Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tetz

Re: Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Hehe, jag gjorde tvärt emot videunge med min äldsta dotter :lol: :heart: Svårt kvällstrött var hon och därför blev det cirkus om hon inte fick sin 45:a på eftermiddagen. Dock är hon lika morgonpigg som kvällstrött så jag kapade fm-vilan först. Men det är nog vanligast att göra tvärtom.
Algotsmamma skrev:Svaret är säkert att jag vet bäst själv men ni vet hur det är :wink:
:thumbsup: :lol:
videunge skrev:Strunta i vad han säger om vilken lur som skall kortas
Håller helt med! 8) Schematrasslet uppstår sällan där det egentliga problemet finns. Storasyrran här hemma trasslar i vargtimmen oavsett var på dygnet det hamnat för lite eller för mycket sömn.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !
Ja, ni har nog rätt båda två. Jag drar ner på em-vilan så får vi se ifall det ger sig.

Gjorde så igår och natten blev kanske lite lidande av det med tidigt uppvak men jag får ju ge honom några dagar innan jag kan göra någon som helst utvärdering egentligen 8) .

Kvällen igår gick faktiskt bra trots kortare em-sömn, så det ska nog gå vägen. Förhoppningsvis förstår och känner han att han behöver långa lunchvilan :wink: .

/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Algotsmamma skrev:Gjorde så igår och natten blev kanske lite lidande av det med tidigt uppvak men jag får ju ge honom några dagar innan jag kan göra någon som helst utvärdering egentligen 8).
Exakt sâ, tre dagar plus en vecka - ungeär! :D

:heart:
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Nu måste jag få ställa några frågor igen men först och främst ska jag säga att allt är bra med oss. Lilleman är go och glad och har kommit på att man kan ta sig framåt genom att åla. Är en riktig liten upptäckare som tycker att allt är spännande. Så vi har det väldigt bra men sömnen dagtid strular fortfarande :? .

Jag har inte dragit några större växlar på det men nu undrar jag om det kan vara dags att dra ner på sömnen istället.

Vårt schema just nu:
07.00 Godmorgon, välling (ibland mycket ibland mindre) på en gång och sedan gröt (mängd varierar med vällingintaget). Får sedan suga på något medan jag äter frukost.
09.00 - 09.45 (i verkligheten 09.30)sova, blir alltid 35 min
09.30-12.00 vaken, mat 10.50. Grejar oftast inne, ligga lite själv medan mamma pysslar, ålar, busar och blir trött. Äter bra, så att det oftast kan komma upp lite och till och med efter vilan. Så tror inte att det är för lite mat uppvaken handlar om.
12.00 - 13.30 Vaknar i stort sett alltid i skarven. Somnar om efter ett tag med ramsning. Ibland vaken och pratar (ingen ramsning).
13.30-16.00 Vaken, utevistelse, mellis 14.45.
16.00 - 16.20 Somnar som en stock, blir ledsen när jag väcker. Vill ju förmodligen ta igen den dåliga lunchvilan....
16.20 - 19.00 Vaken oftast glad och känns ibland lite överenergisk, säkert för att lunchvilan inte gett tillräckligt. Somnar oftast mycket gott, pratar ibland lite med gosen innan ögonlocken faller ner.

Jag har försökt lösa långa lunchvilan genom en mindre kur, då jag varit snabb med att ramsa, så att han inte ska vakna till för mycket. Jag lyssnar förstås om ljuden är somna om ljud eller att det håller på att accelera. Ibland somnar han om av sig själv. Tycker dock inte efter tre dagar att jag nått någon direkt framgång. Idag vaknade han och låg och snackade ma, ma, ma och så vidare, sedan blir han ledsen :? .

Är det fler än jag som har en skarvare av rang?? Jag matar på tills det tar stopp och någon sked till men jag vill inte ha ledsamheter vid bordet utan glad stämning. Brukar busa och greja före, efter och lite under tiden. Kul ska det vara! Han somnar bra och visar att han är trött redan vid lunchen genom att gnugga sig i ögonen.

