Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

OH nu har jag läst en himla massa på forumet under Barnafostran och tjenahej vad jag hittade mycket gott att smaska i mig!

Med tanke på vagnproblematiken i tunnelbanan så kommer dessa kloka ord:
annawahlgren skrev: Du är inne på rätt spår när du talar om att "ta bort förutsättningarna för bråk". Så gör det.

I Barnaboken (bl a Fostran) har jag skrivit en hel del om detta att bestämma formen, men inte innehållet.

Sätter du båda barnen i samma vagn har du bestämt formen. Innehållet blir deras eget. Du måste ändra förutsättningarna - formen - om du inte kan gå med på innehållet som blev inom den.

Förstår du?

Du kan inte ge en unge en glass och säga :"Du får titta på glassen, men inte smaka på den." Det är bara så. Ska ungen ha en glass, ska hon eller han också få lov att äta den. Annars ska du inte ge barnet någon glass.

...

5. Planera dina utflykter bättre. Barnen - särskilt det stora - ska inte bara transporteras, medan du handlar och bär påsar. De, bägge två men särskilt den stora, ska göra aktiva insatser av nytta och nödvändighet. Det tar tid att låta små barn "hjälpa till" (vara socialt delaktiga), men den tiden är värd allt guld och all husfrid i världen :wink:
Ursäkta min lathet men nu ska jag läsa på lite mer :shock: :oops: :lol:
Bibbi & Harry
Födda 101022
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va härligt att du hittat lite bra hjälp i tråden för barnafostran.
Jag tror att det precis som du säger kan vara vettigt att dela upp dina frågeställningar en aning, så att "rätt" ämne får rätt fokus. Självklart är det ok med allmänna frågor även i detta forum, men framförallt är fokus på sömn.

Gällande ensamlek och förmågan och viljan att leka själv även på dagarna tycker jag personligen att det går lite i vågor. Vid svårare perioder exempelvis när de lär sig att krypa, att gå, får tänder eller är krassliga så blir ensamleken svårare. Kanske har ni haft en utvecklingsperiod nyss där tvillingarna kanske lärt sig gå?!?

Oavsett om de är mitt i en jobbig period eller ej så kan man då göra som så att man ökar upp andra aktiviteter och minskar ner egenlek.

Ett exempel på förmiddagsschema under en "lättare" period:
7:00 frukost
7:30 - 9:00 ensamlek i säng
9.00 - 10.00 social delaktighet
10.00 - 10.30 lunch
10:30 - 11:30 ensamlek
11:30 - 12:30 utomhusaktivitet tillsammans
12.30 - 14:00 sova
osv..

Detta schema kan man modifiera till att passa en "jobbig" period:
7:00 frukost
7:30 - 8:00 ensamlek i säng
8.00 - 9.00 utomhuspromenad (vagn, bärsele, barnstol..)
9.00 - 10.00 Social delaktighet
10.00 - 10.30 lunch
10:30 - 11:00 ensamlek
11:00 - 12:30 utomhusaktivitet tillsammans (upptäcka världen)
12.30 - 14:00 sova
osv..

Som du ser i exemplen ovan så har jag dragit ner på ensamleken ganska radikalt och istället ökat upp utomhusaktivitet, lagt till en vagnpromenad och ökat på social delaktighet.

Att ha ett schema som inkluderar (inte bara mat och sömn) utan även social delaktighet, utomhusaktivitet och liknande kan vara ett skönt sätt att hantera vardagen som annars kan bli lite ansträngande just under de svårare perioderna.

Ett tips på passande social delaktighet när barnen är runt året är aktiviteter som innebär att lägga i och lyfta ur saker. I och med att sådant är väldigt intressant just under denna period är det perfekt att använda sig av sådana övningar när man kör social delaktighet.
Några exempel på passande social delaktighet för 1-åringar:
* Plocka i äpplen i kundvagn i affären
* Plocka upp äpplen från marken och lägga i korg (om man har äppelträd eller kanske grannarna :D )
* Plocka ur diskmaskinen
* Plocka ur tvätt
* Lägga i tvätt i maskinen
* Ge dig klädnypor

Hoppas det hjälper dig lite!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

ÅH TACK Nat för svaret!

Jättebra schema! Och alla bra tips. Vi har ju vi haft en del problem med ensamleken. Eller rättare sagt så har väl jag haft problem med den :lol: nämen, den har liksom aldrig blivit av då vi var ganska sena med attityden i det här hemmet. Det vart så mycket med två på en gång att allt går i slowmotion... Och så kom 8 månaders ångesten och nu är vi ju helt klart inne i nån ny fas som jag har förstått att de kan ha lite jobbit under. De håller på att lära sig gå sen tycker jag att det känns som att det tänks i mängder här hemma. Snurr i skallen på de små.

Så jag har helt klart två trasor runt benen och hur mycket vi än hänger loss på diskbänken, dammsuger och äter äpplen i butiken :lol: så blir det inte många glada miner. Trasorna följer med ut och hänger där med. Nu med krokodiltårar på kinderna. Buhähähä och så kollar de hur jag reagerar. Och jag håller med, går i pakt (???) ja huu vilket vääääder. Eller ja ursch vilka jobbiga klääääder. Men oj titta däääär! Eller dääär!

Men det är mycket vi paktar med just nu och man kan ju undra om det har gått överstyr? Så vissa dagar är jag pepp pepp pepp och andra dagar vill jag bara renovera bland tankarna, försöker göra om göra rätt men hittar inte något svar och så nästa dag är det en ny dag pepp pepp pepp...

