Kura Iris 5 mån, start 23/7

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ahoog

Re: Kura Iris 5 mån, start 23/7

Inlägg av ahoog »

Lite snurrig blir jag nog :D

Om man antar att förmiddagsluren skulle bli 20 min och man skulle lägga på 15 min på nästa blir ju den 1h 45 min vilket ju isf tar den utanför de naturliga sömnpassen.
Spelar inte det någon roll?

Ska man se på hur Iris sover på dagarna så skulle det nog i vårt fall vara bättre med 3x1h istället för 2x45 min och 1,5h eftersom hon nästan alltid vaknar efter 1h på långluren.
Men som sagt då kommer man ju utanför sömnpassen.
Så det kanske inte är att rekommendera?

Hon envisas också med att vakna för tidigt på morgonen, vanligtvis strax efter 6 och det är nästan stört omöjligt att få henne att somna igen. Imorse låg hon i sin säng och "pratade" vilket aldrig har hänt förut men ledsnade snart på det och började gråta. Jag ramsade och ramsade men helt utan resultat. Till slut tänkte jag att ett tillrättaläggande var på sin plats och gick in. Då hade den lilla älsklingen bestämt att ryggläge var det bästa för stunden. Förmodligen var det därför som hon legat och "pratat". Jag kunde sen få henne lugn med ramsa men inte till att somna igen. Det underliga är att hon morgonen innan sovit som en stock ända till 7 och vi kunde gå in och väcka henne som man ska.
Man vill ju inte stå där och ramsa i all oändlighet heller, för det känns som man missbrukar sitt verktyg och det kommer att sluta fungera så småningom dvs att hon gillar att bli ramsad nätterna igenom.

Några tips om det?

Jag kanske ska säga att efter vi lagt henne på kvällen så är det aldrig någon trafik i hennes rum, allt som görs är ramsande från andra sidan dörren, lite stök och bök utanför om det skulle behövas vid lite gnäll, och det har hittills funkat bra.
Men på mornarna så har det spårat ur lite känns det som.

/Anders
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anders!

Hur går det för er? Helt rätt tänk med lurarna och marginalkvart.

Jag skulle ha kvar 2x45 min och långluren 1,5 tim. Helt enkelt se det som förutsättningar till 1,5 tim sömn.

Hur är det med vaken utevistelse och social delaktighet?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :)

smyger bara in här och tipsar om pangramsan som är outstanding de där morgnarna då de vaknat för tidigt.

Precis som du säger så blir ramsan verkningslös, och det blir tillslut lite av en underhållning - de är ju oftast pigga och utvilade vid den tiden, tror dom iaf :wink: - men vi vet ju bättre!

Okej - pangramsan är alltså den vanliga påminnelseramsan som man ger endast x 4. Upplysande, kort och sakligt. Sedan lämnar man barnet ifred. För att sedan stötta och låta barnet veta att man finns där ute så ägnar man sig åt allehanda sysslor - städar, plockar, slamrar och låter (micro, hårtork, vattenkokare, plocka disk...you name it :wink: ). Man kan också välja att spela klassisk musik på HÖG volym utanför barnets dött.

Budskapet är som sagt att "vi finns här, allt är som vanligt" - MEN det är inte dax att kliva upp ännu [-X . I takt med att du/ni rör er därute/spelar musik så kommer hennes frågor att avta och klinga ut. Kanske somnar honom? Kanske ligger hon bara och pratar och har sig?

Till slut så har både kroppen och knoppen fattat vad det är som gäller :lol: . Jag tror jag höll på ca 2 v med min son och sen vaknade han iofs lite tidigare än planerat, men var bara nöjd helt enkelt tills vi plockade upp honom...

Pangramsan används oxå med fördel i vargtimmen.

Jättebra att ni håller er utanför rummet :D . Kommer man inångandes sådär på morgonkvisten och sen drar ut igen så kan de bli ganska så upprörda eftersom de förmodligen trodde att det var dax att få komma upp.

