Kura ett litet troll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
storastyggavargen

Kura ett litet troll

Inlägg av storastyggavargen »

Jag och min sambo har nu i kväll inlett vårt kurande av vår fyra månader gamla son. Givetvis har vi lite frågor :)

1. Efter uppföljningsveckan (under förutsättning att allt fungerar) hur gör man med dagslurar och mattider om man ex. vill åka på en shoppingrunda och vet att man kommer vara borta några timmar? Givetvis kan lillen sova i sin vagn och få mat under shoppingturen men då kommer min nästa fråga...
2. Om man vill/behöver åka i väg någonstans under lillens "vakentid" och han somnar i bilen eller vagnen, vad ska man då göra för att inte förstöra hela schemat? Eller är det så illa att man inte kan ta sig ut när man kurat sitt barn om det kommer påverka schemat?

Hälsningar från Wiggos mamma och pappa
Christine

Wiggo 101221
storastyggavargen

Re: Kura ett litet troll

Jag har en tredje fråga...

Nu under första natten efter att lillen vaknat efter första sovpasset på tre timmar gick min sambo snabbt in till honom och körde "programmet" men så fort han slutade buffa, när lillen tystnat, så började han skrika hysteriskt igen. Han gick ändå ut med ramsan men skriken fortsätter. Han har provat att både ramsa utanför dörren samt att gå in och köra "progtammet" men han lugnar sig inte. Gör vi rätt? Ska vi fortsätta på samma sätt? Vid de tillfällen han vaknar under första natten uppfattade vi det som att min sambo ska skynda in i rummet och "köra programmet" och sedan ramsa ut. Om lillen fortsätter skrika kan man prova att ramsa utanför dörren, om det inte fungerar går man in och kör "programmet" igen, gör vi rätt?
Christine

Wiggo 101221
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Förlåt mig om jag agerar glädjedödare nu :shock: Men jag måste be er hejda er - och förbereda er mycket bättre först, innan ni fattar Beslutet att kura er lilla älskling :!:

När man kommer till själva kurandet, i handling - då måste man nämligen veta precis vad man gör och VARFÖR. Med mindre nöjer sig inte lilla barnet (och inte jag heller :roll: :lol: ) och med all rätt. Det är BARNET som har ensamrätt på frågorna här :mrgreen: Så det är ingen bra idé att esta, pröva och se - och invänta lilla barnets godkännande nickningar och bekräftelser.

Det bästa är om ni införskaffar boken Internationella Sova hela natten (se förstasidan), lusläser den bägge två från pärm till pärm - gärna tills ögonen blöder :oops: :lol: - och diskuterar sedan, sätter datum, kör igång på fullaste, vackraste mest insiktsfulla allvar och kurar barnet efter konstens alla regler (om det nu blir det ni bestämmer er för). Då går det lätt som en plätt :wink: :lol: Och resultatet blir underbart och bestående.

Då faller exempelvis dina första två frågor direkt. Ett färdigkurat barn kan inte bara sova och äta var som helst, utan också läggas respektive matas av vem som helst och var som helst. Rörelsefriheten blir total.

Det är lätt att stirra sig blind på tekniken och tro att SHN bara handlar om verktyg, men verktygen är bara just redskap och ingenting annat. Man lär sig ju inte bygga en byrå bara för att man får instruktioner om hur hammare och skrkuvmejsel ska hanteras, om man säger [-X

Så nej, "programmet" (vad det nu är :?: ) i sig räcker inte - det gäller som sagt att veta vad man gör och varför, och en nyckel till det hela är att LYSSNA. Tolkar man barnets - tämligen förståeligt: förvirrade frågor - som att han bara skriker rätt ut "helt hysteriskt", då är det svårt att ge rätt svar. Grundbulten i Sova hela natten-kuren är att LUGNA BARNET DÄR DET LIGGER. Under läsningen - inlärningen - övar man lämpligen verktygen på varandra (först), och då inser man rätt tydligt själva Attitydens betydelse, den av Självklarhet som är själva bakpulvret i kakan.

