Nästa "problem" är att hon blir jätteledsen när hon ska sova på dagen kommer det försvinna eller hur kan jag hjälpa henne?
Tacksam för alla tips!
Springer du in till henne så har du snart släppt in vargen igen. Håll dig på utsidan och vakta istället. Hon behöver ju ingen hjälp?Hon blir inte ledsen men somnar inte om lätt heller. Jag buffar inte utan lägger henne tillrätta och gör en snabb solfjäder och ramsar mig ut. Bekräftar efter ett tag men blir osäker om jag gör rätt. Hur ska jag bäst lösa det?
Har du läst ordentligt i SHN-boken? Blir hon ledsen när du ramsat dig ut, eller när ni skall lägga henne? Beroende på var ni är i kuren så skall ni ge betryggande ramsa x4 a´la "vi är här, all is well!" och sedan lyssna, lyssna och lyssna på eventuella frågor. Har ni passerat den första natten och dagen på kuren är buffning och sojfjäder endast krisverktyg. Något säger mig att ni behöver läsa en sväng till i boken :-kNästa "problem" är att hon blir jätteledsen när hon ska sova på dagen kommer det försvinna eller hur kan jag hjälpa henne?
Menar du att jag ska låta henne ligga och jollra tills hon ska gå upp? Alltså kanske ligga och prata och jollra i en halvtimme. Hade för mig att man skulle få henne att somna om!? #-o Och ifall det är ok att hon ligger och jollrar, vart drar jag tidsgränsen? när är det för tidigt för jollrandet? Vad gör jag om jollrandet övergår i ledsamhet?Men nu när hon är glad när hon vaknar, så hade jag nog låtit henne vara i fred. Att hon kan kosta på sig glatt morgonjoller tyder ju på att ni jagat bort alla flåsande vargar.Sedan kommer hon att ta alla förutsättningar för sömn.
Självklart hade det varit fint om hon somnade om på morgonkvisten. Men verktygande så nära inpå morgon är lite vanskligt. Man vill inte göra det till någon underhållning och göra dem ledsna att morgonen låter vänta på sig. Så joller är väl bara fint att hon sysslar med. Joller kan du liksom inte verktyga. Joller i vargtimmar kan man ge pangramsa på, sedan husljud- och sedan ingenting mer. Blir hon ledsen på morgonen så ge henne en ramsa- husljud. Hade hon hunnit bli ledsen inom marginalkvarten så hade jag tagit upp i tyst paus och gjort GLAD morgon.Hailey skrev:Menar du att jag ska låta henne ligga och jollra tills hon ska gå upp? Alltså kanske ligga och prata och jollra i en halvtimme. Hade för mig att man skulle få henne att somna om!? #-o Och ifall det är ok att hon ligger och jollrar, vart drar jag tidsgränsen? när är det för tidigt för jollrandet? Vad gör jag om jollrandet övergår i ledsamhet?
Ni använder alltså solfjädern och buffningen när hon både är ledsen och gråter och skriker? [-X Buffning/solfjädern är KRISverktyg. De är till för att lugna barnet. Inte för att föräldrarna skall ha någonting att göra när man känner sig villrådig. Stoppa tillbaka krisverktygen i krislådan. Odla ramsan. Hur använder ni er den bekräftande ramsan?? Bekräftar ni mjukt och fint när lilltjejen börjar stegra sig i sina frågor? Det blir ju heltokigt! Bekräfta skall ni inte göra separat längre! Ni skall ha dragit ihop bekräftelsen och påminnelsen. Vissa gör 2+2 (alltså 2 påminnelser, 2 bekräftelser) vissa gör 3+1. Jag gör 3+1.Hailey skrev:Vi använder bara solfjädern och buffande i krisläge (tycker vi) när hon är riktigt ledsen och gråter och skriker. Vi gör skillnad på när det mer är gnäll och klagan då gör vi inget annat än ibland en bekräftande ramsa om protesterna börjar stegra sig