Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Algotsmamma

Re: Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !

Nu är det ett tag sedan jag skrev igen och jag tycker att det har gått bra och bättre. Läggningar fungerar oftast väldigt bra både dagtid och för nattning.

Men morgonkvisten är fortfarande ett gnissel. Vi har folie på fönsterna och utanpå det en papp för det kom fortfarande in ljus och sedan en mörkläggningsrullgardin på det. Men det kommer in lite ljus på ena kanten. Dock inte mycket och från dörren kommer den en svag strimma ljus, trots att vi stänger den. Det är alltså läget med mörklägggningen..
Och nu i några nätter så vaknar han runt fem, halv sex, somnar ibland om. Ibland inte utan ligger och pratar och ibland är han missnöjd. Jag får honom att lugna ner sig men det är inte alltid att han somnar om efter klockan sex.

Eftersom han alltid har varit en tröttis så tror jag inte att han får för mycket sömn. Han är strax över sex månader. Vi har 12, 45, 1,5, 45. Han sover inte hela 45 min alltid på eftermiddagen. Han kan ibland skarva på långluren men somnar oftast om utan insats. Jag får oftast känslan när jag tar upp honom efter sömn att han nog kunde sovit lite till fast han är oftast är vaken när jag kommer eller vaknar lätt. Har ni några idéer kring detta med vaken tidigt. Jag har läst flera trådar men vi kanske är speciella :D så att det något annat som jag gör lite tokigt.

Sedan funderar jag på maten också.
07,00. Frukost, välling (lite), gröt nästan hela portionen + nästan halv banan. Inte vidare intresserad av frukost...Ibland funderar jag ifall det har gått för lång tid och han är överhungrig (om man nu säger så :wink: )
Börjat ge små brödbitar med smör under tiden som jag äter frukost och det tycker han är gott. Han får hålla på och pilla själv med det och så stoppar jag in lite däremellan. Han får inte in så mycket själv :lol: än.. Läser att det är många som har second breakfast men det får väl bli det här då.
10,45 Lunch, hemlagat fiskgryta, pasta med broccoli, grönsaker, välling (lite), vatten när jag tycker att dricker dåligt. Äter bra mestadels (typ 15-20 istärningsbitar) och sedan avslutas det med fruktmix blandat med yoghurt eller banan.
14,45 Mellanmål, fruktmix med yoghurt eller banan. Äter som ett mellanmål dvs mindre än lunchportionen.
17,45-18,00 Middag. En hel burk 200g + dessert fruktmix.
Jag skippar kvällsslurken eftersom vi kanske är färdigätna strax före halv sju och då är han proppasmätt.

Nu till min fråga, ska jag ha fler mellisar inplanerade? Hinner han bli för hungrig? Jag har nämligen läst att barnet kan äta banan ha en skorpa eller liknande utan att det påverkar hungern men Algot får inget sådant mellan måltiderna. Men han kan fortfarande få lite uppstöttningar så att det med andra ord kräks och då borde magsäcken vara full...

Idag är lite av en gnällisdag, vaknar nu i skarven och är ledsen(det var längesedan) kanske är det frustration att han inte kan göra så mycket själv. Läggningar blir därefter... men jag samlar nya krafter och eftermiddagen ska bli bättre.

Hoppas att ni har några goda förslag på mina funderingar.
/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Algotsmamma :D

Morgnarna kan vara ett gissel, men jag tror pâ att verkligen fâ till riktigt KOLmörker. En strimma ljus frân dörren gör ju att det inte är kolsvart, tyvärr. :roll: Kanske lägga en rullad handduk utanför dörren om det är nertill det "läcker"?
Det är en balansgâng det där med att verktyga i vargtimmen, oftast stör man mer än man hjälper. En glad och informativ ramsa vid första ljud kan man ge, men sen bör man hâlla sig borta. Hur har ni det med ramsan i allmänhet?

Algot verkar fâ i sig mycket gott! :D Ge tills han säger stopp, och erbjud sen lite till. Att mäta gram och millilitrar tror jag inte pâ, truga sâ mycket som gâr helt enkelt. :D
Jag tycker inte att du ska lägga in fler mellisar, rejäla mâltider med ordentliga mellanrum ger bättre aptit. Men en skorpa att gnaga pâ mellan varven skulle jag inte räkna som mellanmâl, utan som muta (vid behov) eller hjälpmedel för att klia munnen vid tandsprickning. :wink:
Algotsmamma skrev:Idag är lite av en gnällisdag, vaknar nu i skarven och är ledsen(det var längesedan) kanske är det frustration att han inte kan göra så mycket själv. Läggningar blir därefter... men jag samlar nya krafter och eftermiddagen ska bli bättre.
Har du läst den här roliga trâden om frusterade sexmânaders? Där kanske du kan fâ lite inspiration ocksâ. :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Och glöm aldrig skrattet till go'nattet! :D Dag som natt!

