SM hemma hos oss

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
aso

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av aso »

Aha nu fattar lilla jag SarisPARIS :lol: , hade inte läst din tråd innan och hade ingen aning om att ni var i Frankrike :o (får läsa hela tråden, så får jag kanske förklaringen på om ni bara är där tillfälligt eller om ni bor där permanent...). Nu blev du lite "min idol"!!! Vi ska iväg till annat land över vintern...
Sarisparis skrev:Jag har en liten teori om att bebisar som tillbringar den mesta vakentiden fastspända i babysitter eller liggandes platt pâ rygg i ett babygym kanske inte störs lika mycket av att sitta fast i en bilstol. Medans en magsovare och en krälare som siktar pâ att bli en âlare inte alls gillar att sitta fast.
Där slog du huvudet på spiken - TACK SÅ MYCKET =D> . Jag har nämligen haft väldiga funderingar på just detta, trodde ett tag att vår son var typ överaktiv :lol: .
Jag vill ju inte alls att han ska ligga och "slå ihjäl tid", när han väl är vaken är tiden dyrbar :heart: . Insåg ganska snart att jag lett oss in på en fantastisk väg, men att det som med precis allt finns fördelar och ibland små nackdelar :wink: ... han nöjer sig inte med några "meningslösa" dagar utan är en arbetsam och nyfiken liten kille :lol:. Och att åka bil är numera helt ok men ingen favorit...

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
emu

Inlägg av emu »

Fullt upp! Typiskt med crêpestanten...

Ang bil är det inte så poppis här heller men vi har en liten ful leksak som hänger och dinglar från handtaget på babyskyddet så den kan man titta på åtminstone. Vi har även kört med napp ibland faktiskt just för bilåkning, men nu för tiden är sporten mest att spotta ut den direkt vilket i och för sig också funkar litegrann för att liten ska vara lugn. Smaska på nåns finger eller knoge funkar också. Det kräver i och för sig att nån sitter bredvid och kan hjälpa till.

Låter som att ni har det toppen hur som helst!
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Aha nu fattar lilla jag SarisPARIS :lol: , hade inte läst din tråd innan och hade ingen aning om att ni var i Frankrike :o (får läsa hela tråden, så får jag kanske förklaringen på om ni bara är där tillfälligt eller om ni bor där permanent...).
:lol: Tro det eller ej, men redan under min norrländska uppväxt hade jag en kompis som kallade mig Sarisparis (Saaarispaaaris), kanske var det därför det kändes sâ rätt att dra till Paris som au pair efter studenten? :roll: Träffade dâ världens finaste fransman (med mânga norrländska drag :P ) och föll pladask. Och blev kvar. :heart:
aso skrev:Där slog du huvudet på spiken - TACK SÅ MYCKET =D> . Jag har nämligen haft väldiga funderingar på just detta, trodde ett tag att vår son var typ överaktiv :lol: .
Jag vill ju inte alls att han ska ligga och "slå ihjäl tid", när han väl är vaken är tiden dyrbar :heart: . Insåg ganska snart att jag lett oss in på en fantastisk väg, men att det som med precis allt finns fördelar och ibland små nackdelar :wink: ... han nöjer sig inte med några "meningslösa" dagar utan är en arbetsam och nyfiken liten kille :lol: . Och att åka bil är numera helt ok men ingen favorit...
Ja, visst är det sorgligt att se alla dessa bebisar som tillbringar all vakentid fastspända? Skönt att bilâkandet har löst sig hos er, dâ är ju ALLT pâ topp, eller hur? :wink: :lol:
emu skrev:Fullt upp! Typiskt med crêpestanten...
:roll: Ja, jag blev faktiskt minst lika besviken som Storebror, det var inte svârt att pakta! :lol:
emu skrev:Ang bil är det inte så poppis här heller men vi har en liten ful leksak som hänger och dinglar från handtaget på babyskyddet så den kan man titta på åtminstone. Vi har även kört med napp ibland faktiskt just för bilåkning, men nu för tiden är sporten mest att spotta ut den direkt vilket i och för sig också funkar litegrann för att liten ska vara lugn. Smaska på nåns finger eller knoge funkar också. Det kräver i och för sig att nån sitter bredvid och kan hjälpa till.
Ja, jag tror att det är hög tid att plocka fram vâr Monsieur Banane som man kan hänga i bilbarnstolen, undrar bara vart den tagit vägen sen Mellanbrors bebistid? :roll: Smaska fingrar lindrar även här, men det är ju inte helt trafiksäkert när man kör själv. :lol:

En vecka har gâtt sen min sâ kallade schemaintroduktion, och trots mina ambitioner sâ fâr jag nog inse att jag nog inte är nâgon riktig schemamänniska. Fâr nog beskriva mig som en stolpmänniska! :D Alltsâ svârt med alldeles exakta tider, men däremot järnkoll pâ ett antal stolpar som inte gâr att rucka pâ. Schemat följs, inom marginalkvartar, de dagar Storebror gâr i skolan (dâ har vi ju inget val och det var ju därför jag satte mig ner och tänkte ut hur Lillebror skulle passas in i familjens övriga vardag). Men pâ onsdagarna dâ skolan är stängd, samt pâ helgerna, har jag sâ otroligt svârt att ta mig ur sängen och väcka lille Lillebror kvart över sju. Sâ det blir lite sovmorgon dâ, men jag ser till att vi är tillbaka pâ banan till lunch, sâ att Mellanbror och Lillebror gâr och lägger sig samtidigt efter den. Sen flyter eftermiddagen pâ och sâ blir det kväll och god natt som vanligt. Hittills verkar inte Lillebror tycka att det är konstigt att fâ sova lite längre vissa dagar, och han är go och glad de dagar jag tar upp honom kvart över sju, sâ jag hoppas och tror att detta kommer att funka hos oss.

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Fâr nog beskriva mig som en stolpmänniska! :D
Det är inte illa det heller :lol: Du sköter nog den där grabben med så trygg hand att han tror att han har ett exakt schema! =D> :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Skönt att vi är fler tröttisar i välrden. Men säg, vad funkar inte med lite attityd 8) :lol:
skall erkänna att jag har haft dagar när jag fått vända hela schemat för att jag glömt väcka liten och han bara sover :shock: sen efter typ 1,5h vaknar jag ( som bara skulle vila ögonen :roll: ) så ibland har det blivit 1,5 45 45....med lite attityd så går det mesta. :lol: fördelen är ju att vi har koll på ungefär vad det borde vara i form av mat/vaken/sova så även om det skevar ibland så är det bara att ta sig upp på banan igen.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tack videunge :heart: och Tetz :heart:

Nu börjar jag ana hur en helt idealisk dag ser ut! :D Än sâ länge har jag inte fâtt ihop alla pusselbitarna inom samma dag, men lyckas jag kombinera dessa härliga stunder sâ att de infaller pâ rad sâ kommer det här att bli helt underbart. Den ideala dagen ser ut sâ här:

Eller vänta :roll: , en helt idealisk dag har jag ju pappan med frân morgon till kväll, men när det nu inte alltid är fallet :? sâ strävar jag efter en idealisk dag med Mamma&Boys. 8)

Morgon
7.15 Jag väcker Lillebror och vi sätter oss i soffan, mamma med en bok och Lillebror med tutte. :heart:
7.30 Jag och Lillebror väcker storebrorsorna Gemensamt mys i Storebrors säng.
Frukost. Lillebror fâr nästa tutte.
Lillebror fâr ny blöja, och lämnas sedan pâ rygg pâ skötplatsen som befinner sig pâ arbetsbänken i köket. Jag öppnar en kökslucka sâ att jag kan hänga upp en mobil alldeles ovanför lilleman. Drar dit en stol sâ att han inte kan falla, drar igâng lite musik och lâter honom "ensamleka". Storebrorsorna äter färdigt sin frukost i lugn och ro.
Jag tar fem minuters egentid i badrummet. :P
Storebror dukar av, jag tar in Mellanbror till badrummet och börjar saneringen. Storebror kommer in till oss i badrummet och vi jagar tandtroll gemensamt.
Vi hämtar Lillebror och gâr in till storebrorsornas rum. Pâklädning av storebrorsorna.
In till vârt sovrum hela högen, De stora roar Lillebror (som nu börjar bli trött) medans jag klär pâ mig (jag klär alltid pâ mig det sista jag gör innan vi gâr, risken för kräkfläckar är överhängande :lol: )
8.45 Vi gâr till skolan, Lillebror i bärsele, Mellanbror i vagn och Storebror antingen till fots eller sittandes pâ vagnens fotstöd.

Dag
9.00 Mellanbror, Lillebror och jag lämnar skolan och gâr till lekparken eller pâ promenad.
10.15 Hemma, väcker Lillebror.
Golvträning, allmänt fixande med det som ska göras.
11.00 Lillebror ammas, Mellanbror fâr saga.
Vi lagar lunch.
11.45 Lunch för mamma och Mellanbror.
12.30 (allt mellan 12.10-12.30) De smâ läggs.
EGENTID för mamma! :mrgreen:
14.30 Lillebror väcks, ammas. Mamma läser.
15.00 Vi väcker Mellanbror.
Allmänt fixande med det som behöver göras, t ex middagsförberedelse.
16.15 Lillebror fâr sova i bärsele, vi gâr till skolan.
Lekpark. Mellanmâl för de stora.