Länkar till "våra favoriter" - där du hittar fina tips om detta med för tidiga morgnar, plus lite annat som vanligtvis kan dyka upp:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Bra jobbat so far! =D>

Vänliga hälsningar, Sanna
Senast redigerad av frk Carlsson den sön 31 jul 2011, 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: ändring
ahoog

Inlägg av ahoog »

Tackar för tipsen kring morgonen!
Inatt så sov Iris till 0655 så det blev inte läge att testa pangramsan med tillhörande husljud :D
Vi lyckades också ta oss förbi 22/23-gnällandet utan vare sig missöden eller insats från oss, najs:)

Det vi har stora problem med är dagslurarna.
Lillstumpan vill inte lyssna på ramsan alls verkar det som, kanske först efter 30 min så slocknar hon. Och då har det både ramsats och buffats. Jag minns inte om jag sa det, men vi buffar henne i vagnen för att hon inte ska koppla ihop det med den "gamla" vagningen.

Så länge man buffar, fine... lugn och fin.
Går man då därifrån med en schysst ramsa så kommer frågorna som till slut övergår i gråt. Inledningsvis är hon iofs mest förbannad.
Det verkar inte spela någon roll hur länge man håller på och buffar/ramsar/buffar/ramsar/osv... Så fort man slutar buffa så är det upprörda känslor i vagnen.
Skulle man göra som på kvällen, med bara tillrättaläggande och ramsa på väg därifrån så blir det ett herrans oväsen.

Vi testade tom att göra ett litet associeringsexperiment i helgen där vi buffade och ramsade samtidigt (ja, jag vet att det inte är rätt) för att koppla ihop ramsan med buffandet för att sen ta bort buffandet. Det blir exakt samma resultat som om man buffar och sen ramsar.
Med den tid som det tar för henne att somna, minst 30 min varje gång, så kommer hela schemat att fallera om hon sen ska få sina ordinarie lurtider på det.
På nattvilan tar det mellan 5 och 7 min innan hon somnar, en gång tog det 15 och då började man nästan undra.

Så frågorna på slutet...
Ska vi ändå fortsätta på detta sättet, buffa och sen ramsa + gå och göra andra grejer? Dvs. kommer det att ordna upp sig om vi bara fortsätter på samma sätt?
Eller finns det något annat som ni rekommenderar att vi gör?

På natten har vi det lugnt och fint och då ylar det inga vargar men på dagen verkar de, om inte ha smugit sig in, så iaf hänga på låset....
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jag tänker att hon varken vet ut eller in eftersom ni har kört både buffning och ramsning :o ! Anledningen till varför hon inte vill somna efter att ni går ut och bara kör ramsan, det är ju för att buffningen är mer handfast och lättare sätter sig , den kan hon nu :roll: ...men det är ju inte så det ska va :wink:

Mitt förslag är att ni slutar buffa helt och hållet och bara går över till ramsan nu! Och ja, det kommer frågas och undras såklart eftersom hon är van vid både och (även om det har varit förvirrande så har det ju ändå varit en slags stil). Så det gäller att putsa på attityden, ha tålamod och visa vad det är som gäller.

Vad tycker du om det?

:)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej på er!

Fint jobbat och härligt med natten! :thumbsup:

Vill bara komplettera frk Carlssons fina svar ovan: När man bestämmer för att ta bort buffningen och få ramsan att sätta sig gör ni så här - lägger SUPERGLATT, här skall den SUPERPOSITIVA attityden och sinnesstämningen flöda över dag som natt, trycker till lätt med fjädern (2 sek) och går sedan med den gladaste ramsa ni någonsin gjort sikta på 4 verser, men lyssna av under tiden ni säger dem. :shock: Frågorna lär komma och då fortsätter ni ramsa, vers efter vers - tills hon slutar fråga, oavsett frågetyp nu DENNA gången. Frågar hon 100 svar skall hon få 101 verser - är ni med? Ramsan skall ha sista ordet och avslutas med en SKÖÖÖN bekräftande vers som skickar henne rakt in i lugnet.

Förberedelse: ÖVA och öva, och öva igen ramsan med olika tonfall, betoningar på olika ord, volymer och melodiskt samt pratigt - allt för att kunna föra dialogen med henne då ni sätter ramsans budskap ovan. Det handlar om att föra ett samtal, där ni enbart har betoningar, volymer och rytmer att hålla er till - orden är ju begränsade om man säger. Öva därför när hon inte kan höra er! Tänk er in i hur hon brukar låta och öva därefter, högt framför spegeln eller i bilen eller annat ostört ställe.

