Hoppa över nattmålet, nappavvänjning och mat...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Hoppa över nattmålet, nappavvänjning och mat...

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till lillponken som har fått en härlig start på livet.

Vi har fyra barn och har faktiskt inte haft napp till någon av dem.

De har sällan blivit ledsna när de har varit vakna, om de inte slagit sig förstås, har de fått sova ordenligt och är riktigt mätta så har de fullt upp att studera livet. :)

Men visst finns det saker man kan göra för att mota grinolle i grind så att säga. Roliga saker att pilla på när man sitter i barnstolen, något som är färgglatt, något som prasslar.

Blir man ledsen när man ligger på mage serverar man lite skojiga saker att titta på, några inom räckhåll och några lite längre bort för att liten ska få något att åla mot.

Babygymmet kan man lägga omkull så liten får pilla på det när han ligger på mage.

Vi har haft våra småttingar liggandes på mage mitt på matbordet när familjen äter middag. Trevlig samvaro. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Hej :D !

Jag har precis läst igenom hela er tråd - så roligt att läsa om ert målmedvetna fina arbete,
vilken härligt strålande start för er lille son =D> . Och jag blev lite extra glad för att ni kallar er "freddan", så skoj med pappa/par här på forumet!

Ja kör på med smakisar så kan mycket väl nattmålet falla bort av sig självt. Och fega inte med att öka på portionerna så fort han fått in snitsen på ätandet och magen hänger med.

Väldigt ofta tror jag att föräldrarna behöver nappen mer än lilla barnet :shock: , eller kanske tror att den löser en massa problem som egentligen inte finns :wink: . Vid minsta antydan till gnällighet hjälper mer mat, social delaktighet och frisk luft, och då ska liten få ligga i gräset och känna på höstlöven och klappa träd :D .

När vi fick in riktig mat på menyn så blev vår son riktigt nöjd med tillvaron, mätt å go med ett bra schema ska det mycket till för att det ska gnällas under vakentiden - och det tror jag gäller för de flesta SM barn :D .
Med ett undantag...bilåkning :shock: .
Sarisparis har skrivit mycket om Barnboksbarn och bilåkning med slutsatsen att barn som är vana att få röra sig mycket, åla, ligga på mage, vara ute i gräset helt enkelt inte är särskilt förtjusta i att sitta fastspända.
Det stämmer för vår del, men det blir bättre ju äldre han blir :wink: .

Kör på magläge, rätt som det är kommer han på att det är kul. Vi hade ingen aning om att det var viktigt för utvecklingen, jag fick en riktig AHA-upplevelse när jag läste följande länk:
”Tillbaks på mage” (krönika om barns utveckling och magläget.)http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007.
Vi satte igång att öva på ålning och hade jättekul under processen då läste vi: "Hur uppmuntra till att åla framåt" http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592.

Kram aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Tetz

Inlägg av Tetz »

Finfina svar har du fått av SusanD och aso! :heart: :thumbsup:

Ett litet tips till bilåkningen är majskrokar, nu när liten blivit lite lite större :D Vansinnigt intressant att försöka få in i munnen och de innehåller ju typ ingenting, så det stör inte aptiten till nästa mål.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
freddan

Inlägg av freddan »

SusanD skrev: Vi har fyra barn och har faktiskt inte haft napp till någon av dem.
Wow, det var imponerande :D Jag hade en tanke om att inte ha någon napp alls heller, men gav upp den visionen efter någon dag :D ... och nu är vi fast. Fast, som sagt, tänkte ta bort den i samband med att vi hoppar över fyra målet....
Tetz skrev:Ja, oftast krävs det lite riktig mat för att få bort det sista nattmålet. Kör igång med smakisar (i lugn takt i början, men det går att öka mängden rätt fort om lilla magen hänger med) och se om han sover över nattmålet på egen hand.
Idag var ett halv genombrott för smakisarna... Hade köpt lite hirs-gröt som jag blandade med mjölkersättningen och han gapade till och med när skeden kom : :D För första gången kändes det som att han verkligen gillade att äta.
aso skrev:och då ska liten få ligga i gräset och känna på höstlöven och klappa träd :D
Vilken underbar tanke, vi har nog försakat frisk luft och utomhusmiljön aningen nu. Bra tips!
aso skrev:Och jag blev lite extra glad för att ni kallar er "freddan", så skoj med pappa/par här på forumet!
Jag är ensam pappa i vår mamma-grupp också :D Jag är så glad över att jag kunnat vara ledig och vara med redan från början, känns som en bra start på min och Nikolajs (vår son) relation :lol:

Ska läsa både inspirationstråden om att ta bort nappen och krönikan om magläget. Tack så hemskt mycket för tipsen!
Pappa till N, född 30:e Maj 2011.
aso

Inlägg av aso »

freddan skrev:För första gången kändes det som att han verkligen gillade att äta.
Så skoj :D !
freddan skrev:Jag är så glad över att jag kunnat vara ledig och vara med redan från början
:heart: finns det något som är bättre?
freddan skrev:Tack så hemskt mycket för tipsen!
Visst är forumet fantastiskt :D ! Jag har fått, och får fortfarande, ovärderlig hjälp, fina råd, stöttning, peppning och omtanke så om man kan dela med sig känns det gottgott :wink: .

