Tänkte bara berätta hur det gick för oss och plutten 4,5 mån att vara borta hos mormor och morfar över jul.
Jag åkte dit ensam med plutten i några dagar och min sambo anslöt senare.
Gick det bra? Nja, inte direkt skulle jag vilja påstå. Jag var inte den supercoola mamma som jag är här hemma (är hemma nu och är cooool 8) )
Veckan började med en biltur till mina föräldrar på 33 mil (urk). Det var första gången plutten skulle åka så långt. Turen gick bra, men plutten sov ju inte på de tider han gör här hemma. Lite protester blev det under turen, men egentligen ingenting vi inte kunde hantera. Rätt nöjd med den dagen.
Tyvärr (!) skulle vi ut och åka även dag 2. Upp till Dalarna och hälsa på gammelmormor. Även denna dag funkade inte riktigt schemat, men plutten verkade ta igen de kortare lurarna med att sova lite längre luren därpå om ni förstår vad jag menar.. Han sov hela bilresan hem (1 h 45 min
Så dag 1 och 2 fungerade alltså totalt sett BRA, även om inte sovschemat hölls. Dock kände jag mig duktig på att hålla matschemat [-o< .
Vad var struligt egentligen nu när jag tänker efter
En annan dag när min sambo hade anslutit, vaknade plutten av ett av sina "skräckskrik" mitt i en lur (händer titt som tätt). Min sambo som inte är van vid detta, tog då upp plutten och det skulle han ju inte ha gjort.......... Plutten fortsatte ju att skrika (förstås). Jag blev skitirriterad på min sambo, även om jag sedan bad om ursäkt för han visste ju inte hur han skulle hantera det. Dessutom tycker han också att det har varit jobbigt med att köra AW hemma hos min familj (tyckte inte det var så nice att stå och ramsa t e x när alla sitter och lyssnar.....).
Summasummarum, dagslurarna har inte fungerat så bra alltså, vilket har medfört att han har fått mindre sömn än vad han brukar. Detta har i sin tur medfört att han inte har varit på sitt bästa humör under denna vecka (naturligtvis). Jag har tyckt det varit jättejobbigt med mamma bakom ryggen. Jag kände mig hela tiden iakttagen. Jag fick känslan av att de tyckte att jag höll på med hokus pokus..... Mycket folk och stoj har det varit också. Självklart måste plutten känna av detta!
Igår när vi kom hem lade vi honom 19 och han somnade utan ett pip. Imorse fick vi väcka honom 07 och det var länge sedan det hände. Morgonluren påbörjades 08.45 som vanligt. Han sov en halvtimme som vanligt. Somnade i vagnen ute 11.30 som vanligt och sover fortfarande. Helt jä-la OTROLIGT att ALLT fungerar SOM VANLIGT bara vi kommer innanför dörren!!!!!!!
Igår morse innan vi skulle åka lade vi plutten 07.50 (har vaknat så tidigt hela veckan...) för morgonlur. Bilen var packad och vi beräknade att plutten skulle sova en halvtimme som vanligt. Vet ni när han vaknade? TVÅ TIMMAR SENARE???????!!!! Vi ville inte väcka honom denna gång (gör vi annars, men han vaknar ju alltid själv) eftersom han efter denna vecka ligger på minuskontot när det gäller sömnen. Men det gick bra att lägga honom i alla fall 19. Han sov ju inte fler timmar den dagen än vad han brukar.
Efter den här veckan har jag fått ännu en bekräftelse på att rutinerna är A och O!!!!!! Men jag vet inte hur jag kan jobba med mina känslor och attityden när jag är borta....????
HUR GICK JULEN FÖR ER?
Kram
Kristin