Vaknar alltid för tidigt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SveasMamma

Nu ska Skrållan sova...

Inlägg av SveasMamma »

Äntligen kom boken igår och jag har läst, antecknat och funderat sedan dess. Har gjort ett schema som jag mer än gärna skulle vilja h reaktioner på men först en annan fråga: jag bor på landet och har ca 15-20 minuters bilväg in till stan. Som det är nu vill min Svea gärna sova i bilen, ska jag tvinga henne vara vaken när jag satt igång och kurat henne?

Mitt schema:
7.00 God morgon
7.15 Tutte
9.00 Andra tutten :)
9.15-10.00 Sova
12.00 Äta mat, ev påfyllning med tutte
13.15-14.45 Sova
15.00 Tutte
18.15 Gröt
19.00 Sova

Ser det ok ut tycker ni?
Sveas mamma - börjar kura Svea 4 november, 9-månader!
Manfred10

Re: Nu ska Skrållan sova...

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen! :D

Hoppar in lite snabbt.... återkommer senare!
Som det är nu vill min Svea gärna sova i bilen, ska jag tvinga henne vara vaken när jag satt igång och kurat henne?
JA!
Eller undvik att åka bil med henne nu om du vet att hon har lätt för att somna. Under kuren och uppföljningsveckan är det ett hett tips att hålla sig på hemmaplan så mycket som det bara går så att den lilla har en chans att lära sig klockan (mat och sovtider) i lugn och ro! :D Om hon däremot "småsover" mellan lurarna blir det ju svårt för henne att sova när hon ska, ungefär som att småäta mellan måltiderna, aldrig riktigt hungrig när det är matdags. :wink: När hon kan klockan kommer hon heller inte att somna i bilen så lätt om det inte är under hennes sovtid förstås. Bestäm var hon ska sova under kuren och uppföljningsveckan, vagn/säng och håll dig till detta tills samtliga poletter trillat ner.
:mrgreen:
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen...

Kom på en sak till... sponant ser det ut att vara lite mat på schemat, tutte i all ära, 8) men hon är en stor tjej nu och behöver nog fyllas på med mer riktig mat (och tutte förstås om du vill).
7.00 God morgon
7.15 Tutte
9.00 Andra tutten
9.15-10.00 Sova
12.00 Äta mat, ev påfyllning med tutte
13.15-14.45 Sova
15.00 Tutte
18.15 Gröt
19.00 Sova
4 rejäla mål per dag+nattslurk, helst 3,5-4 timmar mellan målen. Tutte 1 och 2 är ett mål (frukost?) i så fall, lagad mat 2 gånger, lunch och middag, samt mellanmål, frukt eller gröt... fyll gärna på med tutte efter maten, men inom samma måltid om du förstår vad jag menar, inom 45 minuter för att undvika småätande mellan målen.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=14303

Här är en jättebra schematråd du kan läsa i!

:D Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SveasMamma

Inlägg av SveasMamma »

Tack så jättemycket för ett så snabbt svar! Jag ska absolut hålla mig på hemmaplan och jag antar att det ju blir som du säger: när hon väl börjat sova ordentligt kommer hon inte tuppa av i bilen lika lätt. Suveränt!
SveasMamma

Tillrättaläggande - buffning???

Inlägg av SveasMamma »

Jag känner mig verkligen som en otroligt trög mamma... eller är det kanske bara trött? Har läst och läst boken nu och får inte ihop det. Är solfjäder som krisverktyget ett ensamt verktyg, eller ska man därefter buffa? Väljer man vilken man ska göra eller hur hänger det ihop egentligen? Förstår tillrättaläggandet med med en avslutande solfjäder coh sen ramsa ut. Och buffningen och sen ramsa ut. Men de ska aldig slås ihop?

Och sen det här med nappen - funkar det att låta Skrållan ha nappen på sin dagsovningar? Har äntligen fått dagsömnen att funka något sånär och blir alldeles livrädd av tanken att ta bort nappen på dagen. Natten har jag bestämt mig för att ta bort den, inga tankar alls men det gäller just natten.
Nat

Re: Tillrättaläggande - buffning???

