Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Algotsmamma

Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Jag är ny här på forumet men har kollat runt mycket för inspiration.

Min underbare Algot föddes den 17 februari och är alltså 11 veckor. Från början var det amning hela tiden och efter en tid började jag strukturera upp det efter Barnaboken. Jag har en kompis som har använt standardmodellen med sina tre barn, så jag helt säker på att det ska fungera för oss också.

Algot sov ytterst lite i början. Knappade kanske ihop tre timmar totalt på en dag vilket ledde till övertrötthet på kvällen. Därav har jag inte tittat på hans rytm utan tagit ett från boken. Hugo 2,5månader.

Nu har jag lite frågor:
1. Jag vagnar honom inne och har väldigt svårt att få honom att sova över skarvarna? Oftast 45 min sedan blir det mycket grin men jag låter honom ligga kvar och vagnar, lämnar, vagnar osv men han lyckas sällan somna om.. Ute är det inga problem, ej heller på natten, han sover som en stock från åtta på kvällen och gärna sju timmar. Jag håller tiderna så när som på kvarten när han inte vill somna om. Nu är frågan, hur lång tid tar det att lära honom att sova längre. Förmiddagspasset på 1,5 timme är svårt. Lunchvilan på 2, 15 fungerar bra om jag går en promenad, inne är det svårt..
2. Jag försöker proppa honom full med mat men ibland är det jättesvårt att få honom att ta bröst nummer två? Han blir sur och vänder bort huvudet och vill inte ha. Jag försöker att ge det på en gång, efter en 20 min, i slutet av första timmen. Det känns som han antingen är för mätt eller hinner bli för trött. Jag tänker att jag ska hinna med matningen under en timme. Har ni några tips?

3. Jag har kört schemat i en och en halv vecka men det känns som att han inte får sova ut ordentligt eftersom han vaknar inne och inte somnar om. Alltså hela tiden lite trött och grinig och därmed svårt att få i honom mat. Kommer han att lära sig sova längre om jag bara kämpar på? Det är det som jag strävar efter och än tänker jag inte ge mig men behöver nog lite bekräftelse helt enkelt.

Ja, det var lite frågor än så länge. Jag försöker hålla honom vaken i 2 timmar men tycker att han blir trött tidigt. Använder isåfall kvartarna för att förbättra. Vet att jag måste ge schemat lite tid men tar gärna emot tips. Jag följer som sagt schemat för Hugo som omnämns i boken.

Tack tacksamt emot tips.
/Algotsmamma
Vet att ni vill ha födelsedata men jag förstår inte hur jag lägger in det men gohjärtat Algot är född 110217
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Inlägg av SusanD »

Hej Algotsmamma och välkommen till Forumet. Grattis till den lilla nykomlingen och till hela familjen.

Här kommer mina svar på dina frågor;

1. Ofta beror skarvarna på att lilla barnet inte är tillräckligt mätt, speciellt om du inte får till något omsomnande alls. Du skriver att han sover bättre ute, undrar då om du går en promenad så vagnen är i rörelse?
Se det som är bra också; han sover sju timmar på natten, duktigt!
Jag antar att du än så länge jobbar efter 2 timmar vaken och 2 timmar sömn, eller? Det som jag tycker är viktigt är just att få väcka lilla barnet, då sover de gott och lämnar över ansvaret till föräldern att hålla koll på vaknatider och mattider.

2. Övertrött kanske, han är faktiskt inte så gammal och då kan det var nog så jobbigt att tutta. Det krävs träning både för att få till den rätta tekniken och för att orka äta tillräckligt länge så magen blir riktigt, riktigt mätt.
Antingen får du efterjaga med lite ersättning på flaska så ungen blir ordentligt mätt eller så får du truga på och försöka hålla honom vaken så han äter lite mer.

