Kura 3 månaders bebis?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ellisnor

Kura 3 månaders bebis?

Inlägg av ellisnor »

Hejsan!
Jag är ny här och kanske inte hittat rätt men jag behöver i alla fall hjälp och tips! Jag har en precis 3 månader gammal tjej som har en del sömnproblem.
1. Hon somnar bara efter att ha ammat/snuttat på bröstet alternativt blivit buren i bärsele eller skumpat omkring i pappafamnen. Och då är det ytterst svårt att flytta henne till sängen. Detta resulterar i att jag ofta låter henne sova vidare i min famn för annars sover hon inte på dagarna!
2. Hon sover ännu inte i egen säng eftersom jag ammar henne till sömns på natten och flyttar mig ifrån henne istället för att flytta henne. Detta innebär att jag och min man sover i olika sovrum fortfarande!
3. Hon sover relativt bra på natten (ofta 6 timmar oavbruten sömn innan amning) men får bara ihop max 12 timmar per dygn när jag räknat ihop det hela! Hon sover oftast i sidoläge/rygg men ibland på mage.
4. Hon skriker nästan varje gång jag är ute och går med vagnen och somnar i princip aldrig i den...

Nu är mina funderingar på om jag ska kura henner redan nu eller vänta till 4 mån? Ska jag i så fall braka på med hela omställningen (egen säng i eget rum utan snutt + magläge) på en gång eller göra flera små steg? Som jag förstår det kan man kura mindre barn men utan ramsan? Jag har beställt ett andningslarm till spjälsängen men undrar hur man gör med vagnen- ska man ha ett larm även där? Och när barnet blir större och får sittvagn - då kan man väl inte låta de sova i magläge?

Tacksam för hjälp från en trött mamma!
:)
Mamma till en Estrid född 2011-07-16, introducerades för SM vid 3 mån ålder.
Nat

Re: Kura 3 månaders bebis?

Inlägg av Nat »

hejsan,

Du har hamnat lite tokigt då du tillhör späda och små..
Ska be admin flytta dig
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen,

jag och Anna med mig rekommenderar INTE att man kurar små barn under 4 mån med hel natt. Utan istället kan man köra med Standardmodellen som du hittar under späda och små.

jag flyttar dig dit så kan du kanske läsa lite om den som du hittar under "våra favoriter" där på det forumet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
aso

Inlägg av aso »

Välkommen hit till Späda och små :heart: !
ellisnor skrev:Jag har beställt ett andningslarm till spjälsängen men undrar hur man gör med vagnen- ska man ha ett larm även där?
Japp :D , larm även i vagnen. Så länge vagnen står still (och det inte blåser en massa ute) funkar det strålande.

aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Kikk her
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... er-vagning for hjelp til å få lillen til ro i vogna. Etterhvert bør man begynne med sele i vogna. Ha gjerne en stoor liggedel etterhvert!!

Lykke til!
ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Hej!
Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa i favoriterna (svårt att få till det) och hittade en tråd som passade mig som handen i handsken! Enligt den sa Anna att man kan införa SM stegvis med initalt 6 h nattsömn i 4-5 dygn, sedan öka till 8 h i 2-3 v osv. Blev jättepeppad och har nu skissat på schema som skulle passa vår familj. Lillstumpan har varit svår att natta trots amning i sängen och famnbärandes av pappa så nu har jag verkligen sett henne övertrött. Och det är inget kul! Har senaste dagarnadock fått henne att sova i vagn på promenad ca 1.5-2.5 h och det känns som ett stort framsteg! Då dock på rygg. Har precis dock vagnat henne (i en halvtimme fram och tillbaka...) och nu sover hon - får se hur länge....

Är det tänkt att bebben ska ligga i vagnen under alla sömntider medan man "kör" in rutinerna? Visst ska man bara vagna om hon blir kinkig? Ska man vagna nattetid om hon vaknar på fel tider? För tidigt med buffning?

Nu då, vill gärna komma igång med schema som jag tänkte mig så här men har funderingar kring natten:

kl 6-8 mat + vaken
8-10 sömn
10-12 mat + vaken
12-14 sömn
14-16 mat + vaken
16-18 sova 2 h
18-20 mat + nattning

ska man då ha nattslurk vid 20 och lägga eller lägga in ett snabbt kvällsmål kl 22? eller både och? enligt tråden jag läste hade man även ett snabbt nattmål 04. Då ställer man alltså klockan nattetid? Och sedan antar jag att planen är att först avvecka ett av nattmålen - vilket? Och redan efter 4-5 dagar alltså?

