Liten lillebror!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Liten lillebror!

Inlägg av videunge »

Hej :D

Erfaren... :roll: Nåja. Dels kan man fundera på att dra ner till 15 h. antingen kapa middagsluren til 1,5h eller sista luren till 20 min. Sen skulle jag nog sikta på att få längre mellan måltiderna. Är det tex ngn speciell anledning till det långa tiden mellan amning och gröt på morgonen? kanske flytta ihop dem till ett mål direkt på morgonen och sen kanske skjuta på kvällsmat också. sikta på att komma upp i 3,5-4h mellan målen.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mammaT

Inlägg av mammaT »

I morse var det stökigt igen, nu är vi tillbaka! Nån gång tidigt var jag dessutom inne och vände tillbaka ungen som kommit över på rygg, så jag gissar att vi kan se fram emot lite vändningcirkus framöver dessutom...

På morgonen började jag ge lite gröt när det inte längre passade lilla herrn med en andra omgång amning. Han är inte vidare hungrig på morgonen, dessutom kräks han lätt om man fyller på med mat direkt efter amning. Tror att vi behåller gröten vid vår frukost 07:30.
De övriga målen kan jag glesa ut så här:

06:30 amning
07:30 gröt
10:15 lunch
13:30 mellanmål
17:00 gröt
18:10 amning

Ska försöka få i mer fett i maten. Det är ju gott!
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

mammaT skrev:I morse var det stökigt igen, nu är vi tillbaka! Nån gång tidigt var jag dessutom inne och vände tillbaka ungen som kommit över på rygg, så jag gissar att vi kan se fram emot lite vändningcirkus framöver dessutom...
Dessa vändningscirkusar! :roll: :lol: Glöm inte att träna massor dagtid sâ att lilleman fâr en chans att klara nätterna helt pâ egen hand sâ fort som möjligt.

Att hâlla minst tre timmar mellan mâlen (gärna 3,5, högst 4) är en bra regel. Undandag förstâs för second breakfast och nattslurk. 8)

:heart:
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Ok, nu kan det hända att det blir lite gnälligt, jag behöver få sova på nätterna!
Efter att magsjukan dragit runt i familjen i tre veckor hoppas vi att vi att det dröjer länge innan den kommer tillbaka igen. Nu är istället lillebror och storasyster förkylda och snuviga istället. Han tycker att det är trevlig att ligga på magen och gör det ganska mycket. Vi övar vändningar och ålning i vår stora säng flera gånger om dagen. Lillebror blir så glad när han får bli underhållen av sina syskon, storebror är en klar favorit!

Matttiderna funkar bra för lillebror.
6:30 amning. B1, ca 5 minuter sen är det annat som är mer intressant
7:15 1/2 portion gröt och äpplemos
10:00 grönsaksmos 1,5-2 dl+ frukt
13:30 frukt 1 dl + amning
17:00 gröt 1,5 portion+ frukt
18:00 nattslurk amning

Jag upplever det som att han inte är vidare hungrig på morgonen, jag får verkligen truga gröten. Sen kl 10 är han hungrig och maten går i snabbt. Fruktmellanmålet går trögare och när det är dags för gröt är han rejält hungrig, det är bara att lassa in! Sen känns det som att han är ganska hungrig igen till nattslurken, men det kan också vara att han är trött och tycker att det är väldigt mysigt att amma, för här går det i från båda brösten. Här skulle jag gära vilja att han drack välling. Jag har erbjudit hälften ersättning, hälften majsvälling i babybjörnen som nattslurk de två senaste kvällarna och det går i en del, så han kan ju. Men han är helt enkelt inte så intresserad av flaskan och kastar sig sen på brösten!
Han sitter i babysittern och äter, är inte tillräckligt stadig för stolen ännu, och det blir så kladdigt!

