Intoducering av smakportioner - sover sämre än någonsin!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
nanna

Intoducering av smakportioner - sover sämre än någonsin!

Inlägg av nanna »

Hej,

har en liten pojke som precis blivit fyra månader. Han har sovit mycket bra ända sedan han var riktigt liten och alltid varit mycket nöjd och glad. I veckan lyckades vi fyra nätter i rad att få honom att sova hela nätter (godnatt 19.30 och morgon 7.30). I veckan har vi också introducerat honom för smakportioner, några teskedar per dag bara för att testa. Sedan dess (än så länge tre nätter) har vi haft ett helt förbytt barn. Han har somnat ungefär som tidigare men sen sovit mycket oroligt och när han vaknat har det tagit timmar att få honom att lugna sig, sluta skrika och somna om. Han vrider sig, spottar ut nappen men vill genast ha den igen, fäktar med armar och ben och vrider huvudet från sida till sida. Vi förstår inte vad vi har gjort annorlunda, förutom att vi börjat med smakportioner. Kan detta vara problemet? Magen inte redo ännu kanske? Kan annars inte förstå varför så otroligt tvära kast.. :?: Vi har nu fått ta steg tillbaka och ge honom flaska på natten igen vilket var ett bra tag sedan vi gjorde sist.

Vårt schema ser ut så här:
7.30 morgon, mat enligt standardmodellen
9.30 sömn 45 min
11 mat
12.30 sömn 1, 5 timme
14 mat
16.30 sömn 45 min
17.30 mat
19 nattslurk
19.30 godnatt

Tidigare lade vi honom senare på kvällen så att han sov från 22 till 7.30 med en slumring på 20 min under det värsta kvällstrasslet. Bör vi gå tillbaka till det tills han är sig själv igen?

Någon som kan ge några uppmuntrande ord eller goda råd om hur vi ska fortsätta? Var så otroligt nöjd och stolt över att vi fått honom att sova så gott och han har alltid varit en mycket nöjd liten sötnos. De trassliga nätterna gör nu att han är grinigare även på dagen och vi känner inte riktigt igen honom. Jag ammar honom morgon, lunch och eftermiddag och ger flaska middag samt nattslurken.

Är det något som vi gör fel eller kan även ni som tillämpar standardmodellen till punkt och pricka känna igen er i vissa "bakslag" emellanåt?

Mycket tacksam för visa ord och förslag för att hitta tillbaka till hela nätter av sömn :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Intoducering av smakportioner - sover sämre än någonsin!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vad har ni gett för "smakportioner"? Vanlig potatis är mycket hårdsmält för magen (speciellt färskpotais) där palsternacka är lite snällare.

Men kanske 4 mån gröt vore bättre som start för magen? Det är oftast lite mildare, med mycket katrinplommon på!

Men magen bör vänja sig på ca 3 dagar annars. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej nanna och välkommen hit :D

Grattis till lille underverket. :heart:

Kanonbra jobbat med sâ fina nätter, se där vad standardmodellen kan fâ för effekt. :wink:

:-k Jag har svârt att se vad som kan felas lille herrn. Verkar han ha ont i magen? Vad har ni gett som smakportion? Jag har ingen egen erfarenhet av allergibarn, men det kanske är nâgot ditât?

Jag tycker inte att ni ska gâ tillbaka till senare läggning och allt som hör till, utan köra med ert finfina schema och en alldeles självklar attityd frân er sida (även om frâgorna snurrar friskt inne i huvudet - pokerface :P ). Ni skulle kunna införa välling sâ att ni har nâgot lite mer mättande inför natten, det brukar ju vara milt för magen ocksâ.

:!: Kanske ni allergiexperter här inne känner igen nâgot av det nanna skriver och har nâgot mer matigt att komma med? [-o< :wink:

Nu ser jag att TorsMamma :heart: just svarat. The more the merrier :lol:
nanna

Inlägg av nanna »

Åh tack snälla ni för så snabba svar!!

Jo, vi har gett potatis och palsternacka... :roll: Tror att vi håller uppe ett litet tag med smakisar för att försöker hitta tillbaka till var vi var. Men sen är det bästa alltså gröt eller välling?

