Kurstart på L, snart 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sofialouise

Kurstart på L, snart 6 månader

Inlägg av sofialouise »

Hej!
Jag har hängt här på forumet ett tag, och för några dagar sedan kom vår egen kopia av shn-boken. Nu är jag taggad till tusen att köra igång, och kurstart är idag. Vi hade egentligen tänkt vänta ågra veckor till, pga helgaktiviteter de kommande veckorna, men har beslutat att köra ändå. Nu har även vårt andningslarm kommit, så att vi kan koppla av på nätterna.
Lägger här upp mitt tänkta shema, vill gärna ha synpunkter på det om möjligt. :)

19-7 sova natt

7.00 Glad godmorgon, grötfrukost+amma
9.15-10.00 Förmiddagslur
11.00 Lunch grönsakspure + Fruktpure
12.30-14.00 Sova middagslur
14.15 Äta mellis: amma
16.30-17.15 Sova
17.45 Äta kvällsmat Pure
18.00-19.00 Skratt, nattslurk, sova

Frågor: Räcker det med enbart ammning som mellanmål eller bör jag komplettera med annat? Vi började med pureer för knappt en månad sedan, och det är väldigt olika hur bra han äter. Ammningen har dessutom börjat strula lite sedan vi införde mat, och han är oftast bara intresserad av bröstet när han är trött. Jag vill ändå inte sluta amma redan, utan skulle gärna fortsätta med två mål/dag. Hur och när gör jag smartast det? Jag vill ju framförallt att han får i sig tillräckligt med mat, det är prio nr 1! :)
Vi har inte börjat med välling, men kan tänka mig att prova det snart. Isåfall får det ersätta ammningen som nattslurk. Han har inte ätit ifrån flaska förut, bara helamma, men vi har börjat ge lite vatten i flaska till lunchen, och då tar han den, så förhoppningsvis är detta inte något problem.
Åh, jag är nervös och spänd som tusan inför det här, men åh, det kommer bli så bra!

Och en till fråga: När jag lägger honom i sängen för natten, om han där är nöjd efter tillrättaläggning och solfjäder, då ramsar jag mig bara ut? Och när han sedan börjar gnälla, då är det in direkt, lägga tillrätta och börja buffa eller?
Mamma till Lilla L född 3/5-2011, kurstart 17/11-2011, omkurstart 21/1-2012
Nat

Re: Kurstart på L, snart 6 månader

Inlägg av Nat »

Hej och välkommen hit!!

Ni verkar vara väl pålästa och förberedda för en kur så de här kommer att gå bra de!!

Så till frågorna
Schemat ser bra ut, helt enligt standardmodellen.

Räcker det med enbart ammning som mellanmål eller bör jag komplettera med annat?
Komplettera med annat. Amma först och avsluta med något smaskigt, gröt med lite frukt till, turkisk yogurt med äpplemos, bäbissmoothie, omelett, smörgås med smör och leverpastej kanske.
Ammningen har dessutom börjat strula lite sedan vi införde mat, och han är oftast bara intresserad av bröstet när han är trött. Jag vill ändå inte sluta amma redan, utan skulle gärna fortsätta med två mål/dag. Hur och när gör jag smartast det? Jag vill ju framförallt att han får i sig tillräckligt med mat, det är prio nr 1!
Allt hänger på attityden hos föräldrarna. Bestäm vilka matmål du vill amma och barnet kommer med största sannolikhet att acceptera det. Om du tror att barnet inte blir tillräckligt mätt med endast bröstmjölk så fyller du på med passande dessert.

