Kura ett litet troll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
storastyggavargen
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 18 apr 2011, 23:50

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av storastyggavargen »

Tack så mycket Anna!

Vill bara säga att innan vi kurade Wiggo lät det på våra vänner som om deras barn sov så bra men nu när vi bara kan gå och lägga Wiggo på kvällarna så blir de stumma av förvåning och samtidigt kryper det fram att det i bland krävs både nattmål och lite tröst fast barnet är närmare året... :D

Så än en gång TACK
Christine

Wiggo 101221
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av annawahlgren »

:D TACK, du rara människa :wink: :lol:
storastyggavargen skrev:Vill bara säga att innan vi kurade Wiggo lät det på våra vänner som om deras barn sov så bra men nu när vi bara kan gå och lägga Wiggo på kvällarna så blir de stumma av förvåning och samtidigt kryper det fram att det i bland krävs både nattmål och lite tröst fast barnet är närmare året... :D
Ur Internationella Sova hela natten ("Barnet och sömnen":)

:arrow: *Små barns sömnproblem är det största bekymret alla kategorier bland spädbarns- och småbarnsföräldrar av idag. Begreppet sömnproblem reser visserligen en definitionsfråga, men att långt mer än hälften av alla barn från halvåret upp genom förskoleåldern INTE sover några tolv timmar natt utan mycket mindre än så, och dessutom sönderhackat av två eller tre uppvaknanden, är inte svårt att få statistiskt styrkt.

Möjligen har du fått intrycket att alla andras barn sover bättre än ditt. Det beror på att föräldrar inte gärna medger hur illa det faktiskt är. Och det i sin tur beror på att alla föräldrar innerst inne vet att små barn behöver sova på nätterna. De anklagar sig själva för att de 1) inte kan få till det där med nattsömnen, och alltså är dåliga föräldrar; 2) inte står ut med sin egen olidliga sömnbrist, vilket gör dem till ännu sämre föräldrar. De borde ju vara helgon! Helgon behöver inte sova. Alltså förskönar de sanningen en smula. ”Han sover jättebra. Visst vaknar han ibland, men vi har inga problem med det.”

Om och när du har genomfört Sova hela natten-kuren efter konstens alla regler, med LUGNET som grund, SÄKERHETEN som välmurat bygge och NJUTNINGEN som det strålande slutresultatet, synligt för alla, även för dem som vanligtvis inte ser så bra :roll: kommer den nakna sanningen krypande. Folk förskönar inte sina katastrofala nätter längre. Nu säger de som det är: ”Vi går på knäna. Vi orkar inte en natt till! Hur har NI gjort :?: ”*


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
storastyggavargen
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 18 apr 2011, 23:50

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av storastyggavargen »

Ett nytt problem...

Wiggo är nu 8 månader och kryper som bara den! Dessvärre ställer han sig upp i sin säng och börjar skrika en stund efter att vi lagt honom (främst på dagarna). Vi får då gå in och "lägga honom på nytt" och i bland somnar han och i bland blir det samma visa igen. Vad ska vi göra? :shock: Det har ju gått så otroligt bra innan han började resa sig :x

Är detta en fas som går över av sig själv eller finns det några käcka knep? :-k

ps. dessvärre fungerar det inte att bara ha en "20-minutare" på eftermiddagen, han blir jättearg när vi väcker honom efter bara 20 min (så här ser dygnet ut nu; 12h + 45 min + 1,5 h + 45 min), ska vi dra ner det till två längre lurar istället kanske?

Christine
Christine

Wiggo 101221
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Angående att de ställer sig upp så brukar det ta någon vecka så löser det sig. Mitt tips är att öva dagtid på att sätta sig ner.

På kvällen skulle jag vänta med att gå in tills han verkligen ber om hjälp att komma ner. Då snabbt in lägg tillrätta och ut.

Om han sover hela natten och sina daglurar utan att krångla skulle jag låta schemat vara ett tag till.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av Emma80 »

Hej Christine!

Hmmm, frågan är om ni tjänar på att dra ner till två lurar om ni ändå har kvar samma sömnmängd... Kan ju också vara frågor som hör 8-månadersångesten till och då brukar det inte vara så bra att ändra schemat mitt i. Hur har det fungerat senaste dagarna?

Om vi har haft ställa sig-cirkus hemma så har vi väntat tills de verkligen bett om hjälp och då snabbt som ögat, helst i mörker, gått in och lagt dem ner och ut igen. Minsta möjliga underhållning, ingen ramsa på väg ut. Och sen träna så mycket som möjligt på dagarna så de lär sig att lägga sig ner själva.

:D Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
storastyggavargen
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 18 apr 2011, 23:50

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av storastyggavargen »

Tack för era svar!

Jag låter hon allt stå och "svära" en stund och sedan går jag bara in om jag hör att han verkligen är ledsen och lägger ner igen. I bland har han rest sig igen och i band somnat. Det har dock blivit lite bättre de senaste dagarna.

