Vaknar alltid för tidigt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LilloppansMamma

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!

Älskar när man får slå i sin gamla SHN-bok. Det håller en på alerten :wink: :lol: . Även fast ni passerat första natten, så förklarar jag detta lite närmre, om det kan hjälpa någon annan. :wink:

Beskedet används också vid uppvaknanden så här tidigt i kuren. Men inte under en pågående vakensession. Hänger du med hur jag menar? Det är terminologin som spökar här. :wink: Men jag var lite snabb med att säga att det enbart är vid läggningen. :roll:

:arrow: ur SHN:"När lille Gustav vaknar efter att ha sovit första varvet, gäller det att vara där på stört. Här kan du inte vänta och se om han ska somna om av sig själv. Det är för tidigt.

Han får heller inte ha en chans att skrika upp sig. Om han får skrika efter beskedet, som reaktion och/eller förnyat frågande, vilket han får (se ovan), så får han inte skrika när han vaknar. Han vaknar till, har ingen aning om vad som gäller, ställer en första fråga – och ska ha svar ögonblickligen
. "(SHN, s 156)

Efter han vaknat första omgången skall han få ett besked igen men sedan skall det inte ges besked, eftersom han har rätt att reagera. Anna beskriver så bra själv i "Epilog från Gastsjön".

:arrow: ur SHN-boken "Efter ramsan, som i början brukar framkalla förnyat skrikande, avlyssnar jag barnet noga. Mattas skrikandet gradvis av? I så fall är det att tolka som en reaktion på beskedet jag gav, och man kan inte förbjuda folk att reagera. Och bör inte göra det heller, ty små barns reaktioner ska överlag respekteras, inte tystas. Eller stegras det till förnyat oroliga, uppjagade ”frågor”? I så fall får jag ge förnyade svar - i form av betryggande påminnelser.(...)

I det senare fallet ger jag, efter det första beskedet, så många betryggande påminnelser som någonsin behövs för att barnet ska känna sig övertygat om att jag klarar av att hålla vargen i schack. Jag lägger tillrätta igen, buffar igen, drar ramsan igen, lika många gånger som barnet frågar - och en gång till, tills bekräftelseramsan kan sätta nöjaktig punkt och barnet somna i ro." (s 222)

Men efter den första frågan efter uppvaknade så sker inget mera "besked" utan påminnelser om beskedet (tillrättaläggning, buffning/solfjäder. Detta för att etablera lugnet första natten. Det här är hårklyverier. Inte sant? :wink: :lol: Men ibland så så spökar terminologin lite och vi kan missförstå varandra genom datorskärmarna.

Precis som TorsMamma säger så skall du inte avvakta när det sker uppvaknanden, men däremot kan du avvakta efter du satt in påminnelse. Så var det jag menade :wink:
LilloppansMamma skrev:I natt startar ni med ramsa om liten vaknar och frågar- AVVAKTA, LYSSNA ( håll överkoncentrationen stången genom att städa, whatever)- hur låter frågorna? Arg? Sur? Gnäll? Gnöl? eller -det förbjudna ledsen? Då kan ni i natt starta en ny ramsa, tills liten går ner sig lite. Kan få lov att ta x6, x8 t.om x12 påminnelse-verser för att den ska nå fram. Det behöver alltså inte bli knäpptyst, men liten ska gå ner sig i "skrikandet" ( detta otydliga begrepp!). Kom ihåg den gyllene regeln; låt det gå minst så lång tid mellan ramsningarna som det nyss tog dig att ramsa.
Här skriver jag också att ni skall starta med ramsa och inte avvaktar vid uppvaken- utan serverar ramsan- SEDAN avvakta och lyssna av reaktionerna.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LilloppansMamma

Förlåt :oops: , men jag vill klargöra ytterligare en sak. Denna fråga har satt mig på pottkanten och tvingat mig att lusläsa SHN (igen :lol: ). Bara nyttigt kan jag lova. :wink:

Beskedet ges också flera gånger vid den första läggningen första kurnatten.