SHN är en process som väldigt mycket bygger på en dialog med lilla barnet.

Välkomna åter när ni är helt underbart välförberett mogna för ett av er era livs - och därmed lilla barnets - riktigt stora äventyr =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
storastyggavargen

Hej Anna och tack för svar!

När jag skrivit mina frågor läste jag boken igen och fick faktiskt svar på den första frågan :) Är då svaret på den andra frågan att lillen kommer att vara vaken om man ex. sätter honom i bilbarnsstolen under en tid han "ska" vara vaken?

Jag glömde skriva vad jag menar med "programmet" vilket är att gå in till lillen, lägga tillrätta, buffa och ramsa ut. Orkade inte skriva alla delarna varför jag kallar det "programmet" :D

Min sambo och jag har verkligen läst boken noga flera gånger och vi förstår varför man ska göra vissa saker eller varför man inte ska göra vissa saker för den delen heller :)

Första natten såg ut såhär och min sambo beskriver den på följande vis;

20.00 - Läggdags, solfjäder + buffning i ca 8 min
20.14 - Gnyr. Frågar han vad som händer?
20.20 - Gnyandet stegras till skrik
20.30 - Buffar + ramsar * 4
20.35 - W somnar. Bekräftelseramsar * 4
23.30 - Börjar gny - ramsar * 4
Tystnar inte,
kör programmet (lägger tillrätta, buffar och ramsar),
ramsar * 4,
kör programmet,
ramsar * 4,
ramsar * 4,
kör programmet,
ramsar * 4,
ramsar * 4,
kör programmet
23.53 - W tystnar
03.54 - Tjuvkyssnar utanför dörren. Hör att W verkar gny ibland eller suckar i sömnen
04.06 - Hör svaga ljud om man lägger örat som babymonitorn. W verkar vrida sig. Är han vaken?

04.10 - W vaknar. Går fort in till honom och ser att W vridit sig 90 grader i sängen igen (gjorde likadant under läggningen). Vrider honom rätt innan buffandet börjar för att lugna honom. Buffar i 3-4 minuter. Börjar ramsa och går fort ut. W skriker. Avvaktar utanför dörren. Påminner med ramsan efter några minuter. Väntar. Bekräftelseramsar * 4

04.17 - W verkar ha somnat (efter en påminnelse och en bekräftelse) det är iaf tyst,

04.20 - Är lite orolig. Läser mycket på nätet om buffning och om "shaking baby syndrome". Tänker "är detta verkligen rätt?" "Gör jag rätt eller fel?" "Tänk om jag råkar skada honom?" "Tänk om jag redan har skadat honom?" Är nervös, lite orolig och klarvaken.
04.24 - Tjuvlyssnar utanför dörren. Går inte in. Lever han?!

04.27 - Har de elektroniska hörselskydden på högsta volym. Håller andan utanför dörren för att jag ska kunna höra bättre. Jag tycker att jag hör något som rör sig. Antingen är det W eller en stor råtta ;o) Tassar tillbaka till vardagsrummet. Funkar babymonitorn? Bäst att ladda den.

04.31 - Hör ett ljud. Är det W? Måste tassa in snabbt, borde gå bra eftersom det varit tyst i över tio minuter. Sover han? Hm, verkar vara vaken och suger på sin handled (brukar göra detta på dagtid eftersom tänder troligen är påväg). Tassar ut igen.

