Tips för liten Olof

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Tips för liten Olof

Inlägg av videunge »

HEj :D

Här är temat kräk #-o Liten äter sämre och kräks kräks och kräks. Lunchen som brukar gå i 2 stora burkar blev några skedar bara och lite välling, men allt kom upp igen. Så det verkar som att det är något som ställer till det för liten. Suck. Som tur är så sov han i alla fall sina 12h natt i natt ändå. =D> tack och lov för det. Säker sovare? vi jobbar på´t :D :lol:

det roliga är att han får bättre och bättre kläm på krypet och har nu lärt sig att sätta sig upp från liggande =D> =D> =D>

Helgen har förflutit i ett virrvarr av barn k'nns det som, då vi haft besök av en familj men barn som är exakt lika gamla. Treårinagrna kommet inte ihåg när de träffades senast men båda familjerna hade pratat så mycket om att de var kompisar så när de kom promenerade flickan bara rakt in och började leka med vår storasyster och hade jätteskoj. De små låg och tittade förundrat på varandra och kände och klämde lite på näsor och annat spännande. :lol:

Insåg hur lycklig jag är som kör med SM. deras lilla sover typ max 20 min i sträck om inte vagnen rullar. somnar sent och vaknar tidigt. De vet aldrig när hon skall somna. De kan bära runt henne jättelänge för att få henne att somna. treåringen kan varken somna själv eller somna om själv....jag blev trött bara av att höra...vill bara kura de små liven men de är mycket skeptiska tyvärr. En sån där familj som fått fel bild av Anna tror jag och sen inte kan ta till sig det bara därgör :evil: Dumma rykten som sprider sig. LÄs boken i stället :!:

Det var underbart att de var här men skönt när vi fick lite lugnt ochså. Då åkte vi ut i skogen till vårt vindskydd oh bara grillade äpplen medan liten sov. Sen hittade vi lite svampar som vi inte visste vad de hette varför treåringen ville hem sp vi kunde kolla i svampboken. Nyfiken skall man vara,

liten somnade till slut idag efter den bästa avslutningen. välling i "ömma syskongreppet" L har fått 2 jobb hemma för att verkligen känna sig delaktig. det ena är att hämta posten varje dag. det gör hon med den äran. det andra är att göra välling till lillebror på kvällen. ( med assistans av mammma) Kan tilläggas att hon håller på att utöka ansvaret. när jag gjorde välling på dagen skrek hon "MAMMA! det där är mitt jobb!. snabbt fram med en stol så var hon med :heart:

men så kvällen då. då ville hon mata. så upp med henne i knät. Olof i ömma järngreppet i min famn med benen i hennes knä. Hennes lilla högra hand höll hon om hans vänstra och matade honom med välling. Efter ett tag släppte hon flaskan och jag matade. de strök hon honom lite över kinden och sa "mamma, det här är mysigt" :heart:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

videunge skrev:Hennes lilla högra hand höll hon om hans vänstra och matade honom med välling. Efter ett tag släppte hon flaskan och jag matade. de strök hon honom lite över kinden och sa "mamma, det här är mysigt" :heart:
âh sâ fint! Syskonkärlek är verkligen underbart. :heart:
videunge skrev:Insåg hur lycklig jag är som kör med SM. deras lilla sover typ max 20 min i sträck om inte vagnen rullar. somnar sent och vaknar tidigt. De vet aldrig när hon skall somna. De kan bära runt henne jättelänge för att få henne att somna. treåringen kan varken somna själv eller somna om själv....jag blev trött bara av att höra...vill bara kura de små liven men de är mycket skeptiska tyvärr. En sån där familj som fått fel bild av Anna tror jag och sen inte kan ta till sig det bara därgör :evil: Dumma rykten som sprider sig. LÄs boken i stället :!:
Suck, ja, jag förstâr precis och hâller med. Och sâ fâr man höra vilken enorm TUR man själv har som har sâ lätta ungar. #-o

Hoppas ni fâr ordning pâ orsaken till kräket och att lille Olof fâr mâ precis sâ bra som han förtjänar allra snarast.

:heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Tack Sarisparis :heart: Visst är det gott att de tycker om varandra.
Vad gäller kräket så är det bättre. Verkar som vi hittat ännu en allergi. Havre, hur man nu kan reagera på det :roll: Men vi jobbar tydligen på att sätta rekord...