Attityden kommer som ett brev på posten, jag lovar! :thumbsup:

Bestäm dagvila när ni kör och så kör ni bara. Men bara under EN dag skall ni köra så många verser, sedan backar ni direkt med att bjuda på de traditionella 4 verserna vid varje läggning, superglada skall de vara. Det kör vi fortfarande här efter över 2 år. :shock: :D Så har vi nästan inga frågor alls vid läggningarna heller.

Kör nu, vi finns här för stöttning!

=D> :D 8) :D =D>
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
ahoog

Inlägg av ahoog »

Man tackar och bockar för alla dessa tips :D

Men att hon skulle blivit förvirrad av buffning+ramsning tillsammans tror jag inte, då vi bara gjorde det under helgen. Förvirringen har isf börjat tidigare :) Resultatet är hela tiden detsamma.

Ni får ursäkta en trögfattad....
Om man alltså missar hela sömnpasset för att man står där och ramsar, denna enda dagen, vad gör man då?
Jag menar, hela schemat kommer ju paja då...
Om man ändå inte lyckas förmedla budskapet under denna dag utan det fortsätter "som vanligt" dagen efter?
Jag vet, det är fel attityd, men jag är en sån där som gärna vill veta :)

Och en fråga till...
Ska man se till att det är helt bäcksvart när hon sover på dagen också, kan det funka bättre då?

/Anders
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

i början kan du gott ha becksvart även på dagen. Det hade vi länge, faktiskt över 1 år. :wink:
Ni får ursäkta en trögfattad....
Om man alltså missar hela sömnpasset för att man står där och ramsar, denna enda dagen, vad gör man då?
Jag menar, hela schemat kommer ju paja då...
Om man ändå inte lyckas förmedla budskapet under denna dag utan det fortsätter "som vanligt" dagen efter?
Jag vet, det är fel attityd, men jag är en sån där som gärna vill veta
Jag förstår dina tankar, men jag kan lova att budskapet kommer gå fram låååångt före att en lur är slut - bara ni laddar och ÖVAR ramsan innan, utom hörhåll efter som lilla Iris brukar fråga och kanske rent av svära in emellan. Då anpassar man volym, betoningar, pratar, melodi-ar de olika verserna så att man får ett behagligt och säkert samtal. När jag "satte" ramsan tog det inte många minuter efter att jag börjat "prata" den på det viset och hon lugnade sig och lyssnade. När hon då gjorde det sa jag den som vi säger den vanligtvis och avslutade med bekräftande verser, ett par stycken. Om Iris skulle "komma igång" igen då, så går du tillbaka till "rams-samtalet" som ni hade innan och avslutar igen när hon lugnar sig med bekräftande vers - och så håller man på. Ester blev ledsen i ett par omgångar och då föreställde jag mig i tanken att jag höll henne i famnen och vaggade henne - och tonfallet blev annat i ramsan - och hon lugnade sig.

Så lita på dig, er och henne! ÖVA och öva igen, för dig själv så klart, så känner du att du kommer sätta detta som i en liten ask när du väl kör! 8)

Inte darra på manchetten!

:thumbsup:
//Anna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Klockren beskrivning av hur en såndär session kan se ut! :lol:
Nu är det bara att köra! Men jag röstar för att ni håller er till enbart ramsan. Du har fått en mkt detaljerad åtgärdsplan av Anna09 :D .

=D> Hejjar på! =D>
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tack frk carlsson! :hearat:

Glömde säga att ifall hon går igång efter eller under bekräftelsen börjar du UTAN dröjsmål med nya verser i andra tonfall igen, inte avvakta utan kör och kör. :wink:

Ha lite vatten i beredskap vetja... det kostar på rösten och halsen att hålla låda ett tag... :wink:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!
Hur går det för er?
:)
//Anna
ahoog

Inlägg av ahoog »

Hej Hej,

Jojo... Det går ganska bra faktiskt.
Kör man dagslurarna i mörker så funkar det mycket bättre.
Enbart ramsa fungerar då och man behöver inte hålla på så länge heller. Även vagnturer fungerar för dagslurarna så vi är inte fast i ett mörkt rum då.

