Jag är ny här och kanske inte hittat rätt men jag behöver i alla fall hjälp och tips! Jag har en precis 3 månader gammal tjej som har en del sömnproblem.
1. Hon somnar bara efter att ha ammat/snuttat på bröstet alternativt blivit buren i bärsele eller skumpat omkring i pappafamnen. Och då är det ytterst svårt att flytta henne till sängen. Detta resulterar i att jag ofta låter henne sova vidare i min famn för annars sover hon inte på dagarna!
2. Hon sover ännu inte i egen säng eftersom jag ammar henne till sömns på natten och flyttar mig ifrån henne istället för att flytta henne. Detta innebär att jag och min man sover i olika sovrum fortfarande!
3. Hon sover relativt bra på natten (ofta 6 timmar oavbruten sömn innan amning) men får bara ihop max 12 timmar per dygn när jag räknat ihop det hela! Hon sover oftast i sidoläge/rygg men ibland på mage.
4. Hon skriker nästan varje gång jag är ute och går med vagnen och somnar i princip aldrig i den...
Nu är mina funderingar på om jag ska kura henner redan nu eller vänta till 4 mån? Ska jag i så fall braka på med hela omställningen (egen säng i eget rum utan snutt + magläge) på en gång eller göra flera små steg? Som jag förstår det kan man kura mindre barn men utan ramsan? Jag har beställt ett andningslarm till spjälsängen men undrar hur man gör med vagnen- ska man ha ett larm även där? Och när barnet blir större och får sittvagn - då kan man väl inte låta de sova i magläge?
Tacksam för hjälp från en trött mamma!