Vet inte riktigt om han verkar ha ont i magen direkt utan mer att han är allmänt orolig på ett sätt som vi inte känner igen hos honom sedan tidigare. Han spänner inte sig så som han tidigare har gjort vid magont men det kanske är en annan typ av ont om det beror på svårsmält potatis, vad vet jag... :?:

Är det någon som känner igen sig i beskrivningen så är jag jättetacksam! En sak till, ni vana standardmodellare, får man ändå vara beredd på att det här med sömnen kan gå lite upp och ner, i takt med att barnet växer och utvecklas och att man får ta vissa dippar eller ska det egentligen bara vara att köra på när man väl sett att barnet klarar att sova 11-12 timmar utan mat?

Tack igen ni gulliga som svarat!
nanna

Inlägg av nanna »

Så var det morgon igen... :? I natt vaknade han vid 12, 12.30 och 2.30. De första gångerna räckte det att jag stoppade om honom men vid 2.30 var han så flaxig och stökig att jag inte såg annan möjlighet än att amma honom för att få honom komma till ro. Han somnade därefter på en gång vilket är förbättring från de tidigare stökiga nätterna. Om det beror på smakportionerna, hur lång tid borde det ta innan han blir sig själv igen tror ni? Jag har inte gett honom sedan i förrgår lunch. Kan tillägga att han är mycket mer lättväckt på dagarna också :(.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej nanna :D :heart:

Jag tror att hunger kan ge samma "symptom" som småknasig mage pga. potatis. Dvs. ytlig sömn och uppvak. Men eftersom han denna natt somnade om efter amning, så skulle jag tro att han nu är lite hungrig.

Så jag tycker att du ska börja med smakisar igen, fast då lite gröt och frukt.
nanna skrev:En sak till, ni vana standardmodellare, får man ändå vara beredd på att det här med sömnen kan gå lite upp och ner, i takt med att barnet växer och utvecklas och att man får ta vissa dippar eller ska det egentligen bara vara att köra på när man väl sett att barnet klarar att sova 11-12 timmar utan mat?
Ja, det går lite upp och lite ner. "Köra på" kan man ju egentligen bara göra när man vet att bebisen är mätt. En liten 4-månaders bebis kan man få vara lite mer generös med, än med en 7-månaders. Utan att för den sakens skulle förvirra den lilla med att erbjuda mat till höger och vänster :wink: :lol:

Lite småsvamligt, men förstår du vad jag menar?

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
nanna

Inlägg av nanna »

Tack för svar! :D Jo, jag har också funderat på att han kanske är hungrig... Kanske bara är smakisarna som förvirrar mig, hade vi inte börjat med det så hade jag utgått ifrån mera mat, mera mat :wink: Men å andra sidan så verkade han fram till dess så himla mätt å nöjd så det verkar lite mysko att han bara så där vips inte alls skulle känna sig mätt och bli så stökig över en natt. Eller? #-o

Jag ska idag propsa lite extra på att han ska äta, äta, äta och så ny utvärdering imorgon :D Hur ska jag sen gå tillväga med gröten tycker ni? Börja ge den vid lunch för att se hur han tål den och sen ge även till middag? I vilken takt ska jag ge? Och hur mycket katrinplommon puré till?

Tack igen!! Känns sååå skönt att ni kloka vill dela med er till oerfaren :lol:
nanna

Inlägg av nanna »

Och nej, inte svamligt alls! Tack för att du svarade på frågan :D. Förstår precis och skönt att höra att ett bakslag inte behöver innebära att jag är på fel spår. Det gör faktiskt all skillnad, känner mig mycket mer peppad att fortsätta enligt BB. TACK!!!
Tetz

Inlägg av Tetz »

Så bra att du förstod mig! :D

Med min minsting på 4-månader så upplever jag att hon blir TOKHUGRIG från en dag till annan. Helt plötsligt bra har hon velat öka mängden ersättning eller velat ha mat. Hon var tillfreds med att få bara fruktpuréer i någon veckas tid, sen var det som om hon vrålade efter Sempers banangröt :D Och nu vrålar hon efter grönsakspuréer.
nanna skrev:Börja ge den vid lunch för att se hur han tål den och sen ge även till middag? I vilken takt ska jag ge? Och hur mycket katrinplommon puré till?
Jag har gjort så, att jag börjat med att ge till lunch i några dagar. Eventuellt magont tar jag hellre på dagtid 8) Om han inte fått katrinplommon tidigare skulle jag avvakta några dagar med det, för att se att han tål gröten först. För skulle det bli stökigt är det lättare när ni bara kört en sak.

