Nattning tar längre o längre tid inne på natt 10

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jamanda

Nattning tar längre o längre tid inne på natt 10

Inlägg av jamanda »

Hej!
Är på tionde natten i kuren men har nu de senaste nätterna, natt 8 och natt 9 upplevt att det tar längre tid för vår lilla älsking att somna vid nattningen. I början av kuren märkte vi av en markant skillnad från att det första gången tog 30 min, sedan 20 min och därefter har det tagit mellan ca 10-15 min. Igårnatt , natt 9 tog det 40 min, och även kvällsluren har krånglat och nu dag 10 frågade han hela kvällsluren och sov inte alls sina 45 minuters. Vi kör på ditt schema som du föreslagit i pm för 4 månaders.
Redan efter andra natten slutade vi vagna och har enbart behövt ramsa, och då framförallt vid nattningen då han frågat mkt. Nu när nattningen börjat krångla undrar vi om du tror att han fått ett återfall och vad vi ska göra iså fall? Vi har låtit honom fråga på och sen svarat/ramsat/påmint utanför dörren när det blivit tyst och fortsatt så tills han tystnat helt och därefter gett bekräftelsen. Nu bir vi osäkra på om vi ska gå in och vagna då han börjat jag upp sig mer och mer, eller om vi konsekvent ska fortsätta att ramsa utanför dörren? Ska vi ramsa för att överrösta honom eller vänta tills han tystnar? Han börjar fråga nästan direkt efter att vi lägger ned honom och gett beskedet. Min son föddes den 11 jan-11 och kurstarten började den 7 maj-11

Med hopp om svar, stort tack på förhand!
titti_lie

Re: Nattning tar längre o längre tid inne på natt 10

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Några frågor på det:
- är det kolsvart i rummet? om han sover i vagnen är mörkläggningen hyfsat lätt att få till. köp ett mörkläggningstyg och häng över vagnen.
- har ni börjat med välling? majsvälling brukar vara bra start och vi har börjat redan vid tre månaders ålder. nestlés paket står det 6 mån på (lär tidigare ha stått 4 mån på samma paket), men med långsam start funkar det också på tremånadersbebisar.

Försök att ha aktiva vakenpass! Ha med honom i det du/ ni gör. Det ska vara stor skillnad mellan vakentid och sömn. Arbetet kräver sin vila, liksom.

Tänker spontant att killen efter tio nätter vet vad det är frågan om och är mest arg, så jag skulle backa med att "lägga mig i". Dammsuga utanför rummet eller liknande brukar söva ganska bra. Eller trevlig musik. Teveljud. Stöka och böka lite, var inte rädd att låta om er. Bädda inte för att ni ska behöva tassa på tårna när han sover. Och när ni lägger ner honom, vagna eller buffa och gå ut med ramsan. Och dammsug lite på det.

Och överrösta med ramsan, aningen långsamt, stabilt och med trygg och stadig röst. Utanför dörren och ramsa dig bortåt.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
jamanda

Inlägg av jamanda »

Hej o tack för snabbt svar!
Har nu de senaste kvällarna kört den taktiken du nämner med att försöka göra nått annat utanför dörren som att gå och stöka o fixa i köket, och det har börjat gå åt rätt håll igen. Tror att jag koncentrerade och lyssnade efter "för mycket" vid läggningen, och som du skriver lagt mig i, nu försöker jag att inte gå in och störa i och med att det då bara blivit värre.

Gällande mörkläggning så har vi verkligen försökt att få så mörkt som möjligt i rummet och att hålla honom aktiv o vaken är inga problem, han är en väldigt aktiv liten kille som gillar att snurra runt på mage och leka.

Tack för tipset med majsvälling, det låter som en bra idé, jag ammar alla fyra mål på dagarna men har gett ersättningen den sista och femte målet, kvällsslurken, dels så att min kille kan vara mer delaktig i nattningen och dels för att ha lite koll på hur mkt han får i sig. Tror du att jag kan byta ut ersättningen mot majsvällingen rakt av , eller bör man ta det successivt för att vänja magen fastän han fått ersättning?

Nu har vi nästan kört 4 månaders schemat i två veckor och min tanke är att vi fortsätter köra det i två veckor till, tills han är 5 månader. Då tänkte vi ändra schemat dels eftersom hans sömnbehov ändras och dels för att vi vill införa 12 h natt. Har då lite frågor ang nytt schema och hur man ska tänka:

Nuvarande schema ser ut enligt nedan :
4 månaderts pm: natt 20:00- 07: 00 ( nattsömn 11 h, dagsömn 4,5 h)
Första målet: kl 7- 8
Sova 1,5 tim: kl 8.30-10
Andra målet: kl 10-11
Sova 1,5 tim: 11.30-13
Tredje målet: kl 13-14
Sova 45 minÖ 15-15.45
Fjärde målet: kl 16-högst 17
Sova 45 min, t ex 18-18.45
Femte målet: kl 19-högst 20 - sova natt.