Men samtidigt är jag glad när jag till kvällsmaten äntligen hade en liten herre som åt frivilligt utan att bli helt förtvivlad så fort man visade maten. Idag har skrutten av vana fått lite extra marginaler för att sova bort eländet. Han har varit lite ledsen vid läggningarna ( vem blir inte det med ont i magen? ) men då har det varit kort och koncist buff och sen glad och betryggande ramsa som gäller så somnar det lilla livet och har ta i trä sovit trots all cirkus och att han precis innan sov kräkts upp allt han till slut lyckats pilla i sig. Men nu verkar vi vara tillbaka på banan.

största modersproblemet nu är att försöka variera kosten. Får se om vi får ta och ringa barnmottagningen i morgon och se hur vi skall gå vidare för nu är det så mycket att det börjar bli svårt ( även om vi kan mycket numera :roll: )

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

NU har vi kommit i läget att det var dags att ta fram liggunderlagen. LIten rumlar ju runt i sängen som värsta vilden. :lol: stångar spjälorna, trasslar in sig och blir så klart ledsen. så nu har vi trätt vanliga liggunderlag istället för spjälskydd. Hade det på storan i samma period och det fungerade kanon. Dessutom blir det ju mörkare också om vi någon gång behöver öppna dörren. Sängen har vi fått sänka botten på då lillemannen lärt sig klättra :shock: Nu kan han ställa sig upp på knäna minsann =D>

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Sonen kom krypande och tittade allvarligt på mig
-Mamma, vi måste snacka lite sa han.
-vad då? sa jag. KÄra nånn det lät allvarligt, vad kan en 7 mån vilja?
- tror du jag är någon liten bebis eller?
Jag tittade ner på den 3/4m långa rosenkindade lilla varelsen.
-äääh, ja det tror jag...
-Men mamma, sa sonen. Jag är inte ngn liten plutt längre. Jag vill ha ett schema för stora pojkar!
-Hur då hade du tänkt?
-JO jag vill vara vaken längre, speciellt på em när du och storasyster brukar göra roliga saker. Hur tror du att jag skall kunna sova gott på nätterna om jag skall sova i ett kör på dagen och inte hinner ha kul och gå på upptäcksfärd?
-Men liten, orkar du verklige...?
-Try me! 8) sa liten, ställde dig på knä, hämtade sin nappflaska, kröp iväg med den och satte sig och åt. I alla fall när han inte hällde lite på golvet ( som för all del behövde tvättas :roll: ) och mamma var tvungen att medge att det visst inte var en liten plutt längre utan en liten pojk :heart:

och så gick det till när liten fick schemat 12-45-2 :shock:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tetz

Inlägg av Tetz »

videunge skrev:och så gick det till när liten fick schemat 12-45-2 :shock:
:lol: Det är ju tur att de där små människorna kan tala klarspråk ibland :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Då hela familjen blev dunderförkylda fick jag backa lite på schemat. Men ibland känner man ju sig lite korkad. Att liten skall behöva tala klarspråk innan mamma fattar att det är dags att ändra schema. :lol: Nätterna började bli kortare och han låg och håll morgonkoncert....daaah. Ja ja bättre sent än aldrig. :roll:

VI tog ett rejält steg idag när jag för första gången hämtade storan på dagis med cykel. Rejält träningspass blir det vill jag lova med två barnstolar på cykeln men det behövde jag. Sen var det en sån där underbar höstdag när man bara vill vara ute. Men tänk att lillungen är så stor att han kan åka cykel :shock: han var ju en liten plutt aldeldes nyss...det var det där att mamma inte hänger med i svängarna ja... :roll:

väl hemma blev det middagsförberedelser. Storan skalade med liv och lust en morot i nästan en kvart. men det är första gången hon skalat och var överlycklig och stolt. så stolt att hon knappt han till toaletten för att hon var tvungen att förvissa sig om att jag inte skulle göra något med HENNEs morot under tiden on skulle vara borta...
Olof satt på diskbänken och kollade kvaliten på grönsakerna. Palsternackan var favoriten och han vägrade släppa den ifrån sig. jag fick distrahera honom rejält med en bit kålrot för att kunna få skära ner den... kände mig lite skurkaktig då faktiskt :oops: :lol: men gott blev det.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

videunge skrev:Rejält träningspass blir det vill jag lova med två barnstolar på cykeln men det behövde jag.
:shock: Tvâ barnstolar, hur gâr det till? En fram och en bak?

