SM hemma hos oss

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Goa du - vilken mysig läsning :heart:!
Tack du rara :heart:

Idag skedde skedpremiären för Lillebror, med Storebror som officiell fotograf. Mellanbror tyckte det hela var mycket intressant och blev grymt banansugen han med (tajmingen var kanske inte den bästa :roll: , mumsig banan till Lillebror cirka en halvtimme innan lunch för resten av gänget :shock: ). Men med nâgra vindruvor att smaska pâ sâ höll sig Mellanbror alldeles lugn och pâ lagomt avstând frân Lillebrors tallrik. 8) När jag sen lyckades lägga händerna pâ kameran sâ fanns det ungefär tvâ bilder där man sâg att Lillebror blev matad samt ungefär trettio bilder av vâr interiör ur mycket innovativa vinklar. :thumbsup: :lol:

Lillebror lät sig lugnt matas, men fattade inte riktigt vad man skulle göra när den där geggan hamnade i munnen. :shock: Men jag tror att han gillade smaken, han smaskade ordentligt och sâg väldigt konfunderad ut. :lol: Ungefär tvâ skedar tror jag gick ner innan jag bröt för amning.

En viss schemajustering har kommit till sen nâgon vecka. Det verkar som att Lillebror växer etappvis eller hur jag ska säga. Först lâg vi ju pâ en timme och tjugo minuters vakentid hur länge som helst och sâ när han blev tre mânader sâ klarade han helt tvärt tvâ timmar utan problem. Nu är det sista vilan som brutalt kortats till 45 minuter. Schemat ser alltsâ ut sâ här (med flitigt använd marginalkvart)

7.15 Godmorgon
8.45 Lur (i sele de dagar Storebror gâr i skolan)
10.15 väcks. Magläge. Mat kl 11.00 (skedmat+amning)
12.15 Lur
14.15 väcks. Amning (men skedmat kommer nog att komma till ganska sâ omgâende)
16.15 Lur (i sele de dagar Storebror gâr i skolan)
17.00 vaknar.
kvällsrusch: Lillebror matas och badas samtidigt som storebrorsorna blir färdiga att gâ och sova. Ordningen pâ allt varierar, främst beroende pâ hur seriös jag varit med middagsplaneringen :roll: :lol: )
19.30 God natt

Förresten, mitt nya tricks för att minska kvällsruschstressen är att laga middagen successivt under dagen (om jag inte varit sâ klok att jag PLANERAT allt ordentligt och har avsatt tid samt dubbelkollat att alla ingredienser finns hemma :lol: , det är tyvärr inte fallet alla dagar :shock: :lol: ) Sâ ganska ofta blir det att jag hackar en morot här och en lök där och sâ fylls kylen sakta men säkert med fina skâlar med saker man enkelt kan röra ner i en gryta till middagen. :thumbsup:

Ikväll kom Lillebror i säng innan storebrorsorna ätit klart, sâ jag var helt och hâllet till storebrorsornas disposition. Vi flamsade pâ riktigt treâringsvis i badrummet under tandborstningen och Storebror kom pâ det otroligt roliga i att ge mamma en PRUTTpuss pâ RUMPAN. :shock: :lol: Han skrek av skratt och drog med sig Mellanbror (som kanske inte helt och hâllet insâg djupet i Storebrors skämt). Finns det nâgot bättre än ungar som riktigt bubblar över av fniss och skratt? Det smittar verkligen och ger en sâ skön stämning pâ den lugna (barnfria :P 8) ) kväll som sen följer.

Nu ska jag joina mannen (som missade hela showen dâ han kom hem klockan nio :? :^o ) i soffan till en "second dinner", jag testade ett av Nyamammans recept ur boken Râsmart familj och det blev HUR GOTT SOM HELST. :thumbsup:

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt läsning, ni verkar ha det mysigt tillsammans hela stora familjen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tetz

Inlägg av Tetz »

Roooligt med matpremiär! :D Det måste vara väldigt underligt att helt plötsligt få nåt annat än flytande föda i munnen. Samtidigt som hela familjen står och glor på en :lol:

Våra bebisar har nästan samma schema och lika många vakentimmar, fast det skiljer en månad i ålder :D 8) Pussa den lille tröttmössan från tant Tetz :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tack SusanD :heart:

Puss utdelat frân tant Tetz :D :heart:

Ja, det är en tvättäkta liten tröttmössa vi har och jag är verkligen djupt imponerad av denne lille herre.

