Hjälp, dagslurarna fungerar inte alls

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Bakslag

Inlägg av Norahsmamma »

Hej :D
Jag vet precis hur du känner dig. Man drabbas lätt av osäkerhet när allt har gått så bra och så kommer plötsligt ett bakslag. Det skrivs ofta här att kuren är en process och det är två steg fram och ett tillbaka. När man är mitt uppe i kuren vet jag av erfarenhet att det är jättesvårt att ta till sig det. Man vill ju liksom att allt ska funka NUUU :roll: :D .
Men nu har hon börjat protestera igen. För det mesta somnar hon fortfarande ganska bra, men vaknar sedan snabbt och är jättearg. Ramsar jag inte skriker hon resten av luren och ramsar jag blir hon också arg. Två gånger har jag känt mig tvungen att gå in och köra korta buffpass men det har egentligen inte heller hjälpt. Ibland funka det att lämna henne ifred, ska jag satsa på det eller ska jag alltid ramsa då hon vaknar och är arg?
På arga barn biter tyvärr (som du har märkt :wink: ) inga verktyg. Husljud är mitt heta tips när det kommer till arga små liv.

Min erfarenhet är att om man jobbar på som vanligt och inte ifrågasätter barnets förmåga så ger sig bakslagen ganska fort. Jag skulle se det som att hon undrar om det verkligen ska vara så här nu, och ditt svar ska ju (ALLTID) vara "självklart!, det här är vårat nya härliga liv nu, nu sover vi :D "

Kram
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
LilloppansMamma

Re: Hjälp, dagslurarna fungerar inte alls

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Här på forumet, håller vi oss till en tråd- gällande samma barn. Blir så mycket lättare med all information på ett ställe. :wink:

Nu när ni har kommit så långt i kuren. Så skulle jag råda er att avvakta mer. Att ramsa ett argt barn är som att hälla vatten på en gås. SHN- processen är verkligen ett två steg fram och ett steg bak. Men sakta men säkert når man till slut i mål. :wink:

Ramsan är er bästa vän- inte buffningen. Bakslagen kan hålla i sig hur länge som helst, :shock: Det beror ju på hur ni sköter det hela? :mrgreen: Har ni lite mer förtroende för henne och låter henne få reagera, så går bakslaget fort över. Men någon tid kan jag ju inte ge. :)

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
FridaPS

Inlägg av FridaPS »

Hej!

Tack för snabba svar. Jag antar att det bara gäller att bita ihop, för sova vill vi ju :wink:. Hoppas bara att det inte dröjer alltför länge :shock:.

MVH Frida
Mamma till Tilda född 110705, påbörjade kurning 111031
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

I min mening, handlar det inte om att "bita ihop" utan att ge de svar som barnet frågar efter. Fnurror kommer, även efter avslutad kurning. Loppan fnurrade smått vid 8-månadersångesten. Tre dagar. Hade kunnat vara tre veckor, eller tre år om jag inte gett henne svar på de frågor hon ställde. Ramsan- det var den som gav henne svaren. Så enkelt, och så svårt. :wink:

Så nu ger ni svaren på frågorna istället för att bita ihop? :wink: :lol: Det här grejar ni!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
FridaPS

Inlägg av FridaPS »

Hej Lilloppans Mamma och alla andra!

Jag förstår, men ibland känns det inte som om hon vill ha något svar utan bara vill klaga och det är då som jag försöker bita ihop :wink: . Antar att man inte heller kan räkna med att hon alltid sover alla sina lurar, men att man strävar efter att hon ska känna sig så trygg och lugn att hon "bara kan vara" i sängen tills luren är över. Kan man alltid använda nödkvarten eller ska den egentligen bara användas precis i början (dvs ta upp henne tidigare då hon vaknar och sedan är mycket arg över att vara i sängen).

I nästa vecka tänker jag försöka mig ut i den stora världen igen och jag undrar om ni har några tips. Kortare bilåkning t.ex., ska man satsa på att åka då hon ska vara vaken eller då hon ska sova? Och vågar man testa att ta en dagslur i en barnvagn och gå en promenad (hon sover även dagslurarna i sin säng). Något särskilt man ska tänka på :?:

Hälsningar Frida :D
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,
Kan man alltid använda nödkvarten eller ska den egentligen bara användas precis i början (dvs ta upp henne tidigare då hon vaknar och sedan är mycket arg över att vara i sängen).
Nödkvarten kan du använda i nödfall. Lämpliga tillfällen enligt mig är:
* efter aktiviteter såsom babysim och liknande
* sjukdom
* tidsomställningar
* tandsprickning
I nästa vecka tänker jag försöka mig ut i den stora världen igen och jag undrar om ni har några tips. Kortare bilåkning t.ex., ska man satsa på att åka då hon ska vara vaken eller då hon ska sova? Och vågar man testa att ta en dagslur i en barnvagn och gå en promenad (hon sover även dagslurarna i sin säng). Något särskilt man ska tänka på
Åk bil när hon ska vara vaken. Välj gärna en tid som inte är alltför nära sovtid för risken är då stor att hon slocknar. Häng upp roliga saker hon kan leka med i bilen.

När du promenerar så gör du som så att du låter den lilla somna utan hjälp från dig annat än den vanliga ramsan. Du låter sedan vagnen stå helt stilla i 10 minuter (klocka tiden) och sedan kan du gå din promenad. Precis som vanligt väcker du när sovtiden är slut. Du får helt enkelt tajma promenaden så den synkar med sovlängden.

