Rapport om julhelgen -hur gick det för er?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Rapport om julhelgen -hur gick det för er?

Inlägg av Kristin »

Hej kära forumsvänner/supporters :D !

Tänkte bara berätta hur det gick för oss och plutten 4,5 mån att vara borta hos mormor och morfar över jul.

Jag åkte dit ensam med plutten i några dagar och min sambo anslöt senare.

Gick det bra? Nja, inte direkt skulle jag vilja påstå. Jag var inte den supercoola mamma som jag är här hemma (är hemma nu och är cooool 8) ) :( :evil: :oops: . Skittråkigt, I know...... Nätterna fungerade BRA, JÄTTEBRA :D , men inte dagslurarna.

Veckan började med en biltur till mina föräldrar på 33 mil (urk). Det var första gången plutten skulle åka så långt. Turen gick bra, men plutten sov ju inte på de tider han gör här hemma. Lite protester blev det under turen, men egentligen ingenting vi inte kunde hantera. Rätt nöjd med den dagen.

Tyvärr (!) skulle vi ut och åka även dag 2. Upp till Dalarna och hälsa på gammelmormor. Även denna dag funkade inte riktigt schemat, men plutten verkade ta igen de kortare lurarna med att sova lite längre luren därpå om ni förstår vad jag menar.. Han sov hela bilresan hem (1 h 45 min :) ).

Så dag 1 och 2 fungerade alltså totalt sett BRA, även om inte sovschemat hölls. Dock kände jag mig duktig på att hålla matschemat [-o< .

Vad var struligt egentligen nu när jag tänker efter :roll: : . Jo, att ha min mamma "experten" hängandes över axlarna! Jag blev inte jätteifrågasatt, men känslig som jag är så RÄCKTE DET!!!!!!!!!!!!! Självklart var det värst när plutten protesterade. Då fegade jag ur en hel del :oops: :oops: :oops: . Fast jag gjorde faktiskt inga dundertabbar, så lite credit skall jag no ha [-o< . Det var väl när plutten skrek och middagen stod serverad som det var som jobbigast......... Men jag stod på mig! Skitjobbigt dock att höra kommentarerna ("skall han ligga där och SKRIKA när vi äter??????" som min käre mor sa.....)

En annan dag när min sambo hade anslutit, vaknade plutten av ett av sina "skräckskrik" mitt i en lur (händer titt som tätt). Min sambo som inte är van vid detta, tog då upp plutten och det skulle han ju inte ha gjort.......... Plutten fortsatte ju att skrika (förstås). Jag blev skitirriterad på min sambo, även om jag sedan bad om ursäkt för han visste ju inte hur han skulle hantera det. Dessutom tycker han också att det har varit jobbigt med att köra AW hemma hos min familj (tyckte inte det var så nice att stå och ramsa t e x när alla sitter och lyssnar.....).

Summasummarum, dagslurarna har inte fungerat så bra alltså, vilket har medfört att han har fått mindre sömn än vad han brukar. Detta har i sin tur medfört att han inte har varit på sitt bästa humör under denna vecka (naturligtvis). Jag har tyckt det varit jättejobbigt med mamma bakom ryggen. Jag kände mig hela tiden iakttagen. Jag fick känslan av att de tyckte att jag höll på med hokus pokus..... Mycket folk och stoj har det varit också. Självklart måste plutten känna av detta!

Igår när vi kom hem lade vi honom 19 och han somnade utan ett pip. Imorse fick vi väcka honom 07 och det var länge sedan det hände. Morgonluren påbörjades 08.45 som vanligt. Han sov en halvtimme som vanligt. Somnade i vagnen ute 11.30 som vanligt och sover fortfarande. Helt jä-la OTROLIGT att ALLT fungerar SOM VANLIGT bara vi kommer innanför dörren!!!!!!!

Igår morse innan vi skulle åka lade vi plutten 07.50 (har vaknat så tidigt hela veckan...) för morgonlur. Bilen var packad och vi beräknade att plutten skulle sova en halvtimme som vanligt. Vet ni när han vaknade? TVÅ TIMMAR SENARE???????!!!! Vi ville inte väcka honom denna gång (gör vi annars, men han vaknar ju alltid själv) eftersom han efter denna vecka ligger på minuskontot när det gäller sömnen. Men det gick bra att lägga honom i alla fall 19. Han sov ju inte fler timmar den dagen än vad han brukar.

Efter den här veckan har jag fått ännu en bekräftelse på att rutinerna är A och O!!!!!! Men jag vet inte hur jag kan jobba med mina känslor och attityden när jag är borta....????

HUR GICK JULEN FÖR ER?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde skriva att plutten blev förkyld under veckan som gick så det påverkade ju också hans humör. Fick han då även inte sova tillräckligt så.....