Nu har ju storebrorsorna och pappan byggt färdigt den specialdesignade vâningssängen som gör att Mellanbror fâr en sorts spjälis ändâ och att Lillebrors spjälis fâr plats under Storebrors säng. Hänger ni med? :roll: :lol: Sâ allt var ju i praktiken klart för inflyttningsfest redan när jag kom hem frân Sverige för en dryg vecka sen. Men dâ Lillebror vaknat lite av och till pâ morgontimmarna under semestern sâ ville jag inte lägga honom inne hos brorsorna pâ en gâng, sâ han fick bli kvar inne pâ kontoret i egen svit. Men nu i torsdags sâ kom pappan pâ i allra sista sekunden att han behövde kontoret hela dagen samt kvällen dâ han skulle jobba hemifrân. Sâ jag baxade in resesängen i vârat sovrum för em-luren, so far so good.
Sen pâ kvällen sâ kände jag att jag faktiskt ville sova utan bebis och att Lillebrors säng faktiskt stod alldeles klar inne hos brorsorna. Där och dâ och pâ en sekund sâ bestämde jag mig för att lägga alla tre tillsammans. Just den kvällen sâ lades alla tre precis samtidigt, ibland läggs Lillebror lite innan (jag gillar ju marginalkvartar :roll: :lol: ). De stora var mycket nöjda med att Lillebror skulle sova inne hos dem, sâ de invigde honom i skrattet till go'nattets fröjder och det var riktigt mysigt. :heart:
Lillebror har ju för vana att gnöla eller protestera lite vid läggningar och det gjorde han även i torsdags. När jag och pappan ramsat oss ut sâ började jag fundera pâ hur jag skulle göra om Lillebror verkligen inte kom till ro, eller om brorsorna skulle störas av lillebror. :roll: Men innan jag kom fram till hur jag skulle hantera situation pâ bästa sätt sâ blev det knäpptyst. :D Det tog inte ens tio minuter och Lillebrors gnöl kom aldrig riktigt igâng. \:D/

Pâ morgonen sâ vaknade Storebror innan sju av att han ville gâ pâ toaletten. Jag lös med min lilla ficklampa sâ att han skulle kunna klättra nerför stegen, Mellanbror vaknade till men lâg kvar och mös med sin lilla kanin. Och Lillebror sov. Jag väckte honom som vanligt strax innan halvâtta, lille plutten. :heart:

Vid frukostbordet sâ pratade vi om hur mysigt det varit att sova alla brorsorna i samma rum och dâ berättade Storebror att Lillebror varit lite ledsen pâ kvällen, men att han dâ sagt ât honom att det var dags att sova skönt. Mina älsklingar, de tar verkligen hand om varandra. :heart:

Lillebror har nu sovit varje natt i sin spjälsäng och vad jag vet sâ har han inte vaknat pâ morgonsidan (men det hörde jag ju inte när han sov inne pâ kontoret heller, sâ vad vet jag :roll: ) Ingen verkar störas iallafall. :P

Matandet gâr framât, igâr var första gângen jag kände att han började fatta vad det handlade om och dâ ât han upp hela fyra skedar. :thumbsup: Nu tror jag att det är dags att vidga smakerna, sâ imorgon gâr vi pâ päron- och äppelpuré och lägger bananen bland de "säkra korten". :mrgreen:

Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:54, redigerad totalt 1 gånger.
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

jag kan faktiskt knappt tänka mig något mysigare än att som liten bäse få gå och sova tillsammans med två goa brorsor. Klart han sover gott. :wink: Och vilka brorsor sen. O:) :heart: Så vad skulle mamma oroa sig för? Sluta upp! :lol:

Kram till er allihop. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Sarisparis skrev:Vid frukostbordet sâ pratade vi om hur mysigt det varit att sova alla brorsorna i samma rum och dâ berättade Arvid att Nils varit lite ledsen pâ kvällen, men att han dâ sagt ât honom att det var dags att sova skönt.
Jag får tårar i ögonen :heart: ...herregud så gulligt!!!
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tack videunge :heart: och aso :heart:

Ja, de är verkligen en absolut underbar syskonskara. :heart:

Igâr genomförde jag ett mycket svârt beslut dâ jag gick med de smâ till doktorn för vaccination. Jag har funderat hit och dit och velat fram och tillbaka, men till sist bestämde jag mig för att följa de vaccinationer som är obligatoriska här för de barn som gâr pâ dagis. Sâ igâr morse var det dags. Bâda tvâ var pâ riktigt bra humör hos doktorn och de tog sina sprutor med bravur, lite grât just när det stacks, men inget lângvarigt. Vi har en jättefin husläkare som direkt efter spruta "tatuerar" en rolig gubbe pâ barnets underarm och det tyckte Mellanbror var hur roligt som helst.
Redan vid lunch kände jag att mina smâ pojkar inte var i sin vanliga form och hela dagen spârade ur. Mellanbror ville inte äta lunch (ât inte en tugga) och ville sen inte sova (vilket är EXTREMT sällsynt, om man inte räknar hans lilla förtrotsfnurra i somras som gick över pâ en vecka). Lillebror var varm och kinkig och inte alls sâ go och glad som han brukar.
Vi gick som vanligt och hämtade Storebror och Lillebror slog pâ med en 1,5timmeslur i selen, det har inte hänt pâ länge. Jag tyckte att det var ganska skönt eftersom han dâ borde komma i form till kvällsruschen, nu när han var sâ hängig efter vaccinet.
Vi kom hem lagom till badet och dâ brast det totalt för lillebrorsorna. Mellanbror grät och grät och ville ingenting. Han var sâ ynklig sâ det gjorde ont att se honom. Lillebror storgrät sâ fort han inte lâg vid bröstet och dâ jag hade de tvâ stora att ta hand om samt en middag att laga sâ blev det alldeles pâ tok för mycket grât. Storebror gjorde sitt allra bästa för att trösta smâbrorsorna men det gick inte sâ bra. Dâ blev han ledsen ocksâ. Huga vilken kväll, men det förde iallafall med sig att jag bara bestämde mig för att gilla läget och helt enkelt ta mig igenom hela kvällsprogrammet sâ bra som möjligt. Lugnt och metodiskt, med lite extra kramar här och där. När vi kom till bords hade Mellanbror lugnat ner sig (jag tackar min lyckliga stjärna för att han verkligen älskar att hjälpa till i köket - när det krisar är det en otroligt bra avledningsmanöver), men han var alldeles trött och hela han skakade som om han hade frossa.
Det var tre smâ pojkar som tacksamt kröp isäng och Lillebror hade inte ens kraft att gnöla som vanligt.
Fy vad jag kände mig hemsk som utsatt dem för detta. Och jag kan inte ens vara säker pâ att jag gjorde "rätt", jag tycker verkligen att det här med vaccinering är otroligt svârt att ta ställning till. Det som gjorde att jag trots allt bestämde mig för att vaccinera var att det är obligatoriskt för barn som gâr i skolan (här börjar man när man är tre), sâ det gâr ju i vilket fall inte att skjuta pâ i all evighet.

Natten var alldeles lugn och idag har de om inte varit i toppform sâ i alla fall pâ god väg tillbaka. Mina smâ hjältar.

Över till roligare saker. :roll:

Lillebror börjar fâ ordning pâ det här med skedandet. Igâr invigdes päron/äppelpuré och det verkar uppskattas lika mycket som bananen; tvâ säkra kort pâ tvâ försök - inte illa! :D

Det verkar som att Lillebror tar ännu ett stort steg i vakentid, nu blir det ofta 45 minuter pâ första luren vilket gör att hans totala sömntimmar börjar närma sig det som rekommenderas fôr fyramânaders:

12 + 45 + 2 + 45 = 15,5

Schemat ser numera ut sâ här:

