Bättre sömn redan :) Men söker svar...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Annarexia

Bättre sömn redan :) Men söker svar...

Inlägg av Annarexia »

Vill börja med att säga att SHN boken kom i min brevlåda för ca 2veckor sedan men har inte kurat ännu. Trots detta tror jag att dotter snappat upp att jag blivit säkrare bara av att läsa den. Jag tycker inte längre "synd" om henne för att hon måste sova. Bara detta ser jag som ett stoort framsteg då vi gått från 3 nattmål och ca 12 uppvaknande till ibland ett nattmål.

Nu till min funderingar.

1. Känner mig osäker på att kunna ge beskedet på rätt sätt trots att jag övat och övat. Går det att buffa på sida vilket är dotterns favvo ställning :)

2. Ska nattslurken komma före eller efter skrattet till gonattet?

3. Första natten. Om hon nu lyckas somna vill säga. När hon då vakar går man direkt in och ger beskedet eller ramsa utanför dörren?

3. Om hon bara bökar, gnölar men inte pratar eller är ledsen, ska man "lägga sig i" eller ska man bara avvakta?

4. Går det att vagna i vilken vagn som helst? VI har nämligen en Vagn där man klickar i bilbarnstolen? Funkar detta? Hon sitter ju som i den, Det kanske är fel?

Jag känner mig osäker på att kunna ge rätt svar på alla frågor. Hur vet jag när hon ska ha påminnelse? I alla böcker jag fick från BVC innan hon kom står det att en mamma snabbt lär sig höra vad ens barn "vill" Jag är väl världens sämsta mamma för jag vet fortfarande inte vad alla gnäll/gråt och skrik betyder och hon närmar sig 9 månader :cry:
Mamma till Tuva-Li född 20101216
Anna09

Re: Bättre sömn redan :) Men söker svar...

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Bra att du fått boken - läs på igen och igen, de flesta av dina frågor finns där besvarade. :wink:

Enligt mig duger BVC mest till att väga, mäta och kolla kurvor, sömn och andra föräldrafrågor bör de hålla sig borta ifrån. :twisted: :roll:

MEN, du bör ha en rymlig vagn för vagningen, särskilt i den ålder som din dotter nu är i. OM du nu måste vagna, vi har haft alla lurar i sängen då vi inte haft varken någon bra vagningsvagn eller en tjej som någonsin sovit bra i vagn.

Läs på i boken igen. Jag tror jag läste den 10 gånger lätt, före vi kurade och det blev ingen lätt kur ändå... bara för att jag inte fattat tänket bakom. Det är A och O.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Annarexia

Inlägg av Annarexia »

Tack Anna09 för dina svar =)

Jo jag är inne på andra omgången av boken och hittade som sagt svaren där :oops: Läsningen går inte så fort när man har mos i huvudet pga sömnbrist, men jag kämpar på för jag vill gärna ha om inte mitt liv tillbaka så iaf något som kan likna ett... :(

Ang vagn så har vi även en emaljunga kombi vagn med både ligg å sitt del, men det känns som om liggdelen blivit för liten :? Dotter har alltid sovit bäst ute och jag vill jätte gärna kunna promenera en del när och om nu orken kommer tillbaka [-o<
Tanken med vagningen var hur jag ska få henne att sova sina 45min eller för den delen 1,5h i vagnen, som det är nu vaknar hon oftast efter 30 min å då får man gunga å gunga å gunga....ibland somnar hon om ibland inte...Kanske hittar svaren i boken på detta också :)

Mvh/ Anna
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Annarexia!

Toppenbra beslut du har fattat! Jag har själv kurat min tjej som då var fem månader, med stor framgång. Vi sätter 12 timmars nätter och lurarna (2 st) sitter som en smäck. Detta trots att vi är inne i åttamåndersångesten. Hon har vaknat 3 ggr sammanlagt på nätterna. Hon har somnat om fint på ramsa och husljud.

Jag känner igen mig i det du skriver om vagningen.
Tanken med vagningen var hur jag ska få henne att sova sina 45min eller för den delen 1,5h i vagnen, som det är nu vaknar hon oftast efter 30 min å då får man gunga å gunga å gunga....ibland somnar hon om ibland inte
. Så hade vi det också. Nu i efterhand förstod jag att det var ett vagningsträsk jag hade hamnat i. Man litar inte på barnets egna förmåga att somna ( självklart kommer säkerheten och lugnet först). Där kan man stå och vagna sig blå om man vill, de hjälper inte barnet att somna ändå. Jag tror att en kurningen skulle innebära att du/ni etablerar ett lugn och en säkerhet för barnet och att ni får tillfälle att backa med vagningen.