Inlägg av Nat »

hej,

Nappen kommer du inte att ha någon nytta av det kan jag lova dig. självklart är det ditt beslut men SHN förespråkar vi starkt att ta bort nappen när barnets sugbehov gått ner vid 4 månaders ålder. Nappen förstör sömnen på så sätt att barnet vill ha samma situation när denne vaknar på natten som vid insomning. Är nappen inte i munnen så blir barnet oroat och skriker eller gråter således tills mamma eller pappa kommer och räddar. Hjälper er inte alls.

Kan verka som att det är lättare med napp för att barnet faktiskt somnar, men sen ska barnet även fortsätta att sova och klara av att sova hela sovpassen.. där kommer problemen..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SveasMamma

Snälla hjälp!

Inlägg av SveasMamma »

Ska börja kura min lilla tjej i natt och har läst boken i tre dagar men jag känner mig fortfarande liiite osäker... När ska man buffa och när ska man solfjädra??? När man läser lathunden är det ingen solfjädring alls men när man läser föräldrarnas berättelser verkar alla solfjädra barnen lääänge... Någon som har ett svar denna fredagkväll, det skulle uppskattas oerhört! Jag verkar kunna läsa samma text om och om igen men inte fatta ändå... lite trött i huvudet tror jag... :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Snälla hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Barn under 1 år buffar man natt 1 och delar av 2. Men sen skall ramsan ta över. Printa lathunden och ha på dörren så vet du vad du skall göra. :wink:

Ibland tycker barnet det är lite FÖR skönt med buffning, eller så kanske föräldern har tjuvtränat buffning på barnet. då kan just en lång solfjäder vara på plats. Detta får man liksom avgöra lite vart efter som. Men nu natt ett.

Lägg till rätta, buffa lugn, avsluta med en kort solfjäder på 3 sek typ. Gå UT med ramsan, alltid (Minst!) x4. Sen bekr. ramsa x4.

Lycka till i natt! läs i boken medans du kurar under natten, du kommer märka massa saker. Inget är liksom statiskt exakt, utan lite dynamiskt och anpassningsbart. Man måste lära sig att LYSSNA på barnet. VAD är frågan och därefter anpassar man svaret. 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SveasMamma

Inlägg av SveasMamma »

Åh, vad jag är peppad! Nu har lillskrållan somnat efter 51 minuter. Buffade bara 2 korta stunder, hon blir jättelugn när jag väl är inne så jag ramsade mig ut rätt fort igen. Hade förväntat mig 45 minuters buffande :D

Ramsade varannan minut ett tag, hon skrek upp sig men inte panikskrik. Är lite rädd för att vara för "sträng", kan nog vara det ibland. Men det måste ju betyda att hon inte skrek och var alltför ledsen, när hon är det kan jag börja böla själv nästan.

Ska bli så oreoligt spännande att se hur natten går, det är då jag brukar ta upp henne till min säng tillslut eftersom hon brukar vara helt otröstbar då. Mitt stora jobb blir alltså garanterat i natt! Önska mig lycka till!!!
Nat

Inlägg av Nat »

bra att du är peppad!!!
Tror det här kommer att gå bra
Ladda med lite lektyr och kaffe så klarar du nog natten galant

En loggbok brukar oxå vara bra att ha så att man kan följa upp sitt egna arbete
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Lycka till i natt!
Ska börja kura min lilla tjej i natt och har läst boken i tre dagar men jag känner mig fortfarande liiite osäker... När ska man buffa och när ska man solfjädra???
Du har fått jättebra svar av Torsmamma. Jag tänkte bara tala om att för min del har solfjädern varit mer användbart som krisverktyg efter kuren. Jag buffade nog bara första natten och sen om det har varit kris någon gång har jag solfjädrat lääänge (som du har läst om :wink: ) sonen uppskattade den fasta tryggheten bättre än buffning. Solfjädern i sig kan ju också vara ett avslut/markering på läggningen... tex, du har buffat lugn (om det krisat), breder sedan ut bägge händerna över barnet (som en solfjäder) och trycker till lite lätt för att markera, sov nu det är lugnt och tryggt, och sen ramsar du ut. Eller bara efter ett kort tillrättaläggande, armar, ben och huvud på plats, kort solfjäder över lilla barnkroppen och sen ramsa ut.
En loggbok brukar oxå vara bra att ha så att man kan följa upp sitt egna arbete
Mycket bra tips! jag skrev och skrev och skrev under alla kurnätter, det hjälper till mot överkoncentrationen oxå, sen är det roligt att läsa och jämföra vid hur många tillfällen man ramsat, hur länge osv, så ser man att det faktiskt går framåt även om det inte alltid känns så! :D

kram jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SveasMamma

Inlägg av SveasMamma »