Och jag förstår att man håller hårt på tiderna och ändrar först efter prövotiden?

Tacksam för tips - vill komma igång snart!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej och välkommen hit! :heart:
ellisnor skrev:Blev jättepeppad och har nu skissat på schema som skulle passa vår familj. Lillstumpan har varit svår att natta trots amning i sängen och famnbärandes av pappa så nu har jag verkligen sett henne övertrött. Och det är inget kul!
Kul att du är peppad! Nu är ni på gång och vet var ni ska, härligt!
ellisnor skrev:Har senaste dagarnadock fått henne att sova i vagn på promenad ca 1.5-2.5 h och det känns som ett stort framsteg! Då dock på rygg. Har precis dock vagnat henne (i en halvtimme fram och tillbaka...) och nu sover hon - får se hur länge....
Små småttingar sover allra bäst på mage (med larm)!
ellisnor skrev:Är det tänkt att bebben ska ligga i vagnen under alla sömntider medan man "kör" in rutinerna?
Det är praktiskt att göra så, för att kunna vagna när det behövs. Vår lilla sover fortfarande i vagn, även på nätterna. Nu när vi börjar känna oss säkra på nätterna är det snart dags för flytt till spjälsäng.
ellisnor skrev:Visst ska man bara vagna om hon blir kinkig?
Lite kinkig får man vara, men inte ledsen. Vagna för att lugna, inte för att söva!
ellisnor skrev:Ska man vagna nattetid om hon vaknar på fel tider?
Javisst, vagna för att lugna då också! Här har jag varit alldeles för trött för att styra upp nätterna. Med massor av mat dagtid, social delaktighet, utevistelse och annat göttit har nattmålen fallit bort ett efter ett av sig självt.
ellisnor skrev:För tidigt med buffning?
Buffa är ett alternativ till vagning, det används på samma sätt. Det är dock lättare att vagna små än att buffa, samt att det spar på ryggen tycker jag...
ellisnor skrev:Nu då, vill gärna komma igång med schema som jag tänkte mig så här men har funderingar kring natten:

kl 6-8 mat + vaken
8-10 sömn
10-12 mat + vaken
12-14 sömn
14-16 mat + vaken
16-18 sova 2 h
18-20 mat + nattning

ska man då ha nattslurk vid 20 och lägga eller lägga in ett snabbt kvällsmål kl 22? eller både och? enligt tråden jag läste hade man även ett snabbt nattmål 04. Då ställer man alltså klockan nattetid? Och sedan antar jag att planen är att först avvecka ett av nattmålen - vilket? Och redan efter 4-5 dagar alltså?
Japp, nattslurk precis före natten. Många lägger in ett nattmål då de själva går och lägger sig, säg kl 22, för att på så sätt få 6 timmars sammanhängande sömn, då mellan 22 och 04. Ställ klockan eller vagna om hon vaknar för tidigt/ge mat om hon vaknar rätt. Hur snabbt man kan avveckla nattmål vet jag inte, någon annan? Jag skulle själv vilja vara jättesäker på att matintaget under dagen verkligen räcker.
ellisnor skrev:Och jag förstår att man håller hårt på tiderna och ändrar först efter prövotiden?
Exakt! :thumbsup: 3 dagar + en uppföljningsvecka.

ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Ååå, tack för snabbt svar från någon som varit med! Utan att ha börjat schemat ännu sov lillan i natt nästan 8 timmar i sängen efter att ha somnat i pappas famn! Dock sov inte jag lika bra bredvid eftersom hon rör sig och låter en del i sömnen... Så jag ser fram emot att ändra på detta! Dessutom somnade hon om vid 6-tiden efter ett stort mål mat och sussar i sängen i skrivande stund. Och där rök chansen att testa schemat idag.... :( Hade inte hjärta att väcka henne när hon sov så sött och än är jag heller inte helt påläst!