Exempel. Jag gjorde så att jag valde att amma två gånger om dagen när vi kurade vår son som då var 5 1/2 månad. Jag ammade direkt på morgonen då jag tyckte att det var en mysig start på dagen för oss. Likadant tänkte jag med kvällen och gav därför bröstet som kvällsslurk. På dagen gav jag endast vanlig mat (gröt, frukt, mat..). Jag morgon- och kvälls-ammade väldigt länge och vi trivdes alla i familjen mycket bra med det. I och med att jag ammade så pass lite var det viktigt att amma på båda brösten både på morgonen och kvällen. Jag upplevde aldrig att mjölken inte räckte till eller att sonen inte blev mätt. Om man märker att barnet fortfarande är hungrigt efter en måltid kan man komplettera med en flaska välling eller en flaska ersättning. Det är dock viktigt att komma ihåg att låta barnet tömma brösten om man vill öka på mjölkproduktionen, alltså låta barnet suga så länge det vill. Det finns även viss forskning som visar att det bästa sättet att öka på mjölkproduktionen är att amma mellan kl 2 och 4 på natten så här behöver man bestämma sig innan en kur huruvida man prioriterar att kunna öka på mjölken om så behövs eller om man prioriterar att barnet sover hela natten. Själv ökade jag på amningen genom att alltid låta sonen amma så länge han ville på båda brösten tills de var helt tomma och det gick mycket bra utan nattamning.
Och en till fråga: När jag lägger honom i sängen för natten, om han där är nöjd efter tillrättaläggning och solfjäder, då ramsar jag mig bara ut? Och när han sedan börjar gnälla, då är det in direkt, lägga tillrätta och börja buffa eller?
Jag antar att du nu BARA pratar om första natten. Första natten är vi snabba som små vässlor med besked. Här ska vi få in trygghet och visa att vi finns här direkt. Gråt motar vi bort med hjälp av att vagna eller buffa. Om barnet är nöjt så ramsar vi plus att vi alltid bekräftar. På gnäll svarar du med en ramsa. På gråt svarar du med att buffa eller vagna om barnet sover i en vagn. Du ger snabba svar och är på beredskap HELA tiden.

Lycka till nu!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Tack för snabbt svar! :D
Dagen har varit toppen, han har, efter vaggning i famnen, sovit alla sina lurar efter schemat, och verkar pigg och glad, så det känns som en bra dag/natt att starta på!
Det ska bli så skönt att få sova, och framförallt för vår lilla grabb som behöver det förmodligen ännu mer än vi!
videunge

Inlägg av videunge »

HEj

Vad kul att ni är så peppade! :thumbsup: Då skall det nog gå kanon. Vill bara dela ett litet tips. Hade jag varit ni så hade jag flyttat tillbaka sista sovpasset en del. och kanske middagsvilan med så att sista vakenpasset blir längst. Så man blir tröttast där så att säga. Då är det oftast lättast att få till glad läggning :D

:?: kanske backa lunchvilan en kvart och sista luren en halvtimme?

bara en tanke :roll:

Stort LYCKA TILL :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Ok, nu är läggningen gjord! Inte speciellt mycket skriv eller gråt, knappt alls faktiskt, men väldigt mycket trafik. Fast det är väl bättre det såhär första natten eller?

Gjorde godnatt vid 19.58. L vad dönöjd och efter tillrättaläggning och ramsa ut låg han och snackade och lekte i sängen.

19.08 Började han gnälla. Går in och försöker läggga tillrätta. L blir tyst bara jag går in i rummet, så jag buffar bara till ett par gånger och ramsar ut när han ligger hyfsat still.
Ligger återigen och snackar nöjt i sängen.

19.13 gråt. In snabbt och buffar ggr 16. Ramsa ut.
Samma sak varannan minut fram tills 19.33

Gnäller en stund, börjar till sist gråta igen.
19.38 Buff ggr 36. Ramsa ut.
Tyst.
19.40 Bekräftelseramsa. Tyst!

