Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tetz

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av Tetz »

Vilken dag! :shock: :lol:
aso skrev:Jag har aldrig riktigt fastnat för marginalkvartandet (jag är för mycket kontrollfreak tror jag 8) :shock: ).
Hehe, hög igenkänningsfaktor på den du! :oops: :lol: Det ger med sig till nästa barn :wink: 8) (Skulle förmodligen inte överleva utan den där kvarten).

När det gäller frågorna om att sedan skjuta på hela schemat, så skulle jag säga att det beror på :) Så här har jag gjort (andra får gärna berätta om andra erfarenheter :D ): Om liten ska sova 12.00-14.00 men kroknar kvart i, låter jag henne sova till kl 14 eftersom hon verkar vara lite tröttare än vanligt. Skulle hon vara piggmört istället och läggas kvart över, så tar jag nog upp ändå kl 14 såvida det inte skarvats.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Jag har aldrig riktigt fastnat för marginalkvartandet (jag är för mycket kontrollfreak tror jag 8) :shock: ). Men tänker du att jag kan skjuta fram långluren en kvart om han verkar väldigt pigg? Skjuter du på hela dagen sen då?
Jag delar Tetz syn pâ saken helt och hâllet. :D Nej, jag skjuter inte pâ hela dagen sen, upp pâ banan (tillbaka till schemat) sâ fort det gâr. Marginalkvarten är ju sâ fantastisk eftersom den gör det möjligt att vara väldigt lyhörd och väldigt strukturerad SAMTIDIGT, det bästa av tvâ världar! :thumbsup:
aso skrev:Imorgon ny dag med nya möjligheter...
Ja herregud vilken tur att det man fâr nya chanser. :shock: :lol: Smart av dig att sängdumpa dig själv, det kan behövas ibland.

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

En liten tanke till om marginalkvartar. :D Det är väldigt sällan jag använder dem för att förlänga vakenpass eller sovpass (om inte det blir sâ dâ jag är upptagen med storebrorsor t ex), utan det är bara när bebisen ser ut att vara sovsugen lite i förväg. Mattiderna försöker jag hâlla sâ nära schema som möjligt, där används marginalkvarten nästan inte alls. Men jag tycker det är sâ skönt att marginalkvarten FINNS, dâ blir det inte samma hets pâ att fâ allt att stämma exakt pâ minuten eftersom man faktiskt har en hel halvtimme att spela pâ. :P
Tetz skrev:Hehe, hög igenkänningsfaktor på den du! :oops: :lol: Det ger med sig till nästa barn :wink: 8) (Skulle förmodligen inte överleva utan den där kvarten).
Instämmer! :D (igen :roll: :lol: )

aso

Inlägg av aso »

Hihihi nu har jag smygtestat med lite marginalkvartar och det är riktigt käckt :lol: ...

Tack tack för fint inspel om kvarten Saris :D.
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Hihihi nu har jag smygtestat med lite marginalkvartar och det är riktigt käckt :lol: ...
:thumbsup: :D

AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D :D Herlig lesing!

amama
aso

Inlägg av aso »

Hej på er :) !

Å så härligt med höst, Z och jag och pappan kan knappt få nog av att kräla runt bland höstlöven, de är alldeles fantastiska. Faktum är att efter vi fick Z så har hösten blivit än mer uppskattad av mig än tidigare, nu upptäcker man den på riktigt! Vi tar på oss overall och dunjacka (typ så söt så jag nästan svimmar av är han i sin turkosa lilla dunjacka) och så går vi ut i den frostklädda morgonen och hämtar tidningen. Lycka :heart: !

Z sover oftast från 19-06 men än har vi inte lyckats knäcka koden för en säker sovare. Tidiga morgonuppvak i alla dess former testas av den unge herren, korta, långa, glada, ledsna, arga, sjungande - men att bli av med dem är en utmaning.
Jag pendlar mellan att vara stencool och trött och uppgiven men tänker att vi bara måste kämpa vidare och att vi baske mej förr eller senare ska komma i mål. Självförtroendet fick sig en knäck i och med vändningscirkusen och jag är inte helt på banan än, har lite vargar i hasorna och jag sover skitdåligt även när Z sover som en gråsten fram till 6.
Läser på och inser att jag måste skjuta en del vargar till för att vi ska sova gott...
Men igår höjde jag värmen i Z:s rum eftersom han när han somnar om utan täcke ALLTID vaknar efter 10 minuter. Och imorse somnade han om 06.40 efter att ha varit vaken 20 minuter, vilket aldrig hänt tidigare.

När vi la honom för korta fm luren i spjälisen lät det som han slog frivolter och jublade därinne men somnade efter 10 min och när jag väckte honom låg han uppe på täcket med benen mot huvudänden så jag känner att jag slappnar av när jag ser att han kan sova så utan problem nu när det är varmare i rummet.
Har också bytt till fullkornsvälling och han var inte alls lika hungrig imorse.

Måntro om vi är något nytt på spåren?

Kramelikram :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag älskar också höst! :D
aso skrev:Har också bytt till fullkornsvälling och han var inte alls lika hungrig imorse.
Måntro om vi är något nytt på spåren?
Ibland känner jag såhär:
Jaha, var det mer mat som behövdes IGEN #-o ](*,) :lol: Det finns ingen gräns för hur många gånger man kan uppfinna hjulet :lol:

:arrow: Jag körde med dubbla pyjamaser på storasyster, och strumpor med riktigt bra resår så de inte åker av i första taget. :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
aso

Inlägg av aso »

Tetz skrev:Ibland känner jag såhär:
Jaha, var det mer mat som behövdes IGEN
Man fattar inte hur mycket de små kan få i sig :shock: :lol: !