7.15 God morgon
8.45 Lur (i sele pâ skoldagar) Men Lillebror somnar oftast nân gâng efter nio dâ det är sâ mycket spännande att titta pâ) Vaknar efter 45 minuter.
11.00 Mat (puré + bröst)
12.15 Lur i säng (här används marginalkvarten otroligt flitigt)
14.30 Mat (puré + bröst)
16.15 Lur (i sele pâ skoldagar) Här tar det ocksâ tid att somna, men en 45minutare blir det vanligtvis
18.00 Bad, följt av ett bröst dâ Lillebror är hungrig.
Fixar med middag, storebrorsor osv
Mycket mera amning när vi käkar middag
19.30 God natt

Det fjärde mâlet och nattslurken har växt ihop, jag matar helt enkelt sâ mycket det gâr under det sista vakenpasset. Funderar pâ att ta fram nappflaskan igen och erbjuda välling.

Jag har i lite olika trâdar här inne pâ SoS funderat en del pâ det här med sovplats (bil/sele/säng/vagn) och bebisens sömn, och jag tycker mig fâ min teori om att barn (och dâ särskilt smâ magsovare) som dels sover sâ mycket som de bör och dels gjort sömnen till sin egen (somnar själva och blir störda av att bli "hjälpta") inte gillar att sova fastspända, alltsâ i sele eller bil. Lillebror är en dröm att lägga (nu när jag lärt mig tolka hans gnöl som allmänt gnäll över att han inte alldeles direkt pâ en gâng hittar det allra skönaste sättet att somna pâ) och somnar oftast inom nâgra minuter (eller :roll: , det är iallafall vad jag tror :-s , tyst blir han i alla fall :D , men vem vet han kanske ligger och mediterar i en halvtimme :shock: :lol: ). I sele tar det däremot längre och längre tid och ibland blir han riktigt ilsk innan han till sist "ger sig" och somnar ändâ.
Lite opraktiskt är det onekligen dâ han faktiskt mâste sitta i selen tvâ gânger om dagen fyra dagar i veckan och att skoltiderna nog kommer att sammanfalla med sovtider ett bra tag till. :? Jag drömmer om en vettig syskonvagn där lillebror kan sova ordentligt, men i min vagnsamling som fyller vârt garage till bredden finns inget som passar. Vi har en vagn som är hyfsat bred och platt, men den är nu inne pâ sista versen (en tysk vagn jag köpt begagnat av en kompis som själv fâtt den begagnad) och sista gângen jag använde den sâ föll bâda vänsterhjulen av varannan minut :shock: :evil: , OTROLIGT frustrerande kan jag meddela! :lol:

Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:57, redigerad totalt 1 gånger.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:lol: Ja det verkar ju onekligen opraktiskt med en vagn där hjulen trillar av hela tiden. :wink:

Jag älskar att smyga in till barnen sent på kvällen och bara lyssna på hur gott de sover allesammans. Det är härligt. Och om någon skulle trassla sover de andra vidare eller så serverar någon av de större några väl valda ord så den trassliga typen tystnar och somnar om.

Här vaccineras också barnen, utan tvekan. Det är mycket för och emot men de vanliga vaccinationerna ger vi barnen. Har sett för mycket elände för att skippa det. Ingen av våra har någonsin blivit dåliga efter en vaccinering, kanske har de bara haft tur.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Inte så ofta jag ger medicin till barnen, men just efter vaccinationerna brukar en dos panodil vara kanon. Annars blir mina precis som dina små.

Vi hade också en eländig vagnskrälle som tappade hjul. Det fungerade här att ta hjul från en annan vagn. Om du hade ett förråd så kanske du kan se om några andra hjul passar :roll: :wink:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

SusanD skrev:Ingen av våra har någonsin blivit dåliga efter en vaccinering, kanske har de bara haft tur.
Ja, det är lurigt det här med vaccin, jag har inga minnen av att de stora blev sâ helt ur form som Lillebror var igâr. Han mâr bättre idag, men helt i mâl är han inte än.
videunge skrev:Inte så ofta jag ger medicin till barnen, men just efter vaccinationerna brukar en dos panodil vara kanon. Annars blir mina precis som dina små.
Jag är som du, ingen medicin i onödan :wink: , men igâr hade det helt klart varit läge. Gav dock ingenting dâ vâr husläkare som jag har förtroende för starkt rekommenderat att INTE ge paracetamol efter vaccin. :roll: Komplicerat det här. :?

Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 15:00, redigerad totalt 1 gånger.
knyttet

Inlägg av knyttet »

Hej Sarisparis,

Läser din trad och maste säga att det är otroligt inspirerande, vilken mysig familj!

Var lilla tjej har blivit 18 manader och nu väntar vi lillebror till december. Jag tycks bara ha folk runt omkring mig som delar med sig av skräck scenarion med svartsjuka och storasyskon som slutar sova osv, sa det är väldig skönt att läsa om hur fint man kan styra upp det mellan syskonen. Jag är imponerad ocksa av hur du lyckas ta hand om alla tre, jag tycker själv att det vissa dagar blir kaos med EN och väntar med lite skräckblandad förtjusning pa hur jag ska lyckas organisera mina tva smattingars dagar utan total kaos och asidosatta behov. :)

Ang vaccinationen, om lillen är känslig sa se upp med Priorix som görs vid 12 manader här i Frankrike mot röda hund, mässling och passjuka. Var lilla tjej slutade pa sjukhuset efter att fatt feberkramper och förlorat medvetandet. Var inte alls förberedd och blev smatt panikslagen. Kan kanske vara värt att ha extra koll pa febern och ge doliprane i förebyggande syfte vid denna vaccination, tänker jag sa här i efterhand. Flytande Doliprane för barn brukar min pediatre skriva ut vid vaccination sa det borde nog vara ok att ta.

Kram pa er!
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

knyttet skrev:Läser din trad och maste säga att det är otroligt inspirerande, vilken mysig familj!
:oops: Tack! :D Ja, jag har världens mysigaste familj :heart: (förstâs :mrgreen: )
knyttet skrev:Var lilla tjej har blivit 18 manader och nu väntar vi lillebror till december. Jag tycks bara ha folk runt omkring mig som delar med sig av skräck scenarion med svartsjuka och storasyskon som slutar sova osv, sa det är väldig skönt att läsa om hur fint man kan styra upp det mellan syskonen. Jag är imponerad ocksa av hur du lyckas ta hand om alla tre, jag tycker själv att det vissa dagar blir kaos med EN och väntar med lite skräckblandad förtjusning pa hur jag ska lyckas organisera mina tva smattingars dagar utan total kaos och asidosatta behov. :)
Sâ stor redan? :shock: Det är alltsâ inte bara hos oss som tiden rusar fram... :lol: Stort GRATTIS till graviditeten, hoppas att du mâr bra. :heart:
Ibland blir det kaos, hos oss särskilt pâ kvällen när alla är trötta (särskilt jag :roll: ). Men jag tror inte att sâ mycket av kaoset egentligen beror pâ âsidosatta behov, utan mer pâ min stressnivâ. Om jag gâr igâng och börjar stressa sâ blir det garanterat kaos. Det har jag kunnat konstatera mânga gânger men lik förbaskat har jag vissa dagar svârt att skynda lângsamt. Âsidosatta behov kan självklart generera en del grât, särskilt hos den allra minsta modellen som gärna vill vara med i famnen kvällstid och gärna skulle ligga och dia i en smärre evighet det passet om han fick. Men jag intalar mig själv att även om lillebror nog vissa gânger skulle ha uppskattat att fâ sitt kvällsmâl tio minuter tidigare istället för att ligga och protestera medans jag hjälper mellanbrorsan pâ med blöja och pyjamas efter badet, sâ är det inte som att han skulle ligga och skrika alldeles ensam och övergiven. Han är med oss, precis där det händer, och ganska ofta sâ lägger han ner protesterna pâ nâgon minut. Ibland inte och dâ gäller det att stänga av stressnerven (min stressnerv är tyvärr ganska känslig för bebisskrik :roll: ) och fortsätta med det som mâste göras sâ att vi alla kommer till bords sâ fort som möjligt. Att hitta sina rutiner tar lite tid (titta lite bakât i min trâd sâ ser du att vâr kvällsprocedur är i en konstant förädlingsprocess), men lite i taget sâ fâr man mer och mer koll. Jag är övertygad om att ni kommer att fixa det galant, nyckeln tror jag ligger i att verkligen ta till sig det Anna skriver om samarbete och att inte dela upp barnen i separata flockar som man springer emellan. Om alla alltid fâr vara med sâ blir det lugnare, även om det inte alltid är precis sâ lugnt som man skulle önska. :wink:
knyttet skrev:Ang vaccinationen, om lillen är känslig sa se upp med Priorix som görs vid 12 manader här i Frankrike mot röda hund, mässling och passjuka. Var lilla tjej slutade pa sjukhuset efter att fatt feberkramper och förlorat medvetandet. Var inte alls förberedd och blev smatt panikslagen. Kan kanske vara värt att ha extra koll pa febern och ge doliprane i förebyggande syfte vid denna vaccination, tänker jag sa här i efterhand. Flytande Doliprane för barn brukar min pediatre skriva ut vid vaccination sa det borde nog vara ok att ta.
:shock: Feberkramper och sjukhus lâter ju riktigt läskigt. Jag ska höra mig för om det vaccinet i förväg, stort tack för att du delar med dig av er erfarenhet. Rassure-moi, visst blev hon pigg och kry omgâende?