Det här får jag väl äta upp i natt, men i princip helt smärtfritt! Inte ens ryggont, för det behövdes ju knappt buffas något. :lol:
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Såg inte att du svarat videunge! Ja, det är ju en ide. :)
Kanske räcker med att backa sista vilan till 16.15? Lunchvilan passar så bra in med våra aktiviteter, så det får nog ligga kvar tills vidare. Men visst, det känns som att det är lätt att han blir lite väl pigg till läggningen, så sista vilan får nog backa. Tack för inputten, ska genast ändra i schemat!
Nat

Inlägg av Nat »

Hej igen,

Verkar ju ha gått super det där =D>
Gjorde godnatt vid 19.58. L vad dönöjd och efter tillrättaläggning och ramsa ut låg han och snackade och lekte i sängen.
:thumbsup:
19.08 Började han gnälla. Går in och försöker läggga tillrätta. L blir tyst bara jag går in i rummet, så jag buffar bara till ett par gånger och ramsar ut när han ligger hyfsat still.
Ligger återigen och snackar nöjt i sängen.
När han gnäller utan gråt eller skrik så kan du prova att bara ramsa. Ramsa lyssna på barnet, ramsa igen, barnet ställler nya frågor du ramsar igen osv. När barnet väl tystnar så skyndar du dig att bekräfta. Går barnets gnäll upp i gråt så går du in och buffar direkt.
19.13 gråt. In snabbt och buffar ggr 16. Ramsa
ut.
Bra
Samma sak varannan minut fram tills 19.33
Vad hände här mer exakt? menar du att han gråter du buffar han gråter du buffar? kom ihåg att ramsa och bekräfta när du går ut. Du ramsar på vägen ut ur rummet och bekräftar precis utanför dörren.
Gnäller en stund, börjar till sist gråta igen.
19.38 Buff ggr 36. Ramsa ut.
Tyst.
19.40 Bekräftelseramsa. Tyst!
:thumbsup:
Det här får jag väl äta upp i natt, men i princip helt smärtfritt! Inte ens ryggont, för det behövdes ju knappt buffas något
Haha bra att du har krafter kvar om det blir många uppvak, förhoppningsvis får du en lugn natt men lika bra att du gör dig redo med en kanna kaffe och lite trevliga böcker. Har du bäddat utanför sonens rum? gör det bekvämt där och lägg fram lite trevligheter för din egen skull det kan ju bli en lång natt och det blir betydligt lättare om man har lite skoj att göra.
Just ja lägg även fram en loggbok och en penna så du kan anteckna under natten.

Lycka till nu
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Ja, ska plocka fram lite mysprylar. Har även lite pyssel i form av lapptäckessömmnad till blivande syskonbarn och symaskin utanför dörren, så det blir perfa. :)
Vad jag menade mer exakt där jag skrev "samma sak varannan minut" var att L började snyfta, in i rummet, lägga tillrätta (redan här tystnar han nästan) och buffa kort, ramsa ut.
Så fort jag kommit ut dröjer det baran ngn minut så börjar han igen. Det var där det kändes som mycket trafik, men jag vågar inte låta honom snyfta något såhär första natten?
Kanske dock ska försöka med ramsa mer, när han gnäller. Bättre att ramsa vid minsta gnäll, eller ska jag lyssna av och känna efter först?
Nat

Inlägg av Nat »

Ah toppen där med sömnad, lite husljud då på samma gång för den lille mannen :mrgreen:
Det var där det kändes som mycket trafik, men jag vågar inte låta honom snyfta något såhär första natten?
Ah ok, första dygnet skall vi införa lugnet och då är det viktigt att man är snabbt på plats och ger feedback till barnet, MEN det är inte alltid bäst att gå in och buffa direkt. Lyssna du gärna av lite grann och kör en ramsa och se om det faktiskt bara var lite extra högljutt gnäll. Gråt går du in direkt och buffar bort. Gnöl och prat gör du inget åt. Joller ignorerar du helt och likaså allmän lek i sängen. Gråt och skrik direkt svarar du med buffa lugn och sen ramsa ut och bekräfta utanför dörren.
Bättre att ramsa vid minsta gnäll, eller ska jag lyssna av och känna efter först?
Snabbt på med en ramsa men smågnöl kan du avvakta en stund med och se om det minskar eller ökar
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Hej!
Vet att ni vill att vi använder samma tråd till ett barn, så därför fortsätter jag här. Måste dock berätta att vi inte klarade av att fullfölja kuren :oops:
Vi tog dock nya tag några veckor senare, åkte till sommarstugan och körde på all the way. Har sedan dess gjort framsteg hela tiden, min sambo tog de första nätterna.

