Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Samtalsforum med barnen i fokus
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nattisen1 »

Hej alla glada mammor o pappor! :)

Vi har lite strul med ensamleken. Våran son, Neo, är 10,5 månader och har ensamlek varje morgon. För ett bra tag sedan började han slänga ner alla leksaker på golvet och sen är det gnäll till o från, olika mkt olika dagar, under hela ensamleken. Vi har kortat ner den från 1 h till 40-45 min.

Det är oftast inte kris men ensamleken ska ju vara en rolig tid som ska uppskattas av barnet och avbrytas när barnet är glad. Men det blir ju svårt när det är gnäll och nära till tårar hela tiden. Ibland blir det riktigt ledsamt också (sviter från 8-mån ångest, tro?).

Vi har nytt sortiment sen 1-1,5 månad tillbaks (bytte för att se om gnället avtog) och varierar leksaker var 3:e - 4:e dag ungefär. Vi har även satt fast några leksaker i spjälsängen så han inte kan slänga ner dom, men det hjälper inte nämnvärt.

Ska jag ignorera gnället? Byta leksaker igen? Sätta fast alla leksaker i spjälsängen? Korta ner ensamleken?
Tips och förslag är välkommet!

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av helamig »

Hej Nattisen1 :D

Jag vet att A.W skrev en gång att barn slänger aldrig bort saker som dom vill leka med..

Vad har ni för saker?? A.W skriver ju om hemliga påsen i BB. Introducera en hemlig påse som du knutit ihop lite ordentligt. Lägg i nån ny spännande sak eller något ätbart. Ge honom påsen och se väldigt hemlighetsfull ut :D

Annars ge nån ätbar muta (clementin gillar min dotter skarpt) som gör det hela lite mer intressant.

Vad gillar han att pilla med på dagtid? Kanske kan du ta något liknande att ta med i ensamleken.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för svar och tips helamig!

Vi har ju 3 olika "lådor" med leksaker som vi varierar mellan. Leksakerna uppdaterades helt o hållet för 2,5 månaders sen och byttes ut några leksaker för 1,5 månad sen.

Vi har massa olika saker i, tex: en larv som spelar o lyser om man trycker på knappar, en matlåda med påsklämmor i, en plastflaska med småsten i (ihoptejpad så klart), mjukdjur, prasselbok, kakform, muffinsform (hård), "bitnycklar", en leksaksratt (utan musik/ljud), en hårborste och en hemlig påse (utan snöre men med dragkedja) men muta i. Mutan äter han upp (helt eller delvis) och slänger sedan påsen på golvet. Och så spelar vi musik, han gillar bäst Mozart.

På dagtid spelar det ingen roll vad han får tag på så länge han kan slänga omkring det, krypa omkring med det och lägga det på bord/stolar för att sedan slänga det igen. Han älskar mobiltelefon o fjärrkontroll och har en mobiltelefon bland morgonleksakerna men den är inte lika intressant som mammas! :wink:

Sen älskar han att leka med vatten men det blir ju svårt i sängen :wink:

Det spelar ingen roll vilken uppsättning leksaker han får, han slänger ner det nästan med en gång ändå.

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av helamig »

Ja då vet jag inte riktigt :-k Kanske odla attityden. Hoppas du får fler tips och idéer eller att det ger sig snart.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för att du tar dig tid helamig!

Försöker odla attityd dagligen och visa leksakerna med entusiasm men det verkar inte vara det som är problemet. Dom senaste dagarna har det gått bra i ca 40 min (nästan inget gnäll :) ) men sen gnälls det igen och leksaker kastas fortfarande ut men några finns kvar ibland. Tänker själv att om det är attityden borde gnället komma omgående...

Skulle gärna vilja ha ensamlek mer än 40 min utan gnäll och det borde ju gå på en snart 11-månaders. Tips någon?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av helamig »

Jobba du vidare så fint så ger det sig säkert. Det brukar det göra när man själv inte vacklar med övertygelsen. Frågor kommer och går men svaren är dom samma.. Vi måste visa barnen hur det går till här i världen. Lättare sagt än gjort :lol:

Lycka till!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nat »

För vår son räckte inte 5 egenlekslådor utan han blev helless när vi var tillbaka på låda ett igen efter tre rundor. Vi har nu 10 lådor med vardera 5 saker i. Varje låda har vi 3 dagar. Efter 2 vändor byter vi ut 1 leksak i varje låda. Det fungerar bra för oss.

Vi har köpt hela sopsäckar med billiga leksaker på blocket för typ 1-200 kr.. Sen kan man även köpa billigt "skräp" på loppis..

