skriker sig hes

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HelBoB
Kontakt:

skriker sig hes

Inlägg av HelBoB »

HEjsan,

:? Det har varit många bra dagar och nätter, men igår sket det sig. VI är borta och sover alla i samma rum och ramsandet funkade inte och jag föll till föga och tog upp henne. Helt snorig var hon och täppt i näsan, men hon verkar inte sjuk med nån feber eller så så egentligen är det säkert ingen fara. :cry: Jag tog som sagt upp henne kl 01, och hade förstås inga medel och verktyg för att få henne att somna om själv. Ammade (min dummer) och hon var gnällig och ville inte somna bredvid mig. Satt till slut med henne i famnen och mitt finger i hennes mun, och sen kunde hon somna om.

Vi är bortresta och jag har varit tvungen att ta upp henne runt 5-6 tiden 2 dagar i rad p.g.a att jag inte VILL jobba på vargtimmen nu när vi är bortresta (väcker alla, svårt med borta miljö etc). Jag har ammat och sen har vi somnat om i sängen en timme igen. Jag vill INTE tillbaka till amningsträsket och måste hålla stången denna natt. 2 timmar tog det i natt innan jag kunde somna om.

:?: Om hon krånglar vid vargtimmen och jag helt enkelt VILL/MåSTE ta upp henne, är det bättre att göra morgon då istället för att amma i mörkret och somna om. Kanske tror hon att det är så man ska göra på natten då? Om jag tar upp henne kl halv sex - sex och gör morgon (kl 7 egentligen) så blir hon å andra sidan outhärdligt trött innan det är dags för förmiddagsluren.

:arrow: Inatt skall jag gå ut ur rummet och ramsa utifrån, det blir lättare för mig, och kanske mindre förvirrande för henne. Kan det vara bra tror ni?

:cry: Hon är hes lilla fröken, och hjärtat mitt går i bitar av att höra henne ligga i sängen och gråta utan att nätan få fram nån röst. Hon har säkert blivit hes av sitt skrikande de senaste veckorna och även om jag vet att det är hennes "frågor" så tär det på mitt moderliga sinne. Det känns helst enkelt inte bra. Jag vet att attityden måste vara där, men den sviktar när man bor lite trångt och hon är lite gnälligare och snuvigare än vanligt. Vet dock att jag MÅSTE fixa detta, och behöver lite peppning och stöd, samt konkreta tips.

:?: Kan man solfjädra? Det känns som om hon blir mer förbannad ju närmare henne jag är, men jag VILL INTE lämna henne i sängen ensam snyftandes, då är jag tillbaka till fem-minuters-metoden och det vill jag INTE. Hon snor runt i sängen och hamnar ibland under täcket så jag behöver ibland tillrättalägga. Eller ska jag strunta i det? Är rädd att hon inte får luft (fast det hör jag ju att hon får eftersom hon skriker... ).

Nu ska jag kämpa på rätt inställning!! Vällingdags, vi hörs...

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hej igen,

Har just lagt lillfröken, och det blev endast ett tillrättaläggande, ramsa, ut och sen var det tyst. Jag tror jag peppar mig själv av att skriva ett inlägg här, så nu är jag säker på att natten blir god. INTE som igår!! :!: Man måste ju ta tag i saker så fort man kan, för sen blir det ju bara sju resor värre!!!

:?: Tips om solfjädern (hålla kvar till barnet somnar såg jag i ett annat inlägg - vid sjukdom dock) och morgonproblemet mottas dock fortfarande gärna.

