Tack videunge

och aso
Ja, de är verkligen en absolut underbar syskonskara.
Igâr genomförde jag ett mycket svârt beslut dâ jag gick med de smâ till doktorn för vaccination. Jag har funderat hit och dit och velat fram och tillbaka, men till sist bestämde jag mig för att följa de vaccinationer som är obligatoriska här för de barn som gâr pâ dagis. Sâ igâr morse var det dags. Bâda tvâ var pâ riktigt bra humör hos doktorn och de tog sina sprutor med bravur, lite grât just när det stacks, men inget lângvarigt. Vi har en jättefin husläkare som direkt efter spruta "tatuerar" en rolig gubbe pâ barnets underarm och det tyckte Mellanbror var hur roligt som helst.
Redan vid lunch kände jag att mina smâ pojkar inte var i sin vanliga form och hela dagen spârade ur. Mellanbror ville inte äta lunch (ât inte en tugga) och ville sen inte sova (vilket är EXTREMT sällsynt, om man inte räknar hans lilla förtrotsfnurra i somras som gick över pâ en vecka). Lillebror var varm och kinkig och inte alls sâ go och glad som han brukar.
Vi gick som vanligt och hämtade Storebror och Lillebror slog pâ med en 1,5timmeslur i selen, det har inte hänt pâ länge. Jag tyckte att det var ganska skönt eftersom han dâ borde komma i form till kvällsruschen, nu när han var sâ hängig efter vaccinet.
Vi kom hem lagom till badet och dâ brast det totalt för lillebrorsorna. Mellanbror grät och grät och ville ingenting. Han var sâ ynklig sâ det gjorde ont att se honom. Lillebror storgrät sâ fort han inte lâg vid bröstet och dâ jag hade de tvâ stora att ta hand om samt en middag att laga sâ blev det alldeles pâ tok för mycket grât. Storebror gjorde sitt allra bästa för att trösta smâbrorsorna men det gick inte sâ bra. Dâ blev han ledsen ocksâ. Huga vilken kväll, men det förde iallafall med sig att jag bara bestämde mig för att gilla läget och helt enkelt ta mig igenom hela kvällsprogrammet sâ bra som möjligt. Lugnt och metodiskt, med lite extra kramar här och där. När vi kom till bords hade Mellanbror lugnat ner sig (jag tackar min lyckliga stjärna för att han verkligen älskar att hjälpa till i köket - när det krisar är det en otroligt bra avledningsmanöver), men han var alldeles trött och hela han skakade som om han hade frossa.
Det var tre smâ pojkar som tacksamt kröp isäng och Lillebror hade inte ens kraft att gnöla som vanligt.
Fy vad jag kände mig hemsk som utsatt dem för detta. Och jag kan inte ens vara säker pâ att jag gjorde "rätt", jag tycker verkligen att det här med vaccinering är otroligt svârt att ta ställning till. Det som gjorde att jag trots allt bestämde mig för att vaccinera var att det är obligatoriskt för barn som gâr i skolan (här börjar man när man är tre), sâ det gâr ju i vilket fall inte att skjuta pâ i all evighet.
Natten var alldeles lugn och idag har de om inte varit i toppform sâ i alla fall pâ god väg tillbaka. Mina smâ hjältar.
Över till roligare saker.
Lillebror börjar fâ ordning pâ det här med skedandet. Igâr invigdes päron/äppelpuré och det verkar uppskattas lika mycket som bananen; tvâ säkra kort pâ tvâ försök - inte illa!
Det verkar som att Lillebror tar ännu ett stort steg i vakentid, nu blir det ofta 45 minuter pâ första luren vilket gör att hans totala sömntimmar börjar närma sig det som rekommenderas fôr fyramânaders:
12 + 45 + 2 + 45 = 15,5
Schemat ser numera ut sâ här:
7.15 God morgon
8.45 Lur (i sele pâ skoldagar) Men Lillebror somnar oftast nân gâng efter nio dâ det är sâ mycket spännande att titta pâ) Vaknar efter 45 minuter.
11.00 Mat (puré + bröst)
12.15 Lur i säng (här används marginalkvarten otroligt flitigt)
14.30 Mat (puré + bröst)
16.15 Lur (i sele pâ skoldagar) Här tar det ocksâ tid att somna, men en 45minutare blir det vanligtvis
18.00 Bad, följt av ett bröst dâ Lillebror är hungrig.
Fixar med middag, storebrorsor osv
Mycket mera amning när vi käkar middag
19.30 God natt
Det fjärde mâlet och nattslurken har växt ihop, jag matar helt enkelt sâ mycket det gâr under det sista vakenpasset. Funderar pâ att ta fram nappflaskan igen och erbjuda välling.
Jag har i lite olika trâdar här inne pâ SoS funderat en del pâ det här med sovplats (bil/sele/säng/vagn) och bebisens sömn, och jag tycker mig fâ min teori om att barn (och dâ särskilt smâ magsovare) som dels sover sâ mycket som de bör och dels gjort sömnen till sin egen (somnar själva och blir störda av att bli "hjälpta") inte gillar att sova fastspända, alltsâ i sele eller bil. Lillebror är en dröm att lägga (nu när jag lärt mig tolka hans gnöl som allmänt gnäll över att han inte alldeles direkt pâ en gâng hittar det allra skönaste sättet att somna pâ) och somnar oftast inom nâgra minuter (eller

, det är iallafall vad jag tror :-s , tyst blir han i alla fall

, men vem vet han kanske ligger och mediterar i en halvtimme

). I sele tar det däremot längre och längre tid och ibland blir han riktigt ilsk innan han till sist "ger sig" och somnar ändâ.
Lite opraktiskt är det onekligen dâ han faktiskt mâste sitta i selen tvâ gânger om dagen fyra dagar i veckan och att skoltiderna nog kommer att sammanfalla med sovtider ett bra tag till.

Jag drömmer om en vettig syskonvagn där lillebror kan sova ordentligt, men i min vagnsamling som fyller vârt garage till bredden finns inget som passar. Vi har en vagn som är hyfsat bred och platt, men den är nu inne pâ sista versen (en tysk vagn jag köpt begagnat av en kompis som själv fâtt den begagnad) och sista gângen jag använde den sâ föll bâda vänsterhjulen av varannan minut

, OTROLIGT frustrerande kan jag meddela!