har en liten pojke som precis blivit fyra månader. Han har sovit mycket bra ända sedan han var riktigt liten och alltid varit mycket nöjd och glad. I veckan lyckades vi fyra nätter i rad att få honom att sova hela nätter (godnatt 19.30 och morgon 7.30). I veckan har vi också introducerat honom för smakportioner, några teskedar per dag bara för att testa. Sedan dess (än så länge tre nätter) har vi haft ett helt förbytt barn. Han har somnat ungefär som tidigare men sen sovit mycket oroligt och när han vaknat har det tagit timmar att få honom att lugna sig, sluta skrika och somna om. Han vrider sig, spottar ut nappen men vill genast ha den igen, fäktar med armar och ben och vrider huvudet från sida till sida. Vi förstår inte vad vi har gjort annorlunda, förutom att vi börjat med smakportioner. Kan detta vara problemet? Magen inte redo ännu kanske? Kan annars inte förstå varför så otroligt tvära kast..
Vårt schema ser ut så här:
7.30 morgon, mat enligt standardmodellen
9.30 sömn 45 min
11 mat
12.30 sömn 1, 5 timme
14 mat
16.30 sömn 45 min
17.30 mat
19 nattslurk
19.30 godnatt
Tidigare lade vi honom senare på kvällen så att han sov från 22 till 7.30 med en slumring på 20 min under det värsta kvällstrasslet. Bör vi gå tillbaka till det tills han är sig själv igen?
Någon som kan ge några uppmuntrande ord eller goda råd om hur vi ska fortsätta? Var så otroligt nöjd och stolt över att vi fått honom att sova så gott och han har alltid varit en mycket nöjd liten sötnos. De trassliga nätterna gör nu att han är grinigare även på dagen och vi känner inte riktigt igen honom. Jag ammar honom morgon, lunch och eftermiddag och ger flaska middag samt nattslurken.
Är det något som vi gör fel eller kan även ni som tillämpar standardmodellen till punkt och pricka känna igen er i vissa "bakslag" emellanåt?
Mycket tacksam för visa ord och förslag för att hitta tillbaka till hela nätter av sömn