Vi har fått kämpa riktigt hårt med egenleken och i perioder har den fungerat klart sämre, exempelvis när han lärde sig att vända sig till mage, kunde sätta sig upp och när han lärde sig stå samt vid 8-månader.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nattisen1 »

Tack igen för svar helamig och tack för tips Nat! :)

Ensamleken går forfarande väldigt upp och ner här. Vissa dagar går det jättebra och vissa dagar är det gnäll efter 10 min.

10 lådor?! Oj, vad många. Men kanske måste vi göra samma sak. Är det också viktigt vad som är i lådorna, Nat? Tänker att om man måste ha så många lådor så blir det ju väldigt många leksaker och det kan vara svårt att hitta 50 utmanande, roliga och varierande leksaker. Tips på leksaker är välkommet! Återanvänder ni gamla leksaker som blivit utbytta tidigare?

Några tips på vad man kan ha för muta i överraskningpåsen? Vi har testat smörgåsrån, skorpor och russin men det mesta åker i golvet ändå.

Hur gör ni andra när ni reser bort? Tar ni bort ensamleken då eller kör på som vanligt? Ensamleken har funkat ännu sämre när vi sovit borta...

En annan fundering, hur gör ni när dagis börjar? Blir ju väääldigt tidiga mornar om man ska hinna med ensamlek innan dagis...

Hoppas allt är väl i sommarvärmen!
//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nat »

Hej,

Jag tror att min son är lite lik mig och således tröttnar fort på saker, vissa är kanske nöjda med färre grejer och vissa barn vill ha fler och tröttnar fortare. Det kanske är värt att testa iallafall!?!

Vi har som sagt var 10 lådor. Vi köpte plastbackar på IKEA och har dom uppställda i lillens hylla så det ser lite snyggare ut. Varje låda är numrerad med en stor siffra så man enkelt kan säga till sin partner "idag är det låda nr 3".

Innehållet är ganska viktigt, och framförallt att det är lite varerande i varje låda. Vi har alltid ett gossedjur i varje låda, nåt som låter, en grej som handlar om att bygga (klossar eller liknande), något från hemmet (diskborste, verktyg, shampoflaska, lampa, galge..). den sista grejen är endera en tidning elelr en bok.

vi har en låda vi kallar för "sönderlekta saker". Dessa grejer har alltså lekts igenom några varv och lillen har uppenbart tröttnat. Man märker det på att de sakerna ligger kvar där man lämnade dom eller att de hamnar på golvet. Dessa grejer dyker hos oss aldrig upp igen för det funkar inte, han har minne som en åsna. Vi klumpar ihop dom och säljer dom på blocket när vi har en liten påse och några grejer lägger jag i en kartong i källaren för att ge till nästa barn eller till vänners barn (de fina träleksakerna t.ex.).

Hemliga påsen är vi riktigt dåliga på men jag tänkte ta tag i det på semestern. Vi kör just nu alltid på russin, marie kex, digestive kex eller majsbågar.. lite trist kanske m en han älskar dom så det fungerar ändå rätt ok. problemet med kex är att det blir smulor i hela sängen.... :shock:

Lägg en hel dag på att fixa upp och strukturera upp alla lådor, köpa in saker, åka runt på loppisar etc eller gå runt och hos vänner om de har nåt till övers för billig penning. Sen behöver du typ inte göra nåt på flera månader... sen planerar du in en ny dag om kanske 3 månader när du uppdaterar allt.. inte alls jobbigt.. det jobbiga är när man inte från början har strukturerat upp för då får man lixom tänka hela tiden.. nu kan vi bara flyta med :D

När vi åker på semster tar vi med en hel låda med grejer alternativt två beroende på semesterlängd. När vi var borta i 5 veckor köpte vi nya saker på plats dock fungerarde det riktigt dåligt för vi köpte för få saker och lillen var inte trygg i sängen och det var super varmt och lillen gnällde sig igenom egenleken. Jag strukturerade upp allt när vi kom hem, tog en heldag och bara fixade och fixade, tvättade och laagade gamla grejer och satte ihop en fin mix av saker.

Nu leker lillen 50 minuter varje morgon och det enda som hörs är "gaaah, bla bla mamammama, dahahddaaaaa " och sen tystnad och mera joller, sen ställer han sig och leker med spjälorna, lägger sig en liten stund, börjar om... nån få gång blir han frusterad och morrar lite men det gör över av sig självt. På det stora hela får pappan 50 minuters extra sömn varje morgon alternativt en stund med morgontidning och kaffe helt ostört och kan ladda inför dagen... :mrgreen:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nat »

just ja vi har en 11.e låda som är helt nya olekta saker.
Denna låda är en så kallad back up.
Man tar en grej från denna låda när något speciellt hänt:

* lillen ramlar i sängen och slår sig, vi går in tröstar och när han är hyfsat nöjd lägger vi ner en helt ny sak från den lådan
* lillen är småkrasslig och gnäällig från start, han får då en grej från hemliga lådan
* någon barnvakt tar hand om ensamleken
* något har gått snett och behöver fixas
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nattisen1 »

Tusen tack för tips Nat!

