Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tetz

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av Tetz »

Hej :D
SaraMilana skrev:Jag funderar lite på det här med vakentiden. Nu har jag de senaste dagarna följt ett schema med bara 1,5 timmars vakentid i taget, då det är vad lilla fröken har klarat hittils. Men nu har hon ju börjat sova väldigt mycket bättre både på dagen och natten och jag ser sällan några gäspar eller något gnugg i ögonen längre. Kanske skulle hon orka vara vaken längre tid, hon blir trots allt 4 månader nästa vecka? Det får jag ju aldrig veta om jag fortsätter på mitt schema? Eller är det dumt att ändra något som fungerar? ;) Hur ska jag tänka nu?
Nä, inte ändra när det funkar :P Jag lovar att hon på ett eller annat sätt kommer att berätta när hon är redo för en schemaändring :wink: Det är ganska vanligt att föräldrar till SM-bebisar får kommentarer som "Men hon verkade ju inte trött/hungrig", just för att vi förekommer barnet och vet vad som behövs :D

Och mer vakentid har ju inget värde i sig, utan det handlar om att hitta en balans som passar just din unge :)

Fortsätt jobba på så fint =D>
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Clara Cecilia skrev:Och om det kommer bakslag så vet du - ett steg fram och ibland två steg bak. Håll schemat, attityden och ert gemensamma arbete och skrattet vid liv så hittar ni raskt tillbaka.
Igår hade vi en sådan där dag, med två steg tillbaka! Allt gick fel och jag vet ju varför, så på sätt och vis är det ändå lärorikt, för jag vet vilka fällor jag ska försöka att inte hamna i igen!

Det började egentligen i förrgår, enligt min logg fick hon den dagen bara i sig 750 ml ersättning mot annars cirka 1000. Hon vaknade alltså JÄTTEhungrig på natten vid 4. Nattmålet ledde till att det inte gick i så mycket frukost vid 7. Jag fick sedan rucka en halvtimme på schemat då vi skulle ha hantverkare här på morgonen och jag var dessutom stressad för att jag ville att Stella skulle somna i luckan mellan två hantverkare. Då hamnade mål 2 fel relativt 2-timmarsluren och det blev många och täta uppvak under den. Till lur nummer 3 var Stella således övertrött och just när jag lagt henne tittade besök förbi. En massa röster som inte brukar vara där när Stella ska sova + övertrött = jättesvårt att somna och sov risigt. Framemot kvällen hade vi helt tappat rytmen och Stella var grinig, men vi lyckades ändå knyta ihop säcken och hon somnade halv åtta enligt schema. Nu satsar vi på en bättre dag idag! :)

Trots allt strul hade vi en mysig dag tillsammans. Vi bakade bullar och var ute på en härlig höstpromenad. Jag pallade upp Stella med kuddar och filtar i vagnen, hon såg ut att trivas, satt och tittade runt och småsjöng.

Jag försöker även få Stella att trivas i magläget under vaken tid för att få till ålningen. Det har gått sådär hittils, hon blir jätteledsen efter bara ett par minuter, hur mycket jag än försökt underhålla och heja på. Men så kom jag på hennes nya kärlek till speglar. Så jag ställde en spegel på golvet och sedär, magläget är nu roligt sålänge hon orkar hålla upp huvudet så högt att hon ser sig själv i spegeln! 1-0 till mamma. 8)
Tetz skrev:Och mer vakentid har ju inget värde i sig, utan det handlar om att hitta en balans som passar just din unge :)
Njae, det skulle ju vara lättare att få till ett fungerande schema om hon håller sig vaken i säg 2 timmar istället för 1,5. Då skulle måltiderna hamna bättre (nu ligger de med 3 timmars mellanrum och det äts ordentligt ungefär varannan gång) och vi skulle klara oss på tre lurar. Idag fungerar schemat strålande till kl 15 ungefär, sedan strular alltid tredje luren som är på 1,5 timme. Det är på grund av trasslet med den luren som jag tror att nåt är galet.

Klipper in schemat igen, är det någon som har några idéer på hur vi ska få till detta?

