Middagslurskrik + Andra Natten-ångest

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammaNea

Re: Middagslurskrik + Andra Natten-ångest

Inlägg av MammaNea »

I natt sov lillen 20-08 och vaknade bara 3 gånger varav 2 somnade han om själv! Halleluja! :wink: Han har ALDRIG sovit såhär en hel natt... Nu får man upp hoppet lite!

Konstigt nog funkar morgonluren ganska ok, fortfarande lite skrikigt men efter besked, solfjädring några minuter, ramsa ut, ramsa, ramsa, besked igen så sover han på 10 min. Är det ok såhär i början?

Har fått tips om att tidigarelägga fm-luren eftersom jag tror att han är helt övertrött när det är dags för den, han somnar ju inte så bra då. Kan jag göra det nu? Är inne på 5 dagen. Eller ska jag vänta? Har också en funderare på att förlänga em-luren och hoppa över kvällsluren. Är det smart eller dumt? Märker att han har svårt att komma till ro och kanske bättre att ge honom mycket sömn i taget och kanske ta en powernap på kvällen istället.

Funderar lite på hur jag ska göra i veckan. Vill komma ut lite men undrar om han är redo att somna i vagnen? Ska jag vagna då eller enbart ramsa? Han har hittills sovit alla lurar i sängen. Skulle vilja komma ned på stan i veckan om det går...men man kanske ska vänta tills allt satt sig ordentligt? Lägger jag honom bara i vagnen den tiden han ska sova och hoppas han somnar av sig själv eller behöver jag göra något aktivt?

Mycket tacksam för respons! Tack alla snälla själar som orkar ge hjälp till en trött mamma.

Linnéa

:shock:
Mamma till Oskar 110208. Kurstart 111027
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
I natt sov lillen 20-08 och vaknade bara 3 gånger varav 2 somnade han om själv! Halleluja! Han har ALDRIG sovit såhär en hel natt... Nu får man upp hoppet lite!
Härligt! :D
Konstigt nog funkar morgonluren ganska ok, fortfarande lite skrikigt men efter besked, solfjädring några minuter, ramsa ut, ramsa, ramsa, besked igen så sover han på 10 min. Är det ok såhär i början?
Ok tycker jag, de små är ju inga robotar som somnar direkt. Se upp bara så att du inte ger för många besked! Ramsträsket finns oxå :wink: Reagera efter tillrättaläggande och ramsa får man, om något kan du bekräfta när han lugnar sig om han protesetrar då oxå så låt honom göra det i fred.

Tycker inte du ska ändra något i schemat än. Uppföljningsveckan bör genomföras först, för att inte förvirra mer i allt det nya. Han är fortfarande kurtrött och när det krutröken har lagt sig kommer det att visa sig om du behöver göra eventuella ändringar. Lägg gärna in födelsedatum och kurstart i din profil under kontrollpanelen så är det lättare att svar dig i din tråd.
Funderar lite på hur jag ska göra i veckan. Vill komma ut lite men undrar om han är redo att somna i vagnen? Ska jag vagna då eller enbart ramsa? Han har hittills sovit alla lurar i sängen. Skulle vilja komma ned på stan i veckan om det går...men man kanske ska vänta tills allt satt sig ordentligt? Lägger jag honom bara i vagnen den tiden han ska sova och hoppas han somnar av sig själv eller behöver jag göra något aktivt?
Rekomenderar att ha lurarna på samma plats vid varje tillfälle vagn eller säng tills som du säger "det mesta har satt sig". Alltså ex. vagn fm-lur, säng em-lur osv. När du sen lägger i vagn gör du det precis som vanligt, som du gör i sängen! Med rätt attityd! Tillrättaläggande, ev några drag i vagnen eller skak i handtaget för att markera och ramsa bort.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen!
8.00 Godmorgon
8.30 Frukost (amning)
9.45-10.30 Sova (45 min)
11.00 Lunch (grönsakspuré + amning)
13.30-15.00 Sova (1 1/2 tim)
15.00 Mellanmål (amning)
17.30-17.50 Sova (20 min)
18.00 Middag (amning)
19.30 Kvällsfika (gröt)
19.45-20.30 Bad, Pyjamas, lek, sista-slurken (amning)
20.30 Sova
Tycker inte att din fm-lur kommer så tidigt, när han tagit igen sin sömnbrist fixar han nog att vara vaken så länge. du kan ju lägga 10 minuter tidigare för att ge honom lite insomningstid.
Tor, nio månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 15 min

Natt kl 19 – 7
Äta kl 7
Morgonlek i sängen kl 7.15 – 8.15
Äta (andra frukosten) kl 8.15
Sova kl 9.15 – 10 (45 min)
Äta kl 11.30
Sova kl 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 15
Äta (vid familjemiddagen) kl 17.30
Bad, skoj, nattslurk kl 18 – 19
Sova natt kl 19

Lille Tor har sex måltider på sitt schema. Här har planeringen också sin sociala aspekt. Han får vara med på ”riktig” frukost och ”riktig” middag med familjen varje dag. Hans egna måltider tillfredsställer näringsbehovet för små barn i hans ålder. Vid bordet med föräldrarna får han undersöka vad de äter och bekanta sig med det som kallas matkultur.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=14303

Mer schemaläsning...