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Härligt!
Underbart när man tror att allt skitit sig totalt när man varit bortrest, och det sen visar sig vara som vanligt igen bara man kommer hem.
Själv har vi det tufft, släktbesök, och släktkalas, och en son som kommit på att ändra sin sömnrytm helt nu när han inte varit hemma på en hel vecka. Tyvärr är jag jättedålig på att få dagslurarna att stämma, eftersom vi är i en helt annan tidszon, så när mina föräldrar äter frukost, är det lunchdags för lilleman, och kvällsläggningen blir aldeles för tidigt för att mormor ska vara nöjd. Så vi har insett att vi får kämpa för att få det att funka, men vi hoppas på att det går tillbaka bara vi kommer hem till egna sängen och hemmamiljön igen.

ha det gott
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Lite tips om hur man fortsätter att vara supercool 8) när man är borta (jag kämpar fortfarande ibland)
- när jag lägger min dotter (14 månader) borta så gör jag det ibland i vagn inomhus eller i resesäng. Precis som våra barn inte tycker om att vara "händelsernas centrum" alltför mycket utan i centrum för händelserna så gäller detsamma mig märker jag. Tex så när jag är hemma hos mamma så ber jag henne skruva upp volymen på musiken så jag får vara ifred med ramsandet etc samtidigt som dottern märker att vardagen fortsätter även om hon sover :)
- alternativt om jag är hos en kompis går vi ut och promenerar så barnen får sova ordentligt.
- det går också bra att klä på barnet och låta det sova ute, då behöver man ju sällan ramsa.
- har vi kompisar över när dotter ska sova natt så stänger jag oftast dörren till vardagsrummet så jag får vara cool ifred 8)

- man kan också förklara innan för alla runtomkring om vad som ska hända så slipper de undra vad man håller på med :D "det här är vårt sätt att lära vår bebis att somna själv".
- frågar man runt så hade våra föräldrar också oftast rutiner för oss men har liksom förträngt det lite :) Påminn släkten om att om ni har rutiner för er bebis så blir det så himla mycket lättare för dem när de ska passa ert barn :)

Det är lättare att behålla attityden och självklarheten när inte allas fokus är på en själv.

/Pia-Lotta
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Hej alla!

Här var det fullt ös i tre dagar med släktbesök x2 samt att jag och Iza åkte och hälsade på mina föräldrar och sov över, utan spjälsäng, i samma rum!!! *hjälp* Men det gick skitbra, trots det. Vi byggde om en bäddsoffa lite så att hon fick 3 stadiga, höga kanter runt sig samt en mjuk, byggd av soffkuddar. Detta var en ren chansning som visade sig gå utmärkt. Nattningen var exemplarisk :D och Lillan sov hela natten som en klubbad säl och älskade att vara hos mormor och morfar.

Det blev lite minus på sovkontot under dagen dock. Förmiddagsluren dagen efter gick "sådär". Mormor och morfar kunde inte låta bli att gå in och kolla hur sött hon sov... *morr* vilket naturligtvis väckte henne istället. Hon sov bara halva de långa middagslurarna både lördag och söndag pga att vi åkte bil då. Annars brukar hon stensomna när man åker bil, men inte nu. Jag som hade planerat in åkandet så bra. :( Resan skulle ta nästan exakt de 1½ timme som hon ska sova och jag hade kallt räknat med att hon skulle tvärslockna när vi åkte iväg (som hon brukar göra), men tji fick jag. Halva lurarna sov hon i alla fall, men sen satt hon mest och knaprade smörgåsrån och kollade ut :)

Fokus var på henne hela helgen (hennes första jul), och trots det var hon på ett fantastiskt gott humör, hela tiden!! (Det hade aldrig jag orkat vara!) Men hon var såå trött varje kväll och hon var orolig under dagslurarna. Gårdagen var kaos vad gällde dagslurar, trots att vi var hemma. Men jag var benhård med tiderna, vilket gav gott resultat idag. :D Hon sov lugnt och gott alla lurar, men fortfarande var det en del frågor vid läggningen. Jag är övertygad om att det blir ännu bättre i morgon.

Ang ramsningen när vi var borta så sket jag i att känna mig generad eller nåt sånt. Jag förklarade för mina föräldrar att det var vårt sätt att få henne att kunna somna lugnt själv, och de tyckte att det var en riktigt bra idé och funderade på att införa det på sig själva :P
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Isobel!

Jag läste just ditt inlägg och blev så glad :D !