3. Hur ser ditt schema ut? Självklart ska du inte ge upp men här hänger det på att måste få i honom mer mat. När våra små har lärt sig själva tuttetekniken har vi fyllt på med ersättning på flaska, det har för vår del inte stört amningen det minsta. Gäller bara att ha en tutte på flaskan med litet hål så det inte blir för enkelt att äta men ändå lättare än att tutta.
Men kom ihåg, han är bara 11 veckor gammal, ni har kommit en bit på väg, men det tar tid för alla inblandade att få korn på hur saker och ting ska skötas.

För att få in Algots födelsedag i din signatur så går du in på KONTROLLPANEL som är längst upp till vänster på denna sida, sen står det PROFIL och sen är det ÄNDRA SIGNATUR om jag minns rätt. Spara och sen ska det stå längst ner i alla dina inlägg när han är född.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Algotsmamma! :D

Ett litet PS till SusanDs svar: Om han inte redan sover på mage med larm så är det absolut effektivaste sättet att få honom att sova längre sammanhängande perioder att lägga honom så. :sleep: Det vet du säkert redan, men jag ville poängtera det eftersom just det skarvmönstret är klassiskt hon ofrivilliga ryggsovare. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Tack för snabba svar och bra tips.

Jag har honom liggande på rygg men ska hämta ett larm i helgen och pröva ha honom på mage. Jag har läst att det ska vara det bästa för sammanhängande sömn.

På nätterna sover han jättebra. Från klockan åtta till halv fyra då jag väcker honom eller att han precis hinner gny då jag kommer dit. Inga problem med skarvarna då.

Jag har haft tillägg förut men fick jättestora problem med att han inte ville ha bröstet. Han drog och slet och blev riktigt förbannad när det inte kom tillräckligt fort. Nu har jag efter mycket kämpande med bröstpump för att få upp produktion och med mycket kämpande fått honom att ta bröstet igen och äta ordentligt. Han verkar inte vilja ha flaska mer. Men jag tror att han är väldigt bra på att suga, det känns som han tömmer bröstet bra, sedan vill han verkligen inte ha mer utan tar bort huvud och pressar bort med händerna. Jag tar båda brösten på en gång och han är oftast klar på 20 min då... har aldrig tagit lång tid på förutom i början, då han ammade hela dagarna. Det var då vi fick ge tillägg för brösten hann inte producera, jag hann inte äta eller vila. Därför känns det väldigt bra nu. Men är det mat han behöver så självklart får jag börja med ersättning igen.. fast det tar emot lite..

Jag har gått efter schema som följer:
0600-0800 vaken
0800-0930 sömn
0930-11.30 vaken
11.30-13.30 sömn
13.30-15.30 vaken
15.30-16.30 sömn
16.30-18.00 vaken
18.00-19.30 sömn
19.30-20.30 vaken men somnar oftast kring åtta, mkt trött och nöjd.
Natt blir maten 03.30

Däremot kan jag märka nu att han oftast är alldeles för trött på sina tvåtimmars pass. Jag skulle vilja skapa ett schema med 1,5timmes vakentid. Hur kan man lägga upp det så att det går tillräckligt länge emellan måltiderna?

Tacksam för all stöttning :D .

/Algotsmamma
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
jag skulle börja med magläget (med larm, toppen att du ordnat det nu) och satsa på mer Mat innan du ändrar i ert schema eller lägger till ersättning. (Säger jag som gav upp med amningsnappar vid 8 veckor och äntligen fick ett mätt barn :lol: . Men vill du fortsätta amma så får ni kämpa på lite över ökningsperioden)

Kom också ihåg två viktiga saker - marginalkvartar och 5 minutare.
Du kan alltid lägga en kvart tidigare eller låta honom sova en kvart extra vid behov.
Och vid trassliga pass så kan en liten 5 minutare på en filt i soffan med buff göra hela skillnaden.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen!
Nu har jag skaffat larm och tänkte testa att använda det med start imorgon tror jag. Vi har varit på en längre bilresa över helgen, så han är lite ur form idag och jag också för den delen :wink: .