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Manfred10 skrev:
Tor, nio månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 15 min

Natt kl 19 – 7
Äta kl 7
Morgonlek i sängen kl 7.15 – 8.15
Äta (andra frukosten) kl 8.15
Sova kl 9.15 – 10 (45 min)
Äta kl 11.30
Sova kl 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 15
Äta (vid familjemiddagen) kl 17.30
Bad, skoj, nattslurk kl 18 – 19
Sova natt kl 19

Lille Tor har sex måltider på sitt schema. Här har planeringen också sin sociala aspekt. Han får vara med på ”riktig” frukost och ”riktig” middag med familjen varje dag. Hans egna måltider tillfredsställer näringsbehovet för små barn i hans ålder. Vid bordet med föräldrarna får han undersöka vad de äter och bekanta sig med det som kallas matkultur.
Men detta är ju MIN Tor från SHN boken. Tack rara människa! :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Nu är vi inne på Sjätte dygnet och vi hade vår bästa natt hittills i natt - somnade vid 20 (pappa nattade och det tog ca 15 min) och vaknade inte förrän vid 5. Somnade om med ramsa och vaknade sedan 07.10 - skulle egentligen ha sovit till 08.00. Lät honom vara, han låg och lekte för sig själv i sängen till 07.30, ställde sig upp, tog tag i gardinen etc.

Men läggningarna både dag och natt är lite struliga...både i går och idag har han fått för sig att antingen först vara ganska lugn vid besked, ramsa ut och sedan ställer han sig upp i spjälisen. I dag stod han 20 min (tyst), jag gjorde ingenting, sedan började han skrika. Gick då in med nytt besked och solfjädrade 10 min under skrik och sedan slockande han.

Eller så är det panikskrik direkt och som en hal ål som inte går att lägga tillrätta. Efter en kvarts solfjädring är det någorlunda lugn, ramsa ut, och sedan skrik igen, besked + solfjädring tills han somnar. Det behövs alltid två besked innan han somnar + lång solfjädring.

Antar att det tar ett tag innan det sätter sig. Har försökt med att solfjädra kortare för att inte fastna därinnne, men då blir det panik direkt och en massa spring in och ut. Solfjädrar jag länge blir det lugnt fortare. Vilket är bäst?
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj,

Tycker mig ana att det är lite för mycket spring till din sons rum.
Han är nöjd med en ramsa skriver du och ställer sig sedan upp och skriker efter 20 minuter. När detta skrik kommer så stannar du kvar UTANFÖR dörren och säger en bestämd ramsa till din son. Lyssna på svaret, vänta 2 minuter ramsa igen ändå mer bestämt om så behövs, vänta 2 minuter till osv. Förhoppningsvis lugnar din son successivt ner sig för varje gång han ställer en fråga och får ett tydligt svar.

Aktiva fysiska verktyg som solfjädra, buffa och vagna bör du vara väldigt väldigt sparsam med och endast använda vid panik (hysteriskt barn). Skrik besvaras med en tydlig ramsa.

Kom ihåg att bekräfta när han lugnar ner sig.
Men läggningarna både dag och natt är lite struliga...både i går och idag har han fått för sig att antingen först vara ganska lugn vid besked,
Detta tolkar jag som att han har tagit till sig ramsan, förstår innebörden och är nöjd. När han sedan inte lyckas somna inom den tiden han själv önskar så ställer han en ny fråga till er "mamma pappa ska det verkligen vara så här? jag är fortfarande vaken och själv i mitt rum...".
Gick då in med nytt besked och solfjädrade 10 min under skrik och sedan slockande han.
Ni svarar då på hans fråga med att visa att "nej det är inte tryggt i ditt rum, det är farligt så mamma och pappa kommer in och räddar er". I själva verket vill sonen att mamma och pappa ska stå och vakta dörren så inga vargar kommer in och ha ett tydligt besked att "nej det är helt korrekt att du ligger i din säng, nu ska alla bäbisar sova för nu är det sovdags".

Är du med i mitt resonemang?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Hej och tack för svar!

