfodrad, skötbäddsöverdrag etc.). Sen åker jag alltid på att laga hela omgivningens trasiga kläder :wink: Slut på trådkapning.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge

Inlägg av videunge »

helt okej med trådkapningen Tetz. Vad kul att vi är fler som syr!

Nu har jag äntligen kommit fram till superschemat! :shock: :mrgreen: Det ni... :lol:

07.15 frukost välling( intas vaken så klart... :roll: )

08 second breakfast.Det blev kycklinggryta idag :shock: ...ja ja bara ungen äter.

09.30-11 sova 1,5

11.30 lunch

13.45-14.30 sova 45

14.45 mellis

17.30 kvällsmat

18.45 välling och sen sova

jag vet att det är udda att ha långa luren först, men jag fick ge mig till att lyssna på liten som verkligen är en morgontrötter. Får han bara en kortis så är han snabbt trött igen och orkar inte så länge som han behöver för att långa luren skall komma så sent att han orkar em. Allting blev snett liksom.

När däremot långa kommer först så blir han inte övertrött sen. Nu har jag fått tillbaka min solstråle igen och det fungerar perfekt med övriga aktiviteter i familjen med. Ingen stress någonstans i schemat! \:D/ Så nu behöver vi inte hålla på att träla med ett standardschema som inte passar. Åh vad glad jag är.

Stor kram på er alla som var med och tänkte. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Så klart man kan ha långluren först, det är många som har. Bara inte det vanligaste. :lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"