Nu har vi dock stött på lite problem.
Vi valde nog att kura lite fel tidpunkt , eftersom att uppföljningsveckan var smått kaotisk med dop och en hel del gäster hemma, men vi ville helt enkelt inte vänta längre och körde på ändå. Vet inte om detta var dumt?
Hur som helst, lillskrutten sov bättre och bättre på nätterna, vaknade ngn gång på natten, men somnade om själv, ovh vaknade sedan ofta i vargtimmen, men detta blev bättre och bättre. Till sist somnade han om på 5 min i vargtimmen, efter pangramsa och husljud.

Nu händer det dock ngt, och för några dagar sedan började han gråta och krångla i samband med läggning (innan har han faktiskt snackat och lekt sig till sömns för det mesta, men undantag för visst krångel på middagsluren några ggr). Vrålarg vid läggning, och jättesvårt att få till ett skratt.
Igår lyckades jag dock och han somnade nöjd till natten.
Sedan vaknade han redan vid 20.00 första gångenm behövde ramsas och sedan iigen vid 21. Inatt har han sedan vaknat och skrikit och gråtit vid flera tillfällen i detta hände även igår natt men har blivit värre i natt.
Inte alls någon sova hela natten här inte. ( vilket han ju iofs inte hunnit börja med riktigt, men ändå galet mycket bättre än någonsin förr)

Jag försöker förstå vad vi gör för fel, men vet inte alls! Vi har backat ,men backar vi för mycket hinner han skrika upp sig nu (förut somnade han ju om själv). Ramsar vi för mycket? Vill ju ändå att han ska känna att vi är där.

Jag förstår bara inte varför han vaknar, och inte somnar om? Vi går inte in i rummet och solfjädrar om han inte verkligen skriker, och har gjort det en stund, när vi känner att ramsan inte biter och han behöver hjälp att lugna ner sig. Annars går jag mest runt utanför hans rum, för att han ska höra att vi finns där.

Bör kanske tillägga att vi kört shemat stenhårt, och han älskar det, bórtsett ifrån en dag, dopdagen, då schemat inte riktigt följdes. Detta var dock den 26/11 så det borde väl inte påverka nu?
Min sambo har varit hemma och skötte läggningen i förrgår, ensam, för första gången, kan det ha påverkat?
Jaja, väldigt lång utläggning, men jag vill ge lite bakgrundsinfo.
Väldigt tacksam för svar, så vi kan komma på rätt köl igen.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen tillbaka! :mrgreen:

Kloka ni som valde att göra om och fortsätta! :mrgreen: =D>

Hur ser schemat ut nu? 7 månader =14,5 h sömn.

Inte helt lyckat med uppföljningsveckan förstås men det här reder ut sig snart! 8)

Det kan vara så här ibland tro mig! då måste man behålla attityden och förhållningssättet, liten ställer frågor och ni svarar på SAMMA sätt som ni gjort förut! dagen ska innehålla tillräckligt med mat och sömn enligt schema, SKRATT, socialdelaktighet (vara med där det händer) och utevistelse, gärna lite ensamlek oxå, torr blöja och släta sängkläder, svalt och mörkt i rummet.... Har alla dessa behov tillgodosetts kan liten somna gott. Då finns förutsättningarna men sova måste man göra själv. Om liten sen är arg och svär för att han inte kan somna direkt måste han få göra det, då hjälper ingen solfjäder.