Jag förstår vad du menar...känner också att det är mycket spring men vet inte vad jag ska göra. Han blir som sagt lugn (ibland) när jag gett besked men sedan står han upp i sängen och lattjar (idag över 20 minuter). Sedan skrik - han har inte kommit på hur man sätter sig ned själv. Måste man inte hjälpa honom då, annars kommer han aldrig till ro?

Scenariot idag vid morgonluren:

09.45 Går in, släcker lampan, ger besked. Blir jätteledsen, solfjädrar en kort stund, lugnar sig, ramsar ut.

09.50 Reser sig upp och står och tuggar på spjälorna. Är tyst (ser honom genom en glasruta i dörren), lattjar med gardinen, nallen i sängen etc.

10.10 Blir ledsen och gråter

10.12 Ramsar x4

10.14 Ramsar x 4

10.16 Går in, ger besked, solfjädrar under skrik

10.25 Sover

Scenariot vid em-luren (minns inte tiderna, är helt borta i huvet just nu):

Går in, släcker lampan, ger besked. Blir jätteledsen, solfjädrar en kort stund, lugnar sig, ramsar ut.

Väntar

Ramsar (lyssnar inte alls)

Står upp och skriker.

Går in, ger besked, är helt "galen" och ålar sig och spänner sig, solfjädrar, lugnar sig, lättar händerna, trycker till, ramsar ut med bekräftelse

Börjar skrika så fort jag närmar mig dörren, går ut ändå

Sätter på Mozart, diskmaskin etc etc

Går in, ger bestämt besked, solfjädrar 10 min. skriker väldigt mycket. Lugnar sig, väntar tills han somnat med att släppa. Bekräftar ut.

Omständligt!

Skulle vara jättetacksam för konkreta tips hur man gör när han står upp och är ledsen och inte kan ta sig ned själv. Och hur jag gör eftersom han inte lyssnar på ramsan dagtid (han blir bara lugn vid solfjädring!).

Känner mig som ett känslomässigt vrak....känslorna är som en berg-och-dalbana. Ena dagen glad, andra misspepp. Ena stunden lycklig, andra helt förstörd - allt hänger ihop med hur det går med kurningen. Tänker inte på något annat än kurningen och hur det ska gå. Är relativt nöjd, inser att det tar ett tag innan allt sätter sig, men är rädd att fastna i solfjädersträsket och vill ha hjälp så att jag inte gör fel såhär i början!
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

Kan han sätta sig ner på dagen eller är han "fast" i stående läge när han ställer sig upp när ni är tillsammans på dagen och leker eller jobbar? kan han sätta sig då kan han även sätta sig i sängen. Kan han inte sätta sig på dagen kan det vara en bra idé att öva på att sätta sig ställa sig, sätta sig ställa sig. Öva tillsammans och gör en rolig lek av det hela. När han väl kan sätta sig igen efter att ha ställt sig kan du känna dig lugn med att han även kan göra det i sängen.

Nu måste man komma ihåg att även om han KAN sätta sig så är det inte säkert att han vill, och då måste vi respektera detta. Vill han gå runt sängen varv på varv eller gnaga upp spjälorna istället för att sova så är det hans beslut. Vi ger möjligheten att sova men väljer han ändå att vara vaken (och är nöjd med detta så får det vara så). Vi ska alltså inte tvinga ett barn att ligga ner utan vi lägger barnet i sovställning, trycker lätt till över den lilla kroppen med huvudet vänt bort från mamma och går sen snabbt ut ur rummet samtidigt som vi ramsar. Skjuter till dörren och bekräftar. Vad sen sonen väljer att göra (pussas med snutten, äta upp spjälor eller ta sig en liten promenix i sängen, det är upp till honom).

