nykurad 6 månaders men vld ledsen vid läggning :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hailey

nykurad 6 månaders men vld ledsen vid läggning :(

Inlägg av Hailey »

Vi började en "nykurning" av vår dotter på snart 6 månader i torsdags natt. Vi tog bort nappen vilket innebar att hon sov hela natten utan att vakna. :) MEN 3 morgnar vaknar hon kl.6:00 istället för 6:30. Idag tog det mig till 6:50 innan jag fick henne att somna om. Väckte henne godmorgon 20 min senare. Ska jag göra så? Hon är vaken, glad och "snackar" för fullt. Hon blir inte ledsen men somnar inte om lätt heller. Jag buffar inte utan lägger henne tillrätta och gör en snabb solfjäder och ramsar mig ut. Bekräftar efter ett tag men blir osäker om jag gör rätt. Hur ska jag bäst lösa det?
Nästa "problem" är att hon blir jätteledsen när hon ska sova på dagen kommer det försvinna eller hur kan jag hjälpa henne?

Tacksam för alla tips! :)
Flicka född 23 Mars 2011 (född v.36, kejsarsnitt pga mammas mående. Låg på neo 2 veckor med sond och andningshjälp, helt friskförklarad nu.)

Började kurning 15/9-2011
LilloppansMamma

Re: nykurad 6 månaders men vld ledsen vid läggning :(

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen Hailey! :D

Vad gör ni när hon vaknar? Jättebra att hon somnar om, då är snart det där glappet borta. Jag hade personligen undvikit för mycket verktygande så nära morgonen. Typ en ramsa och sen hade jag gått och hållt på med mycket viktiga saker :wink: Men nu när hon är glad när hon vaknar, så hade jag nog låtit henne vara i fred. Att hon kan kosta på sig glatt morgonjoller tyder ju på att ni jagat bort alla flåsande vargar. :D Sedan kommer hon att ta alla förutsättningar för sömn. MEN:
Hon blir inte ledsen men somnar inte om lätt heller. Jag buffar inte utan lägger henne tillrätta och gör en snabb solfjäder och ramsar mig ut. Bekräftar efter ett tag men blir osäker om jag gör rätt. Hur ska jag bäst lösa det?
Springer du in till henne så har du snart släppt in vargen igen. Håll dig på utsidan och vakta istället. Hon behöver ju ingen hjälp?

Vart är ni någonstans i kuren?
Nästa "problem" är att hon blir jätteledsen när hon ska sova på dagen kommer det försvinna eller hur kan jag hjälpa henne?
Har du läst ordentligt i SHN-boken? Blir hon ledsen när du ramsat dig ut, eller när ni skall lägga henne? Beroende på var ni är i kuren så skall ni ge betryggande ramsa x4 a´la "vi är här, all is well!" och sedan lyssna, lyssna och lyssna på eventuella frågor. Har ni passerat den första natten och dagen på kuren är buffning och sojfjäder endast krisverktyg. Något säger mig att ni behöver läsa en sväng till i boken :-k

Är något oklart så finns vi självklart här och hjälper er! :)

Ps lägg gärna in lilltjejens ålder som signatur ( kika in under kontrollpanel- signatur)

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hailey

Inlägg av Hailey »

Tack för ditt svar LilloppansMamma!
Men nu när hon är glad när hon vaknar, så hade jag nog låtit henne vara i fred. Att hon kan kosta på sig glatt morgonjoller tyder ju på att ni jagat bort alla flåsande vargar. :D Sedan kommer hon att ta alla förutsättningar för sömn.
Menar du att jag ska låta henne ligga och jollra tills hon ska gå upp? Alltså kanske ligga och prata och jollra i en halvtimme. Hade för mig att man skulle få henne att somna om!? #-o Och ifall det är ok att hon ligger och jollrar, vart drar jag tidsgränsen? när är det för tidigt för jollrandet? Vad gör jag om jollrandet övergår i ledsamhet?

Vi har kurat 5 nätter på kuren nu, ska på vår 6:e inatt. Vi använder bara solfjädern och buffande i krisläge (tycker vi) när hon är riktigt ledsen och gråter och skriker. Vi gör skillnad på när det mer är gnäll och klagan då gör vi inget annat än ibland en bekräftande ramsa om protesterna börjar stegra sig. Tyvärr bor vi inte så stort utan vi har gjort en vrå i vardagsrummet där hon sover så vi har tyvärr ingen dörr att stänga om henne. Däremot är det mörkt och vi håller oss i köket men det finns ingen dörr in dit. Vi försöker leva så vanligt som möjligt, lagar mat och pratar med varann.

