Omkurar snart-8-månaders men finner inte svaren!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Omkurar snart-8-månaders men finner inte svaren!

Inlägg av TorsMamma »

:D :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johansen

Inlägg av Johansen »

Det går framåt här vill jag lova! :P

Nu har vi fått liten O att somna på både 10 och (vanligare) 15 min, utan påminnelse men alltid med bekräftelse!!! Även under dagvilor! Dessa strular dock fortfarande ibland, men jag förstår att det inte är ovanligt.

Jag ramsar enligt devisen: "Tänk Yoga när du verktygar. HItta lugnet inom dig och ramsa med lugn. Tänk på något festligt han gjorde, ramsa med skratt i rösten"

Nya schemat som TorsMamma föreslog ovan har införts, med tredje dagen idag. Sista vilan 14-14.45 är den mest trassliga, igår föll den bort helt med bajsattack och ledsna frågor, lååång solfjäder! Används enbart vid kris! Gnälltrött pojke på kvällen. Säkert behöver han vänja sig vid klockslaget...

På natten vaknar han till vid 23, o3, och ibland vid 06...men lugnar sig bra själv och jag avvaktar därför med ramsor. Låter som han halvsover när han muttrar och gnyr.
:?: Undrar dock fortfarande om jag ändå borde köra pangramsa vid första pip då hans gnölande kan fortgå ca 30 min, dock utan att låta ledset, mest ynkligt? Han låter ca 5 min...somnar...vaknar igen efter 10...somnar...vaknar efter 10...och så håller det på en stund. Hinner ju aldrig in för att lägga på filten :?

Snart ska pappa M lägga och ramsa för första gången (har kört kuren själv då pappan varit utomlands) och det är lite nervöst för oss båda.
:?: Kan vi vänta oss bakslag när han träder in? Jag har ju kurat själv väldigt länge nu.

Vi är så lyckliga över de goda resultaten och ser hur vår son blomstrar mitt i hösten och mitt i 8-mån-ångesten :D Tänder kikar fram, rosor på kinderna, vågade upptäcktsfärder, kryper i hela huset, står mot stolar och trappor, skrattar, skrattar, skrattar! Vår pinne till son börjar därtill bli rund! Kuren har börjat förändra allas våra liv på sätt vi inte trodde möjligt för bara några veckor sedan och vi vill bara ha mer av vår vackra lilla blomma!

TACK Anna W!!!
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Johansen och välkommen (om jag inte sagt det tidigare!)

Vilket strålande arbete ni utfört :D =D> Underbart!
Johansen skrev:Nu har vi fått liten O att somna på både 10 och (vanligare) 15 min, utan påminnelse men alltid med bekräftelse!!! Även under dagvilor! Dessa strular dock fortfarande ibland, men jag förstår att det inte är ovanligt.
Har ni bekräftelsen separat? För nu kan ni dra ihop bekräftelsen med påminnelsen, enligt den klassiska devisen 3+1. Alltså 3 glada, hurtiga ramsor som går ner och blir mjuka och bekräftande. Nu behöver han inte längre att bli bekräftad separat för han har nog börjat fatta galoppen här. :wink:
Johansen skrev:Jag ramsar enligt devisen: "Tänk Yoga när du verktygar. HItta lugnet inom dig och ramsa med lugn. Tänk på något festligt han gjorde, ramsa med skratt i rösten"
Tänk så gör jag fortfarande :shock: Jag är alldeles övertygad om att den känslan lyser igenom och når barnet.
Johansen skrev: På natten vaknar han till vid 23, o3, och ibland vid 06...men lugnar sig bra själv och jag avvaktar därför med ramsor. Låter som han halvsover när han muttrar och gnyr.
:?: Undrar dock fortfarande om jag ändå borde köra pangramsa vid första pip då hans gnölande kan fortgå ca 30 min, dock utan att låta ledset, mest ynkligt? Han låter ca 5 min...somnar...vaknar igen efter 10...somnar...vaknar efter 10...och så håller det på en stund. Hinner ju aldrig in för att lägga på filten :?
Vissa barn har verkligen en del tider i sig. Min loppa, om hon får för sig att vakna, drömma, grymta till etc, gör det antingen klockan 23 (hände senast igår tydligen enligt barnvakten :lol: ) eller klockan 03. Nuförtiden när hon är SS klarar hon alltid av "uppvaken" ( tror mycket är drömmar i den åldern som våra barn är i) själv. Jag skulle avvaktat i det längsta innan jag verktygade dessa uppvak. När han behöver hjälp så ber han om den tänker jag :lol: Jag hade inte ens kört pangramsa på det sättet som han verkar bete sig där på natten. Han verkar ju fixa det själv, även fast han vaknar till strax igen. Snart sover han igenom det som en gris. :lol:
Johansen skrev:Snart ska pappa M lägga och ramsa för första gången (har kört kuren själv då pappan varit utomlands) och det är lite nervöst för oss båda.
:?: Kan vi vänta oss bakslag när han träder in? Jag har ju kurat själv väldigt länge nu.
Se det inte som bakslag. Utan som ett extra frågande när pappan lägger. Jasså? Kommer han hålla vargen stången? Säkert? Verkligen säkert? Har han verkligen koll på detta? Liten måste ju få lov att reagera på att någon annan lägger, det får vi inte förbjuda honom från [-X Men om pappa laddar med attityd och fast hand så kommer det att gå strålande, trots några extra frågor från den lilla herren.