Ang. schemat - eftersom hon vissa nätter sover 7-9 timmar så klarar hon sig ju besvisligen utan mat så länge. Dock är det flesta nätter upphackade på ett-två mål. Min fundering är om jag ska skippa nattslurken 22 och bara låta henne sova till 04 eller om jag ska köra riktiga vägen från början? Jag är mest rädd att om jag väcker henne för mat så kommer hon ha svårt att somna om. Sedan undrar jag om det kanske är för tight att nattamma vid 04 om morgonen börjar 06? Justera?
Visst gäller marginalkvartar så att man slaviskt inte följer klockan? Men att man annars väcker bebben även om hon bara sovit 30 min om schemat säger så... Och efter uppföljningsveckan kan man justera tiderna?

Ang. vagning måste jag nog öva. Igår kämpade jag på länge och det verkade lugna den övertrötta tjejen men så fort hon verkade blunda, slappna av och jag avslutade vagningen så började hon tjuta igen så jag satte igång igen. Fortsatte så en herrans många gånger tills hon till slut somnade och sov ca 30 min... För mesigt kan jag nog inte ha vagnat för hennes lilla kropp skumpade fram och tillbaka där så jag nästan blev orolig... Men antar att det tar ett tag innan hon hajar så jag ska träna idag! Kankse inför tiderna imorgon....
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

bra jobbat så långt! =D> Visst är det skönt när de små börjar sova. Sen för att få mamma att sova så kan man faktiskt ha öronproppar. Då hör du om hon verkligen vill något och inte bara att hon vänder sig.

Ja det kan nog vara tight med amning kl 04. dom flesta som har det har morgon vid 07 eller senare. Kanske 03 eller så.

Sen hade jag nog siktat på att komma upp i 11h nätter i alla fall. Kanske ha morgon vid 07? ( vilket lillan verkar tycka :wink: :lol: ) och så kan du korta av första och sista luren till 1,5h eller så.

vilket nattmål man tar bort först är helt en smaksak. Jag hade den mitt i natten som jag var för lat för att ställa klockan på. jag satsade allt på dagarna i stället. sen flyttades det succesivt framåt och försvan. men jag vet att många ställer klockan. det kan absolut vara en hjälp.

Om du har en känsla att ett nattmål skulle gå att ta bort så testa att inte väcka vid 22 tex.

Se också tilll att ha det becksvart i sovrummet.

vist gäller marginalkvartar. men när man håller på att sätta ett schema så är det bra att man är så punktlig som möjligt.

ja efter uppföljningsveckan kan man justera tiderna

mitt tips ang vagning är att öve med tyngd i vagnen. tänk sen att det är vagning till lugn, inte söva.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Vill bara börja med att säga hur fantastiskt det känns att detta forum finns så att man kan ventilera sina funderingar och få stöd och tips! :P Som många andra här upplever jag inte att man får tillräckligt med hjälp från BVC utan att där är det mer "alla barn är olika och du får känna dig fram, typ".

Sedan måste jag berätta att jag igår försökte ha lite mer rutin än vanligt utan att för den delen köra "på riktigt" och gissa vem som sov rekordlänge, 14 timmar på dygnet! Det har aldrig hänt förut. Hon sov 3 h (!) direkt efter morgonmålet kl 6-9, sedan i vagnen 12-14.30 och sedan ytterligare en halvtimme i vagnen vid 16.30! Och sedan sov hon hela natten från 21-tiden (nattad av pappas famn) fram till 6.45 då hon började vakna (och mina bröst var sprängfyllda eftersom hon då inte ätit på 12 timmar)! Helt fantastisk, jag är överlycklig... Tror att den där ATTITYDEN verkligen har gjort sitt i mitt fall för förut var jag så stressad och orolig och maktlös för att hon sov så dåligt. Men nu ser vi ljuset!

Nu har jag precis vagnat henne (fortfarande lite osäker) och det tog en halvtimme innan hon somnade. Till skillnad från förra gången blev hon tyst på bara 1-2 drag och sedan fortsatte jag en stund. Men så fort jag lämnar vagnen började hon tjuta upp sig. Fortsatte så kanske totalt 10-15 gånger (tyst igen så fort jag vagnar, sedan ca 25 drag och susseccivt färre för varje gång och längre mellan gångerna) tills hon till slut blev mindre ledsen för varje gång och efter ett sista gruff somnade med tummen i mun! Har nu sovit en halvtimme helt själv!

Har nu fått andningslarmet (Babysense 2) men inte installerat. Någon som vet om det räcker med en sensorplatta i vagnen (ryms väl inte två?). I så fall tänkte jag ha ett i min ordinare vagn för utepromenader och sedan skaffa en behagnad gammal retrovagn för sömnen här inomhus. Då skulle man kanske inte behöva flytta larmet? Har dock inte läst instruktionerna och ska väl göra det själv först...