Börjar läggningarna krångla är det lätt att man som förälder spänner sig och oroar sig. Kanske ger mer "hjälp" och förvirrar liten inne i rummet i stället för att vakta utanför...

Vad äts det på kvällen? Hur ser er läggning ut? Skrattet till godnattet ska med hela vägen ner i sängen, sluta inte utanför rummet (skojbitas, nypas, killas, ALLT är tillåtet)! Då är det lätt att man tar på sig hur-ska-det-här-gå-nu-då-ansiktet :roll: :shock: istället för å-vad-sköööönt-det-blir-att-få-sova-minen :mrgreen: :mrgreen: Och UT med hurtig, hög och trygg ramsa! \:D/ \:D/

har du läst avsnittet på sid 193, Internationella SHN om kvällsgråt?

här finns fler bra tips!

skriket till godnattet

Nattliga uppvak kan bero på olika saker, olika utvecklingsfaser, sambon som nattar :wink: . Olika frågor kräver ändå svar på SAMMA sätt, ramsa och husljud. Du ska inte behöva gå utanför hans rum. Fortsätt med ert i köket, vardagsrummet, ramsa därifrån och mera husljud.

Se över behoven ovan. Får liten nog av allt?

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Schemat ser sedan 2 dagar ut såhär (har precis kortat eftermiddagsluren)

07.00 morgon! Amma
07.30 Grötfrukost
9.15-10 sova förmiddag
11.00 Lunch
12.30-14.00 Sova middag
14.00 Amma + mellis
16.15-16.35 Sova eftermiddag
17.00 Middag
18.30 Gröt (kvällsslurk och bröstet är så himla ointressant, välling är inte heller poppis)
19.00 Natt

Ska försöka att mata på ännu mer idag och se om det hjälper. Det jag tycker är lustigt är att i början av kuren sov han ju bättre, men åt ändå mindre. Som de är nu tycker vi båda att han äter jättebra, men visst , det är ju inte ofantliga mängder.
Funderar på att börja ge gröt som mellis, eftersom att de mättar mer än t.ex frukt och macka, men blir det för mycket med 3 grötmål/dag?

Har annars tänkt göra egen risifrutti, men vet inte om jag vågar införa så pass mycket mejeriprodukter i kosten redan?

Jaja, inatt somnade han nöjd efter lite lek i sängen vid 19.20.

Vaknade sedan vid (ca tider, har inte antecknat) 21.30, 12.00, 01.30. 3.00. 4.20. 5.20. 06.55 (gjorde glad morgon efter några minuter här, han vaknade och läg och pratade nöjt, så inga problem)

Vid alla dessa tillfällen har jag inatt försökt att ge en ramsa relativt snabbt ( vid lite gnäll men innan gråt) för att han inte ska hinnat skrika upp sig, och känna att jag håller vakten, allt är lugnt, somna om. Det har räckt med enbart en ramsa vid alla tillfällen förutom i vargtimman då han fick 2 (tror jag). Inget skrik alls inatt utan anbart gnäll, någon enstaka snyftning kanske.

Är de här rätt tänkt? Antagligen inte eftersom att han nu vaknar så ofta? Han sparkar av sig täcker jämt, kan detta vara anledning att vakna? Borde jag byta till varmare pyamas istället (så att han inte vaknar av att han fryser)? Han sover i nyläget i kortärmad body.
Oj oj, vad mycket funderingar och frågor.

