Frågor kring att kura min 8 månaders flicka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ensamma mamman

Re: Frågor kring att kura min 8 månaders flicka

Inlägg av Ensamma mamman »

Hej och tack,
OK jag antar att attityden faktiskt behöver stärkas. Konstigt, jag har liksom bara inte sett att jag tappat den :?

Menar du att jag bara ska fortsätta på inslaget spår, typ natta som jag brukat osv, rutiner, tider osv trots att det nu efter en månad skriks mycket mer plötsligt? Att jag bara ska vara konsekvent?

Funderingar:
Men tänder gör ofta ont att få, min pappa är tandläkare. :wink: Detta kan påverka/störa sömnen hos barn.

Jo hon bajsar i sömnen, är ju magsjuk. Och då vill hon ju inte somna om (som hon brukar på ett bra sätt). Ev. blöjbyten är tyvärr omöjliga att göra i mörker eftersom hon är så röd måste hon duschas av med vatten, men även det gör ont - hon blir upprörd och ledsen. Rumpan håller dock på att bli bättre.
Att justera ett scheman är man är lite sjuk är ingen god idé, särskilt inte för att dra ner på lurar etc. Sömn föder sömn, så lägg 30 minuter tidigare nu tills hon återhämtat sig, det främjer bara morgonsömnen. Håll tiderna på dagen.
OK - smart. Du menar sova fm redan 8.30? Jag har redan tidigarelagt fr 9.30 till 9. Men det kanske inte räcker?

Tack för stöd!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag menar att man lägger 30 minuter tidigare på kvällen, så att natten blir längre. Annars blir det en för stor justering dagtid.

Att förlänga natten med 30 minuter märker de inte.

:wink:

Har du prövat zinkkräm från Weleda mot den röda rumpan? Bara ett tips...

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
videunge

Inlägg av videunge »

...och Inotyol är kladdig men funkar super :wink: smörj rejält när det är rött i lilla rumpan.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej Ensamma Mamman!
Jag hoppar in lite här oxå!
Ensamma mamman skrev:Menar du att jag bara ska fortsätta på inslaget spår, typ natta som jag brukat osv, rutiner, tider osv trots att det nu efter en månad skriks mycket mer plötsligt? Att jag bara ska vara konsekvent?
JA, säger jag. Håll dig till era vanliga rutiner som har fungerat, krångla inte till något i onödan. När dottern ställer frågor är det ju viktigt att du verkligen besvarar dem på samma sätt som du alltid (tidigare) har gjort. Klara, tydliga (enkla) besked. Allt är lugnt, du kan sova jag håller koll!

Hur har ni det innan läggningen? Glöm inte SKRATTET TILL GODNATTET. Liten ska skratta så hon kiknar innan du ramsar ut. Ge dig inte, killas, lek tittut och busa! Och ett härligt långt bad med mycket plask och roliga saker att hålla på med ska man oxå njuta av till kvällen.

Själv har jag inget badkar men en liten plastbalja från ikea som fungerar utmärkt att ha i duschen. Ett annat alternativ är att ställa in matstolen (om du har en i plast :wink: ) i duschen och duscha tillsammans med några roliga flaskor och pryttlar på bordet till matstolen (om något sådant finns). Jag gjorde ofta så här när storebror var i samma ålder som din dotter.

:D Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det här med citeringen behöver jag gå på kurs för! 8) Hoppas du ser vad jag menar i alla fall.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"