Är det bara att lägga ner honom och sträcka ut benen, upp med armarna och vända huvudet åt höger och sedan börja vagna? Han är grymt stark i nacken så jag tror att han kommer att ta i med hela kroppen för att ta upp huvudet. Han gör det för fullt när vi tränar magläge på bordet.

Jag använder mig av marginalkvartarna och fem minutrarna/20minuters ibland. Har inte fått in buffning som teknik utan vagnar och klockar. En fråga kring detta med marginalkvartar. Om han ska läggas halv tolv men jag lägger honom en kvart tidigare, ska jag ändå ta upp honom den vanliga tiden och inte räkna från den extra kvarten? När jag skriver det så är jag ganska säker på att så är fallet, för att förlänga passet för honom liksom. Vill kolla ändå :roll: .

Jag ska kämpa på, som det är nu blir han oftast ledsen, arg så fort jag lägger ner honom för att sova men han somnar efter vagning. Jag skjuter en hel del vargar innan han är nöjd :lol: ,Vagnar nog för länge :wink: men vill inte att han ska skrika upp sig utan somna lugn. Släpper och låter han precis somna in i stillastående och själv.. Jag känner, som jag läst någon annanstans,att just nu vill jag få sömnperioderna på dagarna att fungera. Vagning tar jag itu med sedan :lol: .

/Algotsmamma :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej!
Algotsmamma skrev: Är det bara att lägga ner honom och sträcka ut benen, upp med armarna och vända huvudet åt höger och sedan börja vagna? Han är grymt stark i nacken så jag tror att han kommer att ta i med hela kroppen för att ta upp huvudet. Han gör det för fullt när vi tränar magläge på bordet.
Japp, ett snabbt tillrättaläggande så som du beskriver det. Jag brukar trycka lite lätt på ryggen också, som markering. Ja det är mycket möjligt att han lyfter huvudet en stund, helt ok. Är han trött så lägger han ner det efter en stund. Mina brukar vända huvudet lite fram och tillbaka innan de somnar. Boa in sig lite. Vagna som besked, skaka i handtaget och gå därifrån. Vagna bara igen om du behöver ge förnyat besked (alltså ingen skillnad från om han skulle ligga på rygg)
En fråga kring detta med marginalkvartar. Om han ska läggas halv tolv men jag lägger honom en kvart tidigare, ska jag ändå ta upp honom den vanliga tiden och inte räkna från den extra kvarten?

Ja precis. Fast ibland kan man även använda marginalkvarten för att förskjuta passet. Efter behov alltså.
Jag ska kämpa på, som det är nu blir han oftast ledsen, arg så fort jag lägger ner honom för att sova men han somnar efter vagning. Jag skjuter en hel del vargar innan han är nöjd :lol: ,Vagnar nog för länge :wink: men vill inte att han ska skrika upp sig utan somna lugn. Släpper och låter han precis somna in i stillastående och själv.. Jag känner, som jag läst någon annanstans,att just nu vill jag få sömnperioderna på dagarna att fungera. Vagning tar jag itu med sedan :lol: .
Träna på att backa stegvis. Det kan kännas tufft att gå från extremt mkt vagning till ingen alls, men vid varje läggning kan du ha som mål att vagna lite kortare än föregående lur. Naturligtvis måste du lyssna av, men bättre att vagna kort och fler omgångar än att vagna till sömns (eller så gott som) Hänger du med?

Rapportera
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Tack för snabbt svar. Jag ska börja imorgon med att lägga honom på mage. Spännande och se ifall han sover bättre på dagarna :) .

Ska verkligen ha i åtanke att vagna kortare och kortare. Jag brukar tänka, som jag läst, att vagna typ fyra och skaka 7 men ibland blir det fler. Jag backar och lyssnar på skriket om det ger med sig eller accelerar... och agerar därefter. Jag kan ibland känna att har han varit väldigt ledsen så kan han nästan vakna till och vara lite ledsen.. :( . Det vill jag ju inte...

Jag hör av mig igen om hur det går och säkert med fler funderingar :lol:.