Precis som du skriver så är en promenad med vagnen plötsligt väldigt passande. Det gjorde vi aldrig förr utan gick direkt till parken för att leka. Det drygar ut tiden däremellan fint. Ska försöka styra upp det andra också men eftersom ensamleken inte finns på kartan blir det mycket socialt och inget gjort. Kan man säga att ensamleken nästan måste "kuras" in nu? För det räcker med att jag stänger deras dörr så gråter dem väldigt, alltså skrikgråt. De struntar i leksakerna och vill bara sitta i mitt knä trots att jag gör mig så tråkig som jag bara kan bli :wink:

Vad gäller sömnen så sover de 20-30 minuter på förmiddagen än så länge. Men jag märker att nånstans efter 1 års-dagen kommer dessa minutrar att plockas bort. De har varit lite sjuka och så har en del renovering och förändringar i hemmet stått i vägen för ändringar i deras schema. Vi ser hur det går en månad till men än så länge så stör inte förmiddagssömnen middagssömnen som inte heller stör natten :D

Kram och tack!
Bibbi & Harry
Födda 101022
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Nat »

halloj!
Det vart så mycket med två på en gång att allt går i slowmotion... Och så kom 8 månaders ångesten och nu är vi ju helt klart inne i nån ny fas som jag har förstått att de kan ha lite jobbit under. De håller på att lära sig gå sen tycker jag att det känns som att det tänks i mängder här hemma. Snurr i skallen på de små.
Ja visst kan det bli gnälligt i perioder, framförallt när de lär sig nya saker. Kan tänka mig att ha två små blir gnäll * 2 :shock: Samtidigt måste ni hitta strategier för att inte bara klara av dessa perioder utan även för att ha en njutning i vardagen.

Har du funderat på att göra ett schema där du även inkluderar social delaktighet, utomhusaktivitet, utflykter och liknande? Tror verkligen det skulle hjälpa din familj att veta vad som sker minut för minut. Framförallt då under de utvecklande perioderna.
Men det är mycket vi paktar med just nu och man kan ju undra om det har gått överstyr? Så vissa dagar är jag pepp pepp pepp och andra dagar vill jag bara renovera bland tankarna, försöker göra om göra rätt men hittar inte något svar och så nästa dag är det en ny dag pepp pepp pepp.
Som du skriver kanske du paktar väl mycket. Hur vore det om du ignorerade barnen när de gnäller och endast uppmärksammar positiva handlingar samt gråt? Exempelvis ditt barn gråter, du sätter dig då på golvet med denne och tröstar och blåser på det onda tills allt är frid och fröjd igen. Sedan återgår ni snabbt till ursprungsplanen. Märker du att det blir gnälligare och gnälligare under exempelvis planerad egenlek ja då funderar du snabbt ut en social delaktighet och bryter när barnen är nöjda. För att minska risken för mycket gnäll så har du korta intervaller på det du gör och bryter TYDLIGT mellan varje aktivitet.

När barnen skall leka själva är det en timer som gäller, sätt äggklockan på exempelvis 15 minuter vilket kanske är allt tvillingarna kan tänkas fixa just nu. Tänd alla lampor, sätt på glad musik, ställ fram leklådan och var riktigt käck och glad. Efter det vänder du ryggen till och börjar med ditt. Försök att låta dem klara lite smågnäll själva. Du är strängt upptagen med ditt (även om du kanske studerar dom i ögonvrån) och de skall leka med sitt. När klockan sen ringer så är du beredd med nästa aktiviet. "Ok barn nuuu är det dags att gå ut en timme, ja va skoj!!.

Korta intervaller på aktiviteterna och lägg in små pauser för er alla tre där du bara drar barnen i vagn och tittar på skogen, husen..

Ensamlek måste kuras in. Börja smått, dag 1 5 minuter.... efter 1 månad kanske ni är uppe i 15 minuter. Gå varsamt fram. Ta upp när dom är nöjda. Glad musik, ljus, mätt i magen, mycket kärlek innan. Roliga hela fina leksaker förpackade i små lådor en för varje dag. Altinera leksakerna. Ha en låda med dagens överraskning. En påse med godsaker: russin, torkadade äppelbitar, majsbågar, barnkex, digestive.... Dessa godsaker kan man ge sporadiskt som en överraskning. Ljust och glatt med säkert handlag. Bestämd och glad nedläggning i sängen och hämta upp igen med tjo och tjim efter en bestämd tid. Vänta aldrig längre än planerat utan ta upp efter den bestämda tiden.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

Hej Nat!
Tack för orden. Jag blir jätteinspirerad och får ny energi när jag läser. Jo, ett schema med allt på, det skulle sitta väldigt fint...Jag har märkt att dagar där jag ligger två steg före går mycket bättre än de där jag är sen med initiativ. Som i förrgår då min sambo skulle komma hem rätt sent, då hade jag förberett mycket mer, som lunch och mellis, massor av russin och torkat gott i lådor och liknande. Jag behöver ju egentligen bara de där kritiska 10-15 min åt att plocka bort mat från golv och stolar sen är jag "barnens". Men gud så svårt det är att komma på saker att göra här hemma. :-k Känns om att det är som att uppfinna hjulet vareviga dag! Tycker ofta att det inte finns så mycket att fixa med, men det kanske är för att det enda jag önskar är att få en paus??! Jag kan verkligen känna hur huvudet är trött när de gått och lagt sig, som en motorväg, full fräs. Sen tar det tid att klä på barnen också såklart och när vi sen är ute är det knappt så att de hinner gunga innan vi ska in och sova. Blir lite stökigt och har känt så en vecka eller två och funderar på om det är schemat som hindrar oss från sköna stunder? Ser ni något lurt med det?