Börja med ett par skedar första dagen och öka med några skedar per dag, beroende på hur han gillar det. Och tänk på att vara GLAD under hela matstunden även om han skulle spotta, fräsa eller så.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
nanna

Inlägg av nanna »

Tack Tezt för goda råd! Jag är nu också ganska övertygad om att det ändå är hunger han vaknar av. Igår trugade jag i honom mer ersättning än jag lyckats med tidigare men sen vid nattslurken var han väldigt svår och vi fick inte i honom mycket alls - han ville bara sova. Redan en timme senare var det stånk och trassel i sovrummet så vi lät honom då få påfyllning i sängen. Han sov vidare men vaknade 2.50 och var flaxigare än någonsin - jag ammade honom då och han somnade sen på studs och sov till morgonen.

Jag ska sätta igång med gröt idag och får samtidigt se till att pracka på honom all ersättning han möjligen kan få ner :wink: , men nu känner jag mig osäker på att han verkligen blir mätt de mål jag ammar honom. Det är ju viktigt att han blir lika mätt HELA dagen igenom och inte bara tokmätt när han fått ersättning. Kanske dags att börja skära ner lite till på amningstillfällena..?

Vilken gröt ska jag välja? Är inte så sugen på Semper just nu med tanke på pratet om gifter i deras produkter... Eller bättre göra egen gröt? Receptförslag?

Tack igen för att ni tar er tid till alla mina frågor :oops: :D
Tetz

Inlägg av Tetz »

Låter som en hungrig liten en! :D
nanna skrev:Jag ska sätta igång med gröt idag och får samtidigt se till att pracka på honom all ersättning han möjligen kan få ner :wink: , men nu känner jag mig osäker på att han verkligen blir mätt de mål jag ammar honom. Det är ju viktigt att han blir lika mätt HELA dagen igenom och inte bara tokmätt när han fått ersättning. Kanske dags att börja skära ner lite till på amningstillfällena..?
Skär inte ner på amningen om du inte vill förstås, utan satsa på att fylla på lite efteråt istället :D Jag ammar inte, men har en liten en som trasslar med att äta ur flaskan (högst opraktiskt när det inte finns mat i tuttarna :lol: ) Om hon ätit för lite ersättning men vägrar mer, så fyller jag på med fruktpuré. Jag gör ingen stor grej av det utan låter henne vara kvar i famnen och så matar jag på med så mycket puré som går ner :D
nanna skrev:Vilken gröt ska jag välja? Är inte så sugen på Semper just nu med tanke på pratet om gifter i deras produkter... Eller bättre göra egen gröt? Receptförslag?
Är det gift i gröten?? :shock: Såg precis på nyheterna att det var i två Småfolk-produkter dock.

Egen gröt går utmärkt att göra! Mixa havregryn med mixerstaven och koka som vanligt med vatten, så blir det en slätare konsistens. Det går bra att blanda med fruktpuré så blir det sött o gott =P~ Jag googlade på "göra egen barngröt" och fick upp många recept :D

Kram :heart:
nanna

Inlägg av nanna »

Usch, just nu känns det som vi aldrig kommer få honom att sova bättre igen :(

Trots att jag gav honom hur mycket mat som helst kändes det som igår (fyllde på med ersättning till han så gott som storknade efter varje amning) så vaknade han ändå vid 2 och var jätteflaxig. Jag ammade honom och han somnade på studs precis som förra natten. Sen vaknade han redan 5.45, hade ont i magen och somnade först en timme senare. Allt är på ända! Och jag som inte är van vid att inte få sova... Känner mig helt slut.

