Om man antar att förmiddagsluren skulle bli 20 min och man skulle lägga på 15 min på nästa blir ju den 1h 45 min vilket ju isf tar den utanför de naturliga sömnpassen.
Spelar inte det någon roll?
Ska man se på hur Iris sover på dagarna så skulle det nog i vårt fall vara bättre med 3x1h istället för 2x45 min och 1,5h eftersom hon nästan alltid vaknar efter 1h på långluren.
Men som sagt då kommer man ju utanför sömnpassen.
Så det kanske inte är att rekommendera?
Hon envisas också med att vakna för tidigt på morgonen, vanligtvis strax efter 6 och det är nästan stört omöjligt att få henne att somna igen. Imorse låg hon i sin säng och "pratade" vilket aldrig har hänt förut men ledsnade snart på det och började gråta. Jag ramsade och ramsade men helt utan resultat. Till slut tänkte jag att ett tillrättaläggande var på sin plats och gick in. Då hade den lilla älsklingen bestämt att ryggläge var det bästa för stunden. Förmodligen var det därför som hon legat och "pratat". Jag kunde sen få henne lugn med ramsa men inte till att somna igen. Det underliga är att hon morgonen innan sovit som en stock ända till 7 och vi kunde gå in och väcka henne som man ska.
Man vill ju inte stå där och ramsa i all oändlighet heller, för det känns som man missbrukar sitt verktyg och det kommer att sluta fungera så småningom dvs att hon gillar att bli ramsad nätterna igenom.
Några tips om det?
Jag kanske ska säga att efter vi lagt henne på kvällen så är det aldrig någon trafik i hennes rum, allt som görs är ramsande från andra sidan dörren, lite stök och bök utanför om det skulle behövas vid lite gnäll, och det har hittills funkat bra.
Men på mornarna så har det spårat ur lite känns det som.
/Anders