06.00 Välling
07.00 Familjefrukost
07.30 Leka, social delaktighet: Pilla på tvättmaskinen och leka med tvätt, plocka ur diskmaskin, vika kläder och ta ur/lägga i lådor..men mest gnäll då från att jag tagit ner dem från sina matstolar...
8.30 Sova 20-30 min
09.00 Vakna, social delaktighet (här hade man ju gärna lagat lunch tillsammans!) Kastruller, russin och vatten.
10.00 Lunch
10.30 Påklädning, ut ut ut...till lekpark och affär. Vi gungar, kastar löv, går med gåvagn, äter rån, sitter i vagnen och tittar på hus och lampor, håller i saker i affären (mest ledsna...) äter mer rån och går hem.
12.00-12.15 Sova 1,5 timme
13.30-13.45 väckning
14.00 mellis
14.15 Här skulle ju ensamlek sitta fint! Men just nu är det påklädning och ut ut ut...
15.00 Ute i parken igen! Kanske leker med kompisen Erik..
16.15 Hem och äta!
16.30 Familjemiddag
17.00 Mys med pappa
17.15 Bad och ev hjälpa till att laga välling eftersom de nu blivit ledsna av att bada också :shock: (trots skumbad!)
17.30 Välling och så tittar vi ev på ngn lugn barnfilm med mycket sång. Vi sjunger, guppar i sängen och busar.
18.00 Läggdags Här är Bibbi är ofta ledsen, kanske inte trött nog?? Hon som alltid varit en glad fis ända in i spjälorna! Harry är nöjd, han har nyligen fått en snutte = napp :oops: eftersom vårt sökande efter filat och gosedjur aldrig lett någonstans... Han sover nu nöjt ända fram till 6 istället för att gnälla från 5... Bibbi har alltid varit nöjd med sin snuttefilt och det kändes lite synd att Harry aldrig hittat ngt substitut till nappen..ja så då gjorde vi så här och än så länge verkar inte nappen störa. Kanske helt fel...men men.

KRAM och tack!!!
Bibbi & Harry
Födda 101022
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Här är Elias schema- kanske lite inspiration.

07 Godmorgon. Frukost runt halv åtta. Havregrynsgröt och smörgås.
Lite lek hemma, dagislämning och lekpark.
9.30 Frukt. Clementin är favvo nu.
11.15 Lunch
11.45-13.15 Sova 1,5 timme. (Har vi möjlighet och han sover så får han sova 2 timmar men vi har oftast dagishämtning 13.30. Så sovningen är alltid en stressfaktor här hemma :( . "Somna nu då så du hinner få din 1,5 timme iaf...)
14.30 Mellis. Fullkornsgröt, semper och frukt eller smörgås
17 Middag
18.45 Kvällsgröt, semper igen
19 Godnatt

Elias har också varit kinkig. Men sen jag slutade amma har det blivit mycket bättre. Men du ammar väl inte så då skulle jag tro att det är FRUSTRATION ÖVER ATT INTE KUNNA GÅ ännu. Minns att min Selma var jättekläning och inget dög mellan 10 mån-12 mån- då hon lärde sig gå. Då blev hon en liten solstråle igen. Men det fattade jag ju först efteråt att det var det. När vi var inne i det så tänkte jag bara. Vad är det för fel??!!! Dryga unge. :x :oops: Kan du bara leka själv och sluta hänga i mammas ben.... trodde att det var en sen 8 månadersångest först men det var det inte. Den hade hon minsann också, innan. Och du som har två då....

Öva på att gå! Det är mitt tips. Och nappen. Behåll den. Man orkar inte hur mycket som helst som mamma. Tids nog försvinner den. Men om den mer är till hjälp än själp nu så behåll den! Och sluta ha dåligt samvete för det! Vi är bara människor! Allt är inte så viktigt och behöver skötas, göras till punkt och pricka!

KRAMAR!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

Mia :heart: Hej! Åh, tack! Ja, jag ska verkligen sluta sätta sån skuld på mig själv nu. Gör det mest hela tiden faktiskt och det blir ju absolut ingen glad av!! SUCK.

Så du tycker jag ska ta bort den där lilla 20 minutarn? Det kanske kan vara något. Det är inte jättetrötta vid 12 men tystnar så fort jag stängt dörren ändå. Det skulle ju helt klart lätta upp samtidigt som jag blir av med min älskade "dricka te och surfa -stund" :shock: :lol: Fast när jag banne mig fått igång den där ensamleken så kommer den komma mig åter, inte sant :wink: Kill your darlings helt enkelt.

Du har nog rätt det där med att lära sig gå. Harry han har ju alltid varit en underbar och glädjande solstråle :heart: Nu är han ett tras-monster :roll: ihärdigt äääääääää och tårar från väckning till läggning. Bibbi trampar på numer. Hon har hajat grejen och har under de senaste dagarna varit mer och mer nöjd. Det var nog inte mer än en vecka sedan som jag slet mitt hår över att HON var så gnällig och ledsen. Så du har rätt. Nu är det gåträning som gäller!