05.00 - Två timmar till väckning. Yeeee.....
05.01 - Lyssnar lite vid dörren. Hörde en nysning.
05.36 - W vaknar och frågar.
Kör programmet
Påminnelse * 4 + bekräftelse * 4
Bekräftelse * 4, avvaktar
Kör programmet, avvaktar
Påminnelse * 4 + bekräftelse
Påminnelse * 4 + bekräftelse
05.45 - W lugnar sig lite. Gör ljud. Verkar fråga.
05.47 - Tyst. Vågar äntligen gå på toaletten!
05.55 - W vaknar igen. Ger påminnelse.
05.58 - Avvaktar
06.00 - W lugnar sig från och till.
Prövar påminnelse- och bekräftelseramsan.
Avvaktar, bara en timme till väckning
06.02 - W vaknar igen och skriker
06.04 - Påminnelseramsa * 6
Avvaktar
06.07 - Bekräftelseramsar. W ömsom skriker, är tyst, pratar och frågar.
Avvaktar
Påminnelse * 4
Påminnelse * 6
Påminnelse * 6
06.15 - Kör programmet. W tystnar. Väcker honom med ramsan påväg ut ur rummet.
Avvaktar
Ganska tyst, prövar bekräftelseramsan * 6, W vaknar till och är arg
06.18 - W är nog vaken, pratar och frågar. W mumlar och är nog lite sur.
06.23 - W har varit tyst i ett par minuter nu...
06.45 - Fortfarande tyst i W:s rum, hörde ett gny på 22 minuter
07.00 - Väcker W

Under dagen har vi lugnat lillen där vi lagt honom för sina dagslurar, spjälsäng och vagn, och det har inte tagit mer än 10 minuter innan han somnat och vid senaste luren vaknade han till lite och då räckte det med att ramsa en gång utanför dörren så somnade han om. Är det något vi gjort fel och bör ändra på?

Sedan blir han alltid ledsen och börjar gråta när vi glatt väcker honom, vi försöker med alla medel att få honom på bra humör innan vi plockar upp honom så han iaf inte gråter. Finns det något bättre sätt?

Vi skulle verkligen vara tacksamma för svar.

Varma hälsningar C o P
Christine

Wiggo 101221
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilken bra första natt ni fick!

Några frågor till er. Har ni bekräftelseramsat separat X4 efter varje påminnelse?

Sen tycker jag ni skall slopa den där babymonitorn. Ni skall ju vara vakna så ni hör genom dörren om han är vaken, lite gruff, bök och stånk verktygas inte. Så stäng av den.

Så nästa natt, jobba med ramsan.

Sist, du får ursäkta jag blir ärligt talat riktigt förbannad över folk som seriöst tror man kan "buffa" till en Shaken baby syndrome. :twisted: För att orsaka det, måste huvudet skakas fram och tillbaka och blodkärl brista. Detta är inte fysiskt möjligt om man buffar enl. instruktionen (finns video att se om ni vill) så slänger huvudet är barnet 1 inte på mage och 2 du har inte handen vid huvud/nacke som man skall. Så läs i så fall på HUR man buffar så du inte gör fel.

Sist jag har aldrig i hela mitt liv hört om shaken baby syndrome när man buffar överhuvud taget. Och med tanke på HUR många tusen som har kurat borde ju någon rapporterat in detta. MEN, allt vi har är en läkares teori att en desperat förälder buffar fel. Är man så desperat har man aboslut inte läst boken! Man måste själv vara lugn och saklig. En desperat förälder kan inte förmedla lugn oavsett verktyg.

Så läs boken, läs här på forum och hoppa över alla andra felinformerade människor som bara "saboterar" attityden.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
storastyggavargen

Hej!

Stort tack för snabbt svar!

Ledsen om vi var lite otydliga, de gånger Wiggo tystnat eller lugnat sig under ramsan så har min sambo givit bekräftelseramsan, har W inte lugnat sig har han avvaktat och ramsat igen. Vissa gånger har W tystnat under ramsan och då har min sambo drait i hop ramsan med bekräftelseramsan (sagt de efter varandra), är det rätt?

Nu andra natten; hur ska vi göra med buffningen? I boken står det att man ska minska buffningen för att ramsan ska ta över samt att buffningen och solfjädern är KRISvektyg men här på forumet står det att man kan fortsätta buffa lika mycket natt två och tre? Hur ska vi göra?

Ang. shaking baby syndrome så var det nog bara min sambo som fick lite nattångest och googlade :)

Min sambo måste använda babymonitorn eftersom han har en hörselskada och vill vara säker på att han snabbt är på plats om lillen vaknar. Han gör ingen åtgärd om lillen bara gruffar och gnyr, jag var lite otydlig där.