Ha en fin dag och njut av höstlöven, de är smaskens :lol: !
aso
freddan

Inlägg av freddan »

aso skrev:Visst är forumet fantastiskt ! Jag har fått, och får fortfarande, ovärderlig hjälp, fina råd, stöttning, peppning och omtanke så om man kan dela med sig känns det gottgott
Instämmer helt, stämningen på forumet är kanon och alla verkar vara så trevliga och engagerade :)

Vi har ett litet dilemma med nappen just nu... Nikolajs hand söker sig ofta till nappen precis innan han somnar in och drar ut den... sedan blir han ledsen över att den försvunnit... och så kan det hålla på ett tag. Det känns givetvis lite frustrerande... Finns det någonting man kan göra åt detta? Vill sluta med napp nu när han är över fyra månader, fast just nu är han förkyld och lite olycklig. Kan man sluta ändå eller är det bättre att göra det när han mår bra?
Tetz

Inlägg av Tetz »

freddan skrev:Vi har ett litet dilemma med nappen just nu... Nikolajs hand söker sig ofta till nappen precis innan han somnar in och drar ut den... sedan blir han ledsen över att den försvunnit... och så kan det hålla på ett tag. Det känns givetvis lite frustrerande... Finns det någonting man kan göra åt detta? Vill sluta med napp nu när han är över fyra månader, fast just nu är han förkyld och lite olycklig. Kan man sluta ändå eller är det bättre att göra det när han mår bra?
Jag tycker absolut att ni kan ta bort nappen! :D Det måste ju vara ganska jobbigt att ha något i munnen när man är täppt och inte kan andas ordenligt med näsan, så se det som om ni gör honom en tjänst 8)

På min minsta unge såg jag samma beteende när hon skulle sova, dvs. att hon tryckte bort nappen och försökt få in hela handen i munnen. Det försvann när vi lyckades få i mer mat, så jag tror det var ett tecken på hunger. Inte jättestor hunger, men tillräckligt sug för att göra det lite svårt att komma till ro.

Ge honom gärna fruktpuréer, det är sött och gott och tas ofta emot med mer entusiasm än gröt =P~ Sedan kan man blanda favoritpruktpurén med gröt för att få gröten accepterad :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
freddan

Inlägg av freddan »

En liten uppdatering:

Vi har nu kört utan napp sedan i lördag eftermiddag (dvs. inne på 7:e dagen), förutom vid två tillfällen (första natten kl. 4 och en gång när han var ensam med sin mamma i bilen).

Ska jag vara helt ärlig så har jag inte sett någon fördel med att inte använda napp :( Jag trodde att nätterna skulle bli så mycket enklare och så tänkte jag även att det skulle bli lättare på dagen... Förut så somnade han direkt när vi la ner honom i vagnen eller i sängen. Nu har den där enkla insomningen ersatts med väldigt mycket vaggande istället. Han vaknar fortfarande upp någon gång när han sover och istället för att somna (när nappen sattes in) så får jag vagga honom ett bra tag....

Så nu är vi sugna på att börja använda nappen igen (fast med lite mer restriktioner, typ bara när han ska sova). Jag brukar aldrig ge upp, så det känns som ett bakslag, men det kanske är så att nappen "behövs" ett tag till?

Vad har ni för några tips och råd att ge? Själv är jag desillusionerad och trött just nu och vill bara ha lite lugn och ro :)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej freddan! :-D

När han somnat med nappen har han snuttat sig till sömns och det där sugandet har blivit hans sätt att få ro. Det är egentligen samma sak som att äta sig till sömns, eller att bli vaggad till sömns. Det har funnits något "utomstående" som söver honom.

Nu när inte nappen finns där, måste han själv få korn på hur man somnar på egen hand. Det är en process och kan ta sin lilla tid. Viktigt är då att ni inte söver honom, utan att han får ta det sista klivet in i Sömnlandet för egen maskin. Självklart kan ni lugna honom om han blir ledsen eller rädd (för det ska ingen människa, stor eller liten, behöva vara). Men om han vaknar och är irriterad/frustrerad/arg så kan ni låta honom knorra ifred tills han somnar om. Det handlar alltså om det svåra, men högst nödvändiga, att lära er att lyssna av honom.

Har du kikat på den här tråden nåt :?: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319 Där finns "tänket" bra beskrivet.

Läs och begrunda, så bollar vi vidare sen :D :heart:
freddan

Inlägg av freddan »

Hej Tetz :D

Hör och häpna, men det verkar som att han han faktiskt börjar få lite kläm på att somna in själv. Ibland behöver han vagnas (på dagtid) men på kvällarna brukar det gå väldigt bra.