Stressigt med den där vilan innan hämtningen :roll: så ofta jag tänker "Men kan ni inte haja att gör du så här så blir det så här" Typ, vi klär på oss för att vi ska ut på äventyr...HURRA. Och som du skriver "Sov nu så blir du pigg till allt lekande sen"..
Men de kan ju inte lära sig allt på en gång :heart: och jaaa...vi vuxna vi...vi kan inte göra allt på en gång. Ja där satt den :wink:
Bibbi & Harry
Födda 101022
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av lilla mia »

:heart:

du kan ju behålla 20 min ett tag till. men jag tänker om du ändå vill ha en förändring i schemat så är det nog det som ligger närmast till hands. de flesta byter till en lur just runt året.

håll ut ett par veckor till så ska du se att du har två små ljus snart igen!

peppar peppar så verkar inte elias ha kommit in i nån frustration över att inte kunna gå. han kanske skippar den med tanke på att han går mellan möbler nu och är helnöjd med krypandet när han ska någonstans.

så det finns hopp om du vill ha fler! och när man har äldre syskon så finns gratis underhållning nästan jämt. så man behöver inte heller kämpa med ensamleken på samma vis. dem roar varandra! :D

styrkekramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Nat »

Halloj,

Va härligt att du inspireras och känner dig motiverad :thumbsup:
Jag har märkt att dagar där jag ligger två steg före går mycket bättre än de där jag är sen med initiativ. Som i förrgår då min sambo skulle komma hem rätt sent, då hade jag förberett mycket mer, som lunch och mellis,
Ja eller hur, det gäller som du skriver att ligga steget före och ha dagen hyfsat planerad. sen efter ett tag kan man ju schemat utan och innan och så även barnet(en). Det flyter då på och man kan ibland ta sig en extra kvar till en påtår och liknande :shock: Jag har själv kört samma schema nu i snart en månad och det sitter som ett smäck för både mig och lillen. Det innebär att lillen vet vad som ska hända hela tiden och aldrig hinner börja gnälla. Han känner sig trygg med att jag håller ledningen och vi vet båda att varje "pass" bara pågår en viss bestämd tid. På så sätt blir aldrig en specifik syssla för jobbig, man slipper oxå känslan av att trampa runt i ett träsk utan att komma någonstans.
Men gud så svårt det är att komma på saker att göra här hemma. :-k Känns om att det är som att uppfinna hjulet vareviga dag!
Två rediga pass med social delaktighet om dagen innebär ett pass på förmiddagen på kanske 75 minuter och ett pass på eftermiddagen på 60 minuter. På förmiddagen tvättar du och på eftermiddagen kan ni laga mat ihop. Nåt mer än det hinner man nästan inte på dessa pass. Maten lagas till stor del på golvet, man tar ner skärbrädor, en vass kniv till mamma och matknivar till barnen. Man river grönsaker ihop, barnen sköljer grönsaker och sig själva :D Ett av barnen kan få vrida på plattan (dagens lycka). Sätta på micron. Det blir grisigt och kladdigt och man måste hålla kliniskt rent för att kunna laga mat på golvet.

Dagen efter torkar du golv och dammsuger på förmiddagen och bakar på eftermiddagen. Dag 3 rensar ni rabatter på förmiddagen och storhandlar mat på eftermiddagen. Dag 4 bäddar ni rent alla sängar på förmiddagen och storstädar källaren på eftermiddagen.... osv...

Efter ett socialt pass är man ganska trött och då kommer lämpligen en liten vila för mamma (och barnen). Alla belönas med att nu kunna pusta ut, kanske först lite mat eller mellis och sedan får mamma läsa bloggar och barnen får äntligen leka lite. Och oj va skoj det är att leka när man jobbat så hårt.
Sen tar det tid att klä på barnen också såklart och när vi sen är ute är det knappt så att de hinner gunga innan vi ska in och sova. Blir lite stökigt och har känt så en vecka eller två och funderar på om det är schemat som hindrar oss från sköna stunder? Ser ni något lurt med det?
I och med att ni knappt har någon egenlek på dagarna och ingen ensamlek i sängen på morgonen blir dagen väldigt mycket jobbigare för dig. När man har långa pass av egenlek med jämna mellanrum under dagen har man kanske en timme att bara ligga på soffan och läsa tidningen eller vad man nu vill göra. När du kommer dit kommer du inte längre att känna att det är full fart framåt fram till natten utan du kommer att med jämna mellanrum få andrum och tid för dig själv även på dagarna. Livet blir lättare och den berömda njutningen tar sin början. Det är dock lite jobb innan man kommer fram hit.

Om du jobbar hårt på att införa ett nitiskt schema med rätt attityd och mycket social delaktighet kommer du själv som belöning att få flera pass av egentid under dagen för återhämtning och vila. 2 timmar mitt på dagen då de sover, 2 timmar på morgonen när de leker i sängen, 30 min innan sovstunden och 1 timme på eftermiddagen efter maten. Sammanlagt kanske du kommer att få 3-6 timmar av egentid under en dag.
och funderar på om det är schemat som hindrar oss från sköna stunder? Ser ni något lurt med det?
Schemat ser toppen ut! Men.. om flickan börjar få svårt att sova kanske hon är redo för mindre sömn. Ta då bort första sömnstunden och förläng lunchpasset till 2 timmar. För enkelhetens skull kanske du ska ta och ändra samtidigt för båda barnen...?!? När man går ner till 1 sömnpass per dag ökar man samtidigt på det passet man behåller till 2 timmar. Den sammanlagda dygnsvilan blir således 14 timmar.
Han sover nu nöjt ända fram till 6 istället för att gnälla från 5... Bibbi har alltid varit nöjd med sin snuttefilt och det kändes lite synd att Harry aldrig hittat ngt substitut till nappen..ja så då gjorde vi så här och än så länge verkar inte nappen störa. Kanske helt fel...men men.
Funkar det så funkar det, börjar han vakna och leta nappar på natten och behöver hjälp med det så får du helt enkelt ta bort nappen och hålla fast vid det. I största möjliga mån tror jag dock att konsekvens är det bästa för barnen. Bestämma sig för en sak och hålla vid det, risken är annars att man visar barnen att mamma inte riktigt säkert vet.. Mamma ska ha koll och guida och inte visa sig osäker. Velar man fram och tillbaka mellan beslut blir barnen oroliga.

