Dagslurar som krånglar- hjälp?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lille H

Dagslurar som krånglar- hjälp?

Inlägg av Lille H »

Hej!

Vår son är 6 månader och vi började kura den 24/10. Gjort 4 dagarskur+uppföljningsvecka+ en vecka till. Nätterna fungerar väldigt bra! Lille H sover som en stock från 19.30 tills ca 6.20 varje natt. =D> Vårt probelm är våra dagslurar. Oftast går morgon och fm-luren bra men em-luren är nästan alltid problematisk. Han blir arg och ibland riktigt ledsen. Vi tycker att vi lärt oss höra skillnad på om han är arg för att han inte somnar (svär lite) och när han blir ledsen och förtvivlad. Vi ramsar i olika röstlägen men han blir bara argare och argare... tillslut blir allt bara uppgivet, jag känner mig svag, han blir så ledsen att han inte lugnar ner sig. Jag går in och lägger honom till rätta men han är bara omöjlig att få till ro. Och det är de som är probelmet. Direkt då jag går ut och ramsar blir han lika uppgiven igen. Jag har provat med allt, gått ut i köket (jag har fullt upp och du har allt du behöver för att sova, så sov nu) stökat på, satt på musik, gått tillbaka och ramsar, försökt få honom att lyssna, men inget verkar fungera. Han jagar upp sig så totalt. Vi har ALDRIG under alla dessa dagar tagit upp honom skrikandes utan försöker hitta mickropauser, men det är svårt. Jag vill inte att han ska behöva bli såhär uppjagad. Känner att nått vi gör är fel, vi kommer inte fram med vårt budskap helt enkelt. Förslag någon?
Jag läser boken varje dag och kollar forumet för att känna mig stark och självsäker, men behöver verkligen någon röst om detta.

Jag och min man är otroligt tacksamma för denna metod och tror stenhårt. Fatta att vi sover hela nätterna :D alla 3. Vissa dagar är helt fantastiska och allt ( alla lurar) flyter på. Vi vill bara ha stöd så att vi kan bli ännu bättre. Är schemat ok? När han sover sina lurar vaknar han nästan alldrig av sig själv. Händer kanske en gång av 10. han verkar så trött och vi får väcka. Ska det vara så? Om så, hur länge varar de?

Schema:
7.00 vakna ( Vårt mål, försöker söva om vid 6.20)
Välling
8.15-9.00 sova
10.00 gröt
11-12.30 sova fm
13.30 lunch -pureer
14.30-15.30 sova em
17.00 gröt
17.45-18.15 sova
18.15-19 leka, bada, mysa, skratta
19.00 välling
19.30 natti, natti

Tacksam för reflektioner och svar! [-o<
/ Lille H
frk Carlsson

Re: Dagslurar som krånglar- hjälp?

Inlägg av frk Carlsson »

Hejsvejs och varmt välkomna hit!

Ni verkar ju ha gjort ett superduperjobb avs nätterna =D> och attityden verkar det inte va ngt fel på. Och ni har hajjat det där med att inte överkoncentrera er på sonen utan låta honom veta att ni finns där. Och så är det den där em-luren som strular och jäklas...
Vet du varför?

Jo, han har lite "knasiga" tider och ojämnt fördelade - och för många -sovpass :shock: :wink:
Lille H skrev:7.00 vakna ( Vårt mål, försöker söva om vid 6.20)
Välling
8.15-9.00 sova
10.00 gröt
11-12.30 sova fm
13.30 lunch -pureer
14.30-15.30 sova em
17.00 gröt
17.45-18.15 sova
18.15-19 leka, bada, mysa, skratta
19.00 välling
19.30 natti, natti
såhär istället tror jag skulle va bättre:

natt 19-07

frukost 07
ev ett litet mellis strax innan luren
sova 45 min kl 09
lunch (puré + fruktdessert) kl 10.30 el 11
sova 1.5 tim kl 12 (ca :wink: )
mellis kl 14 (ca)
sova 45 min kl 16
middag (samma som lunchen) kl 17
välling 18.45
sova 19

Som det är nu så har ni nog missuppfattat hur schemat ska läggas upp: 2-2.5 tim mellan lurarna samt 3-3.5 tim mellan målen. Lurarna delas in i 20-min, 45-min, 1.5 tim el 2 tim. inget annat. detta eftersom barnet kommer upp i en skarv efter 45 min och då är mer lättväckt, och sedan går de ner i djupare sömn igen och blir svårare att väcka (oxå en del av er ploblematik).han är nog helt enkelt inte tillräckligt trött för att kunna somna eftersom flera av lurarna i ert nuvarande schema ligger alldeles för tätt :wink:

man har aldrig fler än 3 lurar/dag. att lägga en lur 17.45 är alldeles för sent, jag är ändå impad över att han somnar kl 19.30 när han förväntas göra det :wink:

schemaförslaget jag angav är ju ungefärligt, men tänk enl de intervaller jag angivit. och så gör ni om efter det som passar er familj bäst och sen ger ni honom 3+7 dgr (liknande antal dagar som kuren) så ska det nog ornda upp sig :D

:thumbsup:
/Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

PS. Sen kanske det är dax att införa pangramsan för er oxå.
Dvs påminnelseramsan men ENBERT x4, glatt och upplysande.Och sen lämnar man barnet. Behövs det så stöttar man med husljud av alla de slag.

Kanon vid tidiga morgonar/för tidiga uppvak. Börjar man ge sig in i en ramsningsduell så är risken stor att det blir cirkus, när de eg bara behöver få vara ifred och reda upp det hela själv.

Kolla här:http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

för praktiska tips, bl a avseende tidiga morgnar.

:D
Lille H

Inlägg av Lille H »

ÅÅÅ tack för svar!
Vi ska definitivt styra upp en nytt schema! :D Jag var så fokuserad på maten då vi gjorde schemat och var lite inne i hur vi tänkte förr. Men jag tror att du har rätt!
Tack för tipsen om pangramsa, ska öva som tusan.
Nu ser vi definitivt fram emot en ny vecka!
/ Lille H
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup:
Lille H

Inlägg av Lille H »

Liten uppdatering:

Nya schemat är toppen. Nästan exakt som du föreslog, endast ändring på morgonluren till 8.45-9.30. Han sover som en stock på fm + lunch och vaknar lättare, men vill gärna sova vidare ändå :lol: . det ändras säkert snart.

Nätterna har varit ungefär som förut. Bra! =D> Han vaknar någon gång vid 5 eller 6 och låter. Vi pangramsar och sätter på Mozart, tillslut somnar han. Hoppas även detta försvinner efterhand.

Em luren 16-16.45 är fortfarande lite knölig, men inte alls som innan. :wink:

Hela familjen är så lycklig!! Vi kör på och hoppas att allt flyter helt super om någon vecka.
Igen, tusen tack för tips!
Kram
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra :D .Ja,man får ge det tid - tänk 3+7 dgr (ung som kuren och uppföljningsveckan).Det gäller alla förändringar man inför.

Ha det gott :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"