trubbel i paradiset - HJÄLP!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ahelyn

trubbel i paradiset - HJÄLP!

Inlägg av Ahelyn »

För två månader sedan kurade vi vår lilleman. Tiden efter detta har varit som en dröm. Han har sovit sina tolv timmar och till slut satte sig även dagslurarna. Vi har varit två väldigt glada föräldrar och vår son har utvecklats så fint. Nu är han 11 månader men vi har inte förändrat de rutiner som han fick när vi körde igång.
Dagslurarna har blivit svårare, speciellt den på eftermiddagen. Oftast gråter han i tjugo minuter och sover de sista 15. Otroligt påfrestande för psyket. Min fråga är. Hur ska jag ändra hans schema? Jag förstår att han ska sova mindre nu. Vid något tillfälle har jag testat att ta bort eftermiddagsluren. Men det känns långt att han får vara vaken mellan 11.30 och 19.00. Många timmar.
Här är han nuvarande schema.

07.00 Godmorgon
10.00 - 11. 30 Första luren 1 h 30 min.
12.00 Lunch
14.30 Eftermiddagslur 45 min.
15.30 Middag
18.30 Gröt, bad, skrattet till godnatten.

Hur ska jag förändra detta? Vora så tacksam för hjälp. :? :?

Mitt andra problem. Lilleman har börjat få sina kindtänder och har fått feber och varit otroligt kinkig. Han har haf feber två nätter i rad. Men jag har hållt hans rutiner och han har sovit och ätit som vanligt även om han vaknat till flera gånger både under dagslurarna och natten.
Första natten så ville han knappt äta innan läggdags. Ingen gröt och bara lite välling fick han i sig. Så när han vaknade runt fyra och inte slutade gråta trots att jag ramsade så gav jag honom lite välling i sängen. Jag tänkte att han måste vara hungrig. Och han drack och somnade om. Detta kändes inte helt rätt då jag vet att han inte ska äta på natten. Men jag tänkte en gång är ingen gång.
Men inatt så åt han bra innan läggdags och så vaknade han runt 2.30 och bara grät och grät. Jag ramsade och väntade ut honom. Men han grät säkert i 30 minuter. Min man blev rasande och beodrade mig att ta upp honom. Jag vägrade. och då sa han att jag bryr mig mer om kuren än om mitt barn, vilket gjorde mig ledsen. :cry: Han sa at jag var en egoist som bara tänker på min egen sömn. :cry: Men jag försökte tänka efter boken. Det slutade med att min man tog upp honom och gav honom vatten och sedan la honom igen. Någon timme senare vaknade han igen och då gav han honom en flaska välling. Jag mår otroligt dåligt då det känns som om hela rutinen är förstörd :( Tänk om han vaknar varje nat nu och bara gråter tills han får välling. Men samtidigt så är han sjuk nu? Hur ska jag göra i denna situation. Och hur ska jag försöka lugna Lilleman? SNälla HJÄLP MIG! :cry: :cry:
LilloppansMamma

Re: trubbel i paradiset - HJÄLP!

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och varmt välkommen Ahelyn! :lol:

Vi tar oss ett kik på schemat :-k
Titta gärna på denna:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Nu ligger lilleman på 14 timmars sömn/10 vakentid. Jag antar att han på det nuvarande schemat lägger sig klockan 7? På det nuvarande schemat har han lite mer sömn än vad som rekommenderas. Klassiskt schema strax innan ettårsdagen är 12+20-1,5. Kan ni flytta runt lurarna? Alltså ta en kortislur på 20 min på förmiddagen och en längre lur efter lunch? På så vis blir det inte ett så långt vakenpass innan läggning.

Sedan vill jag, kan inte och ska inte vara någon äktenskapsrådgivare här. Vi arbetar utifrån barnens intresse och välmående. Den krassa sanningen är att ni bör vara sammstämmiga i er hantering av sonen. Jag kan nog tycka att din man är en stor egoist som inte vill ge er son den sömn han behöver på natten. Han vill inte ha mat- han vill somna om :roll: Men om det passar maken så bra att härja med sonen på natten låt honom fortsätta med det själv. :shock: Tillslut kan jag bara anta att varken sonen eller maken blir ett trevligt sällskap på dagen. Tråkigt att detta kommer att ske på sonens beskostnad framför allt. Då kan det nog passa bra att återgå till ordningen. dvs på natten sover man.
Ahelyn skrev:Men samtidigt så är han sjuk nu? Hur ska jag göra i denna situation. Och hur ska jag försöka lugna Lilleman? SNälla HJÄLP MIG! :cry: :cry:
Om nu sonen är sjuk behöver han verkligen sin sömn. Finns inget som hindrar att man går in i rummet på natten och ger medicin, vatten eller lägga på filten. men det skall göras med attityd och man skall inte hänga kvar där inne. Han behöver sova, precis som du och jag när vi är sjuka. Ni skall tillbaka på banan igen. Nu har ni fastnat i en ond spiral med dubbla budskap. Ska vi äta eller sova på natten?Hur var det nu? :shock:

Hur? Det vet du lika mycket som jag :wink: Ställ upp som enad front inför barnet och ge tillbaka den sömn som förut var en självklarhet för sonen. Du/ni har verktygen, använd dem.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Ahelyn

Re: trubbel i paradiset - HJÄLP!

Inlägg av Ahelyn »

tack så hemskt mycket för ditt svar! Och du har helt rätt angående maken. Det är trist när han menar på att jag tar kuren framför mitt barn. När jag gör det just för att mitt barn ska må bra. Han menar på att Lilleman kan dö när han gråter så mycket. aja, då får han härja ensam på nätterna. Tack för ditt svar! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"