:heart:
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej Sarisparis :D !

Tack för svar :D ! Jag måste bara säga vad hade jag varit utan det här forumet och allt ert stöd, tusen tack :heart:. Tack till den underbara kvinnan bakom också, förstås :heart:. Och det är ju inte bara mat och sömn utan alltihopa, helheten som jag får stöd med. Som sagt, otroligt tacksam för det :D .

Ja, mörkret i sovrummet. Hmm, det kommer liksom in lite på kanten men jag ska se vad jag kan göra. Har en sambo som inte riktigt tror på att det handlar om mörkret men jag är benhård... Jag tycker dock att det börjar bli bättre (ta i trä :wink: ), ramsade en gång inatt och han slocknade och vaknade inte förrän halv sju idag. Då fick det vara och han övade sig på att säga ma, ma, ma. Det är ju ett himla trevligt uppvaknande tycker jag :D . Ramsan använder jag vid varje läggning och jag tror att det är bra för de gånger som de strular, så lyssnar han verkligen till ramsan. Jag tänker nöta den vid varje läggning, för jag har hört vilket underbart redskap det är. Nu för tiden så somnar lilleman gärna efter att ha snurrat några varv och hamnar mest på rygg men det fungerar oftast bra det med.

Jo, han får så mycket mat han vill ha och lite till =P~. Jag försöker att inte räkna mängd men man har ju ungefär koll liksom även om det kan skilja sig lite från gång till gång. Känns ju bra att jag inte ska ge honom något mer. Vad gäller skorpa och knäckebröd, så är han fasligt snabb på att få av bitar som är ganska stora..Är ju lite rädd att det liksom ska fastna..

Tack för länken. Jag har läst den och skrattade gott :mrgreen:.

Ja, det är viktigt med skrattet. Eftersom vi har haft mest strul med läggningarna dagtid så har det blivit lite av en grej att jag busar med honom inför varje läggning men visst kan man alltid bättre på det :wink: .

Tack för tips och stöttning!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:

:heart:
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Nu har jag lite funderingar igen :wink: .

De flesta morgnar går nu faktiskt bra, ta i trä :wink: men runt tre snåret vaknar han till och är ledsen och jag har löst det med att ramsa och då brukar han somna om. Jag har varit restriktiv med ramsa vid fem, sex. Nu är det mörkare ute och vips verkar det som att morgonen inte blir lika tidig :) .

Men nu till problemet: Frukost är inte så himla poppis. Får knappt i honom en hel portion gröt och välling är inte heller så himla kul. Försöker få i honom en banan på det men det blir några bitar och sedan stop och ledsen. Vill inte truga mer då. Ger oftast mackbitar eller han får pilla själv och jag stoppar i någon bit när jag äter. Så han äter inte så mycket frukost kan jag tycka. Borde han inte vara vrålhungrig efter en hel natt? Jag brukar inte ge honom välling bums eftersom vi går upp samtidigt (sover i samma rum) men så snabbt jag hinner. Idag försökte jag med att ge flaskan direkt i sängen och då gick det ner lite mer välling. Tar gärna emot tips kring det här :heart:.

Lunchen kan strula lite grann också, kanske för hungrig. Har haft runt kvart i elva men idag halv elva och fick i honom bra med mat tyckte jag + dessert. Han brukar få gräva som han vill i lunchmaten men det är mest grävande och inte så mycket att stoppa i munnen. Om han får en skorpa blir han ledsen om jag puffar bort för att stoppa in mat...

Och så kommer då långa vilan och det skarvas hej vilt.... Dessa bedrövliga skarvar. Jag ramsar innan han hinner bli för ledsen/arg och oftast fungerar det men det blir ingen sammanhängande sömn. Det är enstaka gånger som han sover hela passet och jag kan inte se att det skiljer sig matmässigt dessa gånger :? .

Jag hänger inte hos honom utan sitter oftast här och försöker koppla bort hans sovande. Så jag tycker inte att jag överkoncentrerar :wink: .

Som sagt, lite trevliga input från er andra kloka mammor vore snällt :heart:.