Jag som har anlag för att nojja i förkant undrar nu givetvis hur sjutton det blir med våra tidiga mornar när man ska ställa om klockan till vintertid...finns det något man kan göra?
Det som känns naturligt är ju att låta liten sova längre på morgonen och på så vis ställa om till vintertid men vår lille sover ju inte på morgonen och att utöka den redan långa stund han ligger vaken innan vi går upp känns omöjligt...
Någon med en morgonpigg liten som har tips till oss?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej aso :D

Jag hade precis samma funderingar som du för ett âr sen, kika här för inspiration:
Vintertidshantering

Det blir kanske ett par krângliga dagar, men det sätter sig snart ska du se.

aso

Inlägg av aso »

Blev inte så mycket klokare :oops: :shock: på detta med vintertidshantering trots din fina länk Sarisparis.

Vår lille vaknar oftast vid 6, som situationen är nu är det heljobbigt att vänta till 7 så att vänta ytterligare en halvtimme känns :cry: ...är det det jag måste göra?

:?: Hur är det om man lägger honom senare? Det har vi aldrig provat, skulle man kunna börja i den änden istället?
Känns lättare att hålla honom vaken på kvällen än att få honom att ligga kvar på morgonen.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej aso :D
aso skrev:Blev inte så mycket klokare :oops: :shock: på detta med vintertidshantering trots din fina länk Sarisparis.
Jag kan ju försöka förtydliga lite dâ'râ :D Ett av alternativen som presenterades i den trâd jag länkade till var att ta det successivt, alltsâ att flytta klockan t ex 20 minuter dag 1, 20 min till dag 2 och sâ sista 20 min dag 3. Sâ att man inte ligger och väntar i 2 timmar precis den dag man byter till vintertid. Ren lyx, "bara" 1 timme och tjugo minuter! :shock: :lol: Jag vet hur jobbigt det kan vara med tidiga morgnar, hoppas jag inte lâter alltför äppelkäck. Har mamma provat öronproppar? :roll:
En annan ände att börja med kan vara att skjuta pâ mattiderna, dâ brukar sovet följa ganska bra "av sig själv" :wink: . Det kanske inte fungerar klockrent pâ just tidiga morgnar, men det kan nog hjälpa för de övriga vilorna.
aso skrev: :?: Hur är det om man lägger honom senare? Det har vi aldrig provat, skulle man kunna börja i den änden istället?
Känns lättare att hålla honom vaken på kvällen än att få honom att ligga kvar på morgonen.
Det är ju ingenting vi brukar rekommendera, men om du tror att det funkar sâ kan det kanske vara värt ett försök. Blir det inte bättre sâ har du ju den vargen skjuten om inte annat. :wink:

aso

Inlägg av aso »

Sarisparis jag kan inte nog tacka för din fina och kloka svar :heart: .
Jag "fattade" :wink: men blev "inte klokare" :cry: , med andra ord förstod de olika alternativen men alla kändes lika omöjliga :oops: .

Jajaja nu har jag grunnat på vad jag kan tänka mig och kommit fram till att vi flyttar en halvtimme och stannar där till att börja med.
Z valde dag för flytten åt mig imorse då han efter en förkyld och jobbig natt gärna sov en halvtimme extra, så jag flyttade helt sonika hela dagen idag 30 min :wink: . Morgonen kommer bli ett äventyr men jag läser på och motiverar mig. Ska lägga in en ny tråd på kackelforum för jag känner att jag behöver skriva av mig :heart: .

aso
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Z valde dag för flytten åt mig imorse då han efter en förkyld och jobbig natt gärna sov en halvtimme extra, så jag flyttade helt sonika hela dagen idag 30 min :wink: .
Tacka lille Z och ta emot! :D Snart är det vinter pâ riktigt, det brukar ocksâ göra sitt till, även smâ barn verkar tycka att det är skönare att ligga och dra sig (är det bara hemma hos oss som man säger sâ? :roll: ) pâ morgnarna i lugn och ro.
aso skrev:Ska lägga in en ny tråd på kackelforum för jag känner att jag behöver skriva av mig :heart: .
Jag läste precis din trâd inne pâ Kackel och den berör kan jag säga. :heart: Jag visste inte att ni hade en sâ tuff start och nu blir jag ännu mer impad av ditt jävlar anamma, ditt goda humör och din superattityd. Och din insiktsförmâga! =D>

Hoppas (och tror 8) ) att du snart fâr ordning pâ din nattliga attityd, den ligger alldeles om hörnet tro mig.

Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej Aso :D !

Först vill jag bara säga att jag har också läst din tråd inne på Kackelforum och tycker att du är otroligt stark :heart: . Sedan vill jag säga att jag följer din tråd med spänning :) , för precis som du har jag ett trubbel som jag inte riktigt får nån reda på. Mitt är ju förstås dagtid med en skarv som är som en ocean och ibland oöverkommlig enligt lille herrn.

Men min förhoppning är att det ska lösa sig för både dig och mig och våra juveler.

/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"