Förstår att alla andra förmodligen sover nu men jag måste ändå skriva ner min fundering. Nu har Svea vaknat för första gången och det känns verkligen som att jag stör henne när jag går in och ger henne beskedet. Förstår ju det här med att jag ska ge henne lugnet denna natt men det känns som att hon stissar upp sig av att jag kommer in och buffar - hon blir lugn direkt när jag kommer in men sen när jag avslutar med ett tryck och börjar ramsa ut blir hon genast mer ledsen. Kan jag endast ramsa nästa gång hon vaknar eller måste jag in ändå? Svea vaknar några gånger per natt och bara gör ett gnäll och somnar sen om, det gjorde hon senast förra natten. Om det är en sån gång så är det ju verkligen så att jag bara stör henne av att gå in när hon annars skulle ha somnat om av sig självt?
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Ja, vid tidpunkten du skrev, så låg vi alla och sov som grisar. (det kommer ni också att göra snart :lol: )

Men du har nog missförstått lite med beskedet. Beskedet ger man en gång vid läggningen- den förmedlar just ett besked- all aktivitet upphör här och nu och du ska nu sova gott. Vaknar liten första natten så lyssnar man. Serverar en ramsa, när man märker att det börjar att gå åt det ledsna hållet. LYSSNAR- ledset- in och buffa/ solfjädra till lugn. Man startar inga längre ramsdiskussioner första natten utan man ska, som du skrev, förmedla lugnet. Men man buffar inte varje gång man hör liten vakna till. Nu till andra natten, så kan ni avvakta ytterligare med buffning/solfjädring: I natt startar ni med ramsa om liten vaknar och frågar- AVVAKTA, LYSSNA ( håll överkoncentrationen stången genom att städa, whatever)- hur låter frågorna? Arg? Sur? Gnäll? Gnöl? eller -det förbjudna ledsen? Då kan ni i natt starta en ny ramsa, tills liten går ner sig lite. Kan få lov att ta x6, x8 t.om x12 påminnelse-verser för att den ska nå fram. Det behöver alltså inte bli knäpptyst, men liten ska gå ner sig i "skrikandet" ( detta otydliga begrepp!). Kom ihåg den gyllene regeln; låt det gå minst så lång tid mellan ramsningarna som det nyss tog dig att ramsa.

Inatt kommer ni att få vara med om något häftigt- dialogen. :lol: Och det är ni som kommer att starta den i natt. :wink:

Lycka till!
:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
SveasMamma

Inlägg av SveasMamma »

Det känns bara som jag blir mer och mer osäker på vad det står och inte står i den här boken... "När lille Gustav vaknar efter att ha sovit första varvet gäller det att vara där på¨stört. Här kan du inte vänta ochse om han ska somna om av sig själv... Du måste vara där genast. Snabbt in, alltså, och ge beskedet" Så står det på sid 156 i boken. Och jag tyckte det kändes jätteavigt. Men men, nu är ju natten gjord och första dagen har gått helt förträffligt! Ser verkligen fram emot natten för att se hur hon reagerar.

Nu vad jag fattar det som så ska jag vänta in i det längsta när hon vaknar och börjar skrika. Först när det låter som att hon är jätteledsen ska jag svara med en ramsa. Och i sista hand in och buffa eller solfjädra. Har jag fattat det rätt?

Jisses, känner mig verkligen som en 6-åring som fått ett prov för höstadiet :shock:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Läs lathunden ha den uppsatt på dörren är mitt tips. Du hittar den här så kan du skriva ut den!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Nu skall du istället för att buffa och gå in när hon är vaken. Börja med att ramsa. Inte avvakta, det kan du vänta med till natt 4-5 tycker jag. Men du skall avvakta med buffandet. Så om du ramsat låt oss säga, x8 och inget fungerar. Då väntar du en stund och går in och buffar lugn, går ut med ramsan.

Det viktiga är att du inte ramsar och ramsar för att direkt gå in när det inte "funkar" för då betyder ramsan, "jag kommer". Utan det behöver gå en liten paus från ramsan tills att du går in.

läs lathunden. hitta lugnet och fokuset. Förmedla ingen förvirring, då blir barnet också förvirrat. Bättre göra tveklöst fel än tveksamt rätt. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"