Kram och lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

Nat [-o< åh, det låter så lätt...jag vill att det ska vara så lätt :lol: men jaa! Två rediga pass..check! Jag kan säga såhär att jag startade bums, vilket betyder att idag kommer B&H sova endast en lur. Varför gå och gnaga liksom? Inspirationen flödade..eh..jamen lite grann iaf :wink:

En lång och redig :wink: redogörelse över de timmar som gått:
06.00 Inga konstigheter, väckning och välling 270 ml. Sen satt B&H i sitt rum och pysslade lite grann. Jag dök in då och då med rån och kex. Harry kom två, tre, fyra och fem gånger in i köket och gnällde och då tog jag honom under armen och bar in honom till deras rum och visade något extra spännande att leka med + rån då såklart.

07.00 Familjefrulle med mycket gnäll. Jag hann iaf få i mig lite te, gröt och macka. Barnen åt några rutor bröd med färskost, en liten bananbit, tomatskiva, russin och smakade gröt.

07.15 Städtajm. Snabbt skura av det som fanns på barn, golv och stolar. Jag ger trasa till B och skrubb till H men ingen är intresserad av att hjälpa till. De kryper i väg. En del gnäll från B&H men från och till..de kutar runt med sina gåsaker i rummet som har en stor öppning till köket. De börjar klättra på stol upp till fönstret men det gör inget, jag har redan preppat med kuddar runt om :thumbsup: (de har från tidig ålder lärt sig vända rumpan ned och därefter hålla i men armarna, sakta glida, när de ska ner vilket gör att det nu känns ganska tryggt att låta dem klättra lite.)

07.25 Nu stegrar gnället och jag har precis hunnit städa klart. Alla böcker som stod i fönstret är alltså nere och nu finns inget att plocka med. Det är nu jag kommer på att satsa på en lur istället för två. Därför går vi nu upp till vinden för att kolla tvätttid. Konk konk konk upp för 4 trappor med två små klumpar i armarna. Nähä. Ok. Fel nyckel. Konk konk konk vi går ner och letar. Nej, ingen nyckel hemma, den har sambon. Så ingen tvätt uppe på vinden med vindsförråd som backupp ifall de skulle tröttna. Det får bli tvätt i lilla, lilla stockholmsduschen :lol: Jag försöker förmå Bibbi att välja kläder som ska tvättas ur tvätthögen. Pekar, där, den, plockar upp, men Bibbi vill bara upp på maskinen för att vrida på knappen. Jag skyndar på med tvätthögen, trycker in kläder och förklarar att vi måste stänga locket först innan vi sitter på det. Sådär nu sitter båda barnen högt uppe på en liten maskin och vrider på en liten knapp som blinkar. I närheten finns lampknappen den är också kul att trycka på. Jag står och säkrar så ingen bebbe faller till marken.

Efter 10 min, hojtar jag att det är dags att städa i köket, mer rejält den här gången, jag fyller ju 30 nu på lördag och på söndag kommer det finbesök :!: Jag börjar dammsuga, det gillas, men det blir oftast en egenlek runt omkring, B&H hjälper till ibland med att hålla i maskinen eller veva med skaftet. Mycket roligt. Därefter tar jag fram två hinkar, en till mig med såpa och en till dem vatten. Nu ska vi skura golv! Det börjar bra, båda plaskar och skrattar. Vatten ut på golv, B halkar, ledsen. Får pausa i knät. Försöker fortsätta när allt är bra men Nu kommer H. Han vill också kramas. B vill vara själv med mig, surnar till. Båda barnen i knät och golvet är plaskvått. Jag säger hörrni, kolla här, blöter trasorna igen och droppar, visar hur vi kan skrubba, skrubba. B är inte alls sugen, vill fortfarande sitta i knät. Jag plockar upp, håller under armen, förklarar att det är viktigt att golvet nu blir torkat. Svett, svett, inte lätt med liten klimp i famnen. Harry ganska nöjd, äter på tvättsvampen och lyckas nog få i sig nån smula. Snart klar. Inte glada barn. Klar.

08.45 Frukttajm på golvet. Äppelskivor, russin, vindruvshalvor, clementin i två skålar. Båda tysta och fokuserad. Jag tar fram rester från gårdagen och ställer in i ugnen. Tänker att det ska hinna bli varmt tills vi kommer in från utelek.

Påklädning efter frukten. Det går snabbt. B tycker det för en gångs skull är helt ok att sättas i vagnen. Sitter där hela tiden när jag klär på H. H inte nöjd av att sitta i vagnen men just därför kläs han på sist eftersom snart så öppnas dörren och då blir det tyst. Tar med rån och vatten och liten påse återvinning.