Kommentarer:
Schemat har fungerat bra i stora drag. Min lilla skrutt är ganska morgonpigg, men kan krokna litegrann på eftermiddagarna, främst inför napen vid kl 15:00 har jag märkt. DEt jag främst undrar är om det är ok att ändra om i tiderna när det startar både gällande mat och sov tiderna eller om det är bäst att ha kvar hålltiderna oc minska ner / ta bort någon nap?
Det schema som jag funderar på att införa innebär att jag justerar i nästan alla nuvarande mat och sovtider o skulle se ut enligt nedan:

Vid 5 månader: Natt 19-07 ( 12 h nattsömn o 3 h dagsömn)

Första målet: kl 7- 8
Sova 45 tim: kl 9-9:45
Andra målet: kl 10:00
Sova 1,5 tim: 12.00-13:30
Tredje målet: kl 13;30
Sova 45 min 15:30-16.15
Fjärde målet: kl 16:30
Femte målet / Nattslurk: kl 18:30, 19 - sova natt.
Vad tror du om det? Blir det för mycket vakentid på em inför nattslurken eller bör han fixa det? Eller ska man dela upp em napen i två napar om 20 min alt lägga den enda em napen senare?
Stort tack på förhand igen för svar, detta forum är ju helt suveränt :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill bara flika in med. En 4 mån är HUNGRIG. Det är inte många som kan sätta en 12 timmars natt på enbart amning och lite ersättning till natten. Så majsvälling är kanon men även en måltid mitt på dagen med 4-mån gröt vore susen. Sen öka stadigt.

Får du hackiga nätter eller några problem är maten vi kollar först. Så mata på. In med smakisar och allt annat som är gott.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bebis- ... t-tidigare
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Ja, visst är det fantastiskt hur mycket hjälp man får här!

När vi har infört majsvälling (har också kört på ersättning kvällstid, eller utpumpad mjölk med ersättningspulver i) har vi gjort på lite olika sätt. Bra är att, om man ids och kan och orkar, pumpa ut mjölk under dagen, förslagsvis på morgonen är det brukar finnas att ta av, och och lägger i majsvälling i bröstmjölken. Bröstmjölk är ju lite laxerande och kanske bra att någont sådant följer med majsvälling som är nytt för magen. Lägg inte i så mycket pulver första kvällen, öka lite för varenda kväll och om du inte har utpumpad mjölk så blanda lite ersättning med vällingen eller lite bröstmjölk, lite vatten och lite pulver. Ja, som du märker, vi har gjort lite hur som helst. Viktigast är väl att man tar det långsamt (och då kanske ett par daga, inte två veckor).

Scheman är jag lite halvdålig på (vet varken ut eller in med schema för vår flicka som nu är 6 månader)... Men på frågan om man kan ändra mat- och sovtider på en gång skulle jag, oerfaren vad gäller det, säga ja. Så små barn brukar få in rätt rytm i kroppen efter tre, fyra dagar. Så ändra radikalt, säger jag. Kanske någon annan tycker annorlunda.

Angående femmånadersschemat skulle jag inte lägga två 20 min på slutet iaf. Sista vakenpasset ska ju vara det längsta och om han inte pallar med så lång vakentid före natten, så lägg honom för en femminutare. De brukar kunna vara guld.
jamanda

Inlägg av jamanda »

Tack båda två för era snabba svar!
Jag ska genast börja testa med majsvälling blandat m lite ersättning på kvällen och även ersätta ett amningstmål mitt på dan med gröt eller pure. Har precis börjat nu i ett par dagar med en smakportion, potatis blandat med bröstmjölk ( ca 1 tsk) och det verkar vara en riktig hit. Hade tänkt öka på med mer mat efter ett par dagar, vad tror ni man ska sikta på? hörde 0,5 dl av någon i mammagruppen.
Tack även för svar om schemat, toppen såklart om även fler kan/vill tycka till om mitt planerade schema... känns bra om fler kan ge åsikter innan jag börjar köra på det ,
trevlig kväll!
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Vad man ska "sikta på" i matväg är ju lite svårt att säga. Jag brukar mata tills den lilla inte får i sig mer. Hon slutar svälja helt enkelt. Om maten på tallriken tar helt slut tänker jag att jag lagat lite för lite. Min flicka som nu är 6 månader äter mycket mer än en halv deciliter, snarare två! Är ju säkert olika från barn till barn, som allt annat.

Tilläggas kan ju att i början när de börjar äta är det ju svårt. Mycket som är nytt med mat (konsistens, icke-flytande, kommer stötvis på en sked...). Man får verkligen ha tålamod. Vi har använt en - på det här forumet bannlyst - babysitter som matstol i början (nu kan vi bulla upp med kuddar i en matstol). Har varit jätte bra med sittern. Lagom lutning så att gröten/ moset rinner åt rätt håll. Det är annars ett tips; gröten kan ju vara så gott som flytande i början och när han börjar greppa det där med skeden kan man ju göra gröten mer fast.