07:00 Vi gör morgon, mat
08:30-09:15 Sova 45 min
09:45 Mat
10:45-12:45 Sova 2 h
12:45 Mat
14:15-15:45 Sova 1,5 h (här kommer vi aldrig över 45-minutersskarven)
15:45 Mat
17:10-17:30 Sova 20 min (då blir det svårt att somna här)
19:00 Mat
19:30 Natt

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej SaraMilana :D
SaraMilana skrev:Igår hade vi en sådan där dag, med två steg tillbaka! Allt gick fel och jag vet ju varför, så på sätt och vis är det ändå lärorikt, för jag vet vilka fällor jag ska försöka att inte hamna i igen!
Helt rätt inställning! :thumbsup:

Lite tankar om ert schema. :D Fyra lurar tycks lite mycket (men jag förstâr att det blir sâ om vakentiden är sâ kort) och maten kommer ju lite tätt inpâ, precis som du säger.

Tänker högt: kan du förlänga morgonluren (den luren brukar vara den bebisarna helst sover länge pâ, det är iaf min erfarenhet)? Och sen vänta lite med maten pâ det? Dâ skulle det kunna se ut ungefär sâ här:

07:00 Vi gör morgon, mat
08:30-10:00 Sova 1,5 h
10:30 Mat
12:00-14:00 (eller lite senare om hon orkar) Sova 2 h
14:00 Mat
15:30-16:15 (eller lite senare om hon orkar Sova 45 min
17:30 Mat
eventuellt en liten buslur (5 el 20 min) nânstans i kvällslandet
Nattslurk
19:00 Natt (lite senare om hon orkar)

Vad tror du? Det är lite mycket sömn: 12 + 1,5 + 2 + 45 = drygt 16 timmar (rek för 3-4 mânaders är 15,5) men det är mânga smâ som sover mer än de timmar de "ska" (om de fâr :wink: ).
SaraMilana skrev:Men så kom jag på hennes nya kärlek till speglar. Så jag ställde en spegel på golvet och sedär, magläget är nu roligt sålänge hon orkar hålla upp huvudet så högt att hon ser sig själv i spegeln! 1-0 till mamma. 8)
Härligt för lilla tjejen att fâ beundra sig i spegeln, kreativ mamma!

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Stort tack för dina tankar, Sarisparis! :heart: Det tål att tänkas på! Vore himla trevligt att få 2 h-luren lite senare än vad den är nu, tror det skulle passa mig bättre för att få till aktiviteter och utflykter!

Dagen igår flöt på så bra! Två steg tillbaka häromdagen, men nu är vi tillbaka på banan med tre steg fram! :D Läggningarna igår gick så himla bra!! Jag behövde knappt göra något, det gnölades någon minut eller max två och sen var det tyst, med något undantag. Det ihållande skriket verkar vara på väg bort? Blev så paff så jag glömde helt av att smyga in ramsan hela dagen igår tror jag.

Trots att tredje luren skarvades å det grövsta som vanligt så använde vi marginalkvarten inför den fjärde och hon somnade på tre röda (efter då exakt 2 timmars vakentid). Det var en hel del gäspande sista halvtimmen, men hon somnade rekordsnabbt! Kanske ska försöka dra ut lite på vakentiden trots allt!?

Finns det några fler sådana där tumregler? Har tyckt mig klura ut följande genom att läsa i en massa andra trådar:

:arrow: Morgonluren sovs det gärna länge på

:arrow: Första vakenpasset är det "tröttaste" och bör vara lite kortare än de andra

:arrow: Första och andra målet kan ligga lite tätare då det kan vara extra hungrigt efter natten

:arrow: Sista vakenpasset orkas det hållas igång lite längre

Rätt eller fel? Finns det fler? Förstår att det är individuellt, men jag är lat av naturen och använder gärna andras erfarenheter om det går... :)
Tetz

Inlägg av Tetz »

SaraMilana skrev::arrow: Morgonluren sovs det gärna länge på

:arrow: Första vakenpasset är det "tröttaste" och bör vara lite kortare än de andra