:arrow: ur SHN (den första läggningen, första kurnatten beskrivs i lathunden)

"Jobbar Gustav upp sig ordentligt, så att du märker att ramsan inte når fram till honom ett dugg, får du ge beskedet igen – oerhört kort; kanske 15-20 sekunder med kanske tre omgångar buffningar och lika många bastanta mellantryck över lilla ryggen, och så går du genast ut igen med ramsan (som du nu övar upp ännu bättre). "s 154

Sedan vid uppvaken- för att etablera lugnet: " Nu ska du sova lilla vän, ingen fara, lugn och fin, ingen varg här inte"

Sedan ska man vidare mot säkerheten- dit ni nu färdas- där ramsan är ens bästa vän. :wink:

Förlåt för "tjatet" men jag ville verkligen klargöra detta. (även för mig själv. :mrgreen: )

:heart: LilloppansMamma

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ärsch, besked eller inte. Man svarar på frågor som uppstår. Det är det hela. vi behöver inte klyva hår här. :mrgreen:

Första natten går man in på en gång, andra natten ramsar man på en gång och på tredje natten kan man avvakta och se vart det bär hän typ. Eller så ramsar man direkt natt 3 också och gör sen som ovan natt 4.

Vi för en dialog här, det är inte på sekunden 100% utan man måste LYSSNA av och däefter bestämma...

:?: Vad är frågan?
:arrow: Denna i sin tur ger ADEKVAT svar.

En dialog skall uppstå. Så är det.

100 frågor skall ha 101 svar. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LilloppansMamma

:mrgreen: Tack för gott skratt! Precis så är det ju!

SveasMamma

Inlägg av SveasMamma »

Vill bara berätta att jag känner mig som en ny människa fast jag inte sovit ordentligt på 3 nätter. Nu är vi verkligen på G här. I natt har jag bara behövt ramsa en gång, resten har Svea somnat av sig själv. Och jag funderar lite vad jag ska göra idag när hon sover först 45 min, sedan 1,5 timme. 2 timmar och en kvart då jag är "barnledig". Har aldrig hänt förut, innan har jag antingen fått gå med vagnen eller ligga bredvid henne när hon ska sova på dagen. Helt otroligt!!!
Sveas mamma - börjar kura Svea 4 november, 9-månader!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Här kommer svaret och lite tips på sysselsättning:

NJUT
Fixa händerna, duscha, ta ett bad, fixa håret, raka benen, sov en lite lur själv, glo på nåt bra program på Play... osv osv.

Tråkiga/nyttiga saker:

rensa förråd, plocka undan, sortera i garderoben, ringa samtal...

Men visst är SHN-tillvaron fantastisk!!!

Ha, ha, ha... detta var bland de roligaste jag "behövt" svara på... det mest angenäma kan jag säga. :mrgreen:

NJUT!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen: =D> :D :sleep:

Spara med att städa förrådet, då kan du ta med Svea på lite social delaktighet! :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SveasMamma

Inlägg av SveasMamma »

Hur länge bör man ligga utanför dotterns rum och vaka/halvsova? Vi är nu på vår fjärde natt och det har verkligen gått så otroligt bra! Har legat utanför hennes rum i soffan men har inte fått alltför mycket sömn även fast hon sovit bra. Finns det några riktlinjer om när det börjar bli dags att "flytt hem" igen?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du kan sova i natt tycker jag, bara du vaknar om hon behöver hjälp. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SveasMamma

Inlägg av SveasMamma »

Första natten på 9 månader och 6 dagar som jag inte blivit störd en enda gång!!! Nu ska jag bara lära mig själv att sova hela natten igen :)
SveasMamma

Inlägg av SveasMamma »

Åh, jag har inte läst alla svar jag fått på mina förra frågor, har tyvärr inte sett dem. Gjorde ju tyvärr inte som man ska göra natt två men det verkar ju ha funkat ändå!!! Som ni sagt förut- bättre att göra fel tveklöst fel än att göra tveksamt rätt!
AC80

Låter fantastiskt

Inlägg av AC80 »

Blev så glad då jag läser om lilla Svea och att ni fått börja sova! GRATTIS! Ska själv kura lilla Wilhelmina 5 mån börjandes på torsdag och bara lääängtar efter att få sova igen. Hon har inte varit en nattskrikare utan en nattätare och vill liksom bli av med det. Nätterna blir ett enda spring för att lugna henne och sen till sist sätta flaskan i mun så hon somnar tungt för ens ett par timmar...