Ja, visst blir de härliga när de får sova ( både pappor och barn :mrgreen: ) Härligt att ni gjort fina framsteg!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Johansen

Inlägg av Johansen »

Kära medhjälpare!

Fnurror på sömntråden här :? Skulle jag kanske startat ny tråd annanstans efter min långa frånvaro? Hoppas iaf någon finner mitt lilla rop på hjälp...

Lille O som var 7 mån när han kurades, både en och två gånger, är nu snart 11 månader.
Han sover jättebra på natten och är pigg, glad och hungrig på dagarna. Kanske inte den hungrigaste fågeln i boet med tanke på hans energiska personlighet. Men äter och växer, det gör han.

Vårt problem är inte O:s sömn i sig, utan insomnandet. I några veckor har han hållit låda i upp till 1 h efter läggning! Såhär har det sett ut i några veckor: O har tokroligt innan läggning, sen 15 min bebisprat m sovnallen och div test av nya ljud och rörelser. Uppskruvad. Ibland tystnar han i ca 5 min då vi tror han somnat, men vaknar till och blir tvärarg. Tvärarg blir han för övrigt ändå, även utan de 5 minutrarna. Då vi läst att han ska få vara arg ifred avvaktar vi med ramsa. Ilskan går efter ett tag över i något som liknar förtvivlan efter att ha "fastnat" i sitt skrik. Då ramsar vi efter konstens alla regler utan att ramsorna tar riktigt, trots att vi alltid ramsat så och han tidigare godtagit dem. Tillslut blir det lång solfjäder men inte heller på den svarar han med det lugn han tidigare gjort. Under tiden pratar han, krafsar med händer och fötter och söker ivrigt kontakt (som vi inte bjuder på!). Efter ramsan ut blir han ilsken igen...

Han sover trots det sina goda 12 h per natt och somnar om själv vid sällsynta uppvak. Vi undrar givetvis var vi felar? Vi fasar återigen för nattningarna som blivit till skrik och frustration :( och jobbar hårt med säkerheten inför kvällen.

Några misstag har vi själva sett:

- Efter de fantastiska framstegen som ledde till flera månaders skön nattsömn efter lite mutter och prat i ca 15 min, började vi slappa något med rutinerna. Vi tog bla förbjudna sovmorgnar då och då (så bra sov han!) vilket ledde till att resten av dagsrutinerna rubbades från och till.

- Har svårt att finna ut bra sysslor för social delaktighet, förutom dammsugning som han älskar! Dock mest kolla apparaten.

-Då vi hade två vilor på schemat men märkte att han bara "snackade bort" den sista, testade vi att bara låta honom få en långvila mitt på dagen. Mindre schemaändring. Vi ångrade oss snart tillbaka till grundschemat då han blev övertrött både fm och kväll samt var fortsatt svår att natta. Kanske höll vi inte ut tillräckligt för att nyheten skulle sjunka in?

Vårt nygamla schema, åter i bruk:

8.00 God morgon + välling (nu utan sovmorgon)
9.30 Gröt + banan
10.30 vila (1,5h) hans favoritvila, mkt morgontrött
12.30 Lunch
15.00 Rejält mellanmål (gröt+macka/frukt)
15.30 Vila (45min alt 20min om han är extra pratglad)
18.00 Middag
19-20 Bad, välling, skoj
20.00 God Natt

Totalt timmar sömn: ca 14
Utevistelse 1g/dag nu vintertid (vagn, gunga, känna på naturen etc)
Kryper, grejar, låter, pratar non-stop däremellan. Vi sjunger, dansar, kramas, ramsar mycket.