Tyckt jag läst boken ut och in och upp och ner men vissa situationer blir jag inte riktigt klok på. För när hon blir så ledsen som ovan då kan hon inte somna utan eldar bara upp sig mer och mer. försöker använda så lite verktyg som möjligt! :( :roll:

Hon har börjat gråta så fort vi lägger henne i sängen på dagtid. Innan har hon sovit på mage i vagnen men nu får hon inte plats ordentligt och har därför lagt henne i sängen istället när vi är hemma. Nu ligger hon t ex i sängen och gallskriker och jag förstår inte varför. :cry: Hon ler och skrattar fram tills jag vänder henne på mage och säger dagsramsan. Då börjar hon gråta och skrika. :( Buffar jag nu så somnar hon men jag ska ju inte det. Känner mig lite uppgiven och min man ger bara upp hela tiden. Känner mig som en bov i dramat. :(
Flicka född 23 Mars 2011 (född v.36, kejsarsnitt pga mammas mående. Låg på neo 2 veckor med sond och andningshjälp, helt friskförklarad nu.)

Började kurning 15/9-2011
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Ursäkta för att du fått vänta på svar. :oops:

Hur går det för er?
Hailey skrev:Menar du att jag ska låta henne ligga och jollra tills hon ska gå upp? Alltså kanske ligga och prata och jollra i en halvtimme. Hade för mig att man skulle få henne att somna om!? #-o Och ifall det är ok att hon ligger och jollrar, vart drar jag tidsgränsen? när är det för tidigt för jollrandet? Vad gör jag om jollrandet övergår i ledsamhet?
Självklart hade det varit fint om hon somnade om på morgonkvisten. Men verktygande så nära inpå morgon är lite vanskligt. Man vill inte göra det till någon underhållning och göra dem ledsna att morgonen låter vänta på sig. Så joller är väl bara fint att hon sysslar med. Joller kan du liksom inte verktyga. Joller i vargtimmar kan man ge pangramsa på, sedan husljud- och sedan ingenting mer. Blir hon ledsen på morgonen så ge henne en ramsa- husljud. Hade hon hunnit bli ledsen inom marginalkvarten så hade jag tagit upp i tyst paus och gjort GLAD morgon.
Hailey skrev:Vi använder bara solfjädern och buffande i krisläge (tycker vi) när hon är riktigt ledsen och gråter och skriker. Vi gör skillnad på när det mer är gnäll och klagan då gör vi inget annat än ibland en bekräftande ramsa om protesterna börjar stegra sig
Ni använder alltså solfjädern och buffningen när hon både är ledsen och gråter och skriker? [-X Buffning/solfjädern är KRISverktyg. De är till för att lugna barnet. Inte för att föräldrarna skall ha någonting att göra när man känner sig villrådig. Stoppa tillbaka krisverktygen i krislådan. Odla ramsan. Hur använder ni er den bekräftande ramsan?? Bekräftar ni mjukt och fint när lilltjejen börjar stegra sig i sina frågor? Det blir ju heltokigt! Bekräfta skall ni inte göra separat längre! Ni skall ha dragit ihop bekräftelsen och påminnelsen. Vissa gör 2+2 (alltså 2 påminnelser, 2 bekräftelser) vissa gör 3+1. Jag gör 3+1.

Kanske att du inte använder vertygen för mycket men du har använt dem fel. Man kan inte bekräfta när barnet ställer frågor- barnet behöver ledning och svar på sina frågor :!: Backa med buffningen. Nu skall ramsan få en chans att ensamt få agera som verktyg. För att få ramsan att sätta sig så måste man också använda den. Möt barnet i sina frågor, med ditt tonfall i ramsan. 100 frågor - 101 svar. Ja, det kan bli en lång diskussion ibland. Glöm inte den gyllene regeln låt det minst gå så lång tid mellan ramsningarna som det nyss tog dig att ramsa.

Läs en sväng till i boken! Jobba på!

Pepp!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"