När vi väcker lillen är han väldigt svårväckt och vid två tillfällen har han blirvit riktigt ledsen (vi väcker honom väldigt glatt som det står i boken). Vi tar inte upp honom förrän vi fått honom lugn och inte gråtandes.

Hälsningar C o P
Christine

Wiggo 101221
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, natt 2 minskar man buffningen och låter ramsan ta över! Gå enl. boken!

Nu är buffning KRIS tilldelning. Tänk på att det är helt ok att ramsa upp till X20 eller 100 om så kräves MEN, gå inte in direkt du ramsat och märker att det inte funkar. Så tvekar man är det bättre att gå in först, lugna fort och gå ut med ramsan. Inte säga ramsan för att sen gå in , då betyder ju ramsan "jag kommer". :wink:

Jag förstår, har man en hörselskada är det ju befogat. Men, ställ ner känsligheten så den bara larmar vid gråt. Inget annat. :wink:

Det är inte lätt när de sover som djupast, men håller man sig till som ni gör, ett glatt återseende. Jag brukar tänka att man väcker som om de vore deras födelsedag. Då kommer det ge med sig. Men i början av kuren är detta inte alls ovanligt.

kör med ordentligt skratt till gonatt också.

Lycka till i natt, ser fram emot rapport i morgon. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
storastyggavargen

God morgon! :D

Natten var varit som följer;

20.00 - Läggning (Helt tyst och glad vid läggning. Tittar leende på pappa. Tillrättaläggandet gick bra. Godnattramsa * 4 påväg ut ur rummet. Avvaktar lite och lyssnar, det är tyst, bekräftelseramsa * 5.

00.24 - W vaknar och är arg/frågar. Ramsar * 6, bekräftelse * 4, avvaktar, W pratar, bekräftelse * 4

00.33 - W är tyst. Har inte gått och buffat en enda gång!
00.45 - W frågar lite.
02.40 - W frågar lite. Ramsar, påminner, bekräftar, avvaktar, påminner * 5, avvaktar, bekräftar
02.46 - W är tyst
02.47 - W mumlar, tystnar, mumlar, tystnar
03.15 - W vaknar och frågar. Påminner * 5, avvaktar 2 minuter, W lugnar sig lite, bekräftar * 5
03.19 - Har varit tyst i 2 minuter
03.28 - W gnyr till lite och frågar, bekräftar * 4, W tystnar
06.30 - W vaknar och gråter/skriker. Ramsar, påminner och bekräftar x-antal ggr.
06.50 - W somnar
07.00 - Väckning! Vi går in i rummet, tänder taklampan och ger glada "godmorgon". W skriker och blir näst intill hysterisk, väldigt svårt att få honom lugn, lyckas bli lugn en kort tag ochdå tar vi snabbt upp honom.

Man får väl säga att natten har varit ganska bra eftersom min sambo inte behövt gå in i rummet en enda gång! W har vaknat och frågat lite mer än första natten men, i alla fall efter ett tag, nöjt sig med ramsor utanför dörren för att somna om.

Första dagen (i går) kan man sammanfatta med att han blev trött ett tag innan sina tupplurar, protesterade lite vid de tre första läggningarna men lugnade sig/somnade efter en ganska kort stund. Vid sista tuppluren sov han nästan innan min sambo hunnit ut ur rummet. W blir dock fortfarande väldigt arg/ledsen när vi väcker honom, kanske vi ska väcka honom lite lugnare (vi rusar dock inte in och russlar)? Något jag märkte redan under hans vakentider i går var att han var betydeligt gladare än vanligt och jollrade mer än någonsin! :D =D>

Vi har en fråga; om han bllir ledsen på den plats han är under sin vakentid, ex. i babysittern eller i babygymmet, ska vi då lugna honom även där innan vi tar upp honom?

Hälsningar C o P
Christine

Wiggo 101221
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, skolboksexemplar!!