Har ni några ideér kring detta? Vore så bra för honom om långa vilan kunde fungerar, tror han skulle må bra av det :) .

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, länge sen sist men ni verkar ju ha det härligt i det stora hela. :)

Om jag inte räknat helt tokigt så närmar han sig åtta månader med allt vad det innebär.

Här hemma tycker jag inte att ungarna har skarvat, det är Limpan som skarvat mest men de har ju hans syskon löst utan min inblandning. Alltså är jag ingen expert på ämnet och mina barn sover så jag kan ju inte fråga dem heller. :wink:

Men jag har ju ändå lite tankar om schemat. Först undrar jag varför fm-vilan hamnar först 9.30 när den ska vara 9.00 enligt ert schema? Lägg kvart i nio så somnas det i god tid och kanske sover han hela luren. Blir man det minsta övertrött så sover man sämre också.

Mer utevistelse! Och då handlar det inte om att åka vagn utan kräla runt på marken. Visst är det inte det bästa vädret varje dag men både små och stora mår bra av att rulla runt i löven och hasa upp och ner i naturen. Kanske är jag den enda som har haft smutsiga fyra månaders bebisar som, med hjälp av sina syskon, fått känna på hur det är att rulla nedför en liten lövhög. :wink:

Vad äter lilla barnet? Av köpemat blir man mätt men ganska fort så suger det i magen igen eftersom den innehåller ganska stor del vatten.

Den där 20 min luren på em hade jag tagit bort nu och jobbat vidare på med utevistelse, mer mäktig mat och få till lunchluren så den blir längre.

Mer matnyttigt än så har jag inte att komma med just nu.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Tack för svar Susan :heart: . Den första luren tar oftast slut 9.30, den påbörjas inte då. Förlåt min otydlighet :oops: . Jag brukar lägga tio minuter före insomningsdags.

Jag var bra på att laga mat till lillen i början men sedan kom bekvämligheten :oops: fram och numer är det mest köpemat. Jag kryddar dock med extra olja. Får väl ta mig i kragen och göra mer riktig mat igen.

Jasså, ta bort luren som han absolut sover allra bäst... :wink: och få till två timmar på långa. Det är bara det att jag har svårt att få honom att sova så långa pass på dagar och har tyckt att det känts bra att han får en liten stödvila på eftermiddagen..Rent praktiskt vore det egentligen enklare utan den sena vilan.

Utevistelsen, ja, jag skulle gärna vilja få till en mer aktiv sådan men eftersom vi bor i lägenhet är det inte bara att traska ut. Då hade jag gjort det i tid och otid men nu blir det antingen före maten eller efter. Mellis tar jag ibland med så att mellis blir på bara backen. Det är mysigt. Nu börjar det dock bli lite kallt att sitta still och små händerna blir lite kalla.

Jag hade funderingar om jag skulle korta fm-luren för att få honom att sova bättre på långa vilan?? Är det vanligt att skjuta fram långa vilan eller behåller man tiden som man haft förut när em-vilan ska bort?

Kom gärna med fler funderingar/förslag :heart:.
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen :D !

Jag tar som sagt gärna emot fler förslag :heart: . Igår och idag har jag lagt tidigare, dvs en kvart och förmiddagsvilan går bättre men lunchvilan...Jag blir lite smått less på att jag inte får det att fungera.
Nu sov han en timme och sedan pratar han för fullt. Det får man ju göra men han är så trött och gnällig till kvällen sen. Han behöver den där 1, 5timmen. Jag känner att jag försöker få till den först innan jag växlar till 2timmar och sedan ingen vila.

Han äter så att han är proppmätt och säger ifrån att han inte vill ha mer. Dricker välling till maten för att fylla lite extra. Får nästan upp lite mat och ibland efter vilan. Jag matar honom 10.45 och vi brukar vara färdiga strax efter elva.

Finns det någon som har erfarenheter av en skarvare och som har löst det? Jag hoppas verkligen det :) . Vad gäller utevistelsen så tröttar han ut sig bättre hemma, då han tar sig runt och upptäcker och får vara med. Utevistelsen brukar bli efteråt och då känns det på gräs, gärna inne i munnen :wink: .