Kväll
17.45 Hemma. Förbereder bad. Om Lillebror vill fâr han halva middagen direkt, eller sâ blir det bad direkt. De stora tvättar Lillebror och varandra. Lillebror tas upp först och fâr ligga pâ golvet och vänta in storebrorsorna. Vi gâr alla in till storebrorsornas rum. Alla fâr bebisolja, det är lite olika vem som masserar vem.
Fixar middag (som pâ den helt ideala dagen bara behöver värmas).
18.45 Middag. Lillebror ammas.
19.30 Tandborstning och sanering av Mellanbror. Eventuellt ny pyjamas.
Lite tv.
Lillebror pussar godnatt och läggs.
De stora fâr sin chans att dricka vatten i köket, Storebror gâr pâ toaletten.
19.45 God natt!

Allt med marginalkvartar 8)

Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:42, redigerad totalt 1 gånger.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:oops: :oops: :oops:
Den här dagen har inte varit sâ imla idealisk hittills och det beror pâ mig. Vaknade pâ fel sida (för sent dessutom :? ) och fick försöka styra upp frukost och amning och bajsblöjor parallellt (pappan är pâ affärsresa :^o ). Mitt morgonhumör har aldrig varit nâgot att skryta med och idag var det verkligen totalt oacceptabelt. Jag fick en liten lugn stund mitt i kaoset dâ jag satt och noterade Lillebrors tider i mitt anteckningsblock. Där skriver jag även upp smâ reflektioner och annat och imorse tog jag mig tiden att skriva ner hur mycket barnens sätt att vara är en ren spegling av hur jag är. Och imorse var jag ju ingen hit om man säger sâ. :oops:

Storebror kommer in till mig när jag sitter och skriver, och när han undrar vad jag gör sâ förklarar jag att jag skriver ner hur dumt det är att vara arg när det inte finns nâgon anledning. Stämningen steg flera grader! :D

Under Lillebrors morgonlur lagade vi lasagne och det var ganska trevligt, men jag var fortfarande pâ dâligt humör och dessutom trött (antar att det var en av orsakerna till mitt dâliga humör :? ) efter en för kort natt (var pâ tjejträff igârkväll och det blev alldeles för sent, men mycket trevligt :D ).
Sen var det dags att âka och kompletteringshandla lite absolut nödvändiga smâgrejer och dâ jag "visste med mig" :roll: att Lillebror skulle protestera livligt under bilfärden steg min stressnivâ radikalt redan under pâklädningsprocessen. Jag var inte alls särskilt trevlig och dâ säger Storebror:
- Men mamma, gâ och läs i ditt block. Titta pâ din lista om varför man inte ska vara arg! :D
Gissa hur dum jag kände mig dâ. :oops:

Men nu tog jag mig tiden att ta Storebror pâ orden. Här är nâgra av de funderingar jag plitat ner pâ sistone.

:idea: Att vara förälder är att prägla sina barn, bara genom att existera. Mitt uppträdande och sätt blir en modell för dem, hur jag än vrider och vänder pâ det. Hur viill jag att mina barn ska bli? Hur vill jag vara?

:idea: Vad är det värsta som kan hända om det strular i kvällsruschen? Hâll perspektiv, ta var sak för vad den är. Vatten utanför badkaret är ingenting annat än vatten utanför badkaret. Ett omkullvält glas vid middagsbordet, även om det är det tredje, är inget annat än lite vatten att torka upp. Hâlla huvudet kallt, inte lâta sig dras med i barnens frenesi. Dixit Nancy: Ju större kaos, desto lugnare mamma.

:idea: Att vara irriterad och visa det är ett säkert sätt skapa kaos.

:idea: Släppa allt gammalt groll direkt. Det är otroligt hur de smâ ger en nya chanser om och om igen, utan att pâ nâgot vis sura över nâgot man gjort tidigare.
Detta slog mig första gângen under Storebrors trotsperiod dâ jag i början fungerade enligt nân sorts ketchupeffekt. Jag klarade att hantera de X första trotsbeteendena, men sen kom droppen och jag EXPLODERADE över en liten pyttegrej. Sen kunde jag gâ omkring och sura ett tag till, men Storebror släppte det direkt och var helt och hâllet redo att gâ vidare med nya friska tag. Och Lillebror idag som (mycket riktigt) skrek sig hela vägen till och frân affären blev som en sol sâ fort vi kom hem.

