Lillasyster har anlänt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tetz

Re: Lillasyster har anlänt!

Inlägg av Tetz »

Tack för pepp :heart: :heart:

Liten rapport: INGET kvällstrassel :shock: *håller andan eftersom dygnet inte är slut ännu* Sista luren som skulle vara mellan 16.30 och 18.30 havererade och det var stört omöjligt att få henne att somna om när hon vaknade i 45-an. Jag tog upp en unge som när hon slutat vara arg var superpigg. Hon var vaken i lite mer än 1 h, sov 20 minuter på mig (vi mös trodde jag, men ungen sov :wink: ) Sedan åt hon, var vaken 30 minuter och stensomnade igen i ca 30 minuter. Lite vaken igen, lite mer mat och så somnade för natten (hoppas jag) 21.15.

Det jag märkt är att när hon avslutar dagen (förutom när vi haft kvällstrassel deluxe) har hon nästan alltid varit vaken totalt 7 h. Nu ska jag bara försöka fatta hur de där timmarna ska vara fördelade, men nåt gick ju uppenbarligen bra idag :D Imorgon står ännu mer mat på dagordningen :!:
Clara Cecilia skrev:Vi la länge vid 18.00 och har nu segat oss upp till 19.15 vilket passar alla :D .
Jag längtar tills vi har tidiga läggningar! :D Vi är ju vana vid att ha kvällarna för oss själva... En fråga: Om ni hade så tidiga läggningar och trötta lilla L inte var vaken så länge i stöten, hur många vakentimmar per dygn hade hon?

Kram och gonatt :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Clara Cecilia skrev:Jag tror att det går i mer
Yes, Mam! Hennes frukost har dubblerats :shock: från 70 till 140 ml. Och vid andra och tredje portionen vill hon inte ligga i famnen och äta, utan precis som storasyster föredrar hon att då sitta upp i babysitter eller i knät.

Igår var en märklig matdag då hon helt vägrade äta efter morgonsovet. Hon kräktes upp allt hon fick i sig och det var ganska slemmigt kräks :| Så sedan blev det lite hattigt och till kvällen blev det en snutt och dutt-cirkus. Det gnälldes en hel del, men de stora skriken var inte där i alla fall.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Bra!
Små steg framåt betyder att det går framåt. Sen blir det raskt större steg när liten mognar.

Ja du det där med vakentimmar. Jag hann inte skriva ner något mellan kräkorgier, storebror och olika flasktvättar :lol: 8) .
Jag försökte mest få det att hänga ihop någorlunda med ett rejält förmiddagssov, mat sen stort lunchsov och en kortare eftermiddagslur och nedbuffning för 5 minutare för att ta oss igenom sista timmen, pust. Efter att jag konstaterat att Lilla L var övertrött (typ jämt!) så släppte jag alla schematankar och la henne så fort hon visade minsta gäsp/gnugg. Det Kändes som vi trasslade i en Evighet men jag vet att vid 3,5 månad så drog hon första 12 timmarsnatten så det kan inte ha varit särskilt lång tid Egentligen. Hon är i realiteten en mycket säkrare sovare än storebror som inte trasslade alls - hon bara kollade korten och krävde besked direkt 8)

Så - tålamod och målmedvetet arbete min rara, ni är på god väg :heart:

:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Tetz

Inlägg av Tetz »

Clara Cecilia skrev:Ja du det där med vakentimmar. Jag hann inte skriva ner något mellan kräkorgier, storebror och olika flasktvättar :lol: 8) .
Jag känner nästan igen det där :wink: Förmodligen känner jag igen det ännu mer när pappan börjar jobba :lol: Skämt åsido så är min förlossningsdepression här igen... :cry: Väntar med spänning på att medicinen ska kicka in, så får vi se vad som blir kvar av tvåbarnschocken. Pappan blir hemma några veckor till :heart: O:)