Lade honom nyss för förmiddagsluren och han somnade efter lite prat på 5 min, så inga problem där. Insomningen är sällan problemet, får man bara till lite skratt innan så somnar han hur fint som helst.

ja, långt inlägg igen, menmen.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Smörgås och mjölk kan duga som mellanmål tycker jag. Ofantliga mängder behöver inte liten äta, mata på tills det tar stopp, men inte längre än 30 min.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Hej igen!
Fortsätter i min gamla tråd, även om det var ett tag sedan jag var inne och skrev.
Vi gjorde en omstart på kuren i lördags kväll, efter att vi tappat greppet lite iom 8månaders ångest, tandsprickning och allmänt slarv ifrån vår sida.
Hursomhelst känns det super, och läggningarna funkar hur bra som helst, han blir just nu lycklig vid läggning, gosar in sig med kaninen och somnar efter lite lek och prat utan problem-

Vi stötte dock på patrull redan dag 1 då killen kräktes som en tok på morgonen. Han sedan dess ine kräkts mer, men aptitetn har varit sisådär, minst sagt. Först idag åt han frukost som vanligt igen, men har nu istället blivit snorig och nyser som tusan.
Detta (magsjuk) ledde till att jag natt 3 plockade upp och ammade en (nästan sovande kille) vid 12.00 på natten, eftersom att han inte ätit varken kvällsmat eller nattslurk. Buffade sedan till lugn och nästan sovande.
Var också inne och störde :oops: igårkväll, då jag skulle lägga på täcket blev han vrålarg och ville inte lugna sig. Dumma jag gick in och buffade lugn. Blev arg igen när jag gick ut, men efter några minuter accepterade han ramsan.

Hursomhelst, vi får fortfarande inte riktigt nätterna att funka och jag undrar hur jag ska backa på rätt sätt? Han tar ramsa på natten, och inatt vaknade han ocg skrek, riktigt sur, vid 3 tillfällen, men lugnade sig efter 1-5 min och fick bekräftelse vid insomning. Han vaknar fortfarande relativt ofta i mina ögen, men är ju 8, snart 9 månader och lite småsjuk.
Vet att det bara är natt 4 efter omkurstart, men nu känner jag att jag vill göra rätt! Odlar attityden som tusan, och har inte en massa ångest eller tycka synd om tankar.
Hur ska jag backa, ska jag låta bli att ramsa på natten, förutom bekräftelse, då han somnar om, eller hur ska jag göra?

Lite villrådig, minst sagt

tacksam för svar!
sofialouise

Inlägg av sofialouise »

Godmorgon! :)
Gårdagen präglades av lite bättre aptot, och lite gladare barn, även om det är ganska klängigt och grinigt fortfarande. Kvällsmaten vägrade han helt att äta, men däremot kvällsgröten gick ner till 2/3-delar + lite mosad banan. Tror att det kan vara illamående och magen som spökar?

Liten somnade iaf belåten vid 18.55. (lade lite tidigare pga sjukdom och allmän trötthet)
Vaknade sedan vid 19.08. Började ganska lugnt, mest gnäll, men blev mer och mer arg. Ramsade till och från, men detta bet inte alls, och 19. 40 gick jag in och solfjädrade men lite blev inte alls lugn, fick känslan av att han hade ont i magen. Det blev några vändor in och ut, men vid 20.10 lugnade han sig till sist på en lite gungande solfjäder. Lämnade honom halvsovandes med ramsa*4.

Vaknade igen 20.56, flyförbannad. Då gav jag bara en ramsa efter ca 30 sek, sedan fick han vara arg. Blev tvärtyst 21.02 och gav då blekräftelse*4

Sedan sov han till 05.46! (vilken välsignelse, var överlycklig när jag kollade klockan) :D
Låg sedan och gnölade av och till. Vid 06.45 övergick det i snyft, då gav jag ramsa vid dörren. Kände då en misstänkt lukt, så efter någon minuts paus gick jag in och gjorde morgon. Luktade inte rosor precis om man säger så, och vid blöjbyte var blöjan smockfull med diarre. Stackars älsklingen. Han var dock inte irriterad i huden, så han hade nog inte legat särskillt länge.
Men de är helt klart något krångel med magen.

Någon som har tips på "snäll mat" att ge för magen? Gröten och banan är nästan det enda som går ner. turkisk youghurt fick jag också i honom igår.

Hoppas på en piggare dag med bättre matlust igen, det är så jobbigt när ens barn inte äter.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"