Förstår verkligen det där med att lära sig själv sova igen för det känns som om man totalt mist sin sovartalang, man ligger liksom mest vaken i väntan på nästa spring till spjälsängen.

Blev riktigt taggad att sätta igång nu!
SveasMamma

Vaknar alltid för tidigt?

Inlägg av SveasMamma »

Jag har kurat min lilla 10-månaders tjej och allt går so smort förutom en liten detalj. Om man jämför med innan så är det en baggis men jag vill såklart att hon ska få sova ordentligt så därför vänder jag mig till er!

Hennes schema:
sover 19-7
7 glad väckning. Amning och välling
8.40 macka
9-9.45 sova
11.45 lunch
13-14.30 sova
15.30 amning och banan
18.30 gröt
19 glad gonatt

Allt går som sagt precis som tåget, det är en helt ny underbar liten dotter som jag fått som sover som en klocka på dagarna. Men på mornarna vaknar hon mellan 5-6.30. Jag brukar gå upp direkt och säga en pangramsa och lägga mig på soffan och lyssna. Ibland får jag ramsa men jag är verkligen inte för snabb med det. Men det brukar sluta med att jag går in en kvart tidigare, dvs 6.45, eftersom hon skrikit så länge då. Ibland, när hon varit sjuk eller inte bajsat på dagen, brukar jag gå in och byta blöja i sängen och ge henne vatten, och gå ut med ramsan.

Någon som har några idéer?
frk Carlsson

Re: Vaknar alltid för tidigt?

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Sveas mamma,

först : grattis till lyckad kur =D> Fint jobbat! Det betyder ju att du/ni har fattat galoppen. Och så är det dom där tidiga morgnarna som ställer till det :roll: Been there...

Kolla in denna länken: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

här finns svar på den vanligaste frågorna, bl a dem kring för tidiga morgnar. Det bästa är att göra som du gör : ge en pangramsa och sen lämna henne ifred. Men glöm inte att visa att du finns därute! Upp från soffan med dig :lol: och dra igång dammsugaren eller plocka disk el koka kaffe och stöka och ha dig (musik på hög volym funkar oxå bra). De sk husljuden är överlägsna i de här situatonerna eftersom de säger åt barnet att "jag finns här ute, bössan är laddad, du kan lugnt sova vidare". OBS! Var inte rädd för att låta ORDENTLIGT! Själv plockade jag ur diskmaskinen sådär vid 4-blecket när jag precis kurat mitt tredje barn, kändes ju lagomt normalt, menhan fattade galoppen till slut.

Funderar lite över matintaget bara: amning och banan kl 15.30 och sen gröt 18.30. Känns som att det fattas en middag nånstans? Kläm in det oxå (puré och frukt) så att hon blir stuffad jämt fördelat över dagen (det kan vara mindre än 3-3.5 tim mellan middag och nattslurk, dvs kvällsgröten i hennes fall). Mätt mage = förutsättning för 12 tim sömn.

Katrinplommon varje morgon,typ en liten burk. Då hinner hon bajsa det hon ska innan kvällen/natten.Ledsnar man på plommon funkar päron och kiwi lika bra. Banan och blåbär är stoppande, jag gav alltid Sigge det i hans kvällsgröt innan han la sig när han var yngre. Behöver man byta blöja på morgonen, så kanske man måste ha en färdig strategi eftersom det signalerar dax för uppstigning och de är ofta utvilade där på morgonkvisten, även om kl är 1 tim för tidigt. Du får väl avgöra om det är OK att göra morgon då eller om du snabbt ska byta etc och sen slinka ut igen (utan att ramsa dock). Jag hade dock valt att göra morgon direkt och sen byta, inte tvärtom.

Tids nog så går magen till sig. Det är iaf min erfarenhet, och spec om man jobbar konsekvent med att ge plommon etc på morgonen...

Ok.Hoppas du fick ut ngt av detta :D

/Sanna
SveasMamma

Re: Vaknar alltid för tidigt?

Inlägg av SveasMamma »

Tack för bra svar!

Ja, kanske ska lilla Skruttan börja få middag också. Tog nog ett beslut idag att sluta delamma eftersom intresset svalnat väldigt. Så det är väl dags för två mål riktig mat antar jag!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"