/Algotsmamma
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej, jag igen!
Nu har jag kört med magläge på tre turer. Första luren på förmiddagen 1,5 timme gick bra. Han vaknade i skarven men jag gjorde solfjädern och han somnade om, hurra :lol: . Nästa längre sovpass tog jag utomhus. Det gick inte lika bra. Jag la honom inne och fick honom att somna. Han vaknade dock ute och jag fick inte honom att somna om trots vagning, solfjärder.. Jag vände honom till rygg och han somnade inte om först när jag nästan var hemma igen.. :( . Han var iallafall inte missnöjd men tyckte nog att det var lite roligt att vara ute. Det är inte så att vi inte har varit ute men magläget ute har jag ju aldrig gjort tidigare. Kanske är bäst att få det att fungera stillastående först och sedan under promenader. Han brukar somna under promenader fast sedan jag börjat med vagning och sova inne är det inte lika lätt att söva honom i rullande eller för den delen i bilen...

Nåja, nu har jag lagt honom för sin en timmes lur och det som fungerar bäst är solfjädern. Då lugnar han ner sig och kan komma till ro. Det är väl en vanesak för honom också att helt plötsligt ligga på mage kan jag tänka mig.

Han var iallafall otroligt glad hela passet efter det lyckade 1,5 sovpasset. Det känns som vi är på rätt väg;).

Men det gäller väl att jag inte solfjärdar för länge heller, nu gjorde jag det tills han blev helt lugn och tryckte till innan jag släppte. Efter idag gäller det väl att solfjädra och sedan släppa och kanske göra om det några gånger?? Istället för att stå för länge.

Spännande utveckling det här.
/Algotsmamma
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Jag igen :) !
Inatt fick han sova på rygg som han är van vid och det gick bra. Men nu på förmiddagsluren har jag lagt honom på mage igen. Han protesterar och har svårt att liksom hitta något skönt läge men jag tillrättalägger, solfjärdrar. Det fungerar dock inte lika bra med solfjädringen idag utan det är vagningen som tar.

Igår satt jag och tittade här på forumet och såg ett schema för en tre månaders. Han blir ju det på torsdag denna veckan. Där var det tre lurar dagtid med 45min, 2tim och sedan 45 min igen. Då skulle jag slippa bråka med honom alltför mycket. Kan det vara lämpligt att snart testa det här schemat istället eller ska jag hålla mig till det som jag? Har kört det i två och en halv vecka ungefär.

Han sover riktigt bra på nätterna (ta i trä) :lol: bara att lägga ner både på kvällen och under natten, men att få honom att sova ifrån sju till fyra på natten skulle nog kräva lite vagning.
Är det bättre att avvakta och låta honom vänja sig vid magläget och det schemat som vi har ett tag till. Ska dessutom vaccinera idag och kanske blir lite hängig, grinig av det har jag hört.

Lite funderingar från mig.
:heart: Algotsmamma
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej Anna,

Stort grattis till er lilla kille, som redan fattat hur nätterna ska fungera :)

När jag tittar på ditt schema, tror jag att anledningen till att ni fortfarande kör på 4 daglurar är att ni har 2 långlurar (minst 1,5) och 2 korta lurar (45 min). Hur tror du det skulle se ut om ni istället låt killen ha 3 långlurar, så han e ordentligt utvilad vid vakenpassen? Titta gärna igenom denna översikt för sömn/tider: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Sova natt i vagn är superbra! Låt killen sova där ett tag. Vi lät Tia sova i vagn fram till 4 mån ålder. Under den tiden lyckades vi både vagna till ro och vagna bort nattmål innan spjälsängen introducerades. Många gillar att buffa till ro, men för oss var vagning outstanding som verktyg.

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen,

Fy vad jag strular till det. Mitt tidigare svar var inte menat till er. Hemskt ledsen om jag förvirrar dig.