Nätterna går inte på något vis åt rätt håll och det är här som jag börjar bli lite förtvivlad. Jag orkar inte längre hålla kolla på klockan på nätterna, vet bara att han vaknar och pratar eller är ledsen flera gånger. Olika varje natt. Om jag tänker efter så är det inte så ofta han behöver min hjälp, han behöver hjälp att komma tillbaka på mage nån gång och en ramsa ibland. Fast efter klockan 05 är det stökigt och han är ofta vaken i långa stunder, både nöjt snackande, men också ledsen. Jag vaknar ju varje gång och har så svårt att somna om. Dessutom har våra katter kommit i ofas och vill bli utsläppta mitt i natten, En i taget så klart! Stackars mig....
Fast mest synd är det förstås om barnen som har en trött och gnällig mamma som inte alltid orkar hålla stämningen på topp och bemöta en vilsen 6-åring och en trotsig 2-åring på rätt sätt.

Kan han vara får lite mat fast att han inte äter mycket på morgonen?
Ska jag ge mat kl 17 och gröt klockan 18 och fylla på med amning? Fast du finns det nog risk för att allt kommer upp, väller ut som en flod....

Ska jag korta ner eftermiddagsluren till 20 minuter? Ska jag då justera hela schemat lite?
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Vem har inte varit gnällig och desperat mellan varven? :)

Mat klockan 17 och gröt strax efter 18 tycker jag låter jätte bra. Vi hade struliga mornar (eller HAR, men har haft fyra bra mornar på rad och jag hoppas jag får använda ordet HADE :D) och det blev bättre när vi hade gröt som nattmat istället för välling. Välling fick vi truga utan framgång, medan hon gladeligen åt en stor portion gröt. Så testa det!

Det kändes lite som ett misslyckande första gången vi la på mozart klockan fem-sex på morgonen, men det fungerade. Första dagarna, ganska många, somnade hon visserligen inte om, men hon hann eller ides inte skrika upp sig. Det var mozart som stod för den huvudsakliga underhållningen, hon måste bara gnöla lite mellan varven. Så det kan hjälpa det också.

Korta ner till en 20 min om det verkar räcka. Om det är mycket bök innan läggning kan det ju vara ett tecken på att det är dags att dra ner. Och tänk på att det tar tre-fyra dagarn innan nya schemat sitter! Ändra inte på resten av schemat för det. Om den sista luren blir för lång eller nära natten brukar det påverka nätterna/ mornarna åt det sämre hållet.

(Måste erkänna att jag smålog lite när jag läste om katterna som vill ut mitt i natten, vi har också varit där...)
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
mammaT

Inlägg av mammaT »

Jag ska köra på med mat till middag imorgon och gröt kl 18. Testar att även amma lite efter det. I morse var lillebror vaken mellan 04:50- 06:20, då jag gjorde morgon! Jag känner mig lätt illamående av trötthet som var vaken och lyssnade på honom...

Känns inte som att Mozart är något som vi kan köra med, gissar att då skulle vi ha hela barnaskaran uppe och tassa innan gryningen. De stora syskonen blir redan störda på morgonen som det är nu. Trist är det att storasyster som tillfälligt kamperar under storebrors loftsäng inte kan få flytta tillbaka in i sitt rum som vi tänkt, där stökar nu lillebror. Men de har ju förstås rätt mysigt tillsammans. Fast när man är sex år och har skolkompisar hemma kan det vara skönt att få vara lite ifred...

Känner mig osäker på om det behövs kortas ner på sömnen. Dels förlorar han ju sömn varje morgon och dels blir em-luren redan nu oftast bara ca 35 minuter. Han är riktigt trött på kvällen och vi lägger ofta honom lite tidigare. Han vill oftast inte ens busa utan bara sova, sötnosen!

Ska leta upp katterna och kasta ut dem innan jag lägger mig ikväll...!!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mammaT :D

Hur har det gâtt sen sist? Har du fâtt ordning pâ katterna? :wink:

mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Katterna har jag fått ordning på, värre är det med lillgrabben. Eller antagligen är det mig själv som jag inte får ordning på...
Jag tror inte att de tidiga mornarna beror på för mycket sömn eller för lite mat. Han har sovit stökigt på sen natt ända sedan han bara var några veckor gammal. Storebror var vaken på lika sätt i flera år.
Jag tycker ändå att han är mer nöjd när han ligger vaken och somnar lättare om.

