Svårt att sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: Svårt att sova

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
En kort annekdot om en äkta Paltkoma -
2 flaskor välling, en hel Risifrutti, simning med hela familjen mellan 10-10.30, direkt till Thairestaurant där Lilla L satte i sig en halv (gigantisk) portion ris och kyckling med nötter, sen ner i vagn med en flaska välling till och somnade sittande efter 1 minut efter att ha pustat Oooh O!

Sen sov hon i 2,5 timme :lol:

Förvisso 1,5 år gammal men det är liksom den Mättnaden vi eftersträvar :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Ullet

Inlägg av Ullet »

Hej!

Ja, jag tror nog också att övertröttheten spökar här hemma. Vi kämpar och kämpar med den långa dagluren. Puh. Det sköna är att det där skrikiga har lagt sig sedan några dagar tillbaka. Nu är det bara lite gnäll som gäller. :)

Idag var den konstigaste långluren. Jag tror hon nästan bara sov tio min och sedan vaknade hon. Jag blev alldeles knäckt. Min man tog över och jag fick ta en glass i solen. Det var härligt, men min man trodde bara att hon somnat om i några minuter efter att bara sovit tio min. Det blev en riktigt kort långlur, men vi gjorde tidigare kväll istället.

Vår tjej skarvar ju efter 30 min (ibland sover hon lite längre) så vårt schema ser ut så här nu: 12 + 30 + 1,5 + 30.
De korta lurarna få hon helt enkelt sova till skarven. Om jag får chansen så väcker jag henne så klart.

Vi har haft det lite struligt med maten tyvärr. Det har gått jättebra, men två gånger har hon kräkts upp maten jag gjort åt henne så nu har hon blivit riktigt kräsen vad det gäller mat. Kämpar för att få i henne igen. Någon som har några andra goda tips förutom potatis, morot, broccoli och banan? Hon fick majs idag, det funkade helt okej. BVC trodde kanske att jag gjorde för stabbig mat, men jag vet inte.

:D Roligt med paltkoma. Jag kan förstå hur hon kände sig. Jag har försökt satsa på paltkoma, men nu blir jag rädd att hon fått för mycket och har kräkts därför?

Tack till er! :)
Mamma till hjärtat 101221
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

paltkoma är trevligt :D Ögonen gick i kors på min lille herre i kväll och ett leende. :wink: Efter MYCKET mat.
Testat sötpotatis? Jättesmaskigt. Gröt är ju en annan klassiker som brukar tas väl emot. Palsternacka älskas det här hemma, blandad med potatis eller något annat. Sen kan man ju alltid testa att krydda lite. varför inte lite dill eller persilja? Tänk dig färskpotatis med dill...mums :D

att liten kräks någon gång skulle jag inte vara så orolig över. ibland räcker det ju att svälja lite fel om du försår. det är inte så lätt att få till allt. :roll: Om det händer ofta däremot eller av samma sak varje gång så kan man ju fundera förståss. :?
koppla på attityden 8) det går så bra!

sen är det ju också svårt att sova om man är övertrött. Ibland kan man ju behöva en liten powernap för att komma i fas.

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ullet

Inlägg av Ullet »

Hej!

Nu är vår tjej 7 mån och jag tänker att nu börjar det snart bli dags för två lurar. Hon strular så pass mycket vid läggningarna att jag misstänker att hon är för pigg. Jag får bara inte riktigt ihop det. Mat och sova krockar. Jag skulle vilja ha en lång och en kort lur. En kort på förmiddagen och en lång på eftermiddagen eftersom hon har lättare för att sova längre då. Är det någon som har något bra förslag på hur jag får ihop det? Det måste ju bli så att det blir två mål efter förmiddagsluren innan hon får sova långluren.

Tacksam för tips på schema för lurar och mat. :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Ullet :D

Kanske nâgot ât det här hâllet? (Utdrag frân TorsMammas SM-översikt http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416). Vissa gâr ner till tvâ lurar där vid 7-8mânader, andra behâller sista luren genom âttamânadersângesten dâ en stunds vila (även om inte sömn) brukar uppskattas av alla parter i denna ofta turbulenta tid. :wink:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

:heart:
Ullet

Inlägg av Ullet »

Tack Sarisparis! Det är precis så vårt schema ser ut nu :)

Jag tycker att schemat vi har nu är bra, men min tjej verkar inte nöjd :) Det är därför jag funderar på att ha två lurar, men kanske ändå väntar några veckor till. Men jag hittade in till den schemalänken och har funderat ut ett framtida schema som skulle kunna se ut så här:

07.00 Godmorgon, amma, ensamlek - Vaken 2 tim 15 min
08.15 Grötfrukost
09.15-10.00 Sova 45 min
11.30 Lunch - Vaken 3 tim ev 2,5 tim?
13.00-15.00 eller 12.30 - 14.30 Sova 2 tim
15.00 Mellis med frukt och amning - Vaken 4 tim ev 4,5 tim?
17.30 Middag
17.45 Bada
18.20 Kvällsslurk, amma och välling
19.00 Godnatt

Vad sägs? Jag funderar på om em luren blir för sen om den läggs vid 13.00-15.00 men om den läggs 12.30-14.30 blir det hela 4,5 tim vaken innan läggning och då är jag rädd för övertrötthet. Därför funderar jag på att ha den 13.00-15.00. Jag tycker vakentiden blir lite mer jämnt fördelad då. Jag tänker att när det sedan blir dags för endast en lur kan man tidigarelägga em luren.

:)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej ullet :D

Jag tycker att dina schemafunderingar ser finfina ut. Bara du vet hur mycket vakentid din tjej klarar, sâ lita pâ din känsla. Du skulle ju kunna lägga emsovet till 12.45 - 14.45 :lol:, och sâ har du ju marginalkvarterna vid behov. :wink:

Blir hon väldigt trött där under eftermiddagen kan du ju hjälpa henne att vila lite. En femminutare eller en välkänd bok i mammas knä? Nâgot som hjälper alla att varva ner och ta sig an kvällen med ro.

Ullet

Inlägg av Ullet »

Hej!

Jag måste bara få berätta att jag är så glad. Hon har äntligen börjat få till att sova längre på dagen utan att skarva. Det är en sådan lättnad. Jag hoppas att det håller i sig! Hon äter bra och är jättemysig att umgås med om dagarna.

Det som fortfarande är ett problem är att hon aldrig kan somna in lugnt på kvällen. Hon kan vara lugn när vi lägger ned henne, men hon lyckas inte komma till ro utan börjar skrika. Vi har hållit på med det här så länge och vi förstår inte att det fortfarande strular så mycket. Dagarna går bra. Då klagar hon bara lite, men på kvällen blir det alltid skrik och vi får gå in och lugna henne. Det är ju så svårt när hon är lugn när vi lägger henne, känns konstigt att börja buffa henne då. Jag har testat solfjädra en stund innan jag går ut, men då verkar det nästan som om hon blir irriterad av den. Vi har testat husljud också, men det hjälper inte heller. Och vi är lugna och försöker förmedla trygghet när vi lägger henne. Ofta står hon upp när vi kommer in.

Kloka råd någon? Jag vill att hon ska kunna somna in i lugn och ro.
videunge

Inlägg av videunge »

kul att det känns som att det går bättre. PÅ kvällen om det strular SKRATTA innan, minst 10 min. Ju krängligare läggning desto mer skratt. :D Sen snabb läggning och glad ramsa på väg ut och bort. Sysselsätt er! högt skall det låta. om det envisas så påminn men sparsamt. ju mer ni lägger er i desto struligare kan det bli. sen kolla schemat. är det lagom sömn åt bägge håll så att säga? :roll:

lycka till

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Ullet

Inlägg av Ullet »

Usch, vilken mardrömsläggning.

Vi tänkte att vi inte skulle störa henne genom att gå in. Vi pratade och gjorde husljud, ramsade ibland. Det slutade med att vi missuppfattade hennes skrik så när jag tillslut gick in var hon riktigt ledsen. Hon hulkade och det var jättesvårt att få henne lugn. Fick gå in flera gånger. Vi har aldrig buffat henne till sömns, men det verkar som det är det hon vill. Hon blir superledsen så fort vi går.

Hur ska vi göra? Måste tänka om på något sätt. Funderar på att köra en kort omkurning på något sätt. Buffa direkt jag lägger henne? Skratta med henne i sängen istället för bara i rummet? Men hur gör jag när hon blir ledsen? I mitt huvud sitter bara meningen att ditt barn får absolut inte vara olyckligt, hon får vara arg, men inte ledsen. Är det inte så? Hon är ju 8 mån så jag antar att detta hänger ihop med 8 mån ångesten, eller?

Hon kan vara svår att locka till skratt när vi ska lägga henne. Hon vet att efter att vi försökt få henne att skratta så lägger vi henne. Hon verkar förknippa läggningen med bara jobbigheter fastän det inte är det vi försöker förmedla.