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, det låter som i ni i det stora hela har det riktigt bra just nu.
Algotsmamma skrev: De flesta morgnar går nu faktiskt bra, ta i trä :wink: men runt tre snåret vaknar han till och är ledsen och jag har löst det med att ramsa och då brukar han somna om. Jag har varit restriktiv med ramsa vid fem, sex. Nu är det mörkare ute och vips verkar det som att morgonen inte blir lika tidig :) .
Bra att du är restriktiv med ramsandet i gryningen, mörkret är ju välkommet med tanke på att våra små sover bättre på morgonen då. :)
Algotsmamma skrev:Men nu till problemet: Frukost är inte så himla poppis. Får knappt i honom en hel portion gröt och välling är inte heller så himla kul. Försöker få i honom en banan på det men det blir några bitar och sedan stop och ledsen. Vill inte truga mer då. Ger oftast mackbitar eller han får pilla själv och jag stoppar i någon bit när jag äter. Så han äter inte så mycket frukost kan jag tycka. Borde han inte vara vrålhungrig efter en hel natt? Jag brukar inte ge honom välling bums eftersom vi går upp samtidigt (sover i samma rum) men så snabbt jag hinner. Idag försökte jag med att ge flaskan direkt i sängen och då gick det ner lite mer välling. Tar gärna emot tips kring det här :heart:.
Vissa gillar frukost mer och andra mindre, så är det bara. Jag måste vara uppe en stund och är pysslar en bra stund innan jag kan äta frukost. Barnen här hemma kan vara halvt sovande men ändå vräka i sig massor av frukost.
Du kan bara pröva olika varianter, att ge välling bums är en bra idé, då brukar de äta halvsovandes och en hel del slinker ner. Vad ger du för gröt? Vad har du i gröten? Prova något nytt kanske.
Här hemma får man mata Linus först tills det tar stopp, sen äter man själv samtidigt som han pysslar med att äta lite smörgås och annat smått och gott. Sen kan man fortsätta mata honom med resten av gröten och får då i resten.
Algotsmamma skrev:Lunchen kan strula lite grann också, kanske för hungrig. Har haft runt kvart i elva men idag halv elva och fick i honom bra med mat tyckte jag + dessert. Han brukar få gräva som han vill i lunchmaten men det är mest grävande och inte så mycket att stoppa i munnen. Om han får en skorpa blir han ledsen om jag puffar bort för att stoppa in mat...
Om han äter knackigt till frukost så får du tidigarelägga lunchen. Här äts det frukost strax efter sju och då blir det lunch halv elva. Är man för hungrig blir man bara ledsen och orkar inte äta någonting alls så mata tidigare.
När han har skorpan i munnen, kan du inte vänta tills han tar ut den själv innan du skyfflar in en sked mat till i munnen? Här funkar det att man drar ut skorpan ur munnen, precis när den lämnar munnen skyfflar jag in en sked mat och sen puttar jag tillbaka skorpan i munnen på honom igen. Han håller själv i skorpan hela tiden och det funkar fint.
Algotsmamma skrev:Och så kommer då långa vilan och det skarvas hej vilt.... Dessa bedrövliga skarvar. Jag ramsar innan han hinner bli för ledsen/arg och oftast fungerar det men det blir ingen sammanhängande sömn. Det är enstaka gånger som han sover hela passet och jag kan inte se att det skiljer sig matmässigt dessa gånger :? .
Hur fungerar det om du inte gör något alls? Blir han förtvivlat ledsen eller lugnar han sig på egen hand? Hur har du det med husljud? Musik, dammsugning och annat, alltså en rejäl ljudridå brukar vara sövande.
På lång sikt gäller det att få i mer mat, tidigarelägg lunchen och ge välling i sängen på morgonen, så kommer skarvarna bli färre och lindrigare.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej Susan :D !
Tack för supersnabbt och bra svar :) .

Jo, vi har det bra, det har vi. Han är på gott humör och go och glad mot alla han träffar. Sånt gör mammahjärtat gott :heart:.

Ja, det här med frukosten. Jag har gått över till 6 månaders äpplegröt. Förut hade vi den milda gröten från 4 månader. Men jag tycker nog inte att det har blivit någon större skillnad i aptit.. Jag har funderat om jag ska köpa hem vanliga havregryn, själva har vi fiber men det är väl för tidigt att prova. Men jag tar emot det där tipset att fortsätta lassa in lite gröt när han pillat med lite mackebitar och jag själv sitter och äter. Jag har inte något i gröten, tråkigt kanske??? Jag ger en banan vid sidan om :wink: .

Jag ska testa att få upp aptiten på morgonen och annars ska jag ge honom lunch tidigare. Tycker att det är lite klurigt att få ihop mattiderna. Antingen är han för mätt eller så är han för hungrig. Glappet där emellan kan jag tycka är kort...Men jag ska allt få kläm på det :) .