Men jag får ingen riktig ordning på matordningen och hur jag ska göra med amningen. så här såg det ut tidigare
6:30 amning. B1, ca 5 minuter
7:15 1/2 portion gröt och äpplemos
10:00 grönsaksmos 1,5-2 dl+ frukt
13:30 frukt 1 dl + amning
17:00 gröt 1,5 portion+ frukt
18:00 nattslurk amning

Det funkade bra men sen ändrade jag till mat kl 17 och gröt kl 18, men det är han inte vidare förtjust i, vi petar i vad vi får ner. Han vill amma på kvällen!
Dessutom gick jag tillbaka till att amma alla mål för att få i ännu mer mat. Men nu blir det mycket kräks. Vi byter kläder flera gånger om dan och både han och jag luktar illa hela tiden! Vet inte hur jag ska göra med amningen, känner att jag velar... Känns som att det är jobbigt för honom att rapa, kräkas och få uppstötningar hela tiden.

Både igår kväll och nu ikväll har det funkat bra fram till middagen då han blivit jätteledsen när jag börjat mata. Sen har han kräkt och vi har fått avbryta och göra rent och byta kläder. Sen har jag ammat istället och då äter han bra. Idag kräktes han igen när jag gav gröten kl 18, hela han och babysittern blev helt nerkladdade.
Jättejobbigt!
(Dessutom är maken bortrest och storasyster har några tuffa trotsdagar. Det är förstås inte kul att äta när hon står bedvid och gallskriker för att hon inte får gosa med mammas ben...)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej mammaT! :D

Nu har jag läst de senaste inläggen och sitter här och kliar mig i huvudet :-k :lol:

Nattslurken (alltså er gröt vid 18) är ju bara en liten sista påfyllning och ska inte spela alldeles för stor roll för nattsömnen. Om lilleman föredrar tutte till nattslurk så tycker jag att ni ska köra på det, och istället ta gröten någon annan tid på dagen. Vad tror du om det :?: Att han bara kräks upp kvällsgröten låter ju inget vidare, så gå på din magkänsla.

Kram (och lite pepp!) :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Ja alltså, vi erbjuder gröt på kvällen. Ibland äter han en del, ibland nästan inget. Sen ammar vi!

Jag har en fundering. De dagarna som han kräktes vid middagen hade han fått gröt till mellanmål. De senaste två dagarna har han fått frukt igen som tidigare och då har det gått mycket bättre. Är inte det märkligt! Sammanträffande?

Igår hade vi huset fullt med kompisar och barn i alla storlekar. Då hade lillebror inte ro att amma vid något mål. Han åt bra men ammade alltså bara lite på morgonen och sen nattslurk. Och gissa vem som sen för första gången sov ända till morgonen?

Jag tror att det trasslar lite vid maten för att han inte är stadig nog att sitta i stolen och äta utan blir matad i babysittern eller babyskyddet. När han väl kommer upp i stol och kan få lite eget att pilla med blir det nog lättare.

Tack för peppningen! Nu är maken hemma igen och storasyster har kommit in i en lugnare period igen. Skönt för hela familjen!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vad härligt att få sova hela natten, för alla inblandade!! :D

Jag har en liten som inte heller sitter så bra själv än. Jag tog en bit plastad frotte och sydde ett långsmalt "örngott" med den plastade sidan ut. I den har jag stoppat en hoprullad handduk, perfekt att trycka ner i barnmatstolen runt magen och sidorna för att kunna sitta vid bordet och äta!

mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej på er!

Nu börjar vi snart närma oss att lillebror blir sex månader. Han är en nyfiken och livlig filur, som mest nöjd när hela familjen är hemma. Han börjar bli rörligare på golvet, vrider och snurrar. På mjukt underlag får han upp rumpan i vädret och står och gungar. Startklar!
För några veckor kom han på att tummen, som han tidigare haft att tugga på ibland, är VÄLDIGT god att suga på. Han är alldeles som nyförälskad och man får fresta med riktigt intressanta saker för att lura ut tummen under vakentiden.

