Lillasyster 6 veckor har fullkomligt vänt på dygnet!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gugga

Lillasyster 6 veckor har fullkomligt vänt på dygnet!

Inlägg av Gugga »

Nu behöver jag hjälp med att få lillasyster 6 veckor (idag!) att foga in sig i ledet bland de andra fina BB-barnen :) Tyckte jag hade läget helt under kontroll, tills för två veckor sedan när hennes trötthet på dagtid helt omkullkastade SM, trots idoga försök att hålla henne vaken! Sen började pappan i familjen jobba, jag har haft fullt upp med syskonen på 2 och 4 år, vilket har gjort det ännu svårare att hålla henne vaken.
Vid samma tid (vilken tillfällighet) började hon bli lite stökig på natten, vaknade efter 1,5-2 timmar hela natten. Provade först med att försöka få i henne ännu mera mat både dag och natt, utan resultat. Hon är inte heller hungrig när hon vaknar på natten (vilket jag misstänkte) utan somnar så fort hon läggs vid bröstet. Förstår de som i det här läget börjar med napp, men det vill jag inte ha!
För någon vecka sedan tyckte jag det var dags att ta tag i det och försöka vagna bort 1-målet (och alla de andra småmålen som damen själv tryckt in i schemat) vilket vi har ägnat nätterna åt sedan dess. Utan vidare resultat, förutom att pappan nu själv får egentid med sin minsta dotter på natten :) Hon vaknar lika ofta, om inte oftare. Svarar bra på vagningen men vaknar snart igen. Och är VÄLDIGT svår att hålla vaken på dagen. Förstå min frustration när hon gladeligen sover 3-4 timmar i sträck, på RYGG i FULLT DAGSLJUS, men vaknar varje timme på natten när hon ligger i mörker på mage!!
Kanske började vi i fel ände? Skulle försöka få ordning på dagarna först? MIn tanke var dock att hon skulle bli piggare på dagarna om hon började sova mer nattetid, men där har jag gått bet. Längtar efter mer struktur med lillasyster, vet att det underlättar oerhört mycket och gör umgänget med de större barnen så mycket lättare!
Behöver någon slags vägledning hur vi ska gå vidare från där vi står nu. Känner mig ännu ganska stark och pigg, är redo för att styra upp det, men vet just nu inte hur!
Mamma till Ella född 071016 och lillpojken född 091021
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Lillasyster 6 veckor har fullkomligt vänt på dygnet!

Inlägg av Sarisparis »

Hej Gugga och varmt välkommen hit! :D

Grattis till ett tredje underverk! :heart:
Gugga skrev:Förstå min frustration när hon gladeligen sover 3-4 timmar i sträck, på RYGG i FULLT DAGSLJUS, men vaknar varje timme på natten när hon ligger i mörker på mage!!
:lol: :lol: :lol: Skämt âsido, det är inte en liten ryggsovare ni har att göra med? Vissa verkar ju faktiskt föredra att sova pâ rygg. Kan ju vara värt att testa en natt iallafall. :wink: Men glöm inte larmet för det!

Mitt râd är att ändâ försöka satsa pâ dagarna, även om lilla tjejen sover sâ fort hon fâr chansen. Hâlla vaken sâ mycket man kan, och väcka efter max 2.5 timmar. Du skulle ocksâ redan nu kunna börja styra mot ett schema och till att börja sätta mattiderna pâ plats, alltsâ väcka för mat och sen hâlla vaken sâ mycket det gâr. Att ligga naken pâ rygg och bli kittlad är ett vakentips. Att lâta storasyskon ha lillasyster i famnen är ett annat, det blir sällan sâ där "sovskönt" som till exempel hos mormor. :wink:

Jag är jätteimponerad av din attityd och ork, det här kommer att gâ kanonfint! :thumbsup: Och sâ vet du ju precis vart ni är pâ väg, att vägen är lite slingrig i början betyder ju inte att den kommer att vara det i all evighet.

:heart:
Gugga

Inlägg av Gugga »

Tack för svar Sarisparis! Och tack för gratulationen till lilla hjärtat :heart:
Haha, ja en ryggsovare kan vi ju ha att göra med :) Men problemet är att lilla damen sover SÅÅÅÅÅ bra dagtid, på rygg såväl som på mage. Lägger henne på mage för jag i min enfald tror att hon ska tycka det är obekvämt och vakna till, men icke!
Har verkligen försökt med alla knep att hålla henne vaken dagtid, men ska ta nya tag i morgon och satsa på att styra upp dagarna först. Skulle gärna sträva mot ett schema redan nu, ska slipa på ett innan jag går och lägger mig. Återkommer med rapport!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Gugga skrev:Skulle gärna sträva mot ett schema redan nu, ska slipa på ett innan jag går och lägger mig.
Kanske fâr di lite inspiration här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
Gugga skrev:Återkommer med rapport!
Det ser vi framemot! :thumbsup: :D

Gugga

Inlägg av Gugga »

Natten som var blev ju... intressant. Matade kl 21.30, vaknade sedan vid 00.30 av muttrande från vagnen och tänkte ta upp lillan, men var så trött att jag somnade om. Vaknade igen 01.30 av samma muttrande, började bulla upp med kuddar etc för att förbereda amningen, lade mig sedan ner "bara en minut", och döm om min förvåning när jag vaknar nästa gång vid 02.30 :o Avvakta verkar vara nya ledordet här :) Kanske att nätter av vagnande ändå har gett resultat eftersom hon somnade om av sig själv! Hur som helst var fem timmars sömn i rad klart över förvantan, dessutom somnade hon sedan om och sov till 05.30, alltså inget muttrande och snuttande på småtimmarna, vilket jag nästan tycker är det jobbigaste annars.
Idag har hon också varit betydligt mer vaken än vissa dagar. Dock ett maratonpass på fm på 5 timmar, med en amning emellan. Ska fundera vidare på schema, tack för länken SarisParis. Vore skönt att få in lite tider.
Nu ska det bli intressant att se hur kommande natt blir :)
aso

Inlägg av aso »

Hej Gugga :) !

Så härligt att du hittat det fantstiska verktyget - att avvakta :D .

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Bra jobbat! Precis så fick jag bort nattmålen - somnade om "bara en liten stund", vaknade yr 3 timmar senare och undrade vad som hände :lol: .

Jobba med dagarna som saris säger och jobba med att "avvakta" (muttrar gör vi alla då och då :D ) nattetid så kommer det snart reda upp sig.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"