Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Samtalsforum med barnen i fokus
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nattisen1 »

Tack Ewa!

Var lite rädd att rutinerna skulle försvinna när man bara har ensamlek tex. på helgerna och att lillen skulle bli förvirrad och ensamleken förstörd.

Men då kan jag slappna av lite.
//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Ewa »

Jo, det är mycket möjligt att rutinen försvinner om liten inte är så van vid rutinen så att den liksom sitter och han njuter av den ensamlek han har. Vad jag menade med mitt svar är att man bestämmer sig för hur man vill ha det efter sina egna förutsättningar och möjligheter. Vill du fortsätta med ensamlek för att han trivs bra med det och du ser att det gör gott så kan du ju ha ensamlek på eftermiddagarna efter att ni hunnit mötas och ha mysigt efter hämtning från dagis, t.ex. Så man hittar det som fungerar bra för en själv om man ser att det är någonting man vill försöka bevara :D .

/Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nat »

Hur går det med din ensamlek nu för tiden?
själv har den aldrig gått bättre. Lillen har slutligen kommit från fasen att slänga saker på golvet och slänger nu ENDAST saker han tröttnat på. Innan han var 1 år kunde han nämligen även slänga saker han tyckte om och ångrade sig sedan.. stort problem :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nattisen1 »

Hej och tackar som frågar! :)

Skönt att leken funkar så bra för er nu! :)

Här har det gått upp och ner senaste månaderna. Just nu funkar det och har gjort i ca en vecka. Vissa veckor funkar ensamleken bara 10-20 min och vissa veckor går det bra upp emot 50 min.

Ibland slänger han nästan alla leksaker på golvet omgående och ibland bara någon enstaka. Under bra perioder slänger han nästan inget. Har svårt att avgöra om han inte gilla själva leksakerna när han slänger dom eftersom han kan slänga alla leksakerna ur lådan (och allt kan väl inte vara tråkigt..?!) och för att han ibland under sämre perioder slänger nästan alla ner leksakerna inom 5 min. Han kan slänga nästan nya leksaker också.

Men som sagt, just nu flyter det :D . Tycker dock det är lite jobbigt att känna pressen att köpa nya leksaker ofta (han verkar ju tröttna fort och när det är en dålig period så testar vi ju ofta att byta några leksaker) eftersom det är dyrt och svårt att veta vad han tycker om och inte kommer slänga ner på golvet.

Hur kommer du göra nmed leken om lillen ska börja på dagis? Ensamlek på helgerna?

Har du testat att avbryta leken för tex. en semesterresa? Hur har det isf gått att börja leken igen hemma?
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nat »

Hej,

Jag känner lite samma sak, alltså att det kan inte alltid vara så att de slänger saker på golvet för att de tycker leksaken i sig är tråkig. Jag är ganska övertygad om att det är en period kring 11 månader till strax över året då de flesta barn verkar vara väldigt fascinerade av slängandet i sig och nästan inte kan stoppa sig. Min son kunde till exempel slänga en köttbulle på golvet (som han älskar) och sen luta sig över kanten på stolen och titta längtansfullt på köttbullen och sen nästan börja gråta för att han inte nådde den.. :shock:

För att det inte ska bli så dyrt gör vi så här:
* Vi köper aldrig leksaker att ha på dagarna utan det är avlagda/sönderlekta saker från morgonens ensamlek
* Vi byter leksaker med folk i vår föräldragrupp
* Köper säckar med saker från blocket
* Storhandlar leksaker på ullared
* loppisar

Jag vet att vissa även tar mycket saker från hemmet och låter barnet leka med men jag tycker nästan det är svårare... svårt att komma på vad man ska ta och sen är säkerhetssynpunkt är ju sällan heminredning lika tryggt som en leksak :D Men som sagt många gör det och har man den fantasin är det ju ett billigare alternativ

Vi brukar köra ensamlek även på semestrar, tar med en eller två leklådor och kör helt vanlig ensamlek. Vårt enda problem har varit musiken.. men senast kom vi på att vi kunde lägga in en telefon och köra musik från den i hans rum.
Hur kommer du göra nmed leken om lillen ska börja på dagis? Ensamlek på helgerna?
I och med att ensamleken fungerar så himla bra just nu och har gjort i kanske en månad så vill jag definitivt fortsätta med detta. vi har dock inte bestämt varken startdatum för dagis eller dagarnas längd ännu, så det blir lite att pussla där. Kanske att pappan är hemma halva dagar och att lillen bara är på dagis från kl 14 till kl 17. På så sätt kommer han att få sova hemma, morgonleken finns kvar, han hinner med ett pass av social delaktighet och får äta två mål mat hemma.
Men vi har som sagt var inte alls bestämt hur vi gör med dagis och liknande ännu.

Själv då vad är er tanke om dagis och liknande?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nattisen1 »

Hej igen!

Vi köper heller aldrig nya leksaker som används dagtid. Och vi köper nästan bara begagnat till morgonen men det är dyrt ändå.

Ensamleken har funkat väldigt dåligt på semestrar hos oss så då känns det inte så kul att ens försöka... Blir en dålig start på semesterdagen med en ledsam/gnällig ensamlek. Det har också varit svårt att avskärma så att han kan leka ifred.

Vi har sökt dagisplats från och med årskiftet (sen får man väl se om man får ngn plats..) och om det funkar så vill vi gärna köra ensamlek på helgerna. Men jag vet inte om det kommer funka att göra så...
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nat »

Mm jag har hört att vissa tydligen kan ha kvar ensamleken endast på helgerna men det kanske beror på hur gammalt barnet är när det börjar på dagis och hur länge man har kört med ensamlek?!?

Någon vis som vet mer om detta?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"