Förra två veckor sen fick han andra omgången med vaccin. När vi ändå var på BVC kollade vi i storasysters öron och hals, hon var inte sjuk men åt väldigt lite. I halsen var det rött och fullt av prickar! På kvällen fick lillebror feber och sov inte mer än en timma i sträck på hela natten. Dagen efter åt han ingen mat, ammade bara. När jag lyckades titta ner i hans hals var det lika illa där!

Sen har vi sakta kommit igång med maten igen, men nu har vi kört fast. Han sitter fortfarande väldigt ostadigt i stolen, är inte i närheten av att kunna sitta själv på golvet. Jag ger honom mat i babysittern eller babyskyddet, men det funkar inte alls bra längre.
Så här ar mattiderna:
06:30 amning 1 bröst
07:00 Gröt
10:00 Lunch mos+frukt
13:30 mellanmål, frukt och yoghurt eller gröt
17:00 Middag, gröt eller mos och frukt+ amning
18:10 Nattslurk amning

Nu funkar nästan inget mål känns det som. På morgonen ammar han en kortis om inte det blir för spännande med storasyskonen.
Sen blir det gröt efter en stund, men då är han inte vidare intresserad. Tror att jag måste skippa den amningen och ge gröt direkt. Sen kan jag erbjuda amning. Lillen har aldrig varit vidare hungrig på morgonen.
Sen när det är dags för lunch är han ordentligt hungrig, men gnäller, stänger munnen, vrider huvudet när det serveras mat. Det är här vi kört fast! Jag distraherar med leksaker och bestick som han får leka med, jag sjunger och babblar. Han måste ju kunna äta utan det?! Dessutom åker goa tummen in titt som tätt och det är inte kul när jag försöker dra ut den. Efter lunchen och mellanmålet är han inte intresserad av att amma, tar nästan aldrig bröstet då.
Eftersom att han fortfarande trasslar rätt mycket de sista timmarna på natten blir jag så stressad av det här med att få i honom tillräckligt med mat!!!

Känns som att vi måste backa bandet och börja om. Ska jag sätta honom i stolen, ordentligt uppallad, och ge den mat som går i? (Jag gissar att han kommer att tröttna väldigt fort) Och försöka envisas mer med amning för att fylla upp? I måndags var jag iväg på föreläsning hela dagen och pappan var hemma med alla barnen för första gången. Under dagen blev det inte alls lika mycket mat som vanligt och då var det en ren fröjd att ge middag! Han gapade och det var bara att lassa in massor med mat. Men jag upplever ändå att han är hungrig på de tider vi har, i alla fall lunch och middag.
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !

Jag tror på att ha lite längre mellan måltiderna. När min lilleman var sex månader, då ville inte han ha bröstet längre utan ville hellre ha riktig mat. Så kan det vara! Strular det för mycket vid amning, så ge gröt först och erbjud bröstet efteråt.

Men satsa på 3,5-4timmar mellan målen så ska du se att det går i mer och lillen kommer att vara nöjdare. Jag hade precis samma problem som du, fick busa och truga i maten. Sedan drog jag ut på tiderna (vet att det är läskigt), bäst när det är nästan är fyra timmar och det gick mycket bättre.
Precis när du ändrar kanske det blir lite gnäll men jag tror att det ger sig snabbt. Ge något att gnaga på tills det är dags för mat, exempelvis spröda rån. Alltid en bra muta :wink: .

Jag tror på att palla upp honom i matstolen och märker du att han inte orkar, prova babysittern igen. Det här fixar ni :) !

/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack för snabbt svar!

Om jag drar ut på mattiderna blir det kanske så här:
06:40 Gröt + amning
10:15 lunch
14:00 mellanmål
17:30 Middag
18:10 nattslurk amning

Kan middagen komma så nära nattslurken?

Får testa ett par dagar. Med de här tiderna kommer det att bli tight med mellanmålet innan vi hämtar storebror på fritids vissa dagar. Men om tiderna funkar bättre för lillebror får vi lösa det på något sätt.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

men ha mellis vid 13.45 då? Och då kan du ju ha kvällsmat vid 17,15 om du vill, annars gör det inte så mycket om kvällsslurken kommer tätt inpå middag. Det är väl mer om ni badar också så och vill honna det.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"