Älskar när man får slå i sin gamla SHN-bok. Det håller en på alerten
Beskedet används också vid uppvaknanden så här tidigt i kuren. Men inte under en pågående vakensession. Hänger du med hur jag menar? Det är terminologin som spökar här.
Han får heller inte ha en chans att skrika upp sig. Om han får skrika efter beskedet, som reaktion och/eller förnyat frågande, vilket han får (se ovan), så får han inte skrika när han vaknar. Han vaknar till, har ingen aning om vad som gäller, ställer en första fråga – och ska ha svar ögonblickligen. "(SHN, s 156)
Efter han vaknat första omgången skall han få ett besked igen men sedan skall det inte ges besked, eftersom han har rätt att reagera. Anna beskriver så bra själv i "Epilog från Gastsjön".
I det senare fallet ger jag, efter det första beskedet, så många betryggande påminnelser som någonsin behövs för att barnet ska känna sig övertygat om att jag klarar av att hålla vargen i schack. Jag lägger tillrätta igen, buffar igen, drar ramsan igen, lika många gånger som barnet frågar - och en gång till, tills bekräftelseramsan kan sätta nöjaktig punkt och barnet somna i ro." (s 222)
Men efter den första frågan efter uppvaknade så sker inget mera "besked" utan påminnelser om beskedet (tillrättaläggning, buffning/solfjäder. Detta för att etablera lugnet första natten. Det här är hårklyverier. Inte sant?
Precis som TorsMamma säger så skall du inte avvakta när det sker uppvaknanden, men däremot kan du avvakta efter du satt in påminnelse. Så var det jag menade
Här skriver jag också att ni skall starta med ramsa och inte avvaktar vid uppvaken- utan serverar ramsan- SEDAN avvakta och lyssna av reaktionerna.LilloppansMamma skrev:I natt startar ni med ramsa om liten vaknar och frågar- AVVAKTA, LYSSNA ( håll överkoncentrationen stången genom att städa, whatever)- hur låter frågorna? Arg? Sur? Gnäll? Gnöl? eller -det förbjudna ledsen? Då kan ni i natt starta en ny ramsa, tills liten går ner sig lite. Kan få lov att ta x6, x8 t.om x12 påminnelse-verser för att den ska nå fram. Det behöver alltså inte bli knäpptyst, men liten ska gå ner sig i "skrikandet" ( detta otydliga begrepp!). Kom ihåg den gyllene regeln; låt det gå minst så lång tid mellan ramsningarna som det nyss tog dig att ramsa.