Ja, jag har alltid radio på i bakgrunden dag och kväll men annat ljud som dammsugning och klassisk musik kör jag inte med. Jag tror väl snarare på det här med mer mat :roll: , trots att jag tycker att jag proppar.

Jag ska satsa på mer mat och så återkommer jag om jag inte får till det helt enkelt...

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,

i min enfald så trodde jag att alla ger sina småttingar riktig havregrynsgröt och inte något slabbigt, dyrt och ogott från affären. :wink: Det var därför jag frågade vad du hade i gröten. Men testa havregrynsgröt, det är mumma och du kan som sagt blanda i vad som helst. Limpan gillar banan, rivet äpple, katrinplommon eller blåbär.

Självklart kommer du få kläm på mattiderna, försöka bara lassa in så mycket det går. En mätt mage gör ju att man sover mycket bättre än på en halvfull liten hungrig mage.

Må gott.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Ja, man skulle kunna tro det men så var inte fallet. Gick faktiskt och köpte vanlig hederlig igår och idag var första frukosten och allt gick ner :lol: . Bättre morgonhumör var det längesedan jag såg :mrgreen: . Toppade med banan och mackebitar :mrgreen: . Nu ska jag inte ta ut det i förväg men det känns som att denna gröten passar herrn bättre.

Middagsluren fungerar utmärkt sen jag tog lunch en kvart tidigare och därmed fick i honom mer.

En fråga bara kring gröten..den blir så attans varm. Hade i kallt vatten och tre frusna katrinplommon bitar. Något smart tips här? Vänta på mat är ju inte poppis här hemma :wink: .

Tack för underbar hjälp och stöttning :heart: . Ibland undrar jag vad jag hade gjort utan forumet :wink: ... men det är en annan fundering.

videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

men vad gott det låter :lol: vet du jag brukar göra gröten i en tallrik och sen hälla över den i en kall tallrik. sen blandar jag i fruktmos från kylen och smetar ut allt i ett jämnt lager på talriken. börjar man då äta i kanten så brukar det vara lagom :mrgreen: inte att förglömma lite fett med så klart. :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Ja, det var ett bra tips, att byta tallrik. Den är ju het, så man knappt kan hålla i den :wink: . Enkla konkreta tips, tack :heart: !

Fettet är alltid med :D .

videunge

Inlägg av videunge »

:mrgreen: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen :D !

Nu skulle jag vilja bolla lite med er igen :) . Jag tror att lillen har blivit stor och bestämt sig för att han inte behöver så mycket sömn som jag erbjuder.

Trots mätt och nöjd, så skarvar han stort på långa vilan och har svårt att somna om. Igår tog jag upp honom något tidigare och han var på solskenshumör och dagen gick bra ändå. Idag vaknar han igen och somnar inte om. Jag tror inte att det har med att jag tog upp honom igår, för vi har haft strul några dagar med långa vilan. Jag vet att de flesta kortar ner em-luren men den sover han oftast bra, 45 min. Förmiddagsluren på 45 min blir oftast 30min. Ska jag korta den ännu mer eller behålla och ha längre vakentid till långa vilan? Tycker förstås att han är trött när han läggs vid alla läggningar.

Så här ser hans schema ut idag:
19-07 Natt
07.00 Glad morgon (vaknar gärna lite tidigare och snackar)
08.45 45 min sömn (sover nästan alltid 30 min)
12.00-13.30 Sömn (sällan han sover hela, oftast en inom marginalkvarten som han vaknar.) Förutom nu då..
13.30-15.45 Social delaktighet, utevistelse..
15.45-16.30 45 min sömn
16.30-18.45(19.00) Vaken, socialt umgänge med pappan, delaktighet laga mat, bus, bad.

Mattider: 07.00,10.30, 13.30, 17.30

Han blir sju månader nu, så det kanske är läge att korta ner en av de kortare lurarna. Har ni något tips på fördelningen av timmarna? Eller andra tips :heart:

videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Strunta i vad han säger om vilken lur som skall kortas och korta ner emvilan. han kan bli sur i början för det var ju inte DÄR han tyckte att det var för mycket sömn. men du vet ju hur det skall vara :wink: :lol: sen tror jag det faller på plats.
kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Ok, är det inte så vanligt att korta ner fm-luren? Men annars så kortar jag alltså em-luren till 20 min och kanske senarelägger middagsluren? Eller kortar jag bara em-luren först och ändrar inte det andra? Hmm, en del funderingar alltså.

Svaret är säkert att jag vet bäst själv men ni vet hur det är :wink: , vill gärna höra hur andra har gjort :) .

/ Algotsmamma :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"