/Helena

mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Helena.
Du gör er båda en otjänst och henne förvirrad genom att frångå era goda principer, men jag kan också förstå hur svårt det är när man bor trångt och folk ifrågasätter en. Det jag tror det framförallt för med sig är många fler dagars arbete för dig när ni kommer hem igen, då hon kommer att fråga mer än nånsin och du kommer att måsta vara väldigt konsekvent för att få allt tillbaka på rätt sätt igen.
Du har väl larmet med? Snuva, nästäppa och täcke över ansiktet utgör alla riskfaktorer för PSD, värt komma ihåg. Lilla juvelen är uppenbarligen sjuk men ingen fara som du skriver, sin sömn behöver hon dock mer än nånsin när hon har en virusinfektion.
Hon har inte skrikit sig hes, hon har en virusinfektion!!!!! Du måste jobba mer på ditt ömma modershjärta som stökar till det för er båda :x .
Hon är INTE ensam när hon ligger och gråter, du är ju där och lyssnar på henne och visar din närvaro genom att ramsa ibland. Undvik att gå in till henne, du stör! Hon är inte ensam, det vet du ju och hon med!!!
Hur du ska "fuska" på bästa sätt har jag ingen aning om, jag tror att alla sätt kanske är lika illa och då är väl det bästa att göra det som funkar bäst i stunden, dvs amma, om det får henne att somna om. Håll tiderna i möjligaste mån, dvs gör morgon när ni ska. Sova behöver hon som sagt för att bota förkylningen.
Backa lite till Helena, det klarar du! Men kolla 10 minuter efter att hon somnat att hon inte har täcket över ansiktet. Det blir ingen irreparabel skada av att ni strular till det nu tror jag men ni kommer att få jobba på det när ni kommer hem igen!
Lycka till!! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Tack för hjälpen.

Det sket sig igår också (tog upp henne, fast ingen amning denna gång), men delvis beroende på oenighet hos mig och maken. Nu har vi pratat igenom detta, och inatt är vi redo.

Tredje gången gillt!!

Behöver peppning, samt konkreta tips om hur man bäst lugnar barnet i sängen så här 3 veckor efter kur-start...

Situationen uppstår kring 01:00, och har så varit i 2 nätter. Detta har inte direkt hänt sen vi startade.

Erfarenheter från er andra?

/Helena

JH

Inlägg av JH »

Har inga råd, men vill bara visa lite sympati... :heart: Vi har också fuskat under vargtimmen nu när vi är hos mina föräldrar :oops: Jag har dock vägrat att ta upp henne före 06.15 (morgon 06.30), men däremot har vi flyttat henne till vagnen när hon vaknat vid 5 och vagnat henne ALLDELES för mycket och länge :oops: Då är hon tyst och somnar till i ca 10-15 min för att sen vakna igen, och då kan hon naturligtvis INTE somna om själv!

Fasar för nätterna när vi kommer hem och jag måste börja kämpa med vargtimmen igen hemma i spjälsängen :? Är dock fast besluten att det SKA gå och jag tänker vara SUPERkonsekvent så fort vi kommer hem igen! Hon sov ju 3 hela nätter innan vi åkte och dit vill jag igen - det var hääärligt!

Stå på dig och var konsekvent när du kommer hem och så får vi peppa varandra! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej på er!

Lite glada nyheter för er:

vi har varit borta en hel vecka hos mormor och morfar och pluttens schema med sömn och mat fungerade inte riktigt som det skulle (vårt fel förstås :oops: ). Tack å lov fungerade nätterna bra, dock vaknade plutten tidigare än vad han gör här hemma och vi blev oroliga att det skulle fortsätta så när vi kom hem.

MEN, redan dag 1 hemma flöt allt på precis som det skulle :D :D :D , så någon omkurning har inte behövts! Det var väl det att mamma och pappa blev sina gamla vanliga jag igen (jobbigt att vara borta och bli ifrågasatt.. :( :evil: ) som gjorde susen. De två dagar vi har varit hemma har han dessutom sovit till 07 igen (tack å lov! :) ).

Så för oss gick allt bra bara vi kom hem igen! Målet är ju dock att även få det att fungera när vi är borta (måste jobba på den där attityden och självförtroendet).

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Här kommer lite peppning inför framtiden.....det må vara jobbigt ett tag när ni kommer hem igen och ev måste "omkura" men det är värt det!!

Caisa, snart 14 månader, har sovit borta både med oss och utan oss flera gånger. Vi körde kuren då hon var 6 månader. Numera somnar hon som vanligt efter 2 minuter och sover hela natten (får tom väcka henne) vart vi än är. Mina föräldrar är super imponerade över att vi har ett sånt snällt barn. :D

I söndags tog vi tom med henne på bandy match under den tid hon sover em. Hon sov igenom hela matchen trots höga rop, högtalare och annat högt ljud som är på matcher i sin vagn :-)

Så kämpa på! När natten väl sitter så är den och resten av rutinerna guld värda!! Då funkar ens vardag underbart vart man är någonstans.

Lycka till!
Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"