Ja, det kanske är ett litet rop på hjälp eftersom jag vill lösa det här :wink: .

Tacksam för alla svar :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan! :D

Jag har TVÅ skarvare av rang :shock: 8) Storasyster är ju snart tre år, men kan fortfarande vakna i första 45:an efter att hon somnat på kvällen. Lillasysters skarvar tror jag beror på antingen för lite mat och/eller för kort vakentid. Jag har därför lagt ett matstund tätt inpå långluren och är supernoga med att hon inte får sno åt sig en endaste femminutare under vakenpasset.
Algotsmamma skrev:Jag hade funderingar om jag skulle korta fm-luren för att få honom att sova bättre på långa vilan?? Är det vanligt att skjuta fram långa vilan eller behåller man tiden som man haft förut när em-vilan ska bort?
Med storasyster gjorde jag så att jag la långluren lite senare på dagen när jag plockade bort eftermiddagsvilan. Jag hade nog den sovstunden betydligt senare än andra pga kvällströttheten, men även för att hon krävde att bli ordentligt trött för att klara att sova 2 h. Och inte bara trött rent tidsmässigt, utan hon behövde få bli fysiskt trött av att åla runt på golvet etc.

Hoppas det ger lite input :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Algotsmamma :D

Skarvar beror alltsom oftast pâ för lite mat och för att bli riktigt äkta proppmätt kan det behövas otroliga mängder mat, mycket mer än man som mamma hade tänkt servera. :wink: Jag länkar till en superrolig trâd med en massa klokheter och insikter (men den är ganska lâng :roll: ) och klistrar in ett utdrag som ypperligt illustrerar hur man fâr till en riktig lânglur, för en SEXmânaders :shock: :lol:

Skriket till godnatten - och det lyckliga slutet
Fanny83 skrev:Idag har jag satsat på att ge så mycket mat som känns helt orimligt inför långluren.

Frukost: 400 (!!!) ml välling. Inom timmen. Helt jävla galet och väldigt orimligt.
Lunch: En stor barnmatsburk. En hel jättestor banan. En halv burk fruktpuré. Och som kaffe och kaka: 120 ml välling. Mycket mycket orimligt.

Ca 45 minuter ute i frisk morgonluft.
"Ålning" på golv.

Och gissa hur det gick? Tataratam - han sov! Un-freakin-believable!
Torsmamma, du är ett geni. Ett GENI!

Han sov i två timmar utan en endaste skarv, och det har endast hänt ett par lyckliga gånger. Sen rullade jag lite försiktigt på vagnen och han somnade om i en halvtimme till.

Jag VET ju att maten är allt, men jag kunde bara inte förstå att han kunde äta mer! Att det ska vara så svårt när det är så lätt!
Jag skulle ocksâ ha satsat pâ att fâ till lite utevistelse innan lângvilan, även om det bara är utanför dörren. Det ideala vore förstâs om det gavs möjlighet till lite markvistelse, men att klappa husväggar är inte helt fel det heller. :shock: :lol:

:heart:
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Tack Tetz och Sarisparis för era input :heart: . Det ger mig fler idéer/funderingar.
Det här med maten blir jag ju lite för överfokuserad på ibland och jag tycker att när han kräks efter långa lunchvilan(som ja, inte blir så lång sovmässigt), då kan jag tycka att maten räcker. Men jag ger det fler försök, det lovar jag. Har gjort lax med potatis och ärtor som han ska få till lunch idag.

Utestund eller helt enkelt mer fysisk aktivitet är alltså vad som krävs för den lille för att kunna sova ordentligt..

Det här med att dra ut på vilorna känns inte riktigt rätt heller, för blir han övertrött så sover han inte heller bra. Ni kanske hör att jag tänker så att det knakar. Bra att resonera med sig själv så här :D . Lilleman är den typen som inte direkt bara kan somna i ett knä eller på golvet. Nä, blir han trött, då blir det gnäll, så det smygsovs aldrig :wink: .