Jag provade att skjuta lite på lurarna i går (se nedan, jag sköt fram lur 1; 45 min och lur 2; 30 min och minskade lur 3 till 20 min annars sover han för nära inpå natten) och det gick hyfsat i går. Han somnade i regel när jag lade honom istället för att ställa sig upp och skrika =D>
God morgon kl. 8 (välling)
10.15-11.00 Lur på 45 min
11.00 Mat
13.00 - 14.30 Lur på 1,5h
14.30 Mat
16.30 - 17.00 Lur på 20-30 min
17.00 Mat
19.30 Välling

Om detta schemat fungerar hur länge bör jag köra på det och hur bör nästa schema se ut? Det känns som att han inte kommer "klara sig" på endast två lurar ännu.
Christine

Wiggo 101221
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Då behåller du dina lurar som de är före du justerar ner sovtiden över dygnet. När man justerar brukar man antingen plocka bort en lur, vanligtvis em-luren. Ibland kan man göra det och samtidigt förlänga långluren t ex till 2 timmar. Samma sovtid över dygnet, men lite justerad. :wink:

Känn av, alla barn är olika, vissa är tröttisar andra piggisar. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
storastyggavargen
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 18 apr 2011, 23:50

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av storastyggavargen »

Förbytt bebis :evil:

Vår lille vill inte alls sova längre, varken på dagar eller nätter :shock: Det har börjat med att han vaknat tidigare på morgonen (6-7) och skrikit för att han har bajsat (detta har vi märkt när vi tagit upp honom kl. 8). Så nu när han vaknat den tiden har vi gått in för att lägga ner honom igen och för att kolla om han bajsat eller ej. Detta har nu resulterat i att han vaknar runt kl 5 och skriker även om han inte bajsat. Nu går vi inte in längre utan ramsar bara men det hjälper inte, har står i sängen och skriker hysteriskt!

På dagarna sover han i bland bara 1,5 h istället för 3 h, han ligger vaken och buffar och pratar eller skriker i sängen. Om vi lägger honom i vagnen för att han ska sova längre p åsin långa lur vaknar han ändå efter max 45 min.

Sedan har han börjat skrika en eller ett par timmar efter läggning och gör så någon gång i timman tills vi lägger oss. Dessa skrik går över av sig själv och behöver sällan någon åtgärd (tror han skriker i sömnen).

Vad ska vi göra?! Han har ju sovit så fantastiskt bra sedan vi började kura när han var 4 månader. :cry:

Jag tänkte nu vara stenhård på det gamla schemat som han är mest van vid och köra på det och se om det vänder igen. Känns inte som rätt läge att ändra schema och dra ner på sömn nu när allt känns upp och ner...

Snälla hjälp, vi börjar verkligen bli tröstlösa...
Christine

Wiggo 101221
storastyggavargen
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 18 apr 2011, 23:50

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av storastyggavargen »

Han vaknar kl. 8 ska det vara (inte nån gubbe med solglasögon *s*)
Christine

Wiggo 101221
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av ilindstrom »

Hur har det fått?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
storastyggavargen
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 18 apr 2011, 23:50

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av storastyggavargen »

Nu har vi börjat dra ner dagslurarna till två istället för tre och det fungerar för det mesta. I bland kan vi få lägga in en 20-minutare under sena eftermiddagen men det har fungerat bra för han har somnat som han ska sedan kl. 20.

Jag kör nu på lite lösa ttider för att se hur mycket sömn han egentligen behöver. Det varierar lite men den senaste tiden har det i stort sett blivit så här:

08.00 Väckning + välling
09.45 - 10.30 Sova
eller
09.45- 11.00 Sova
11.00 Lunch

På eftermiddagen känner jag av dagsformen när han vill sova, det beror också på hur länge han sovit på förmiddagen. I bland får jag lägga honom klockan 12 (fast då vill han mest ligga vaken i sängen och mojsa lite för sig själv) annars brukar jag lägga honom runt 14.00 och försöka få honom att sova 45 min eller 1,5 h (beroende på hur mycket han sov på förmiddagen). Oftast sover han 45 min på förmiddagen och 1,5 h på eftermiddagen, i bland kan han behöva en 20- minutare på sena eftermiddagen men då bara om han inte sovit ordentligt på dagen. Vissa dagar sover han 1,5 h båda lurarna. Hur vi än gjort har han somnat kl. 20 och sovit gott på natten.

Det har varit lite förkylningar och tandutbrott som gjort att vi valt att låta honom känna hur mycket han behöver sova. Ska vi fortsätta så eller ska vi dra upp ordentliga riktlinjer igen?

Är det vanligt att barn i bland vill ligga vakna i sin säng och vara lite för sig själv utan att sova?
Christine

Wiggo 101221
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av Anna09 »

Hej!
Är det vanligt att barn i bland vill ligga vakna i sin säng och vara lite för sig själv utan att sova?
Jadå, det är vanligt, precis som du och jag kan göra - och gärna vill ha som vårt privatliv om man säger. Så helt okej - och jättebra att kunna somna själv. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

Du varierar läggning på långlur ganska mycket, med 2 timmar. :shock: :) Jag skulle nog hålla mig till samma tid, kanske +- 15-30 minuter... högst.

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
storastyggavargen
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 18 apr 2011, 23:50

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av storastyggavargen »

Saken är den att hans sömnbehov varierar väldigt mycket från dag till dag.

Ex. i morse fick jag lägga honom 9.30 och han sov till 11.00. Sedan fick jag lägga honom 11.30 och han vaknade 14.30 :shock:
Har fått lägga honom nu igen kl. 16.05 men ska försöka att bara ge honom 45 minuter nu på eftermiddagen.

Han verkar ju behöva all denna sömn eftersom han sover bra hela natten.

Känns så taskigt att behöva neka honom sömn om det är så att han behöver den just nu? :?
Christine

Wiggo 101221
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"