Bara ignorera det jag skrev tidigare :)

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Ingen fara :D .
Kom gärna med tips till mig om du har tid och lust :lol: .
/Algotsmamma
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen, så bra att larm är införskaffat och att du börjat lägga honom på mage. :)
Algotsmamma skrev:
Inatt fick han sova på rygg som han är van vid och det gick bra. Men nu på förmiddagsluren har jag lagt honom på mage igen. Han protesterar och har svårt att liksom hitta något skönt läge men jag tillrättalägger, solfjärdrar. Det fungerar dock inte lika bra med solfjädringen idag utan det är vagningen som tar.
Betänk att han inte sovit på mage tidigare, det är ett nytt läge som det kan ta lite tid att vänja sig vid. Men när han väl fått korn på det kommer han sova bättre, längre och godare. Skicka solfjädringen och vagna när han behöver lite hjälp, tänk bara på att sluta vagna så fort han blir tyst, avvakta svar och handla efter det. Blir han upprörd och ledsen så vagna kort igen, det kan räcka med ett skak eller en "dunk" på handtaget. Det gäller att inte överjobba det hela utan låta honom lära sig somna själv.
Algotsmamma skrev: Igår satt jag och tittade här på forumet och såg ett schema för en tre månaders. Han blir ju det på torsdag denna veckan. Där var det tre lurar dagtid med 45min, 2tim och sedan 45 min igen. Då skulle jag slippa bråka med honom alltför mycket. Kan det vara lämpligt att snart testa det här schemat istället eller ska jag hålla mig till det som jag? Har kört det i två och en halv vecka ungefär.
Du kan absolut byta till 3 månaders schemat, det tar ett tag innan det sätter sig så ge det lite tid. Det finns alltid en möjlighet att lägga en kvart tidigare om tröttheten blir övermäktig. Jag lägger nästan alltid min minsta 15 min innan luren för då hinner han pyssla med sitt utan att jag lägger mig i och stör. Han ska knöla ihop ett örngott och sen ska det kravlas runt lite innan han hittar den skönaste sömnställningen. Sen tar jag tid från det att han är stilla, tyst och förhoppningsvis sover. Ibland kan jag behöva påminna honom om att han ska somna och då ger jag handtaget en dunk och så är det bra med det.
Algotsmamma skrev: Han sover riktigt bra på nätterna (ta i trä) :lol: bara att lägga ner både på kvällen och under natten, men att få honom att sova ifrån sju till fyra på natten skulle nog kräva lite vagning.
Är det bättre att avvakta och låta honom vänja sig vid magläget och det schemat som vi har ett tag till. Ska dessutom vaccinera idag och kanske blir lite hängig, grinig av det har jag hört.
Frågor om man ska avvakta eller inte är alltid svåra att besvara tycker jag. Det beror ju på så mycket. Jag skulle ha gjort alla förändringar på en och samma gång. Om han äter riktigt bra på dagen så kan du vagna om han vaknar innan klockan 4 när han ska äta sin nattamat. Kanske vaknar han någon extra gång nu när han ska sova på mage och då vagnar du över det med.
Visst kan de små bli lite febriga och hängiga efter en vaccination men det utesluter ju inte att han ändå ska sova gott och det kan du ju hjälpa honom med.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Tack för snabbt och bra svar :D .

Jag tänkte att jag kör, klart grabben ska sova gott trots vaccination tänkte jag :lol: . Det gäller ju att skaffa rätt attityd.. Så med början ikväll la jag honom på mage för att somna in för natten. Det var lugnt till en början och sedan blev det lite protester. Det brukar det inte bli med ryggläget men jag vagnade och det lugnade ner sig. Nu hoppas jag att han fortsätter att sova och inte får för sig att skarva i natten.

Jag tror att schemat för tre månaders kommer att passa oss bättre, iallafall på dagtid. Nu får vi se ifall jag får vara uppe några vändor och vagna honom inatt men den som väntar på något gott kan allt göra lite avkall.. Jag håller iallafall tummarna för att det ska fungera.

Jag rapporterar hur det går, om jag inte är alldeles för trött och måste sova varje gång han sover :lol: .

/Algotsmamma
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"