09.00 Ute. Vi återvinner. B&H får varsin kartong att hålla i medan jag kutar runt med glas och plast. Tillslut får de båda slänga ner varsin bit och titta i det stora hålet. Sen bär det av till parken. H får gåvagnen och ger sig av på tur. B ser direkt sin favoritgunghäst och sätter sig glatt där. H käkar rån och går omkring. (Jag har lagt en hel drös med rånbitar i gåvagnen :thumbsup: ) Lite gnäll nu. Vi går mot gungorna. Hurra! Gunga gunga gunga. Får varsin stor pinne att hålla i och förflyttas till sandlådan och klätterställning. Hink o spade fram. H gräver, smakar sand. B kryper runt till kanan, sitter där och bankar. B vill tillbaka till gungorna. Hon får hjälp att gå dit med hand. H fortfarande nöjd sitter kvar. B gungar. H hojtar. Springer dit, H får också gunga lite till. Gnäll. Vi går in.

9.45 Lunch. Omelett, fisklåda med ris, avocado, bönor och ärtor + fruktpuré. Båda äter glatt avocado och omelett. Är tveksamma till fisken och riset. Älskar bönorna och ärtorna, de tar jag fram i slutet, annars så äts det bara ärtor och bönor. Bibbi vill absolut inte smaka från sked. Preppar egen sked med gott ris med sås, nej tack. H hojtar, vill ha! Smakar fruktpuré. B vill inte alls ha. Vatten, sen klara. Mätta? Vet inte, men de vill inte sitta kvar iaf. Nu snabbt tvätta av barn, golv och stolar. B klättrar upp på pall som jag glömt lägga ner, kommer upp på bordet och hittar fisklådan med ris. Festligt! Tycker inte jag och ger trasa istället och häller ut några russin vilket fångar B's uppmärksamhet och jag kan plocka bort lådan. Pjuu. H har hittat pall i köket och klättrar där, jag hinner dit och lägga ut några kuddar medan jag har ögon i nacken på B som är uppe på bordet :shock: . Tvättar av golv och stolar. B&H fortsätter nu in i rummet (vi bor i en etta fast har nu fått upp en vägg i sovrummet så nu har B&H eget rum!) Leker med gåvagnar och så.

10.15 Dags att städa mer, hela lägenheten ska ju vara fin till helgen :D Vi städar hall. B klättrar upp i vagn och leker tittut med H. Festligt! Jag städar vidare. H hittar pilatesboll och myser med den ett tag medan B ger sig iväg in i stora rummet. Nu städa där, i rummet. H följer med. De drar maskin och vevar skaft men leker mest för sig själva, klättrar och plockar. Får sen hålla i munstycket och känna på suget med mun och fingrar. Vi städar sen vidare inne i deras rum. Lurvmattan är svår. Den får nytt munstycke. H hjälper till kort sekund, kryper iväg med ett gnäll ut i köket. B och jag stannar kvar, hon leker, jag städar. Klart (liten lägenhet så det går snabbt!)

11.10 Bokläsning. Vi läser om Fabian, apan som rymmer från djurparken. Boken är bara intressant för H ifall jag låter som alla djuren och maskinerna. B lyssnar oavsett läten. H vill hålla i boken, får egen bok men kryper istället iväg med ett gnäll in i köket. B och jag läser vidare. H kommer tillbaka, vill hålla i boken. B blir arg. H får sitta i knät. Sitter kort sekund, sen vidare igen. Nu är boken klar.

11.20 B&H får leta efter sina gosedjur (som ligger i spjälsängarna..) Upp och gosa. H hittar sin napp och hamnar i nån sorts mystrans. B är onöjd, har snuttefilt men vill något mer. Svårt med skratt innan gonattet här men jag har kommit på att de har roligare själva än med oss när de leker tittut, så upp med lakan mellan sängarna och B skrattar mycket åt H som tittar upp då och då. B försöker klättra över till H, får hjälp av mig och skrattar mycket när hon får hälsa på. Nu läggs hon i egen säng och vi säger hej då till fågeln som är en lampa i form av en duva som sitter på väggen.

10.30 Lampan släcks och jag går ut med ramsa. Bibbi är onöjd och protesterar men tystnar snabbt när dörren stängts. H är i mystrans.

Pust. Nu ska det bli riktigt skönt med en extra lång paus! 2 timmar...hoppas de sover så länge. Men oj, vad skönt att det gick så bra!! Trodde det skulle vara mycket mer gnäll och sura miner nu när de inte fick sin morgonsömn. HURRA! Få se vad vi kan hitta på nu när de vaknar!..Troligen har sambo kommit hem så vi kan gå upp på vinden.

KRAM och tack för all pepp!!! :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Nat »

Hallå!!