Fyra timmar i sträck har jag hela tiden känt att jag bara måste ha för att klara dagen, och det har jag haft så gott som hela tiden. Vi valde när han var lite mindre att lägga honom senare på kvällen för att inte behöva stiga upp och ge ett tidigt nattmål utan natten höll på från 22 till runt 5, vilket fungerade jättebra! Då blev det ändå lagom att gå och sova själv (det som kunde vara lite struligt då var att det blev mer och mer kvällstrassel). Men nu klarar han ju inte ens sju timmar i sträck och läggs vid 19.30. Han sov bara 2,5 timme sammanlagt på dagen igår. Med all den maten trodde jag faktiskt att han sen skulle sova en låååång härlig natt. :oops:

Jag måste ju ta det lugnt nu i början med riktig mat och lilla magen men kan det vara så att ingen ersättning i världen räcker för att få små gullungar i den här åldern att sova hela nätter, utan det krävs helt enkelt något med lite mer substans :?: Kan knappt vänta till vi kan skopa in ordentliga mängder mat :wink:, han är en lite hungrig krabat, det har vi sett från början :lol:
videunge

Inlägg av videunge »

nanna skrev: men kan det vara så att ingen ersättning i världen räcker för att få små gullungar i den här åldern att sova hela nätter, utan det krävs helt enkelt något med lite mer substans :?: Kan knappt vänta till vi kan skopa in ordentliga mängder mat :wink:, han är en lite hungrig krabat, det har vi sett från början :lol:
Precis så är det! :wink: :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tetz skrev:Egen gröt går utmärkt att göra! Mixa havregryn med mixerstaven och koka som vanligt med vatten, så blir det en slätare konsistens.
Och orkar man inte ta fram mixerstaven sâ gâr det lika bra att smula grynen mellan fingrarna eller i mortel. :D

Jag är sâ stolt att min lille grabb faktiskt gillar min hemgjorda gröt att jag mâste dela med mig av allt jag vet om denna fantastiska nuvynna kunskap :mrgreen: :lol:
nanna skrev:Trots att jag gav honom hur mycket mat som helst kändes det som igår (fyllde på med ersättning till han så gott som storknade efter varje amning) så vaknade han ändå vid 2 och var jätteflaxig.
Glöm inte att sömnen inte nödvändigtvis "kommer" samma natt, räkna nâgra dagar eller kanske en vecka dâ du verkar öser pâ innan du börjar utvärdera. :wink:

nanna

Inlägg av nanna »

Vi har nu satt igång med smakportioner till lunch igen och några kvällar har vi gett gröt. Han är dock oftast ganska trött på kvällen så än så länge verkar ett grötpass vara lite mer än han orkar. Han skrek av frustation för att det inte gick tillräckligt snabbt, men stackars liten har ju inte lärt sig äta ordentligt än. Därför har vi nu bestämt oss för att ta bort gröten så länge och ge välling på kvällen istället (så kan vi i godan ro öva upp tekniken med smakportioner dagtid). Han får än så länge hälften 6 mån majsvälling och hälften ersättning. Har sen tänkt ge bara välling till kvällsmål och nattslurk. Går det bra att byta ut de målen helt vid den här åldern?

Än så länge är han fortfarande oroligare än vanligt, även om han nu sover lite bättre dagtid igen. När vi lägger honom vaknar han till efter 45 min (det gjorde han aldrig innan) och sen vaknar han till någon gång ytterligare under natten. Det går då bra att bara stoppa om honom så sover han vidare men vid 4-snåret har jag ammat honom då jag har tyckt att han är väldigt stökig och varit rädd att han är hungrig. Jag tänker nu när han äter så bra att han kanske snarare kommit in i en dålig vana...? Ska jag hellre vagna honom tycker ni?

Nu äter han ca:
4 ammas
7.30 ammas o evt lite påfyllning
11 1/3 burk matpure, ett par teskedar fruktpure, 240 ml ersättning
14 ersättning ca 200 ml
17.30 ersättning ca 240 ml
19.10 ersättning/välling ca 120 ml

Vad tycker ni, borde jag försöka ta bort 4-målet nu eller hellre vänta och se vad resultaten blir av detta schema om någon vecka?

Vad skulle jag göra utan er på detta forum!! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"