Nu är det ett tag sedan jag skrev igen och jag tycker att det har gått bra och bättre. Läggningar fungerar oftast väldigt bra både dagtid och för nattning.
Men morgonkvisten är fortfarande ett gnissel. Vi har folie på fönsterna och utanpå det en papp för det kom fortfarande in ljus och sedan en mörkläggningsrullgardin på det. Men det kommer in lite ljus på ena kanten. Dock inte mycket och från dörren kommer den en svag strimma ljus, trots att vi stänger den. Det är alltså läget med mörklägggningen..
Och nu i några nätter så vaknar han runt fem, halv sex, somnar ibland om. Ibland inte utan ligger och pratar och ibland är han missnöjd. Jag får honom att lugna ner sig men det är inte alltid att han somnar om efter klockan sex.
Eftersom han alltid har varit en tröttis så tror jag inte att han får för mycket sömn. Han är strax över sex månader. Vi har 12, 45, 1,5, 45. Han sover inte hela 45 min alltid på eftermiddagen. Han kan ibland skarva på långluren men somnar oftast om utan insats. Jag får oftast känslan när jag tar upp honom efter sömn att han nog kunde sovit lite till fast han är oftast är vaken när jag kommer eller vaknar lätt. Har ni några idéer kring detta med vaken tidigt. Jag har läst flera trådar men vi kanske är speciella
Sedan funderar jag på maten också.
07,00. Frukost, välling (lite), gröt nästan hela portionen + nästan halv banan. Inte vidare intresserad av frukost...Ibland funderar jag ifall det har gått för lång tid och han är överhungrig (om man nu säger så
Börjat ge små brödbitar med smör under tiden som jag äter frukost och det tycker han är gott. Han får hålla på och pilla själv med det och så stoppar jag in lite däremellan. Han får inte in så mycket själv
10,45 Lunch, hemlagat fiskgryta, pasta med broccoli, grönsaker, välling (lite), vatten när jag tycker att dricker dåligt. Äter bra mestadels (typ 15-20 istärningsbitar) och sedan avslutas det med fruktmix blandat med yoghurt eller banan.
14,45 Mellanmål, fruktmix med yoghurt eller banan. Äter som ett mellanmål dvs mindre än lunchportionen.
17,45-18,00 Middag. En hel burk 200g + dessert fruktmix.
Jag skippar kvällsslurken eftersom vi kanske är färdigätna strax före halv sju och då är han proppasmätt.
Nu till min fråga, ska jag ha fler mellisar inplanerade? Hinner han bli för hungrig? Jag har nämligen läst att barnet kan äta banan ha en skorpa eller liknande utan att det påverkar hungern men Algot får inget sådant mellan måltiderna. Men han kan fortfarande få lite uppstöttningar så att det med andra ord kräks och då borde magsäcken vara full...
Idag är lite av en gnällisdag, vaknar nu i skarven och är ledsen(det var längesedan) kanske är det frustration att han inte kan göra så mycket själv. Läggningar blir därefter... men jag samlar nya krafter och eftermiddagen ska bli bättre.
Hoppas att ni har några goda förslag på mina funderingar.
/Algotsmamma