Sätt på lite husljud direkt när du bekräftelseramsat och stå INTE och tjuvlyssna utanför dörren. Du börjar direkt med ditt och gör det fokuserat. Vi står aldrig utanför dörren utan dit går vi när barnen ställer frågor som behöver svaras, inte annars.
10.12 Ramsar x4
10.14 Ramsar x 4
10.16 Går in, ger besked, solfjädrar under skrik
10.25 Sover
Varför gick du in efter klockslag 10.14? var han hysterisk eller grät han eller vad gjorde sonen?
På vilket sätt responderar sonen på din ramsa? skriker han eller är han tyst? när du skriver att han inte lyssnar vad menar du då och hur vet du det? skriker han så högt att du misstänker att han inte hör din ramsa så får du helt enkelt använda all magstyrka du har och högt klart och tydligt deklarera att NU SKA VI SOVA FÖR DET SKA ALLA BÄBISAR GÖRA (alltså ramsa).
Börjar skrika så fort jag närmar mig dörren, går ut ändå
Han skriker för han tror att det finns vargar i sängen i och med att du kom in och räddade honom. Sen går du trots att det finns vargar i rummet, Huh? tänker mamma sticka och lämna mig här med dessa ondsinta varelser? ok bäst att jag skriker allt jag kan....
Känner mig som ett känslomässigt vrak....känslorna är som en berg-och-dalbana. Ena dagen glad, andra misspepp. Ena stunden lycklig, andra helt förstörd - allt hänger ihop med hur det går med kurningen. Tänker inte på något annat än kurningen och hur det ska gå. Är relativt nöjd, inser att det tar ett tag innan allt sätter sig, men är rädd att fastna i solfjädersträsket och vill ha hjälp så att jag inte gör fel såhär i början!
Förstår att det är jobbigt och att du mår dåligt för att kura sitt barn ÄR jobbigt. De flesta åker lite känslomässig berg och dalbana så där i början. Dessutom har du säkert själv en sömndeprivation som heter duga.. Det tar ett tag innan allt sätter sig och barnen börjar sova säkert lur efter lur. När barnen väl sover gott så ska föräldrarna lära sig sova och sova hela natten. Även det kan ta rätt lång tid. tillåt dig att känna dig oroad och tillåt dig att vara deppad men kom ihåg att du måste visa styrka, tålamod och trygghet inför ditt barn. Den osäkra mamman lämnar du därhän när du lägger barnet för att sova. Sen kan du plocka fram den osäkra mamman här på forumet eller inför andra vuxna.
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Stort tack för svar! Jag läser och begrundar och ska träna på att vara säker och ha rätt attityd...jag ska också träna sittövning med sonen som inte lärt sig det än.

Angående ramsningen så ramsar jag bara då han är mycket ledsen, annars avvaktar jag. Om han är helt hysterisk går jag in och solfjädrar.

Det är så skönt att få prata av sig och få respons, tusen tack alla ni som hjälper!

Jo, sömnbrist har man nog...åtta, nästan nio månader med 5-15 uppvak per natt gör en lite smått trött...plus att vi inte haft några egna kvällar eftersom sonen somnat runt 23 nästan varje kväll.

Men nu är det ett minne blott, ska tänka positivt och vara säker mamma - även om jag spelar teater ibland :roll:
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Angående ramsningen så ramsar jag bara då han är mycket ledsen, annars avvaktar jag. Om han är helt hysterisk går jag in och solfjädrar.
Då gör du helt rätt enligt SHN-metoden MEN jag skulle ändå rekommendera att du går in något snabbare med ramsan under några dagar tills den satt sig ordentligt. Alltså komma med tidigare besked/svar på barnets frågor i och med att ramsan inte helt tagit ännu. Vänta inte tills han är allt för ledsen utan när du märker att han börjar gnälla upp sig så svara du med en trygg ramsa. Är han bara arg kan du ignorera och låta honom vara sur.
Jo, sömnbrist har man nog...åtta, nästan nio månader med 5-15 uppvak per natt gör en lite smått trött...plus att vi inte haft några egna kvällar eftersom sonen somnat runt 23 nästan varje kväll.
Usch ja de låter verkligen tungt men nu är ni på rätt väg och om inte allt för länge har ni lugna kvällar, nätter och flera sovstunder per dag där både ni och barnet kan vila ut.
Men nu är det ett minne blott, ska tänka positivt och vara säker mamma - även om jag spelar teater ibland
Helt ok med teater, kan du inte känna äkta trygghet så spelar du rollen av erfaren och trygg guid.

BTW du kommer ihåg skrattet inför varje läggning? ett stort skratt hur svårt det än kan kännas så MÅSTE barnet skratta. Kom ihåg att även om skrattet kan kännas motigt och tungt så ju mer barnet skrattar desto lättare blir läggningen. Ett glatt barn blir inte gärna hysteriskt 5 minuter senare...
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kom ihåg att även om skrattet kan kännas motigt och tungt så ju mer barnet skrattar desto lättare blir läggningen. Ett glatt barn blir inte gärna hysteriskt 5 minuter senare...
så sant Nat! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

I natt hade Oskar sin första 12-timmarsnatt! Vaknade bara en gång (vad jag hörde), gnydde lite och somnade om. Helt fantastiskt! Man tror knappt att det är sant... =D> =D> =D>

...peppar nu för dagen och försöker att slappna av lite mer och inte vara så spänd och stressad. Tror han känner av min oro. Detta får ta den tid det tar, han har ju visat att han kan och vill sova!
videunge

Inlägg av videunge »

ÅÅÅh vilken underbar morgonrapport! =D> =D> =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
hottitotta