Oj vilka friska tag =D> Riktigt bra jobbat må jag säga! själv blev jag lite... matt.. när jag läste. Måste nästan lägga mig och vila av sympatitrötthet :shock: skojar bara!
En lång och redig :wink: redogörelse över de timmar som gått:
06.00 Inga konstigheter, väckning och välling 270 ml. Sen satt B&H i sitt rum och pysslade lite grann. Jag dök in då och då med rån och kex. Harry kom två, tre, fyra och fem gånger in i köket och gnällde och då tog jag honom under armen och bar in honom till deras rum och visade något extra spännande att leka med + rån då såklart.
Jag antar att detta är den berömda ensamleken. Lite tips:
* försök minimera antalet besök till barnen till ett minimum, ber de inte uttryckligen om hjälp så behövs du inte. Kom ihåg att vi som vuxna ibland kan störa barnen oxå.. :D
* Har du en hemlig låda till dom? den kan vara lite krånglig att få upp, blir bara extra spännande då. Jag köpte en fin Muminlåda med lås på som Einar fixar en massa med. I den lägger jag små minilådor med överraskningar i. Kan vara lite russin eller rån eller varför inte en liten bil eller klistermärken..
* kom ihåg att börja med kort tid och öka upp successivt

Hur lång ensamlek tänkte du att de skulle klara nu så här i början?
07.00 Familjefrulle med mycket gnäll. Jag hann iaf få i mig lite te, gröt och macka. Barnen åt några rutor bröd med färskost, en liten bananbit, tomatskiva, russin och smakade gröt.
Jag tänker så här, har de först sovit 12 timmar natt, sedan lekt själva sittandes i sängen i x- antal minuter så är de nog sugna på att få röra sig lite.. Att sitta igen vid bordet kan säkert kännas en smula tråkigt för en 1-åring. Kanske låta dom springa av sig i 30 min och sen frukost?
Det får bli tvätt i lilla, lilla stockholmsduschen :lol: Jag försöker förmå Bibbi att välja kläder som ska tvättas ur tvätthögen. Pekar, där, den, plockar upp, men Bibbi vill bara upp på maskinen för att vrida på knappen.
Jätte bra att de får hjälpa till, men prova att ta den lilla handen i din och visa praktiskt hur man gör. Peka och ord funkar inte så bra ännu. De är helt enkelt för små.
Som sagt var visa med dina händer om deras händer och gör rörelsen några gånger. Ofta fortsätter de sedan med exakt samma rörelse.
Jag fyller ju 30 nu på lördag och på söndag kommer det finbesök
Grattis i förskott!!
håller under armen, förklarar att det är viktigt att golvet nu blir torkat. Svett, svett, inte lätt med liten klimp i famnen. Harry ganska nöjd, äter på tvättsvampen och lyckas nog få i sig nån smula. Snart klar. Inte glada barn. Klar.
Bra att du höll ut. Back up plan kan vara att ha ett barn i bärsele på ryggen under de sista mnuerna om det blir tokgnälligt.
Sen bär det av till parken. H får gåvagnen och ger sig av på tur. B ser direkt sin favoritgunghäst och sätter sig glatt där. H käkar rån och går omkring. (Jag har lagt en hel drös med rånbitar i gåvagnen :thumbsup: ) Lite gnäll nu. Vi går mot gungorna. Hurra! Gunga gunga gunga. Får varsin stor pinne att hålla i och förflyttas till sandlådan och klätterställning. Hink o spade fram. H gräver, smakar sand. B kryper runt till kanan, sitter där och bankar. B vill tillbaka till gungorna. Hon får hjälp att gå dit med hand. H fortfarande nöjd sitter kvar. B gungar. H hojtar. Springer dit, H får också gunga lite till. Gnäll. Vi går in.
Låt dom sköta sig själva lite i lekparken. Prova att sätta dig på en bänk, rör dig inte utan låt barnen cirkulera runt dig istället för att du irriar runt. Barnen blir tryggare om de vet exakt var de har dig. Se detta lite som "din tid". Ta med ett varmt sittunderlag och en termos med kaffe och försök gå ner lite i varv.
Preppar egen sked med gott ris med sås, nej tack. H hojtar, vill ha! Smakar fruktpuré. B vill inte alls ha. Vatten, sen klara. Mätta? Vet inte,
Vi erbjuder mat och vi erbjuder sömn men vi kan inte äta eller sova åt dom. De har det slutgiltiga ansvaret själva så små de är. Kanske de kan äta hela måltiderna själva? bara med händerna och ha skedar som stöd?
Pust. Nu ska det bli riktigt skönt med en extra lång paus! 2 timmar...hoppas de sover så länge. Men oj, vad skönt att det gick så bra!! Trodde det skulle vara mycket mer gnäll och sura miner nu när de inte fick sin morgonsömn. HURRA! Få se vad vi kan hitta på nu när de vaknar!..Troligen har sambo kommit hem så vi kan gå upp på vinden.
Även om det inte blir 2 timmar idag så blir det det om några dagar. Det tar som sagt var upp till en vecka innan ett nytt schema har satt sig. Var beredd att ramsa om så behövs.

Mycket bra jobb, väldigt imponerad av all effektivitet så här en grå fredag =D>
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av lilla mia »

Grattis på 30- årsdagen imorgon!!

Jag är väldigt imponerad! Vilket tålamod du har!

Kram Maria
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

Halloj :-D

TACK för gratulationerna, det smakade trots att jag inte svarade på direkten!! Det var ju så mycket firande både för mig och knoddar som fyllde ett och sen plussar vi på en och en halv månads förskylning och hosta på det ( :evil: ack, denna härliga öppna förskola :wink: ) SÅ nu är vi tillbaka på banan. De är snoriga men på benen i dubbel bemärkelse för här klampar barnen på för fullt i blöja som fulla munderingen med skor och gallonisar och allt man behagar :D =D> Men tja...det är ju inte mycket gladare miner härom dagarna men så himla mycket roligare för oss alla ändå! Det är väl ändå det gulligaste med nygåendes barn som är så stolta?! :heart: Bibbi älskar sina skor och så fort hon får på sig dem (gärna inne också) går hon plötsligt som en stencool cowboy. Superstolt är hon. Och Harry han är bara sketgla och fnissar när han går. Så väldigt fint är det.