Lite nya grejer då...
Stumpan har lärt sig att man kan vända på sig även i sängen och när man gjort det biter inga ramsor längre. Då skriker man upp sig till nya oanade höjder.
Första gången det inträffade undrade jag ganska mycket vad det var som hade hänt och stod där som ett fån och ramsade och ramsade.
Man skulle kunna tänka sig att hon skulle vända sig tillbaka till mage igen men så är det inte. Inte för att hon inte kan men det verkar vara för att hon inte vill.
För att minimera springet så installerade jag snabbt och lätt en IR-kamera så var det löst. Då kan man gå in och vända henne "rätt" redan innan hon tröttnar på att ligga där på rygg.
Chansen att hon ska somna på rygg har jag nämligen upptäckt att den ligger runt 0%.

Så, vad är egentligen rätt väg att gå när hon håller på så där och vänder sig, det kan bli ända upp till 3 vändningar innan hon somnar? Iofs håller vi oss fortfarande under 10 min/läggning.

Vi har också upptäckt att lilla hjärtat inte längre sover i bilen. Tidigare, alltså innan SHN, somnade hon nästan omedelbart i bilen och det kunde hända att vi åkte runt med henne bara för att hon skulle få sova.
Så icke längre... Så fort de små ögnonen faller ihop och hon slappnar av så dröjer det ca 1 sekund och sen skriker hon för full hals, nästan som om hon upptäckte att hon höll på att somna och vill förhindra det:)
Vi brukade ju hänga för hennes bilstol så att det skulle bli lite skumt när hon skulle sova, men det blir hon bara förbannad av nu. Testade dessutom att ta en av mörkläggningsgardinderna och hänga över och då är det ju helt mörkt där under men det hjälpte inte heller.
Jag såg nu idag att man inte ska ge sig av på några längre bilturer innan de är "säkra sovare" men har ni några tips kring detta? Omständigheterna gjorde att vi var tvungna till en biltur och i samband med den tog vi lite semester neråt landet, vilket vi inte kommer att prova igen förrän hon kan sova i bilen för det var en "intressant" upplevelse.

/Anders
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Ursäkta att ni inte fått svar... :oops: förrän nu. Jag har varit bortrest.

Superbra jobbat med läggning, 10 minuter är väl enligt konstens alla regler!!! =D> =D>

Om man har vändningscirkus brukar vi säga att man kan träna vändningar på dagtid, öva och öva tills det sitter och sen kan man skjuta den vargen om man säger. Dvs man behöver inte oroa sig över ifall lilla skatten löser det eller inte.

Lägg på golvet, placera attraktiva saker runt om, både inom och helst utom räckhåll, dvs att man måste vända sig för att komma åt dem. Hjälp liiite i början för att poletten trillar ner att "man KAN vända sig om, såpass..." :wink: Sen överlåter man mer och mer till att klara vändning själv.

Likadant tänk när man ställer sig i sängen framöver, öva på dagtid.

:thumbsup:
//Anna
ahoog

Inlägg av ahoog »

Hjäääälp!!!!

Stumpan somnar inte längre på kvällen. Det har gradvis blivit sämre och ju mer hon kan röra på sig desto sämre har det blivit.
Vi har ju naturligtvis gjort något fel, men jag kan inte riktigt se vad det är.

Så här går det till hemma nu för tiden....