:arrow: Första och andra målet kan ligga lite tätare då det kan vara extra hungrigt efter natten

:arrow: Sista vakenpasset orkas det hållas igång lite längre

Rätt eller fel? Finns det fler? Förstår att det är individuellt, men jag är lat av naturen och använder gärna andras erfarenheter om det går... :)
Helt rätt! Så är det för många småttingar. Kan inte komma på fler "regler" just nu... :-k Lathet är av godo 8)
SaraMilana skrev:Det var en hel del gäspande sista halvtimmen, men hon somnade rekordsnabbt! Kanske ska försöka dra ut lite på vakentiden trots allt!?
Javisst, det verkar som om hon börjar klara lite längre pass! :D Men gå varsamt fram så hon inte blir övertrött (brukar märkas till kvällen om man stretchat vakentiden lite för mycket...).
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tack Tetz! Ska fundera på hur vi kan justera schemat lite så att vakenpassen blir lite längre. Det är bra tumregler, jag är kanske lite yrkesskadad. :)

I helgen fick vi besök av en vän som inte träffat Stella förut. "Jaha, får ni sova på nätterna då?" frågade vännen, standardfrågan som alla ställer, med en min blandad av medlidande och skadeglädje. Javisst, svarade vi glatt, hon sover hela nätterna! Det blev tyst och vännen såg ut som en fågelholk. :lol: Stella uppförde sig sedan exemplariskt under hela besöket. Hon somnade snabbt när det var dags för lur (sannolikheten för det är ungefär 50-50), var pigg och glad och satt till och med nöjt i vännens knä en bra stund. Det brukar inte vara uppskattat att sitta i främlingars famn, men mamma och pappa sufflerade vilt hur roooligt det är att sitta i vännens knä och sedan accepterades det utan problem. Vännen sa att "det är när man träffar sådana här barn som man blir sugen på att skaffa barn själv"!! Ett mycket bra betyg tycker jag och jag sög verkligen i mig! :D
videunge

Inlägg av videunge »

:lol: =D> :heart: Heja Stella!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D Underbar rapport, tack för att du delar med dig! :thumbsup:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tittar in för en liten (nåja, jag har aldrig varit bra på att fatta mig kort..) lägesrapport! :)

Dagarna flyter på riktigt bra tycker jag. Jag har lärt mig att allt inte alltid fungerar perfekt och hur jag gör bäst för att komma tillbaka på banan. Stort framsteg för en petimeter!! :) Schemat fungerar som en stöttepelare, men det finns också utrymme för flexibilitet.

Stella klarar inte mer än en och en halv timmes vakentid i taget, ibland lite mer och ibland lite mindre. Har prövat att strecha ut vakentiden, men jag tror inte hon är redo än. Schemat var från början 11-45-2-1,5-20, men den tredje luren blev alltid en 45-minutare hur jag än gjorde. Så jag ändrade schemat efter verkligheten istället. 8) 11,5-45-2-45-30 har vi landat i, med möjligheten att byta plats på lur 2 och 3 om vi är iväg någonstans och har svårt att få till långlur. Är faktiskt riktigt nöjd!

Senaste veckan har vi fått sova hela natten hela bunten. :D Eller, jag skulle nog behöva en SHN-kur själv tror jag! Stella fick flytta in i sitt eget rum för ett tag sedan, annars vaknade jag så fort hon vände på sig. Hennes rum ligger vägg i vägg med vårt, så jag vaknar garanterat när hon skriker. Men nu drömmer jag att hon skriker och är vaken av och till hela nätterna... :roll:

Det har aldrig varit enkelt att få i Stella mat (i större mängder som inte bara tar bort den värsta hungern), men jag börjar lära mig små tricks här också. Det gäller verkligen att känna av hur hungrig hon är, om det är läge att börja med ersättning eller mat på sked. Ibland blir det tvärstopp, då får hon till slut lägga sig hungrig. Men om vi då plockar upp så fort hon hojtat en stund och lugnat sig slukar hon flaskan. Konstigt att hon kan ta den då men inte fem minuter tidigare!