Det har gått ganska bra med nya schemat och vintertiden =D> I efterhand kan jag tycka att två dars förskjutning var lite väl fjantigt för en timmas ändring bak men så blev det och nu spelar det ju ingen roll nu sover ju barnen samma tider som förr! Däremot kan jag tycka att jag lagt vilan lite långt in på dagen och funderar på att skjuta den närmre lunchen för nu har en femminutare klämt in sig ca 9.30 då de alltsomoftast somnar i vagnen under utevistelsen. Det har iofs passat ganska bra sådär innan lunchen och ibland innan ÖF men frågan är hur kul det är att gång på gång bli väckt sådär 5 minuter in i drömmarna. Jag mutar med diverse rop om helikoptrar och flygplan, hundar och katter för att de överhuvudtaget ska kisa :lol: . Däremot så vaknar de ung 5.30 på mornarna och det är väl den där lilla halvtimman som spökar kan jag tro. Vem vet? Kanske är det dags att köra "olles" schema från SHN-boken där han bara sover 11,5 timme om natten? Alltså en halvtimmas senare läggning? Det tåls att fundera på...eller korta ned vilan..ja ja jag ska fundera lite till.. :roll:

Tack för att ni tycker jag har ett tålamod. Det tycker inte jag alla gånger och brukar dunka huvud och hand i bänken och gorma åt nå helt annat i smyg...för tungt är det men det är ju inget att göra åt. Så här är det ju bara. Ofta suckar vi och säger Åh, det är tur att vi har två, när vi kan krama var sin... :heart: :heart:

Vad mer har hänt?
JO min sambo har börjat laga mat på golvet inför middagen :D :shock: Vi skalar potatis och morötter. Hackar och låter barnen smaka. Jättemysigt och jag hoppas att vi fortsätter så när han är hemma. Går inte lika bra när man är ensam.

Sen vad gäller syskonbråk så har B självmant börjat erbjuda H saker emot att få det han grejar med. Det är underbart att se. Fastän hon slänger fram vadhelst hon hittar i närheten :lol: typ blöjor och nån skruttsak som H inte alls är intresserad av. Då försöker jag visa att hon måste hitta lite mer intressantare saker. Däremot gillar varken B eller H att man tar dem i handen och visar. De drar genast bort sina händer. Kan själv! :lol: :roll: Så det där med att visa med handen över går sådär. Men jag fortsätter..

Ensamleken blir en liten kvart här och där när jag städar undan mellan måltider och så men det blir liksom aldrig av när jag sitter ner och tar det lugnt. Däremot finns det inte heller så mycket tid kvar för påklädning just nu tar uppemot 40 minuter ibland. SÅ det är väl en sorts social delaktighet numer :lol:

Ute har det blivit lite roligare när de fått vantar och får sova den där lilla 5 minutarn. troligen var de lite för trötta för att orka springa runt själva och behövde lite mer än vägledning. H är fortfarande rätt ledsen och vill gärna upp på höga höjder i klätterställningar så jag har letat upp parker med klätterställningar som han kan klättra och åka kana själv i vilket går mycket bättre.

Ja, härliga tider hörrni!! Hoppas ni har det fint och mysigt nu i helgen.

KRAM! :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilka härliga nyheter. Underbara!!!

jag bytte min son (5 år) till vintertid över 2 dagar. Den första halvtimmen gick utan svårighet alls. Men den andra... :roll:

Så nu går jag här och har en son som helt plötsligt sover 30 min mindre än han brukar (han har 12 timmars natt fortfarande, men sover effektivt av dessa 11-11,5) Men nu sover närmare 10,5 :shock:

Är sömnbehovet då mindre för honom?
Svaret är ju nej, det är det ju inte.

Kan han bara sova 10,5-11 tim?
Nej, han har ju innan vintertiden sovit bättre.

Kan han få ligga där dessa 12 timmar och få förutsättningarna?
Ja, det kan han ju faktiskt. Om kanske 2-3 veckor kommer nya tiderna att sitta i hans kropp (det vet jag av erfarenhet) så han kommer att fortsätta få 12 timmar förutsättningar. Förmodligen flera år till framöver.

Men, det jag märkt. Han kanske skall ha natt 19.30-07.30 på sommaren och 19-07 på vintern. Tål att tänkas på i mitt eget fall faktiskt. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Nat »

underbart, det går verkligen framåt för er, jag blir så glad för er skull =D>

Jag tycker att det Torsmamma skrev om att korta ner sömnen var på pricken rätt och skulle verkligen råda dig till att hålla de tider ni har.

JO min sambo har börjat laga mat på golvet inför middagen :D :shock: Vi skalar potatis och morötter. Hackar och låter barnen smaka. Jättemysigt och jag hoppas att vi fortsätter så när han är hemma. Går inte lika bra när man är ensam.
Låter underbart
Ensamleken blir en liten kvart här och där när jag städar undan mellan måltider och så men det blir liksom aldrig av när jag sitter ner och tar det lugnt. Däremot finns det inte heller så mycket tid kvar för påklädning
Lägg in en minut extra varje dag så är du snart uppe i lite längre ensamlekspass.
Ute har det blivit lite roligare när de fått vantar och får sova den där lilla 5 minutarn. troligen var de lite för trötta för att orka springa runt själva och behövde lite mer än vägledning.
Ja så är det säkert. Allt eftersom de blir piggare och piggare går nog uteleken bättre och bättre.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"