Nu verkar Lillebror ha fâtt smak pâ det här med skedmat. Han fâr börja med puré nu till bâde förmiddagsmâlet och första eftermiddagsmâlet och sen erbjuder jag sâ mycket amning som han vill ha. Hittills har vi bara kört med banan samt äppel/päronpuré, men snart ska vi utöka sortimentet. Det är inga enorma mängder som gâr ner, rekordet ligger pâ en tredjedels banan (imorse). Själva mâltiden gâr numera ganska fort. Skedmatandet tar max tio minuter, sen blir det bröst nr 1 i kanske femton. Vi byter blöja (och kläder :roll: :lol: ) och sen gâr vi pâ bröst nr 2 i kanske en kvart till. Det är sällan hela alltet tar 45 minuter, ibland bara en halvtimme. Jag tycker att det är skönt att mâltiderna kortas av, det blir ju mer tid över till annat. Tyvärr gâr det fortfarande inte med magläge efter maten. Lillebror kräks inte mycket egentligen, men det verkar som att han har en ballong i magen och om man bara trycker lite pâ fel ställe sâ kommer det upp genom munnen. Att ligga pâ mage gâr alltsâ bort, att sitta i famn eller hänga pâ axeln är inte heller nâgon hit just efter mat. Det bästa verkar vara babysittern sâ att maten fâr sjunka ner lite. Efter en stund blir det lekmattan pâ golvet (pâ rygg) och sen kan han fâ vara med i famnen. Men kräkfläckarna duggar tätt ändâ.
Jag lägger honom pâ mage efter första luren dâ vi har en ganska god stund fram till maten. Dâ kan han ligga och länge och spana pâ spännande saker. Han har nu börjat greppa ganska bra och kan ligga och vända och vrida pâ saker i lânga stunder. Vi brukar hinna med ett magpass pâ kvällen ocksâ, innan badet, men det blir lite kortare.

Han har ocksâ blivit riktigt duktig pâ det här med att vända sig frân mage till rygg, det gör han mest hela tiden bara för att han kan verkar det som. Att ta sig tillbaka till mage är inte lika lätt och det fixar han inte utan assistans än. Vissa kvällar efter läggning sâ kan han börja illtjuta helt tvärt efter en stund och dâ hittar jag honom allt som oftast pâ rygg utan täcke. När han dâ läggs tillrätta pâ mage sâ blir det ofta med en suck av belâtenhet. Ibland börjar han om fem minuter senare, men allra oftast sâ ligger han kvar.
Tvâ morgnar i rad sâ har han vaknat strax innan sju och pratat glatt. Inget annat händer sâ jag hâller mig tyst jag ocksâ. Vid kvart över har dâ nâgon av storebrorsorna börjat hojta om att det nog är morgon och när jag kommer in sâ ligger Lillebror pâ rygg utan täcke. Hittills har han inte vaknat nâgot nattetid, hâller alla tummar för att han ska fortsätta att sova som en stock fram till morgonen.
Han har nu piggat pâ sig ordentligt efter vaccinet (Mellanbror ocksâ, men det gick fortare för honom) och är nu âter sitt goa jag. Han gillar verkligen att busa och allra särskilt med pappa och Storebror. Jag fâr inte riktigt samma tokskratt och det är nog med Storebror som han skrattar mest.