Och när ni lagar mos, glöm inte smör!
jamanda

Inlägg av jamanda »

absout ska man ju mata tills det tar stopp, tänkte främst på vad man ska sikta på efter att man gett 1 tsk innan man kan köra på för fullt, så att magen hinner vänja sig :wink:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Öka successivt bara. Från en tesked till två till fyra till sju till... hur mycket det då blir. Hörde om en som började med smakisar vid fyra månader och först vid åtta månader åt killne en hel portion av värdig mängd. Så långsamt behöver man kanske inte göra processen om magen verkar hänga med. Prova på! Du märker ju hur han mår.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, skuttar bara in med en liten förvånad min över det du skriver titti_lie
titti_lie skrev: Vi har använt en - på det här forumet bannlyst - babysitter som matstol i början (nu kan vi bulla upp med kuddar i en matstol). Har varit jätte bra med sittern. Lagom lutning så att gröten/ moset rinner åt rätt håll.
Har aldrig hört att babysittern skulle vara bannlyst här, tror faktiskt inte att det bannlyses någonting på detta forum. Däremot är det bra att barnen ligger så mycket som möjligt på mage så de lär sig åla och så småningom krypa. Den träningen främjar även hjärnans utveckling.

Jag har också haft mina minsta i babysittern när de börjat äta riktig mat. Är man bara 3,5 mån gammal orkar inte lilla kroppen sitta upp ordentligt i en barnstol. Så jag tycker ditt förslag är toppen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
jamanda

Inlägg av jamanda »

Hej hej, tack igen för alla tips! Är det någon som är bra på scheman så vore jag som sagt mycket tacksam för lite input på det planerade schema som jag skrev om tidigare, tack tack!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tycker schemat ser jättefint ut!
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
jamanda

Inlägg av jamanda »

Tack, har funderat lite mer på det planerade schemat och har ändrat om lite främst gällande mattiderna, några kommentarer på nedan schema o matförslag?

Nu 4-5 mån/ på sikt vid 6 mån:

Första målet: kl 7- 8 Nu Amma sen vid 6mån Välling
Sova 45 tim: kl 9-9:45
Andra målet: kl 11;00 Nu gröt sen sen vid 6mån Gröt
Sova 1,5 tim: 12.00-13:30
Tredje målet: kl 14:00 Nu Amma plus grönsakspure sen sen vid 6mån bara grönsakspure
Sova 45 min 15:45-16.30
Fjärde målet: kl 17:00 Nu amma plus fruktpure sen sen vid 6mån bara middagspure
nattslurken: 18:30-19;00 völling / sen vid 6mån välling

Stort tack på förhand!!!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tycker igen att det ser bra ut :wink:

Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
jamanda

Inlägg av jamanda »

Hej,

nu är min lilla plutt 7, 5 månad o han har generellt sovit bra sen vi började med sova hela natten kuren.
Under sommaren har vi varit iväg och rest och han har sovit bra oavsett vart vi varit. Dock så har han fortfarande svårt att att komma till ro utan att fråga väldigt mycket vilket lett till att vi har börjat buffa honom som en markering för att han ska komma till ro inför natten, och sen sagt ramsan. Detta har fungerat väldigt bra och han har sovit hela natten tills för 3 -4 veckor sedan då han börjat vakna på kvällarna och varit ledsen och det verkar som om han har mardrömmar då han inte alltid vaknar till utan är ledsen i sömnen, ramsan har inte hjälpt då utan det ända som har lugnat honom är att stryka honom på ryggen med handen och vara nära. Han har aldrig tidigare varit orolig och vaknat så på kvällarna efter att han somnat o nu har han dessutom börjat vakna tidigt på morgnarna. Vi har natt mellan 19- 7, men nu de senaste veckorna har han vaknat 0610 och vi får honom inte att somna om. Har läst att de kan komma in i en separationsfas eller liknande som kan påverka sömnen, och att man då bara ska vänta ut fasen.... på dagarna är han generellt på gott humör och är en framåt och nyfiken liten kille. Han brukar inte vara särskilt mammig av sig men nu har jag märkt att han gärna sitter i min famn, håller i mitt hår och stortrivs när jag går omkring och visar honom saker. Tidigare så har han varit völdigt nöjd på golvet och ålat omkring själv men nu har han börjat resa sig mot saker och verkar vilja komma upp en nivå :D .
Vi vet inte om vi nu ska försöka sluta buffa honom inför nattningen och om det är därför han har börjat vakna till på kvällarna och är orolig eller om det beror på fasen... Vi har sett över sovschemat på dagarna och ska nu testa och ta bort hans sista eftermiddagsnap och förlänga middagsnapen så att han sover 45 min på fm och ca 1,45 min på dan och förhoppningsvis 12 h på natten. Vore tacksam för råd, känner oss villrådiga- vill ju så gärna att vår lilla plutt ska sova gott igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"