Vi har inhandlat backar på IKEA och gjort i ordning 4 lådor med leksaker (börjar inte med 10 med en gång :wink: ) Vi uppdaterade även leksakerna med massa nytt (åkte hem till en kompis vars 3-åring hade en påse med överblivna leksaker, vilket sammanträffande! :) ).

Men det går fortfarande upp o ner. Även mutorna bytte vi ut till omtyckta majskrokar, vilka även dom åker i golvet numera. Trots en hel låda med nya saker är det gnäll efter 30 min. Jag kan ju inte köpa helt nya saker varje dag... Så fler tips är välkommet! Nu har dessutom börjat ropa Maaaammaaa efter 20-30 min.

Han är för övrig rätt klängig och mammig nu så jag hoppas att det går över och att ensamleken blir bättre då med men just nu ser det inte så ljust ut.

Hoppas han får massa roliga leksaker i 1-årspresent :lol:

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nat »

Hej,

Vilket positivt sammanträffande då fick nu ju en massa nya grejer, perfekt!!

Det finns en period som inträffar nån gång mellan 10-11 månader där bäbisarna utvecklar sin förmåga att tänka i sekvenser. Många lite mer "krävande" barn reagerar på dessa utv.faser med gnäll och skrik. Min son gör det helt uppenbart och då påverkas det mesta. Ensamleken är alltid mer krävande kring dessa perioder.

Vi brukar göra som så att när sonen är i en utvecklingsfas drar vi ner lite på egenlekstiden under de (cirka 10) dagarna. Vi är även mycket mer noggranna med att han under dessa dagar bemöts av ett stort skratt och bus både före och efter egenleken. Ljust och trevligt i rummet, härlig klämkäck musik på i bakgrunden (en liten radio i rummet).

När utv.fasen är över så väntar vi några dagar och sen ökar vi successivt upp tiden igen till den tiden vi hade innan. Vi brukar utöver detta öka på ensamleken med 10 minuter i månaden. målet är att han skall vara nöjd och glad under 1 timme när han fyller 1 och 2 timmar när han fyller 2.

Vi ökar alltid upp tiden den dagen vi har precis bytt låda så att han har nya saker att leka med. Vi kan även lägga i en extra spännande sak om vi tror det behövs.

I övrigt är det viktigt att de är bytta på innan lek, har fått en massa pussar och en riktigt stor frukost, mättande välling eller gröt brukar vara bra. Egenleken fungerar inte om barnet är hungrigt.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nattisen1 »

Neo har nog haft en väldigt lång utvecklingsfas i så fall, till o från sen han var 8 månader... :roll: :wink: Kanske är ngt extra just nu förstås (i och med mammighet o gnäll). Tror han har rätt krävande smak på leksaker också men det är svårt att hitta leksaker med rätt svårighetsgrad och i så många varianter (ska ju ha många lådor och leksaker som byts ut ofta).

Annars har vi det ljust i rummet, egen radio med Mozart (tips på annan musik som barn gillar?), nybytt och precis fått välling...

Hoppas på många leksaker till födelsedagen och att denna gnällfas går över snart!
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nattisen1
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 22:51

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Nattisen1 »

Heej! :)

Ensamleken går fortfarande upp och ner. Just nu är det neråt igen och blir gnäll/tårar efter 10-20 min. Men vi kämpar på!

Har dock en fundering men borde kanske start ny tråd i ämnet?
Kan man strunta i ensamleken vissa dagar eller tom. en vecka om lillen tex. sover över hos mormor eller man är bortrest några dagar?

Och hur gör ni som har era barn på dagis? Har ni ensamlek tiiiidigt på morgonen, bara på helgerna eller inte alls?

Tack på förhand för svar!
//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Ensamlek: 10,5 mån. o slänger leksaker o gnäller

Inlägg av Ewa »

Hej!

Man kan göra precis som man själv finner bäst. Så självklart kan man skippa ensamlek om det behövs. Och man kan även ha den precis när som helst på dagen. Vi hade alltid ensamlek på eftermiddagarna, vilket inte hade med dagis att göra, utan att det passade just oss bäst. Och helgensamlek har ungarna fortfarande, stora som de är - på eget initiativ.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"