Men om man skulle senarelägga långa vilan med säg en halvtimme, då borde maten räcka till. Som sagt, orkar ni läsa så gör det :wink: men det är mycket funderingar från min sida :wink: .

Sarisparis: Tråden som du klistrade in hade jag redan läst men den tål att läsas igen, hittar alltid något nytt lärorikt. Den är kul att läsa och igenkänningsfaktorn är hög :D .

Jag finular vidare men tar gärna emot fler tips om det finns :heart: .

videunge

Inlägg av videunge »

hEJ

Olof är ju lillebror och det gör att hans måltider blir lite speciella. han klämmer i sig en massa mat (typ en barnmatsburk stor) på typ 10 min. I bland går det i mer. Vi börjar äta samtidigt allihop så när han är klar får han gå ner och leka på golvet och vänta på mig och syster. Det tar kanske ytterligare 10-15 min. Sen får han sin välling. Ger du direkt efter maten? Här kan det när det blir en sån liten paus gå i 150-200 ml välling. trots att han nyss ätit :shock: Så hade nog jag gjort. Men ändå hålla mig inom mattiden (fast marginalkvarta om det behövs) inför långluren för att få till den.

Sen hade jag satsat på rejäl utevistelse tiden innan lunch. krypa på gräs och käka löv är populärt här hemma. stå upp och hålla i en skrovlig stor sten osv så man blir " skidbacketrött".

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Tack för tips videunge :heart: . Stackars Algot får sin dessert på stört :wink: . Det lever nog kvar sedan liten tiden med amningen då han åt en gång och sedan vägrade han påfyllning. Så jag kör på under mattiden liksom för sedan har jag trott att matporten var stängd :roll: .

Men.. det tåls att prövas :) . Jag ger dessutom välling lite som måltidsdryck det vill säga under tiden. .Alla tips är väldigt välkomna. Jag är oerhört tacksam för att ni kommer med inputs :heart: .

Idag blev en sådan dag när första luren blev kort, råkade bli väckt efter en kvart kanske. Så på så vis fick vi prova det alternativet med kortare fm-sömn och jag vågar inte tro på det fören tiden är ute men just nu är det tyst men sedan om han gör något annat än sover, vet jag inte :roll: .

Tack ännu en gång för ert stöd och engagemang :heart: .

/Algotsmamma
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Nåja jag kanske är lite "olydig" 8-[ men jag håller mig faktiskt i princip inom mattiden, bara att det blir en liten paus så att mer går ner. Ett litet mellis innan sov helt enkelt. :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen :) !
Nu vill inte jag vara den som klagar men jag får liksom inte till det med den långa vilan trots mat, mat, mat och fysisk aktivitet :? .
Han får mat så att han kräks efter vilan, så det kan inte hänga på maten tycker jag... Det känns inte kul att fortsätta trycka i mat när det är tydligt att han inte vill ha mer. Det tror jag inte någon tycker.

Vi har i några dagar varit på öppna förskolan på förmiddagen och det tycker Algot är kul och han rör sig som bara den genom att åla.
Så nu är mina funderingar att flytta fram maten från strax före elva till halv tolv men i och med när jag gör det så delar jag upp frukosten i välling klockan sju och sedan gröt klockan åtta.
Sedan får han hinna trötta ut sig lite mer innan långa vilan och jag lägger den halv ett.

Alltså
07.00 Godmorgon och välling
08.00 gröt
08.45 sova 45min
09.30-12.30 vaken, mat 11.30
12.30-14.00 sova 1,5 timme
14.00 - 16.00 vaken
16.00 -16.20 sova
16.20- 19.00 vaken

Men jag vill gärna ha lite input på detta som vanligt :wink: . Tror ni erfarna att detta kan vara ett möjligt upplägg för en grabb som verkligen inte får till sin långa vila.

Ni är guld värda :heart: .
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Ojdå :D !
Ser att jag missat mellis 14.45 och middag 17.30-17.45.
Så ni inte tror att lunchen var det sista han fick :D .
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"