Nu jäklar ska jag se till att resten av dagen blir FANTASTISK. =D> :D =D>

Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:44, redigerad totalt 1 gånger.
emu

Inlägg av emu »

Arvid kommer in till mig när jag sitter och skriver, och när han undrar vad jag gör sâ förklarar jag att jag skriver ner hur dumt det är att vara arg när det inte finns nâgon anledning. Stämningen steg flera grader!
Det låter ju klockrent och kul att han tog dig på orden sen också under påklädningen :mrgreen: ! Hoppas dagen slutade bättre än den började, men det låter som bra insikter att ha med sig.
Nelly f. 28 maj 2011
aso

Inlägg av aso »

Sarisparis skrev:Det är otroligt hur de smâ ger en nya chanser om och om igen, utan att pâ nâgot vis sura över nâgot man gjort tidigare.
Visst är det fantastiskt, bara att tacka och ta emot :heart: .
Men inte alltid enkelt för det... :roll:

aso :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Visst är det fantastiskt, bara att tacka och ta emot :heart:.
Men inte alltid enkelt för det... :roll:
Alldeles exakt sâ. :wink:
emu skrev:Hoppas dagen slutade bättre än den började, men det låter som bra insikter att ha med sig.
Ja, det ordnade upp sig och eftermiddag/kväll gick hur bra som helst. :D

Jag blev extra motiverad att verkligen ge järnet dâ vi hade besök av en kompis med tvâ barn som är lika gamla som mina stora. Vi har haft mânga och lânga diskussioner om barn och sömn, barns behov, rutiner, osv och även om vi uppskattar varandras sällskap sâ är vi totalt oöverens om det mesta som gäller barn. Och det blev sâ tydligt nu när de var här, hennes lillkille (blir 2 i november) har till exempel inget matschema. Han ammas när han vill och mamman försöker mata honom med purémat när han leker eftersom "han inte vill äta vid bordet". Sâ mamman kröp omkring pâ golvet med en burk i ena handen, en sked i den andra och försökte mata honom utan att störa hans lekande. Dâ kände jag att även när jag är som sämst sâ finns vâra rutiner som gör att saker och ting funkar nâgorlunda ändâ. Rutinerna tvingar mig upp pâ banan och frigör lite energi sâ att jag (oftast :roll: :wink: ) orkar vara glad och trevlig med de smâ även om jag inte känner mig sâ väldigt äppelkäck pâ insidan. De blir ocksâ ett utomordentligt verktyg för att barnen ska känna sig trygga och slippa "frâga" hela tiden.

Och nu när jag äntligen fâtt ihop hur en idealisk dag ser ut sâ är det dags att lägga det schemat i lâdan. :shock: :---) :lol:
Ikväll är det avfärd, hela familjen drar till Papy och Mamy för övernattning. Där stannar Mellanbror kvar pâ semester i en vecka, pappa och Storebror skjutsar mig och Lillebror till flygplatsen och âker sedan hem till oss för en hel ostörd vecka grabbar emellan. Och jag och Lillebror âker till Sverige! Familjemys (särskilt med Syster :heart: som blev mamma för första gângen nu i sommar :D ), :heart: goda vänner :heart: och sâ mammas goda mat =P~ =D> :D .

Och när vi kommer tillbaka, om inte förr, sâ blir det dags för skedmat för Lillebror. =D>

Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:47, redigerad totalt 1 gånger.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Sâ mamman kröp omkring pâ golvet med en burk i ena handen, en sked i den andra och försökte mata honom utan att störa hans lekande.
Mon Dieu :shock: Man blir ju mörkrädd. Men fantastiskt att ni kan umgås ändå :wink:
Sarisparis skrev:Och jag och Nils âker till Sverige!
Välkomna! :D Vad härligt att få komma hem till familjen och träffa litet syskonbarn :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
aso

Inlägg av aso »

Hej!
Sarisparis skrev:Familjemys (särskilt med Syster som blev mamma för första gângen nu i sommar ), goda vänner och sâ mammas goda mat .
NJUT :D :D :D !
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D :D
Jøss, spennende tråd - Du er så fin, Spariparis! Kos dere i Sverige!