Jag tog alla lurar i hennes säng inne. Ja, man känner sig låst vissa gånger. MEN god sömn är en gåva för livet och dessutom försvinner lurarna ganska fort en efter en :D Dels kommer du också bort från vagningen som inte verkar tjäna sitt syfte just nu, när du får stå och vagna och vagna. Ut och går gör jag ändå med vagnen- när hon är vaken. Kul för både mig och min skrutta (haha nåja ibland krävs det både en och annan skorpa för att hålla hennes humör uppe) Vi går och gungar, kryper på gräsmattor etc. Bara lite funderingar från mig!

1. Känner mig osäker på att kunna ge beskedet på rätt sätt trots att jag övat och övat. Går det att buffa på sida vilket är dotterns favvo ställning
Det svåra är ju att hålla dem på plats så att säga på sidan och därmed förmedla ett lugn Jag antar att du menar beskedet på den allra första kurnatten? Sedan blir ju beskedet och tillrättaläggandet mycket kortare än vad det är i början. Nu gör jag göra några buff i rumpan vid tillrättaläggandet som markering. Kanske solfjädern är något istället?
2. Ska nattslurken komma före eller efter skrattet till gonattet?
Nattslurken brukar i regel komma innan skrattet. Jag ger nattslurken i soffan framför tv:n, sen skrattar vi så att vi kiknar och hela vägen till sängen.
3. Första natten. Om hon nu lyckas somna vill säga. När hon då vakar går man direkt in och ger beskedet eller ramsa utanför dörren?
Klart att hon kommer att somna första natten! Putsa attityden :lol: Vaknar tjejen första natten så går du in och buffar/soljädrar- ut med ramsa. Du ska förmedla säkerhet första natten. Detta backar du redan med på andra natten. Då får ramsan tar över mer och mer.
3. Om hon bara bökar, gnölar men inte pratar eller är ledsen, ska man "lägga sig i" eller ska man bara avvakta?
Låt henne då vara ifred. Muttra kan man få lov att göra i fred :lol: Det är när hon ber om hjälp som man hjälper henne genom att visa att man är där och att hon är fredad från vargen.
4. Går det att vagna i vilken vagn som helst? VI har nämligen en Vagn där man klickar i bilbarnstolen? Funkar detta? Hon sitter ju som i den, Det kanske är fel?
Om jag fattar rätt så sitter skorpan upp i vagnen? Då går vagningens poäng om stöpet. Kroppen skall liksom skjutsas fram och tillbaka.

Min absoluta styrka när det kom till kurningen var att jag var insatt i teorin bakom processen. "Att svara rätt på alla frågor" gjorde jag nog inte. Tror nyckeln snarare ligger i att ständigt ge samma svar- Jag är här, du kan tryggt sova vidare. Men man lär sig att lyssna och framförallt att backa. Min start på karriären som mamma var minst sagt skakig ( det är bara att titta på min tråd, herregud så osäker jag var och framförallt så otålig jag var) Men jag tänker mig som att jag är en pilot på en atlantflygning mitt i natten. När det blir turbulens så är det min uppgift att styra planet, inte att gå till passagerna och hålla dem i handen :lol:

Du har världens bästa team här bakom dig när ni kör igång med kurning! Läs, läs, läs och KÖR!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Annarexia

Inlägg av Annarexia »

Tusen tack LilloppansMamma för dina svar och ditt pepp :D Det stärker en osäker och trött mamma som jag är just nu!

Jag förstår att jag måste läsa på mer och att säkerheten kommer med ju mer jag läser.

Osäkehet känner jag igen då INGET av varken graviditeten, förlossningen eller livet hittills med min Lilla Piga blev som jag hade tänkt,hoppas eller trott. Inte så konstigt egentligen när allt man fick höra var "Åh ni har en sån underbar tid framför er" Ingen sa någonsin att bli mamma kunde om man har otur och inte vet vad man gör, ta knäcken på en.

Önskar bara att jag hade haft AWs böcker från början....

MVH/Anna
Annarexia

Inlägg av Annarexia »

Vill fortsätta denna tråd med att tacka AW av hela mitt hjärta!

För första gången på 9 månader sov dotter en hel natt utan att äta. Från 19.30-06.45. Hon somnade i går kväll i egen säng, fick läggas till rätta en gång. Visst har hon vaknat en del men har somnat om själv eller så har jag bara lagt tillrätta.

I dag har hon ätit som en häst på det hela och jag börjar se ett ljus borta i den långa tunnel vi befunnit oss i.

Har ännu inte bestämt kurdatum eftersom jag fortfarande känner mig lite osäker på att kunna utföra den rätt.

Men som det känns just nu kommer det att gå som en dans. Hon vill ju faktiskt sova!

Stora kramar från en lycklig mamma!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Håller tummarna att det fortsatt i samma spår.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"