Varför så arg vid nattning? :?
Johansen

Inlägg av Johansen »

Glömde...

Vi spelar klassisk musik vid varje läggning (vilor som nattning) och gör vanliga husljud därtill.

Kan han avsky Satie och Mozart? :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag tänker tillbaka hur jag hade det med mina 11 månaders. Det som skiljer ert schema från vårt är att vi hade 5 timmar vakentid mellan sista luren och läggning. Kanske är det så att han är pigg när han läggs? Går det att förlägga lurarna på dagen tidigare så att ni får lite längre vakentid på kvällen?

Sedan skulle jag var konsekvent på läggningen, glatt och hurtigt ut med ramsan. Sedan jobba med något livsviktigt och lita på att han kan somna. Om det behövs verktygas så ge en upplysningsramsa i förbegående och sedan tillbaka till det du pysslade med.

Om han är arg så hjälper inte solfjädern så jag skulle hålla mig utanför dörren.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Johansen

Inlägg av Johansen »

Tack Ida! :)

Vi funderar en hel del över schemat som inte riktigt vill sig, därav en del testande, som vi behöver komma ifrån. Nita ett ordentligt. Lurigt det där...

Kan det kanske ändå vara dags att ta bort en vila? Vid 10.30 är det dock tröttgnugg i ögonen och O riktigt ber om att få lägga sig. För tidigt med vilan där om vi håller oss till en. Men kanske handlar det om att hålla ut tills förändringen sjunkit in, och gott mod!

Igår kv var vi extra "upptagna" efter läggning, ilskan till trots ramsade jag bara en gång medans jag och maken bäddade om i våra sängar med liv och lust tillsammans med prat och klappriga tofflor på fötterna. Det gick fin-fint! Återigen är det vår attityd som är nyckeln. Ikväll blir det storstädning på toaletten 8)

Är husljuden likvärdiga bekräftelsen efter ilskan, eller bör vi bekräfta separat?

Jag har lagt till ett par frågor under "fnurror på sömntråden" där tråden egentligen hör hemma.

Tack igen!
Johansen
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Attityden det är den som är avgörande för en lyckad kur. Det är underbart när man kommer till den insikten. Husljuden är verkligen en förlängning av både attityd och ramsan. Man visar att allt är precis som det skall vara och även om man är förbannad så finns mamma och pappa här ute. Dessutom är det ju underbart när man lyckas åstadkomma lite nytta hemma också. :lol:

Man behöver inte bekräfta separat längre, om de små liven varit förbannade men sedan nöjt sig med sina husljud och somnat tryggt.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Johansen

Inlägg av Johansen »

Attityd, attityd, ramsa och husljud med stor H, samt en tro på barnet - det magiska receptet för sömnfnurrande småfolk, men kanske mest för deras förvirrade föräldrar :wink: Allt står och faller ju med oss! Synd att det är så lätt att börja projekt felsökning, på bebis istället för på själv. Och lätt att glömma att han faktiskt hör oss därute och inte lämnas övergiven på något sätt.

Nu är vi på banan igen 8) Även om kvällen åter blev ilsk gavs bara en ramsa i förbifarten, och toaletten...ja, den skiner :lol:

Kunde vi bara få lite hjälp med schemat ska vi nog klara oss ett tag. Vi vore innerligt tacksamma om ni ville komma med förslag. O är som sagt 11 månader snart (men föddes 2 v för tidigt) och vi undrar om han klarar sig på en vila och när den i så fall bör läggas? I dagsläget är det 3 timmar mellan sista dagvilan och nattningen...ska det gå längre tid däremellan har vi svårt att få in två vilor.

Tack tack tack!
Johansen

Inlägg av Johansen »

Ja, och det här:

Lille O har över lag svårt att varva ned och ligger gärna lääänge i sängen och testar nya saker innan han når sömnen. Därför undrar jag om vi bör bryta hans pyssel och prat med en ramsa, trots att han inte frågar, när det tar tid?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Personligen tycker jag att han är för liten för en vila. De flesta behöver ha två vilor en bra bit över året, så jag skulle absolut ha kvar båda.
Lille O har över lag svårt att varva ned och ligger gärna lääänge i sängen och testar nya saker innan han når sömnen. Därför undrar jag om vi bör bryta hans pyssel och prat med en ramsa, trots att han inte frågar, när det tar tid?
Jag skulle låta honom vara så länge han inte blir ledsen. Vad han gör med sin sovtid är upp till honom. Ni kan ge honom förutsättningarna men inte sova åt honom, tänker jag.

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"