Kvälltrassel hos oss beror på den klassiska kombon övertrötthet och hunger. För några veckor sedan berodde den på för lite sömn dagtid, men nu tror jag verkligen att den beror på för lite vakenhet dagtid. Så vi jobbar på! :D Igår hade vi en klockren SM-dag fram till kl 15 när det var dags för dagens tredje vakenpass. Då hade jag ugglat inomhus hela dagen och var desperat efter sällskap. Så jag gick ut och satte mig under ett parasoll och snackade med grannarna medan ungarna sprang runt och lekte. Lillasyster är en ljuskänslig bebis och hade rätt svårt att öppna ögonen där ute, så hon somnade igen. Och jag iddes inte gå in för jag hade trevligt (behövdes kan jag säga). Så det trasslades en hel del till kvällen, som vanligt (guuuuud va tjatigt det känns att skriva det) :?

Kram :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag tycker ni jobbar på så bra vill jag bara säga. Sen vill jag ge en rejäl styrkekram och jag håller tummarna för att medicin snart verkar så du får ha det så bra som möjligt. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tack videunge :heart: :-D

Igår fick vi till en bra dag! Allt gick enligt plan utan knappt några skarvar :D Men så var det dags för sista sovpasset som jag hade tänkt skulle vara till 18.15 (2 h). Som vanligt vaknade hon i 45-an och det gick inte att söva om. Jag erbjöd mat för att se om det var hunger som spökade, men inte då. Därefter småsov hon 2 x 20 minuter på ca 3 timmar, och sedan la jag henne kl 20. Dvs. INNAN det värsta trasslet skulle komma. Då var hon ju inte färdigäten för dagen, men för trött för att få i sig mer just då.

Så hon fick sova 20 minuter och då plockade jag upp henne och matade i resten av flaskan. Kl 23 fick hon ett nattmål (på vårt initiativ) och sedan vaknade hon igen vid 02.30. Men då fintade hon oss, för hon ville inte alls äta särskilt mycket. Jag tror vi feltolkade hennes sovljud och trodde att hon höll på att vakna för mat. Detta gjorde att hon istället ville äta kl 05 och då blev det lite snett med frukosten kl 07. Men men, då vet vi det till nästa natt :D

Fast jag undrar vad hon har för sig mellan kl 05 och 07... :-k Hon stånkar och frustar och verkar sova väldigt lätt. Vi har provat att mata den tiden (vanligtvis alltså, när vi haft nattmål i lite bättre tid) men hon vill inte ha utan blir lätt sur istället. Jag har även provat att vagna lite mjukt för att försöka skicka henne till Landet Djupsömn, men det går inte heller utan hon fortsätter att låta så tills vi tar upp henne för morgon. Vi har en mörk filt över hennes vagn så det är kolsvart därinne. Tankar :?:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Tetz :D

Det lâter som att ni kommut upp pâ en fin SM-bana under min semester, vad härligt att höra! =D>
Jag känner igen mig i det du säger angâende sâna där smâttingar; att det mesta flyter fint under förmiddagen och dagen, men sen där när eftermiddagen närmar sig sâ komplicerar det hela sig. :? Inga egentliga râd att komma med, utom att släppa prestationstänkandet. :wink: Inte rädas att lägga tidigare än tänkt om man märker att Tröttheten är i antâgande.
Tetz skrev:Fast jag undrar vad hon har för sig mellan kl 05 och 07... :-k Hon stånkar och frustar och verkar sova väldigt lätt. Vi har provat att mata den tiden (vanligtvis alltså, när vi haft nattmål i lite bättre tid) men hon vill inte ha utan blir lätt sur istället. Jag har även provat att vagna lite mjukt för att försöka skicka henne till Landet Djupsömn, men det går inte heller utan hon fortsätter att låta så tills vi tar upp henne för morgon. Vi har en mörk filt över hennes vagn så det är kolsvart därinne. Tankar :?:
Vi hade samma sak här i nâgra veckor, och ofta kom det en rejäl laddning bajs pâ morgonen sâ jag tror att att vâr lille herre gjorde sitt bästa för att fylla blöjan där under morgontimmarna. Ingenting jag gjorde hjälpte (det var ju inte mat han ville ha :wink: ), men det gav med sig av sig själv med tiden. Öronproppar till mamma? :wink: :lol:

Jag hoppas att förlossningsdepressionen inte fâr fäste. Vad skönt att du inte är isolerad hemma utan har trevliga grannar att umgâs med mellan varven. Just att träffa folk tycker jag gör gott när man inte mâr sâ bra själv, fâ tankarna pâ annat helt enkelt. Och sâ finns ju världens bästa forum där man kan bolla om det mesta. :wink: =D>

Tetz

Inlägg av Tetz »

Välkommen hem Sarisparis! :heart: Jag har saknat dig!
Sarisparis skrev:Det lâter som att ni kommut upp pâ en fin SM-bana under min semester, vad härligt att höra! =D>
Jovars, det lunkar på :D Även om hon inte klarar så värst mycket mer vakentid i stöten än för två veckor sedan så minskas det på sömnen (sällan mer än två timmar i streck). Och endast ett nattmål har vi ca kl 03 :thumbsup:
Sarisparis skrev:Inga egentliga râd att komma med, utom att släppa prestationstänkandet. :wink:
Ett ganska bra råd skulle jag säga... :wink:
Sarisparis skrev:Vi hade samma sak här i nâgra veckor, och ofta kom det en rejäl laddning bajs pâ morgonen sâ jag tror att att vâr lille herre gjorde sitt bästa för att fylla blöjan där under morgontimmarna. Ingenting jag gjorde hjälpte (det var ju inte mat han ville ha :wink: ), men det gav med sig av sig själv med tiden. Öronproppar till mamma? :wink: :lol:
Vad skönt att det gav med sig! Man är ju helt död vid den där tiden. Jag och pappan tar varannan nattmatning och går därefter och lägger oss i ett annat rum, så får åtminstone en sova till 07 när storasyster ska upp. Öronproppar är en fantastisk uppfinning :D
Sarisparis skrev:Och sâ finns ju världens bästa forum där man kan bolla om det mesta. :wink: =D>
Kärlek, jag säger bara det. Kärlek :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag har en riktig husljuds-junkie! :shock: :lol: Dammsugaren är det i särklass bästa sättet att få lillasyster att somna eller somna om. Synd bara att hon vaknar direkt när husljudet upphör. Eller vagnandet. Fastnat i träsk :?: Japp :oops: Måste backa lite (mycket) inser jag, men 45-skarven är riktigt seeeeg och inte sällan äventyrar den hela sovpasset. Och då får lilla mamman smärre panik eftersom det i sin tur riskerar att sabba det kommande vakenpasset, och hur ska det då gå till kvällen :?: :!: :shock: ](*,)

Det må vara en fin egenskap att kunna tänka flera steg framåt, men här skulle jag verkligen vilja stänga av min egen hjärna. Nåja, det var dagens reflektion :wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Tetz!

Följer er lite såhär i bakgrunden. :wink: Måste bara skriva att jag känner igen mig så mycket i överkoncentrationen. Tänker så fort hon skarvar att "Å nej nu blir hon ju så trött sen" och sen är tankarna igång "Vad gör jag för fel" osv. Ja felet jag gör är väl att jag tänker för mycket.

Förutsättningar...f ö r u t s ä t t n i n g a r...det är det enda! 8) Att man ska glömma det hela tiden. :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej Bluna! :D Jag är inne och glor i din tråd också med jämna mellanrum :D
Bluna skrev:Förutsättningar...f ö r u t s ä t t n i n g a r...det är det enda! 8)
Så enkelt men ändå så svårt :lol:

Här har vi haft den sämsta natten sedan storasyster var pyttis... Den lilla skötte sig rätt bra, men den stora.... Oh my god! Först uppvak nästan varje timme efter läggnig. Sedan typiskt trotstrixigt beteende med gnäll i närmare två timmar (00-02) om vatten, "hjälp mig", mamma!, pappa! etc. och så de obligatoriska argsinta vrålen när allt möttes av ramsan. Matning av lillasyster kl 03. Som grädde på moset vaknade storasyster kl 06 igen. Halv sju klättrade hon dessutom ur sängen och gick ut i hallen [-X men då var jag rejält less (och trött!) och hivande snabbt ner henne i sängen igen med ett "DET ÄR INTE MORGON, DET ÄR NATT". Protesterna möttes av en punktsättande ramsa utanför dörren och hon stannade i sängen till 07, då jag fick samla ihop mig själv ordentligt för att göra GLAD morgon. Som en liten grammofonskiva upprepade hon då vad jag sagt "Det är morgon NU, inte förut" :wink: Vi får väl se hur det går natten som kommer.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Tetz