I och med att du byter sovplats kan det ställas en hel del frågor som du bör vara beredd på. Ställ dig gärna frågan innan du beger dig ut i världen om du är redo att ramsa högt och ljudligt inför en massa folk om den lilla skulle råka vakna när ni är mitt i stan eller liknande. Tänk igenom situation och välj annars att ta de första promenaderna på lite lättare ställen (skogspromenad eller i en park) och vänj dig successivt. Det kan ju kännas lite pinsamt att ramsa inför folk när man är ovan :oops:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
FridaPS

Inlägg av FridaPS »

Tack snälla för alla tips :D .

MVH Frida
FridaPS

Inlägg av FridaPS »

Hej alla!

Vi har fortfarande problem med dagslurarna och jag upplever det som att vår tjej tycker att lurarna är för långa (hon sover i princip alltid 45 min. och vi har en lur på 1,5 h och en på 2 h). Vi jobbar på att hon ska "trivas" i sängen då hon vaknar och kunna underhålla sig själv, men jag kan inte låta bli att undra om jag borde ändra om vårt schema (om inte nu så om drygt 2 veckor då hon blir 5 månader). Ibland somnar hon om, men ofta blir det väldigt kort (5-10 minuter) sedan vaknar hon igen.

Någon som har liknande upplevelser? Kanske är hon helt enkelt en "kortsovare"? Vi kanske borde ha 4 45-minuterslurar (även om det verkar stressigt) eller förlänga nattsömnen som just nu är 11 h och korta ner morgonluren till 45 minuter (då skulle hon ju fortfarande ha en längre mitt-på-dagenlur).

På eftermiddagen sover tjejen 45 minuter och då får vi ofta väcka henne, kanske hade hon hellre sovit längre då?

Detta är så svårt, jag vill ju bara att det ska bli så bra som möjligt för tjejen. Nattsömnen fungerar dock jättebra så det känns ju skönt!

MVH Frida
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

7 godmorgon
7-8 äta
8.30-10.00 lur (1,5 h)
10-11 äta
12-14 lur (2 h)
14-15 äta
16.15-17.00 lur (45 min)
17.30-18.30 äta
19 bad
19.30 nattslurk
20 godnatt

Är det detta schemat som gäller?
Det är lätt att fokusera på när sömnen är och hur myckert när den strular. Jag tror dock inte ett ögonblick att det är för långa lurar eller för mycket sömn. Jag tror inte heller på teorin att liten skulle vare en kortsovare. Utan jag tänker MAT. :wink: Är man inte tillräckligt mätt så skarvar man. Vad äter liten?
Tycker absolut att du skall sikta på att skjuta på "lunchen närmare långluren. Så man blir riktigt riktigt mätt där. Det ger ocskå en jämnare fördelning av mattiderna. Våga ösa på med massor av riktig mat. Ge tills liten säger stopp.
Sen är det ju så att om man har 11h nätter så får man två långlurar att "bråka" med. har man 12h nätter så kan man ju köra 45 min på fm.

Men mitt råd är, ös på med mat. Liten kommer snart in i åldern när man är i princip omättlig. :shock: :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
FridaPS

Inlägg av FridaPS »

Tack för ditt svar :D .

Jag tror att vi är redo att ändra på schemat, men jag ska prova med extra mat närmre lurarna i några dagar först för att se om det blir någon förbättring.

Tjejen äter ganska mycket (i jämförelse med tidigare), men nu när jag tänker efter så äter hon minst just före de länge lurarna! Och hon hade ju faktiskt kunnat få ännu mer gröt, det är ju det som hon gillar allra mest. Så här ser det ut nu:

7 godmorgon
7-8 äta (bröstmjölk så mycket hon vill, brukar dock inte vara särskilt hungrig)
8.30-10.00 lur (1,5 h)
10-11 äta (bröstmjölk smhv, grönsakspuré (ca 40 ml) + katrinplommonpuré
12-14 lur (2 h)
14-15 äta (bröstmjölk smhv, gröt + katrinplommonpuré)
16.15-17.00 lur (45 min)
17.30-18.30 äta (bröstmjölk smhv, fruktpuré (ca 40 ml) + katrinplommonpuré, ibland gröt om hon verkar mer hungrig)
19 bad
19.30 nattslurk (bröstmjölk, enda gången hon äter riktigt mycket mjölk)
20 godnatt

Här är ett nytt schema jag skissat på. Funderar dock på att införa det snart eftersom jag helst vill att det sitter någorlunda när hon får nästa vaccination. Vad tror ni om det? Några generella saker jag börjar tänka på då vi ändrar schemat?

7.30 godmorgon
8-9 mat (mjölk + gröt)
9.45-10.30 lur 45 min
11-12 mat (mjölk + grönsakspuré + plommonpuré)
12.30-14.00 lur 1,5 h
14-15 mat (mjölk + fruktpuré + plommonpuré)
16.15-17 lur 45 min
17.30-18.30 mat (mjölk + gröt)
18.30-19 bad
19 nattslurk
19.30 godnatt

MVH Frida :P
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Lägg gärna in tjejens födelsedatum och kurdatum i kontrpllpanelen under profil och signatur så är det lättare att svara på dina inlägg. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
FridaPS

Inlägg av FridaPS »

Nu tror jag att informationen ska vara med :mrgreen: . Är inte världens mest tekniska människa :wink: .
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ser jättebra ut! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"