:heart: :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tetz :heart:, aso :heart:, AMAMA :heart: Ja, här har mysfaktorn varit ruskigt hög! :P :heart:

Lillebror har skött sig alldeles utmärkt under resan, även om det var lite svârt att förstâ att man skulle sova i mammas famn i flygplanet. :shock: :lol: Det blev en liten insomningsslurk där (liten nostalgitripp för mamma :heart:) och sen sov han ungefär som han skulle.

Mina föräldrar bor pâ ett väldigt opraktiskt ställe rent geografiskt (men världens finaste och mest rofyllda :-({|= ), sâ efter ankomsten till Arlanda sâ fâr man räkna med en lâng tâgresa och pâ det en alldeles för lâng bilresa. Att ta sig frân oss till flygplatsen i Paris, flyga, âka tâg och sen âka bil i flera timmar pâ samma dag väljer jag bort när jag har smâttingar med, sâ vi brukar bryta med en natt i Stockholm. Ett ypperligt tillfälle att smyga in smâ dejter för mamma! :heart: :D

Att âka tâg dagen därpâ gick alldeles utmärkt, men usch och fy för att âka bil i typ tvâ timmar när man suttit pâ ett tâg i nästan fyra. Lillebror protesterade sâ mycket han kunde. :evil:
Sâ inför âterresan hade jag inhandlat napp :shock: , det hade jag aldrig kunnat tro att jag skulle köpa igen, och det löste faktiskt bilresan ner till tâget, men inte alls pâ det sätt jag tänkt. Han fattade aldrig att man skulle suga pâ den, däremot var den riktigt kul att leka med. Sâ vi satt och lekte med nappen i nästan en timme innan han somnade efter bara nâgra minuters gnäll. Pâ tillbakaresan sprack hela schematänket, Lillebror sov i tjugominuterspass bâde i bil och tâg sâ det blev tvâ riktiga snuttdagar, men han var sâ go och glad när han var vaken sâ det kändes inte som ett problem. När man har rutiner sâ är det ju sâ väldigt enkelt att falla tillbaka i goda vanor efter en dag (eller tvâ :roll: :lol: ) utanför banan. :D Idag är det vardag igen och det är som att vi aldrig varit borta.

Vi har annars hâllit vârt "schema" ganska bra under semestern, men nu är det bestämt dags för riktig mat. Hade jag inte haft den här resan inplanerat sedan länge sâ hade det nog skett redan förra veckan. Nu pâ sistone har Lillebror börjat vakna typ vid fyra eller fem, snacka lite och sen somna om. Dâ vi delat rum under resan sâ har jag lagt kudden över huvudet och gjort mig sâ diskret jag kunnat. Han vaknar inte varje natt, men jag har pâ känn att matintaget skulle kunna ökas drastiskt. Sâ imorgon ska jag iväg och handla bananer. :P

Jag mâste bara dela med mig av âterseendet med storebrorsorna och pappan pâ flygplatsen, jag är ju inte sâ van att "âterse" mina barn dâ jag alltid är hemma. :wink: Det var helt underbart, jag fick syn pâ dem pâ typ tio meters hâll och vinkade glatt. Storebror kastade sig fram och riktigt rusade in i min famn (där Lillebror satt i selen) och pussades och kramades hejvilt. :heart: Han tog av vindskyddet pâ selen sâ att han kunde pussa en sovande lillebror och lyckades ocksâ komma tillräckligt nära för att krama honom ordentligt. Vill man sâ kan man. :mrgreen: Mellanbror är lite lugnare av sig, sâ han störtade inte fram, men när jag väl kom nära sâ fick jag en alldeles otrolig kram.:heart: Sen visade han mig sin nya frisyr som han var väldigt stolt över, och pappan sufflerade att Mellanbror varit hos frisören och totalt charmat frissan sâ när klippandet var klart fick de veta att eftersom det var Mellanbrors allra första frisörbesök sâ var det gratis. :P :thumbsup:

När vi väl kom hem sâ fick jag inspektera sönernas rum där det hänt grejer. Pappan och de stora har de senaste helgerna haft snickarateljé i vârt vardagsrum och byggt pâ en alldeles sprillans ny vâningssäng i ett format som inte finns i handeln. Och nu är den klar! =D> Sâ igârkväll var det tvâ nöjda och stolta grabbar som mycket glatt kröp ner under respektive täcke. Lillebrors säng är pâ plats ocksâ, men jag väntar tills nätterna känns riktigt säkra innan han fâr flytta in. Han fâr sova i sin kära resesäng inne pâ kontoret ett tag till. 8)

Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:49, redigerad totalt 1 gånger.
aso

Inlägg av aso »

Goa du - vilken mysig läsning :heart: !

Kram
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"