Lâter som att ni fick en god middag! Jag letar mig tokig efter just palsternacka, men det finns nästan aldrig att fâ tag pâ. Sâ när jag väl hittar blir det hamstring och sen palsternackefrossa. Sâ gott!

videunge

Inlägg av videunge »

jajamensan, vi har en gammal barnstol som man monterar bakåtvänd som en cykelkorg på styret. där sitter storasyster och lillebror i modern stol bakpå. :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Idag var det premiär för babysång. \:D/ Eftersom jag själv till stor del är musiker känns det på ett sätt som att visa honom mitt liv även om det blir i miniformat. Och ungen bara lyste med hela ansiktet, gungade i takt. Så gott o se. Han brukar vara med här hemma också, jag spelar, antingen dansar barnen eller så har jag minst ett av dem i knät. Riktigt tunggung skall det vara om man frågar dom :wink: Han har ju varit med i magen med. Han gillade verkligen tunga klassiska verk, medans syster gick igång på afrikanska trummor.

Sen upphör jag aldrig att förvånas över att folk inte har scheman. :shock: jag är nog totalt insnöad som börjar fundera på det när jag ser små gnälliga varelser med mörka ringar under ögonen och mammor som säger att liten inte sovit PÅ heeela morgonen och det går så bra såååå. :evil: Då inser jag hur bra jag har det. jag lämnar stor på dagis kl 9-. 9.15 lagom när jag är därifrån lägger jag liten i vagnen och har då 45 min på mig att göra stan eller sätta mig på bibblan och läsa eller bara prommenera längs sjön. sen när det är dags går jag in ( babysång i samma hus som dagis) och sjunger och har trevligt. det tar slut och det är fika precis när liten skall äta. kan det bli bättre. ungen är utvilad och jag vet när han skall äta :thumbsup: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Hjälp det går fort! :shock: Har en liten älskling som klättrar, står och går vid möbler. Så just nu behöver vi säkra stolar så de inte går att klättra upp på. var inte liten bebis aldeldes nyss? 8-[ Tack och lov för liggunderlaget runt sängen för annars hade han varit på väg ur spjälisen. fast det kanske inte är så konstigt när man har en farbror som kan klättra rakt uppför en flaggstång. :lol:

Idag fick jag till slut förvisa mig själv. När treåringen sagt "du är gnällig mamma!" Det var en sån där dag när alla ar sjuka och gnälliga och till slut blir det bara för mycket och man inser att man bara säger nej nej nej :evil: så mamma sängdumpade sig själv en stund och kom ut ialla fall något mer konstruktiv :roll:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, "stol tips" lägg stolarna ner så välter de inte så lätt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

idag har vi testat " om bara schemat hålls så har man ett barn som kan läggas var som helst och av vem som helst" :roll: Storan trillade på dagis och slog sig så illa att vi fick åka till akuten och sy. då fick barnes eminente farbror rycka in som barnvakt. Mitt i 8 mån ångest så liten började storgråta när han såg honom ( som han träffar rätt ofta.) Vi tog genast till mutor. liten fick hänga på armen och se att minsann kunde inte den där typen göra välling :shock: :lol: Då måste han vara trevlig! snabb intro till ömma järngreppet som morbror fixade galant och sen var de bästa kompisar och jag fick åka och ta storasyster. Pust. Sa bara schemat sitter på kylen, lägg vid 12 och säg ramsam. Det hade gått galant berättade den stolte barnvakten. 8)
Storan skötte sig galant och fick en liten groda för att hon var så duktig. En rosa med glitter. Så väl hemma var vi tvungna att titta i vår bok om regnskogen och hålli er. Det FINNS rosa grodor. PÅ riktigt :shock: dock utan glittern men ändå :roll: :lol:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:shock: sâ varken rosa grodor eller skalmanbarn var en myt? :lol: Härligt att du nu har bevis pâ bâda teserna! :thumbsup:

videunge

Inlägg av videunge »

Iland får man utmana sig själv lite. Har tänkt en tid på att jag ville gå och simma med liten, men var fullpropagerad från andra mammor som knappt vågade gå själva med ETT barn. två var inte och tänka på och om en är i trotsen och en bebis-Otänkbart [-X Men storan älskar vatten och jag med så jag sa till mig själv att nog 17 skall det gå! Fram med lite attityd. 8)

Så jag och storan hjälptes åt att packa när liten förmiddagssov. Sen var det bara att sätta sig i bilen direkt. Vi skulle vara där över lunch så litens barnmatsburk värmdes och stuvades ner i en mattermos full med varmvatten. och så en liten termos med välling. vi har en riktigt praktisk 2,5 dl termos. :lol: Stora fick mackor och jag hade en liten flaska smoothie i fall att storan behövde mutas. Två glada barn har skvätt och stojat så mamma är aldeldes trött, MEN det här blir det repris på vill jag lova. Grundregeln är väl helt enkelt att det inte behöver vara så krångligt. :roll: :D MEn om man i vanliga fall sköter 18 kor och 14 bebisar så är det veäl ingen sport att gå med två fina barn till simhallen...rena semestern ju :heart: :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"