Hej o stort tack för ditt svar!
Jag har nu ändrat så att det blir mer naturliga sömnpass.
Har även läst på mer om 8 mån ångesten o det verkar mycket riktigt som om min lilla skatt börjar komma in i den fasen. Kan inte riktigt tolka hur jag ska göra med att vi buffar vid nattning och stryker honom över ryggen/bröstet samtidigt som vi avslutar med ramsan, när han vaknar till och har mardrömmar. Ska vi bara säga ramsan och jobba in den mer eller är det ok att stryka över ryggen och buffa för att han ska komma till ro och sen avsluta med ramsan just nu när han är inne i den lite speciella fas??? Känns inte riktigt som om bara ramsan går in just nu...
Läste även att man inte ska vara så mycket i nya miljöer utan i välbekanta miljöer på dagarna. När vi är iväg på dagarna och kanske hälsar på oss kompisar eller liknande så märker jag inte av att han tycker att det är jobbigt utan han verkar trivas i nya miljöer och är nyfiken, eller är det så att han bearbetar de nya intrycken i sömnen och att de kan bli för mycket och ge mardrömmar på nätterna och att det är därför man ska vara i välbekanta miljöer?
Stort tack igen på förhand!
Oftast är det som du skriver, barnet verkar nöjd i den nya miljön men sover oroligt på nätterna. Därför är det bra om man håller sig i välbekanta miljöer under kuren och uppföljningsveckan.
Jag skulle sattas på att få till en dialog med ramsan och ha buff bara som riktigt krisverktyg.