Gröt är en riktig favorit, jag har nog skapat ett litet grötmonster! :shock: På kvällarna har vi riktiga grötorgier då Stella är i sitt esse; viftar med armar och ben, smaskar och tuggar, pratar högt och mycket och gapar efter mer mer mer - allt på en gång (och gröt överallt)! :lol: Ser fram emot den dagen då vi kan slippa ersättningen helt, då tror jag vi kan lägga allt matsrul på hyllan!

Läggningarna går relativt fort ungefär hälften av gångerna. De gånger då det strulat med maten tar det alltid längre tid. Såklart. Oftast tar det bara ett par minuter med protester och jag märker att jag bara stör om jag är där och pillar. Jag lägger tillrätta, stoppar om, skakar i handtaget och går därifrån. Får helt klart blandade reaktioner från omgivningen på detta!! :wink:

Den sociala delaktigheten är verkligen genialisk! Stella är aldrig så nöjd som när hon får vara med och plocka ur diskmaskinen, laga mat, sy, hänga tvätt, dammsuga, tvätta fönster, rensa ogräs, baka bullar eller skala morötter! Och jag hinner ju med så mycket!! Känner mig som värsta hemmafrun ibland... :D Har ibland på brist på nödvändiga sysselsättningar, så jag måste ta och damma av någon av mina gamla hobbies! Vem kunde tro det för några veckor sedan!? :)

Kort sagt; det går bra nu, jag njuter av livet med Stella! :D
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jomenförresten! Jag kom på att jag har en fråga också! :)

:?: Jag har ganska länge smygit in ramsan, dag och natt, precis när Stella börjar se så där sömntung ut. Nu är jag sugen på att börja använda ramsan som verktyg (det känns som att det snart är dags att flytta över från för liten vagn till spjälsäng). Men hur gör jag?

Barnaboken har jag, men bara läst ganska precis halva. Finns det några användbara kapitel om ramsan i den andra halvan? Eller borde jag införskaffa SHN-boken också (sova hela natten gör hon ju redan... :mrgreen: )? Eller är det någon som har något tips om länk på forumet med bra info? När jag använder sökfunktionen tycker den att "ramsa" är ett alldeles för vanligt ord.... ;)

videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

har du smugit in ramsan är det faktisk bara att bestämma sig för att köra på den. :wink: sen har man buff och vagning som krisverktyg. läs gärna här och se om du hittar något

Ramsan

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tetz

Inlägg av Tetz »

SaraMilana skrev:Kort sagt; det går bra nu, jag njuter av livet med Stella! :D
Jag blir alldeles rörd när jag läser ditt inlägg! Ni har kommit till njutningen, den underbara njutningen :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

videunge skrev:läs gärna här och se om du hittar något

Ramsan
Tack!! Har läst där tidigare, men har kanske trott att det är krångligare än vad det är!? Har läst i så många trådar om pangramsor och bekräftelseramsor och ramsor hit och ramsor dit. Vill ju veta vad jag sysslar med innan jag börjar... :) Ska läsa länken ett par gånger till före ramspremiären.
Tetz skrev:Jag blir alldeles rörd när jag läser ditt inlägg! Ni har kommit till njutningen, den underbara njutningen :heart:
Jag blir nästan också rörd ibland när jag tänker på det... häftigt känsla!

Idag har varit den bästa dagen ever! \:D/ Jag vaknade av väckarklockan och jag undrar om inte Stella gjorde det också (eller strax innan). Jag sov i alla fall som en stock. :mrgreen: Långluren på 2 timmar sovs det för fulla muggar UTAN EN ENDA SKARV!! Och nu ikväll tog hon kvällsslurken UTAN ETT PIP!! Sedan kom de vanliga protesterna, men de slutade INNAN JAG ENS HUNNIT UT UR RUMMET!! \:D/
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Roligt att läsa..!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
videunge

Inlägg av videunge »

Vilken fantastisk resa ni gör. :heart: Läs gärna tråden från början så ser du vilka jättekliv ni gjort. bra jobbat =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"