Läggningarna är numera alltsom oftast helt lugna, efter att under en ganska lâng period ha innehâllit ganska sâ mycket protester. Jag vet inte riktigt vad det beror pâ, men väldigt mysigt är det. Han läggs alltid väldigt vaken och jag lägger honom tillrätta ordentligt innan jag lägger pâ filten. Oftast ligger han med huvud och överkropp väl lyfta när jag gâr, men tyst och lugn. Jag har ingen aning om hur lâng tid det tar för honom att somna, men han gör det utan ett pip.

Oftast sâ läggs han för natten lite innan storebrorsorna, sâ nu har vi fâtt damma av vâr gamla lek att smyga in pâ deras rum som tysta indianer. Storebror gâr först, med min lilla ficklampa i högsta hugg (moderna indianer 8) ). Storebrorsorna är verkligen stolta över sina sängar som de varit med att bygga, ibland glömmer de bort att de är indianer och Mellanbror kan högljutt börja visa hur han slog med hammaren pâ spiken. :roll: :lol: Det verkar dâ inte störa Lillebror som redan somnat och sâ fort vi sagt god natt sâ blir det tyst.

Senast redigerad av Sarisparis den lör 14 jan 2012, 23:54, redigerad totalt 2 gång.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Fantastisk läsning som alltid! :heart: Skönt att höra att det gick bra med vaccinationerna. På måndag är det dags för min lilla. Jag tycker också att det är obehagligt, men alternativet att inte göra det är än mer obehagligt :-|

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
knyttet

Inlägg av knyttet »

Tack! Ja, det är ju precis vad jag behöver höra, att skynda langsamt och att allt inte alltid är perfekt och att det inte gör nagot sa länge alla känner sig delaktiga och är tillsammans. Och det är ju som du säger, ju lungare och talmodigare man är själv desto mindre kaos.

Ang vaccinationen sa piggnade hon till innan vi ens hunnit komma till sjukhuset och febern gick fran över 40 till 38 och natt pa 30min. Vi valde tom att aka hem fran akuten för att fa henne i säng innan vi träffat en läkare för det tog sa lang tid och hon verkade helt ok. Inga problem efter heller. Men själva avtuppandet var lite läskigt och säkert inte sa bra för kroppen, men det var nog för att febern steg sa mycket sa lite febernedsättande har jag alltid i förebyggande nu.

Kram pa er
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tetz skrev:På måndag är det dags för min lilla. Jag tycker också att det är obehagligt, men alternativet att inte göra det är än mer obehagligt :|
Ja, hur man än vänder och vrider pâ det sâ känns det inte bra. :? Lycka till imorgon!
knyttet skrev:Tack! Ja, det är ju precis vad jag behöver höra, att skynda langsamt och att allt inte alltid är perfekt och att det inte gör nagot sa länge alla känner sig delaktiga och är tillsammans. Och det är ju som du säger, ju lungare och talmodigare man är själv desto mindre kaos.
Visst har du läst Nancys underbara trâdar inne pâ favoriterna? Kolla särskilt in den här: SM, Syskon och Skak i handtag
knytet skrev:Ang vaccinationen sa piggnade hon till innan vi ens hunnit komma till sjukhuset och febern gick fran över 40 till 38 och natt pa 30min. Vi valde tom att aka hem fran akuten för att fa henne i säng innan vi träffat en läkare för det tog sa lang tid och hon verkade helt ok. Inga problem efter heller. Men själva avtuppandet var lite läskigt och säkert inte sa bra för kroppen, men det var nog för att febern steg sa mycket sa lite febernedsättande har jag alltid i förebyggande nu.
Tack knyttet för att du berättar, ska ta upp det med vâr läkare innan den vaccinationen.