En fråga - Ramsande är ju lite tidigt att införa men det kan väl inte vara fel att introduera så att det sedan blir signal? Ska man då bara säga den EN gång när man vagnat klart och går därifrån?

En till fundering är nu när hon kan klara sig utan mat så länge om jag inte på en gång ska skippa 04-målet och satsa hårt? I så fall schema så här, efter senaste tipsen:

6.45-8.30 MORGON! Mat + umgänge
8.30 -10 Sömn 1.5 h
10-12 Mat + umgänge
12-14 Sömn 2 h
14-16 Mat + umgänge
16-17.30 Sömn 1.5h
17.30-20 Mat + umgänge och ev. nattslurk

Ev. extra nattmål vid 22 när jag går och lägger mig men osäker på om det behövs nu?? (Kanske för ivrig)

Den stora utmaningen är ju nu att få henne att somna tryggt själv och förhoppningsvis fungerar vagnande (hon sover fortfarande, nu i 40 min!)

Många funderingar men otroligt glad! Dessutom en riktigt glad unge som igår vände från mage till rygg tre gånger på raken!

Kram så länge! :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

ellisnor skrev:Vill bara börja med att säga hur fantastiskt det känns att detta forum finns så att man kan ventilera sina funderingar och få stöd och tips! :P Som många andra här upplever jag inte att man får tillräckligt med hjälp från BVC utan att där är det mer "alla barn är olika och du får känna dig fram, typ".
Jag kan bara hålla med! Här känns det som att vi mest använder BVC för att väga och mäta... :roll:
ellisnor skrev:Sedan måste jag berätta att jag igår försökte ha lite mer rutin än vanligt utan att för den delen köra "på riktigt" och gissa vem som sov rekordlänge, 14 timmar på dygnet! Det har aldrig hänt förut. Hon sov 3 h (!) direkt efter morgonmålet kl 6-9, sedan i vagnen 12-14.30 och sedan ytterligare en halvtimme i vagnen vid 16.30! Och sedan sov hon hela natten från 21-tiden (nattad av pappas famn) fram till 6.45 då hon började vakna (och mina bröst var sprängfyllda eftersom hon då inte ätit på 12 timmar)! Helt fantastisk, jag är överlycklig... Tror att den där ATTITYDEN verkligen har gjort sitt i mitt fall för förut var jag så stressad och orolig och maktlös för att hon sov så dåligt. Men nu ser vi ljuset!
BRA JOBBAT!!! =D> =D> =D> :D Ja, attityden är verkligen allt! Här finns finfin läsning om just attityden.
ellisnor skrev:Nu har jag precis vagnat henne (fortfarande lite osäker) och det tog en halvtimme innan hon somnade. Till skillnad från förra gången blev hon tyst på bara 1-2 drag och sedan fortsatte jag en stund. Men så fort jag lämnar vagnen började hon tjuta upp sig. Fortsatte så kanske totalt 10-15 gånger (tyst igen så fort jag vagnar, sedan ca 25 drag och susseccivt färre för varje gång och längre mellan gångerna) tills hon till slut blev mindre ledsen för varje gång och efter ett sista gruff somnade med tummen i mun! Har nu sovit en halvtimme helt själv!
Det tar lite tid i början, innan poletten trillar ner hur man gör när man somnar själv. Ibland går det fort och ibland tar det längre tid. Det är ju likadant för för oss vuxna, ibland ligger man och vrider och vänder sig långt inpå småtimmarna... Men du gör helt rätt!
ellisnor skrev:Har nu fått andningslarmet (Babysense 2) men inte installerat. Någon som vet om det räcker med en sensorplatta i vagnen (ryms väl inte två?). I så fall tänkte jag ha ett i min ordinare vagn för utepromenader och sedan skaffa en behagnad gammal retrovagn för sömnen här inomhus. Då skulle man kanske inte behöva flytta larmet? Har dock inte läst instruktionerna och ska väl göra det själv först...
Vi har ett likadant larm och har ena plattan i vagnen och andra i sängen, så kan man bara byta plats på basenheten. Två plattor andvänds när barnet blir rörligare och förflyttar sig i sängen, då täcker inte en platta hela ytan.
ellisnor skrev:En fråga - Ramsande är ju lite tidigt att införa men det kan väl inte vara fel att introduera så att det sedan blir signal? Ska man då bara säga den EN gång när man vagnat klart och går därifrån?
Det verkar finnas en massa olika sätt att införa ramsan. Jag har gjort så att jag sagt ramsan en gång precis innan insomningen (kanske inte med den högsta rösten så att hon blivit klarvaken igen ;)), när hon ser så där riktigt sömntung ut. Då förknippas sedan ramsan med att vara sömntung, så att säga.
ellisnor skrev:En till fundering är nu när hon kan klara sig utan mat så länge om jag inte på en gång ska skippa 04-målet och satsa hårt? I så fall schema så här, efter senaste tipsen:

6.45-8.30 MORGON! Mat + umgänge
8.30 -10 Sömn 1.5 h
10-12 Mat + umgänge
12-14 Sömn 2 h
14-16 Mat + umgänge
16-17.30 Sömn 1.5h
17.30-20 Mat + umgänge och ev. nattslurk

Ev. extra nattmål vid 22 när jag går och lägger mig men osäker på om det behövs nu?? (Kanske för ivrig)
Om liten väljer bort nattmålen själv är det bara att hänga på!! :D Men kanske 22-målet är en bra övergång, då behöver hon inte klara sig riktigt lika länge utan mat. Och det verkar vara det lättaste för många att plocka bort sedan!
ellisnor skrev:Den stora utmaningen är ju nu att få henne att somna tryggt själv och förhoppningsvis fungerar vagnande (hon sover fortfarande, nu i 40 min!)

Många funderingar men otroligt glad! Dessutom en riktigt glad unge som igår vände från mage till rygg tre gånger på raken!
:D :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej ellisnor :D

Vad härligt att det gâr sâ bra för er, jättebra jobbat! :thumbsup: SaraMilana :heart: har svarat kanonbra pâ dina frâgor, ville bara lägga till en liten nyans om vagningen. :wink: (trots att jag själv aldrig nânsin vagnat i mitt liv :roll: , men jag har läst en hel del :lol: )
ellisnor skrev:Nu har jag precis vagnat henne (fortfarande lite osäker) och det tog en halvtimme innan hon somnade. Till skillnad från förra gången blev hon tyst på bara 1-2 drag och sedan fortsatte jag en stund. Men så fort jag lämnar vagnen började hon tjuta upp sig.
Har du kollat pâ filmklippet där Anna visar hur man vagnar? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Knepet är att man ska vagna LUGN, alltsâ inte tills att barnet somnar. Sluta sâ fort hon blir tyst. :D Avsluta vagnandet med att skaka handtaget nâgra gânger i sidled.

Jag tycker rent allmänt att verktygen funkar som bäst när de används KORT. Yazz formulerar det hela jättefint:

Etter denne laaaange erfaringen har det dukket opp et bilde på "verktygen" som jeg har lyst til å dele:

Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.

Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!

Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!

ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!

Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd.

Att vagna (eller buffa) är ett besked: Nu Är Det Dags Att Sova och det behövs inte fem minuter för det beskedet (om man inte kurar och det är alldeles i början). Att lita pâ att barnet fixar saker och ting själv är det svâraste och det bästa jag lärt mig genom Barnaboken och forumet. Har du läst den här supertrâden frân favoriterna?
När SM-barnet skriker vid sovdags

ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Ok, då har vi kört i 2 dygn och det går faktiskt rätt bra. Jag var djärv och bestämde mig för hel natt 20-6.45 och det har funkat! Första natten vaknade hon 6.20 men vagnades lugn och somnade om och i natt sov hon hela vägen, vaknade 6.40! Riktigt skönt! Däremot tar det tid, ca 20-30 min (varje lur) att få henne att somna och jag blir ibland osäker på om jag gör rätt med vagningen. Jag lägger henner tillrätta på mage i vagnen och går direkt ut men hon börjar ofta protestera direkt med tjut. Då vagnar jag och hon blir oftast tyst på entaka drag! Jag försöker därmed vagna henne så kort som möjligt med 4.5 drag, sedan lugnare och skak och sedan ut med ramsa x 1. Men jag hinner i princip bara släppa vagnen och gå två steg innan hon börjar tjuta igen! Jag vagnar så burdust jag bara kan (har sett filmen och gör likadant, blir till och med röd i handflatorna!) och tills hon blir tyst. Men så får jag gå fram och tillbaka i kanske 10 gånger innan gråtet ebbar ut... Däremot har jag nu märkt att om jag vagnar lite längre, säg 10-15 drag, så blir hon tystare längre (hon kanske måste bli lugn inombords också?). Några tips? Gör jag rätt? Jag antar att det här ska bli kortare och kortare men vet inte hur snabbt? Och så småningom ska hon väl somna bara man lägger henne tillrätta? Som det ser ut nu gråter/skriker hon ju av och till i 20-30 min och vagnas fram och tillbaka kanske 10-20 gånger! Försöker lyssna av åt vilket håll gråten går och väntar om hon blir lugnare men går in och vagnar när hon blir mer ledsen. Svårt!!! På daglurarna vaknar hon ofta någon gång och får vagnas om. Då ska man väl vagna så fort hon börjar skrika utan att lyssna av? :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vet du vad du kan göra, Om du tycker det är svårt att vagna just bara 3 drag och sluta. Så vagnar du 3 drag. Sen SLÅR du rytmiskt på handtaget typ 10 ggr. Då vagnar du inte för länge och du dunkar beskedligt som svar. Mot slutet skall bara dunk i handtaget räcka.

Typ dunk, gå, dunk gå. Men det tar ett par dagars målmedvetenhet. Ni sitter ju liksom fast lite i "vagnträsket" Så det gäller att ge barnet förtroende ATT de kan faktiskt sova utan hjälp.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Nu har vi jobbat hårt i 5 dygn! Men det är inte helt lätt.... Försöker se alla positiva saker som hänt;
1. Ungen sover på egen hand under 3 pass på dagen! Detta fanns inte på kartan för en vecka sedan. Ibland vaknar hon under sovluren men går oftast att vagna lugn på en eller två gånger...
2. Med undantag för tredje natten, då hon vaknade 2 gånger och skrek, har hon sovit 10 h på natten! Vaknar oftast vid 5-tiden men är då lugn själv i vagnen och får ligga kvar fram tills "väckning".
3. Hon är betydligt lugnare när hon är vaken. Hon äter med god aptit och kan ofta hålla sig vaken och titta omkring och orkar inte mer mat efter en timme! Hon skriker nästan aldrig (förutom då hon ska läggas).

Och det är där problemet kommer - ungen (eller rättare sagt jag!) har väldiga problem med Insomnandet. Jag har nog fastnat i vagnträsket men vet inte hur jag ska komma ifrån det. Nu liknar läggningen snarare skrikmetoden och det skär i mitt hjärta.... Det tar oftast en halvtimme (ibland 10 min, ibland 40!) innan lilltjejen kommer till ro och innan dess är det skrikigt värre. Har tittat på filmen, läst en massa bra trådar men kommer ingenstans! Har ändrat lite teknik och vagnar nu direkt efter tillrättaläggandet (gjorde inte det de första dagarna - då gick jag in och vagnade först om hon blev riktigt ledsen... ) Hon spjärnar nämligen emot så fort jag lägger henne tillrätta (börjar hon associera tillrättaläggande med negativa saker?). Vagnar då tills hon är lugn och tyst (men väldigt vaken!). Oftast skriker hon så fort jag går därifrån. Så "lyssnar jag av" och går tillbaka om hon skriker förtvivlat. Och så fortsätter det oftast fram och tillbaka kanske 5 gånger. Försöker vara säker på min sak men det är så svårt att veta hur man ska göra "RÄTT"! Det här med bankandet funkande ju inte för jag måste väl fortsätta tills hon blir lugn? Jag har snarare märkt att det går bättre om jag vagnar lite längre (så att hon blir lugn inombords också). Skrattet till godnatten kör vi varje gång!

Jag tänkte köra på enligt schemat och utvärdera om en vecka men tar tacksamt emot hjälp! Har ju liksom väntat mig att hon ska "haja" och har trott det någon gång då jag lyckats få henne att somna bara på en vagning... Men det kanske tar tid att ändra vanor?

Nu har jag precis fått henne att somna på 20 min och 5 vagningstillfällen. Sista gången upprepade jag ramsan flera gånger och ska kanske göra det mera. Kan man börja införa den som "svar" när hon gnäller (hon är ju snart 3.5 mån)? Och enligt SHN-kuren då eller som jag känner?

Kram från en psykiskt trött mamma som vill fortsätta hoppas men ibland bara ge upp.... :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"