Ja, att ta upp barn som gråter betyder ju att här kommer mamma/pappa och räddar. Gå hellre ner på barnets nivå och var där. Jag har aldrig direkt burit på mitt barn mer än vid förflyttningar. Utan samma här ta upp när barnet är lugnt kan man flytta vidare till nästa sak.

Men visst, man måste ju trösta, men jag har gjort mycket av det på golvet och sittandes på golvet m.m.
Tor 2006

storastyggavargen

Hej igen!

Vad roligt att du tycker att det går bra och att vi gör rätt :lol:

Jag har bara en fråga till just nu som jag ställt två gånger tidigare men ännu ej fått svar på:

Säg att jag vill åka en bit med bilen för att gå en promenad med barnvagnen. Säg att jag vill ut och gå vid andra dagsluren 11.30-13.00. Jag måste kanske sätta mig i bilen klockan 11.00 för att hinna fram dit jag vill promenera inna klockan bklir 11.30, lille W kommer garanterat att vara trött och somna i bilbarnstolen då redan klockan 11. Vad gör jag då? Eller om vi vill ut och bila i sommar och lille W åter somnar i bilstolen på "fel" tid? :?

Hälsningar C o P
Christine

Wiggo 101221
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du skall se till att kura klart innan du planerar utflykter. MEN, när de väl är skalman, så är de faktiskt. Du kanske kan åka så du är där 15 min innan han skall läggas i vagn och göra skratt till gonatt och allt som hör till med att fälla upp vagn osv...

MEN, jag rekommenderar inte sömnpromenader. Då blir det lätt att man fastnar i "Promenad träsket". Så ställ vagnen stilla på lurar tycker jag. Eller ännu hellre, ta promenaden i vaket tillstånd och sov luren (en kort då) i bilen hem på 45 min.

Man måste ju faktiskt inte gå när barnen sover. :wink:
Tor 2006

storastyggavargen

Hej

Tack för svar! Om jag förstår det rätt kommer alltså tiderna sitta hos lille W om några veckor :) För att vara på den säkra sidan kan man dock se till att vara framme en stund innan det är sovdags.

När han blir fem månader, om några veckor, förstod vi att det är dags att plocka bort en halvtimme av den totala dygnssömnen. Jag skulle då vilja ha max tre dagslurar och då kommer ju vårt dagsprogram att ändras en del, får man räkna med lite knorr under de första dagarna innan de nya tiderna sätter sig?

Hälsningar C
Christine

Wiggo 101221
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej C! Ja, räkna med att det tar minst 3 dagar innan saker satt sig. Själv räknar jag faktiskt med en vecka minst.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
storastyggavargen

Tack för svar Emma! Då är det som jag tänkte, men det är bra att veta :)

Tredje natten lade jag lille Wiggo klockan 20.00, jag gick och lade mig runt kl. 23 och döm om min förvåning när jag vaknade 06.00 och inte hade blivit väckt på hela natten!! Lille W knorrade lite vid 06.30 och jag ramsade och han somnade om. Väckte honom kl. 07.00 och han var inte lika ledsen som i går morse =D> Enda kruxet med att inte mata lillen på natten är att man vaknar med två sprutande och värkande bröst :lol:
Christine

Wiggo 101221
storastyggavargen

Uppföljningvecka?!

Nu är vi inne på dag fyra. Jag undrar om uppföljningveckan börjar direkt efter själv kuren? Eller börjar den en vecka efter att man påbörjade kuren? Ska man i så fall köra på samma sätt dagarna mellan?

Lille W vaknade några ggr nu i natt (natt 4) men lyckades somna om själv utom en gång. Han knorrade vid ett par dagslurar vilket resulterade i att jag var tvungen att påbörja dagslur nr. 3 en kvart tidigare. Han vaknade på minuten efter 45 min och då fick han mat. Jag kunde verkligen inte hålla honom vaken, jag höll honom, sjöng, dansade, klappade händerna, allt! Men han bara somnade så jag tänkte det var bättre att lägga honom en kvart tidigare. Hoppas jag inte förstörde något nu?

Hälsningar Christine
Christine

Wiggo 101221
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"