Du skrev:
"Ang ramsningen när vi var borta så sket jag i att känna mig generad eller nåt sånt. Jag förklarade för mina föräldrar att det var vårt sätt att få henne att kunna somna lugnt själv, och de tyckte att det var en riktigt bra idé och funderade på att införa det på sig själva "

F-n jag får SLUTA mystifiera det vi håller på med när det gäller hur vi hanterar vår lilla plutt! Det känns alltid som att jag ber om ursäkt när det kommer på tal. Som att jag alltid intar en krigsinställning. Folk är ju så jä-la känsliga (ursäkta om jag svär mycket :oops: ). Jag kan ju faktiskt vara mjuk och saklig när jag berättar hur och varför vi gör det.

Ditt inlägg fick mig att framföra mer VARFÖR vi gör det här när det kommer upp (typ när vi har besök kring pluttens sovtider eller är borta någon annanstans). Det är dock svårt när så många tycker man är koko :roll: :roll: . Vi måste stå på oss inför folk! Det här är inget konstigt!

Tack!!!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Tack själv! :)

Jag vet så väl hur du känner! Jag känner mig heller inte alltid bekväm med ramsningen inför folk, men jag jobbar på det för jag tror att det bara blir negativt för min dotter om hon hör att jag är stressad när jag ramsar. Vår oro lyser igenom mer än vi tror, och vips finns vargarna där och flåsar oss i nacken och vill in. Jag försöker tänka såhär: Vad är jobbigast, att nån polare eller släkting tycker att vi är lite märkliga, eller att våra barn inte sover gott, blir oroliga och inte mår bra?

Så jag tycker verkligen att vi ska sluta be om ursäkt för det vi gör, när det är något så bra vi gör!!! :lol:
Louise

Inlägg av Louise »

Vårt julsovande gick utmärkt!. Först hos min mans familj med en kusin som har svårt att somna så där blev det lite skrik, men inte från vår Plupp som fick sova i ett litet rum fyllt med prydnadsförmål!

Hos mina föräldrar fanns det också en liten kusin med sömnsvårigheter och så där var det en hel del skrik men återigen inte från vår plupp. Pluppen sov som han skulle, i klädkammaren!, för att få eget rum.

Det känns så himla bra när det funkar! Jag har givetsvis tipsat min syrra om metoden eftersom att hennes barn slutade sova hela natten i samband med åttamånadersångest. Till svar fick jag att hon inte har lust att tvinga sitt barn att sova! Min plupp som är så nöjd när han får sova att han ibland skrattar efter gonattet och bara ropar högst en minut och det max en gång i veckan!
Men jag ska inte vara taskig nu, för jag vet hur det är att ha ett himla strul med sömnen för det hade vi med Pluppens storasyster
Nu är frågan om våra ungar kommer att sova sig igenom nyårsfyrverkerier eller ej!
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Louise skrev:Till svar fick jag att hon inte har lust att tvinga sitt barn att sova!
:? :shock: :evil: :x :cry:
Hoppas att hon för sitt barns skull ändrar den inställningen.

Men vad härligt att höra om Pluppen som sov gott bland prydnadssakerna :D
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Härligt att läsa om era jular!

Vi skulle sova över hos syrran som är mycket väl medveten om våra mystiska egenheter :lol: som tur är! Denna underbara människa möblerade :shock: huset i princip för Sagas skull! Och då har hon tre egna knoddar! Hon flyttade alltså upp vardagsrumsmöblemanget till ovanvåningen för att Saga och vi skulle få en helt egen våning med egna rum, att ramsa och "fråga" på hur mycket vi ville utan att släkten skulle lägga sig i :!: :lol: Och så hade vi med oss Sagas egna sängkläder och hennes eget spjälskydd och hennes nallar så för Saga var ju allt som vanligt! Och hon sov hela natten i spjälsängen som min syster hämtat in och haft min svåger till att montera ihop!

Och jag som oroade mig inför julen! :roll:
Glömde ju att jag hade världens bästa syster :heart: :heart: :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Sex ställen på fem dagar... :shock:
Först morfar, sedan mormor och så farfar och sedan farmor...Sedan Gammelmormor och en kompis :lol:
Vi sov dock enbart på två ställen. :thumbsup:

Vera har skött sig exemplariskt. Varit glad och suttit i knät på tomten och skrattat. Och sovit när hon ska.

Några ifrågasätter metoden och tror att hon är helt unik - vilket hon ju är, men jag vet att andra barn också sover som Skalman. Lite diskussion om att hon inte kunde vara vaken längre än 19, men jag sa att vi skulle vara på så många ställen att det aldrig skulle funka att ha henne uppe lite längre på varje ställe.

Det som jag har fått tumma lite på är "inte röra". Jag hindrar inte så mycket men säger inget (förutom till mamma) när andra hindrar henne att trycka på knappar och känna på blommor. Detta har resulterat i att hon har lärt sig något nytt... Hon skakar på huvudet när hon gör något hon kanske inte får. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"