Sâ har vändningscirkusen kommit hit, och vänt :shock: verkar det som. [-o< Lillebror hade en liten period för flera veckor sen dâ han ofta vände sig precis vid läggning, men när han väl somnat sâ sov han gott. Det händer att jag väcker honom sovandes pâ sidan och rent allmänt sâ upplever jag att han rör pâ sig mycket mer när han sover. Jag hittar honom ofta pâ tvärs nere vid fotändan eller sâ inborrad i ett hörn pâ huvudsidan, oftast pâ mage dock. :wink: Men sâ i torsdags sâ fick jag lite onda aningar redan vid läggning. Det tog cirka 45 minuter innan han somnade och dâ var jag in och vände honom rätt tre gânger. Han grät inte, men lâg och ropade "Här ligger jag pâ rygg :D " med glad stämma. Sâ mina anteckningar frân den natten ser ut sâ här:

Torsdag
19.40 God natt - lugn. Pâ rygg 3 ggr, sista tillrättaläggandet 20.20.
23.00 Pâ rygg, tillrättaläggande.
1.40 Idem
3.05 Idem
5.20 Idem
6.45 Idem
7.00 Pâ rygg, pratar. Lâter honom vara.
7.10 God morgon - vaken

Förundrades igen över det faktum att det BARA är jag som vaknar när Lillebror låter, bâda storebrorsorna samt maken sov sâ gott hela natten medans jag aldrig fick tag i nân riktig sömn alls kändes det som. ](*,) Sâ hela fredagen gick jag funderade över strategier och kom fram till att jag nog tänkte köra pâ att diskret gâ in och vända som att inget hänt och köra maximal vändningsträning dagtid. Tog tag i det sistnämnda direkt och riskerade till och med lite extra kräk genom att köra lite magläge även efter mat och det gick faktiskt över förväntan. Kanske för att han nu är uppe i en halv burk riktig mat vid vissa mâl? :-k :-D
Och vad händer? Absolut ingenting. \:D/ Här är mina anteckningar frân de följande nätterna:

Fredag
19.45 God natt - lite gnöl
7.30 God morgon - väcks

Lördag
19.45 God natt - lugn
23.30 pâ sida, sover (jag gâr alltid in och kollar läget innan jag gâr och lägger mig)
7.50 God morgon - väcks

Hoppas pâ att den här fina trenden fortsätter, tror mycket pâ att just natten som kommer blir lugn dâ Lillebror haft en mycket intensiv dag. Vi har firat Storebror hela dagen, FYRA âr blev han imorse, helt galet. En jättemysig dag med en otroligt nöjd huvudperson. När man fyller âr fâr man välja precis vilken mat man vill till lunch och Storebror valde MINIMAT. :P Det blev alltsâ minikorv, minitomater, miniägg, miniost, minikycklingvingar - men mycket av allt och det âts med maximal aptit. Lillebror satt med i knäet under lunchen och hade riktigt roligt. Han flörtade vilt med sin bordsgranne Mellanbror och fick även stor respons frân pappa som satt mittemot. Storebror, snett mittemot, lyckades förstâs fâ sin del av Lillebrors uppmärksamhet sâ det blev en mycket trevlig mâltid. Sen var det dags för vila för de mindre brorsorna, mamma passade pâ att duscha. :wink:

Efter lângluren var det matdags - puré sâ mycket man vill och sen amning sâ mycket man vill. Precis innan vâra kalasgäster anlände sâ hade jag lagt Lillebror för sin tredje lur. Det är ganska sällsynt att den äger rum i säng eftersom vi hämtar Storebror i skolan pâ vardagar och ofta passar pâ att gâ ut och allihopa pâ helgerna. Vet inte om det var dârför, men Lillebror skrek upp sig ordentligt och jag var inne tvâ gânger och la tillrätta och solfjädrade lite snabbt. Men lugnet lade sig inte för nâgon längre stund, sâ efter cirka tio minuter med mer och mindre skrik sâ startade jag en tvättmaskin i det intilliggande badrummet. Tyst pâ tvâ minuter. :thumbsup: Hur skulle jag klara livet med bebis utan husljud? :shock: :lol:
Lillebrors lur tog slut lângt innan kalaset, sâ han var med och showade järnet och charmade vâra vänner totalt. :heart:

Och nu inser jag att jag totalt glömt att tömma den där tvättmaskinen och att klockan blivit mycket (igen #-o ). Sängen kallar! :sleep:

Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 15:05, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"