På dagen så duger det inte med ramsan, alls längre faktiskt. Istället är vi ute och promenerar. Fel förstås, men efter att ha haft en skrikande bebis hela sovpass så får man anpassa sig. Tyvärr leder ju denna anpassning till att det blir sämre så småningom.
Men det lilla hjärtat måste ju sova och hon sover konstant "för lite" på dessa dagspass, allt från 10 min till en halvtimme men aldrig 45 ellrt 90 min. Vi trodde vi hade kommit på något med det totala mörkret under dagarna men det verkar ha gått över.
På kvällen kör vi samma program varje dag. Det är mat vid 17:30 och därefter lek, vid ungefär 18-18:20 är det bad/duschstund och byte av blöja förstås följt av nattslurken som är välling. Sen är det riktiga skrattet till gonattet som pågår till 1900 då den lilla läggs i sängen. Mamma släcker och går ut och efter det vänder jag på henne till magen och går ut med en ramsa (väl uppsträckt och med ett helt seriöst leende på läpparna). Nu har vi redan vänt på oss till ryggen eller börjat böka runt på andra sätt i sängen men inte hunnit tröttna på detta än. Det fortgår under en stund med fortsatt gott humör men med fötterna uppe på kanten på spjälsängen tex. (det verkar finnas hur många sätt som helst att ligga på i en sån säng). Så börjar vi då tröttna på att böka runt där och börjar skrika. Då brukar jag dra en ramsa * 4 bara som påminnelse om att det är sovdags men det hjälper inte.
Så där håller det på tills hon är rejält uppjagad och skriker hejdlöst samtidigt som hon far runt och rullar, står på huvudet och annat. Då brukar jag knata in för att buffa henne.
Nu funkar inte det heller längre för hon är spänd som en fjäder och försöker krypa omkring och alla möjliga och omöjliga grejer. Samtidigt som hon blir förbannad för att jag envisas med att lägga henne tillrätta igen. Man kan inte ens komma åt att buffa längre för benen är så spända att man inte kommer emellan.
Så vad gjorde jag då, jo jag skakade lite i benen för att de skulle slappna av, ungefär som när man själv har strechat efter en löprunda, och detta funkade. Hon lugnade sig och jag kunde gå ut med en tyst ramsa. In alles så tar detta numera 30-45 min av rent krig därinne/utanför där vi mäter viljor och så kan vi inte ha det.
Vi har förstås provat det vanliga med säkerheten, dvs husljud, och det funkar inte vid läggningen. Det funkar dock jättebra de gånger som hon vaknar upp lite senare. Funkar inte i vargtimmen iofs... Där har vi inte hittat någon bra lösning, men det verkar som hon är rejält hungrig när hon vaknar. Kanske är det därför hon inte kan somna om igen.

Vad det gäller vändningar från rygg till mage så är det inga problem för henne rent tekniskt, hon vänder sig både fram och tillbaka lätt, men det verkar som sagt som hon inte vill.
Så det är lugnet vi inte längre får till och jag skulle vara oootroligt tacksam för tips om hur vi får tillbaka detta på rätt köl igen.

/Anders
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Svettigt värre, för alla. Phew!

Har ni vadderat sängen ordentligt? Då kan hon inte slå sig och hon får böka runt på alla sätt och vis- SJÄLV och IFRED. Det är hennes ensak.

Sedan ska ni se till att den lilla människan har bra med möjlighet att vända sig åt alla håll och kanter i vaket tillstånd på dagen på golvet. Små har stort behov att få röra sig och testa sin nya färdigheter OFTA OFTA på dagen under vakenpassen.
Så börjar vi då tröttna på att böka runt där och börjar skrika. Då brukar jag dra en ramsa * 4 bara som påminnelse om att det är sovdags men det hjälper inte.
Så där håller det på tills hon är rejält uppjagad och skriker hejdlöst samtidigt som hon far runt och rullar, står på huvudet och annat. Då brukar jag knata in för att buffa henne.
Nu funkar inte det heller längre för hon är spänd som en fjäder och försöker krypa omkring och alla möjliga och omöjliga grejer. Samtidigt som hon blir förbannad för att jag envisas med att lägga henne tillrätta igen. Man kan inte ens komma åt att buffa längre för benen är så spända att man inte kommer emellan.
Ramsa inte direkt. Hon är sur/förbannad och det "får" man vara en stund. Och försök inte buffa en arg älskling- de är inte mottagliga för den hjälpen då. Så backa med TÅLAMOD och FÖRTROENDE. TRO på erat barns förmåga att finna sitt sätt att komma till ro.

Gå till köket och slamra och lugna er själva. När hon skriker i samma ton som hon "fastnat" då kan ni hoppa in och buffa FÖRSTA gången och nästa uppvak eller läggning så kör ni med ramsan vid samma tillfälle FÖRST ( Ramsa x 8 eller mer om så behövs. Barnet ska lugna sig eller bli tyst). Alltså när erat barn ber om hjälp- inte tidigare än så! :idea:

Att det tar upp till en halvtimme innan barnet somnar är inget ovanligt eller konstigt så ta det bara lugnt nu.

Hoppas detta kan hjälpa er. Kämpa på!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"