Hej Annarexia!
Toppenbra beslut du har fattat! Jag har själv kurat min tjej som då var fem månader, med stor framgång. Vi sätter 12 timmars nätter och lurarna (2 st) sitter som en smäck. Detta trots att vi är inne i åttamåndersångesten. Hon har vaknat 3 ggr sammanlagt på nätterna. Hon har somnat om fint på ramsa och husljud.
Jag känner igen mig i det du skriver om vagningen.
Tanken med vagningen var hur jag ska få henne att sova sina 45min eller för den delen 1,5h i vagnen, som det är nu vaknar hon oftast efter 30 min å då får man gunga å gunga å gunga....ibland somnar hon om ibland inte
. Så hade vi det också. Nu i efterhand förstod jag att det var ett vagningsträsk jag hade hamnat i. Man litar inte på barnets egna förmåga att somna ( självklart kommer säkerheten och lugnet först). Där kan man stå och vagna sig blå om man vill, de hjälper inte barnet att somna ändå. Jag tror att en kurningen skulle innebära att du/ni etablerar ett lugn och en säkerhet för barnet och att ni får tillfälle att backa med vagningen.
Jag tog alla lurar i hennes säng inne. Ja, man känner sig låst vissa gånger. MEN god sömn är en gåva för livet och dessutom försvinner lurarna ganska fort en efter en

Dels kommer du också bort från vagningen som inte verkar tjäna sitt syfte just nu, när du får stå och vagna och vagna. Ut och går gör jag ändå med vagnen- när hon är vaken. Kul för både mig och min skrutta (haha nåja ibland krävs det både en och annan skorpa för att hålla hennes humör uppe) Vi går och gungar, kryper på gräsmattor etc. Bara lite funderingar från mig!
1. Känner mig osäker på att kunna ge beskedet på rätt sätt trots att jag övat och övat. Går det att buffa på sida vilket är dotterns favvo ställning
Det svåra är ju att hålla dem på plats så att säga på sidan och därmed förmedla ett lugn Jag antar att du menar beskedet på den allra första kurnatten? Sedan blir ju beskedet och tillrättaläggandet mycket kortare än vad det är i början. Nu gör jag göra några buff i rumpan vid tillrättaläggandet som markering. Kanske solfjädern är något istället?
2. Ska nattslurken komma före eller efter skrattet till gonattet?
Nattslurken brukar i regel komma innan skrattet. Jag ger nattslurken i soffan framför tv:n, sen skrattar vi så att vi kiknar och hela vägen till sängen.
3. Första natten. Om hon nu lyckas somna vill säga. När hon då vakar går man direkt in och ger beskedet eller ramsa utanför dörren?
Klart att hon kommer att somna första natten! Putsa attityden

Vaknar tjejen första natten så går du in och buffar/soljädrar- ut med ramsa. Du ska förmedla säkerhet första natten. Detta backar du redan med på andra natten. Då får ramsan tar över mer och mer.
3. Om hon bara bökar, gnölar men inte pratar eller är ledsen, ska man "lägga sig i" eller ska man bara avvakta?
Låt henne då vara ifred. Muttra kan man få lov att göra i fred

Det är när hon ber om hjälp som man hjälper henne genom att visa att man är där och att hon är fredad från vargen.
4. Går det att vagna i vilken vagn som helst? VI har nämligen en Vagn där man klickar i bilbarnstolen? Funkar detta? Hon sitter ju som i den, Det kanske är fel?
Om jag fattar rätt så sitter skorpan upp i vagnen? Då går vagningens poäng om stöpet. Kroppen skall liksom skjutsas fram och tillbaka.
Min absoluta styrka när det kom till kurningen var att jag var insatt i teorin bakom processen. "Att svara rätt på alla frågor" gjorde jag nog inte. Tror nyckeln snarare ligger i att ständigt ge samma svar- Jag är här, du kan tryggt sova vidare. Men man lär sig att lyssna och framförallt att backa. Min start på karriären som mamma var minst sagt skakig ( det är bara att titta på min tråd, herregud så osäker jag var och framförallt så otålig jag var) Men jag tänker mig som att jag är en pilot på en atlantflygning mitt i natten. När det blir turbulens så är det min uppgift att styra planet, inte att gå till passagerna och hålla dem i handen
Du har världens bästa team här bakom dig när ni kör igång med kurning! Läs, läs, läs och KÖR!

LilloppansMamma