Inlägg av Tetz »

Storasysters nattliga stök var tydligen bara en engångsföreteelse [-o< *peppar peppar* och natten efter sov hon som vanligt. Skönt för alla inblandade.

Lillasyster är idag sju veckor :!: Och Hejsan säger vi till ökningsperioden 8-[ Precis som de tidigare ökningsperioderna är hon ordentligt snuttig, så nappen är ganska ovärderlig just nu för det är ju inte mer mat hon vill ha riktigt än. Det blir spännande att se vilka portioner hon vill ha sen, för än så länge har hon en ganska blygsam konsumtion av ersättning. Det är ingen liter per dygn här inte, utan kanske 800 ml. Under ett SM-mål får vi i henne högst 140 ml, sedan kan hon få i sig lika mycket som kvällsslurk. Nattmålet brukar vara blygsamma 100 ml. Men men, hon går upp i vikt som som ska och hon har ju inte lagt till fler nattmål så allt är väl som det ska :wink:

Det här med vakentimmar är ett spännande dilemma här hemma. Hon verkar vilja ha upp emot åtta vakna timmar, men ekvationen går inte ihop till kvällen efter hon inte klarar mer än 1,5 h i stöten dagtid. På kvällen klämmer hon därför i ordenligt med alldeles för många timmar. Den enda lösningen är ju såklart att sprida vakentimmarna lite bättre över dagen, men jag är lite skraj för att göra henne övertrött :roll: Äsch, vi får väl testa helt enkelt! :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Tetz :D

Vad skönt att storasyster nu sover skönt igen! :D

Ja, det är intressant det där med vakentimmar. :roll: Hur funkar det att hänga med pâ armen sista delen av vakenpasset och pâ sâ vis förlänga det lite? Kanske vara med och dammsuga? Att ligga själv när man tycker att man börjar bli trött är ju som upplagt för gnäll, iallafall hos oss.

Och sâ inte tveka att lägga tidigare till kvällen! :D

Tetz

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Hur funkar det att hänga med pâ armen sista delen av vakenpasset och pâ sâ vis förlänga det lite? Kanske vara med och dammsuga? Att ligga själv när man tycker att man börjar bli trött är ju som upplagt för gnäll, iallafall hos oss.
Utmärkt tips! Jag har glömt bort en del sen sist det fanns en bebis i hemmet :roll: :wink:
Sarisparis skrev:Och sâ inte tveka att lägga tidigare till kvällen! :D
Vi kryper sakta men säkert ner mot kl 20, men läggningarna tar lång tid eftersom hon är för trött för att äta men inte tänker somna innan hon är ordentligt mätt. Men det går faktiskt lite framåt för varje vecka 8)

Jag kan även rapportera att min medicin börjar komma igång och inom någon vecka så hoppas jag vara mig själv. Den här gången var det ingen lätt match att få medicineringen att funka, jag fick biverkningar som var värre än deppen :| Ångest som högg tag varje gång jag tänkte på mina barn :shock: Tanken på att någon av dem kunde vakna på natten tog nästan andan ur mig... Högst opraktiskt att ligga vaken efter nattmatning och vara livrädd för att bli väckt [-X Och så lite tabletter mot ångesten som inte hjälpte utan bara gjorde mig trött (på dagen). Jag somnade ifrån hela familjen i flera timmar och det var ingen trevlig upplevelse, så då har jag hellre ångest. I takt med att de negativa känslorna avtar så lämnar de plats för lite trevligare saker, och jag tror banne mig att jag börjar bli lite kär i bebisen :wink: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"