Rent allmänt så minskade vår press lite när vi faktiskt kunde tillåta oss att "fuska" med nappen... det var skönt att veta att vi kunde göra det som en sista utväg. Nu har vi inte riktigt behövt göra det men själva inställningen gjorde att det blev lite lättare :)

Fortfarande vaknar han dock upp några gånger under natten, oftast en gång per timme med start från 03.00 (han somnar 20.00). Tyvärr har inte uppvaknande minskat trots att nappen försvunnit. Ibland behöver vi buffa på honom (mer vanligt) och ibland somnar han av sig själv (ibland).
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

freddan skrev:Nu har vi inte riktigt behövt göra det men själva inställningen gjorde att det blev lite lättare :)
Med den insikten sâ har ni tagit ett mycket stort steg pâ vägen. :thumbsup: =D>

freddan

Inlägg av freddan »

Sarisparis skrev:Med den insikten sâ har ni tagit ett mycket stort steg pâ vägen.
Så känner jag med! :D Fast det var inte helt lätt att komma dit :D

Det har lite smått börja lossna med maten nu. Han äter typ två portioner "riktig" mat nu, oftast en gröt på förmiddagen (vid 10) och någon form av mosade grönsaker kring 14. Tyvärr har han inte själv börjat sova över nattmålet vid 4 ännu.

Är han redo att sova över nattmålet ännu? Han har inte gjort det självmant ännu och jag börjar bli lite smått sugen på att "kura" honom. Frågan är dock om han äter tillräckligt mycket mat ännu?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad fint ni jobbat från start, jätteroligt att läsa!!
freddan skrev: Är han redo att sova över nattmålet ännu? Han har inte gjort det självmant ännu och jag börjar bli lite smått sugen på att "kura" honom. Frågan är dock om han äter tillräckligt mycket mat ännu?
Jag skulle nog ladda på med mer riktig mat och avvakta med kurandet, men det är jag det. :) Här föll nattmålet helt pöltsligt bort av sig själv en dag, gissa om jag blev förvånad när jag vaknade av väckarklockan och det var morgon!! :D Mat verkar ju uppskattas, så varför inte inleda varje måltid med mat och sen fylla på med amning/ersättning? Håll koll på magen bara, lite katrinplommon kan sitta fint om det går trögt.

aso

Inlägg av aso »

Jag håller alldeles med SaraMilana, kör på med massa mat i ett par veckor och så ser ni hur landet ligger sedan. Ni har ju möjligheten att kura vilket gör att man kan ge de små lite extra tid. Chansen är ju faktiskt stor att han sover över nattmålet själv med en go mätt mage, i och med att ni jobbar så fint med verktygen, lugnet och säkerheten :D .
freddan

Inlägg av freddan »

aso skrev:Jag håller alldeles med SaraMilana, kör på med massa mat i ett par veckor och så ser ni hur landet ligger sedan. Ni har ju möjligheten att kura vilket gör att man kan ge de små lite extra tid. Chansen är ju faktiskt stor att han sover över nattmålet själv med en go mätt mage, i och med att ni jobbar så fint med verktygen, lugnet och säkerheten .
Jag tycker det låter bra, känns ju faktiskt skönast att låta hans kropp bestämma när han är redo att sova över nattmålet :D

Nikolaj är nästan fem månader nu och vi kör enligt ett schema som vi haft i någon månad:

07.00 Vakna
08.30 Sova (1,5h sömn)
10.00 Vaken
12.00 Sova (2h sömn)
14.00 Vakna
16.00 Sova (1,5h sömn)
17.30 Vakna
20.00 Sova (11h sömn)

Tiden för mat brukar variera men oftast är det cirka 15 minuter efter det att han vaknar, om det inte är så att han tydligt visar att han inte är hungrig, då kan det dröja upp till en timme.

Kvällsmatning kring 04.00.

Totalt blir det 16 timmars sömn per dag (minus cirka 20-30 minuter för nattmålet).

Han sover riktigt bra från 20.00 till mellan 03-04.00, däremot efter nattmålet blir sömnen sämre och han vaknar (minst) en gång per timme fram tills vi startar dagen kl. 07.00.

Tror ni att det börjar bli dags att dra ner lite på sömnen? Hade tänkt mig följande schema:

Vakna 07.00
Sova 09.00 (1 timmes sömn)
Vakna 10.00
Sova 12.00 (2 timmar)
Vakna 14.00
Sova 16.00 (1 timme)
Vakna 17.00
Tack och Godnatt 20.00 (11 timmar)

Totalt 15 timmars sömn - tiden för nattmålet.

Tror ni att schemat kan få honom att sova även efter nattmålet eller ska jag dra ner ytterligare på sovtimmarna eller fördela om sömntimmarna något?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"