Tacksam för mer hjälp.
Clara Cecilia

Hej Ullet,
det verkar som 8 månaders ångesten slagit till. Det är en kämpig period för både små och stora Men ni vet att det går över, alltså kan ni stå pall. Eller hur? :wink:

Läs på i Barnaboken och under Favoriter (står högst upp i listan när du kommer in på Späda och Små, skrolla ner en bit så hittar du trådar om 8 månaders ångest)

Mina bästa råd är:
:arrow: Lugn och Stadig hand. Ni behöver inte kura om, hon kan det här men ni behöver svara lugnt. Jobba med ramsan, lugna vid behov men ha lite is i magen.

:arrow: massor av skratt! Inte bara vid läggning, ta varje chans till bus under dagen också.

:arrow: massor av utevistelse dagtid! Torpsara här på forumet myntade uttrycket "skidbacketrött" dvs åka ner men Gå upp hela dagen (och Massor av mat på det) Skogen, en stor park eller en backe utanför spelar ingen roll så länge det får vara jobbigt. :D

:arrow: inga stora utflykter just nu, inga nya barnvakter etc utan Rutiner med fast hand.

:arrow: social delaktighet? Hur har ni det med den? Hög tid om inte förr. Jobba är viktigt för välmåendet - att behövas efter förmåga :wink: . Dammsuga? Putsa lister? Ha en liten hink med vatten och trasa i så man kan skrubba? Hålla i träsleven åt mamma medans hon fixar något annat? Hålla i ett äppel i affären kan vara en ovärderlig hjälp :lol: ? Och kom ihåg att tacka ordentligt och berömma för väl utfört arbete.

Perioderna kommer och går. 3 åringen här hemma påminner mig om jag glömmer att berömma (när han är i behov av det :D ) "Mamma, du måste säga, jag skulle aldrig klarat det här utan dig". Svaret är förstås: Älskling jag hade aldrig klarat det här utan dig. Med eftertryck. Och ögonkontakt! Sånt gör susen för en åttamånaders också :D

:arrow: i övrigt undrar jag hur ni har det med maten? Vad äter hon?

Clara
Ullet

Inlägg av Ullet »

Tack för ditt svar Clara Cecilia!

Okej, is i magen. Det var det vi försökte igår och det blev en katstroflång läggning med en otroligt ledsen bebis. Men vi får kanske fortsätta försöka med det ändå. Men när ramsan inte funkar? Det är då det blir så svårt.

Vi ska försöka skratta mer och testar mer utomhus idag. Jag brukar annars försöka vara ute med henne varje dag. Vi brukar diska tillsammans och äta tillsammans. Kanske är jag dålig på att berömma henne. När jag dammsuger brukar hon också få vara med.

När det gäller maten så ammar jag henne direkt på morgonen, sedan gröt, mos/puré lunch med olika plockmat till, mellis med frukt och amning, mos/puré middag med plockmat och sedan amning och välling. På senaste tiden har hon strulat med vällingen, men när jag förlängde tiden mellan middag och välling har det blivit bättre.
:)
Clara Cecilia

Hej!
Kolla in den här tråden om social delaktighet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Och vara utomhus är inte desamma som "skidbacketrött". Aktiv utevistelse är grejen även om man inte kan gå än. Galonisar på och kryp, klappa träd, klättra, lukta och känn!

Clara
Ullet

Inlägg av Ullet »

Hej alla!

Vi har det bra här hemma. Det kan fortfarande gå lite upp och ned, men vi har det mest bra!

Jag har börjat fixa med ensamleken på morgonen igen. Var duktig med det i början, men nu har jag slarvat länge. Vi har kört det ca 2 veckor nu, men det är svårt att få henne att sitta en längre stund. Nu är det standard ca 10 min, som högst har det varit 20 min.

När hon ska leka själv gör jag så att jag sätter henne i sängen, nybytt och ammad. Jag har börjat lägga lite saker i en påse och några saker bredvid. Hon får blandade leksaker, både hårda och mjuka och även en bok. Lampan är tänd och sedan går jag. Jag har tänkt att jag ska fixa så att hon får musik också. Men har ni några andra tips för att dra ut på lektiden? Har ni ensamlek mitt på dagen också? Har ni dem i sängen då också?

Tacksam för förslag! :)
videunge

Inlägg av videunge »

jag är verkligen ingen expert på ensamlek kanske ngn annan kan eller också kan du ställa frågan inne på barnafostran.

kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"