Hej Anna och tack för svar!
När jag skrivit mina frågor läste jag boken igen och fick faktiskt svar på den första frågan

Är då svaret på den andra frågan att lillen kommer att vara vaken om man ex. sätter honom i bilbarnsstolen under en tid han "ska" vara vaken?
Jag glömde skriva vad jag menar med "programmet" vilket är att gå in till lillen, lägga tillrätta, buffa och ramsa ut. Orkade inte skriva alla delarna varför jag kallar det "programmet"
Min sambo och jag har verkligen läst boken noga flera gånger och vi förstår varför man ska göra vissa saker eller varför man inte ska göra vissa saker för den delen heller
Första natten såg ut såhär och min sambo beskriver den på följande vis;
20.00 - Läggdags, solfjäder + buffning i ca 8 min
20.14 - Gnyr. Frågar han vad som händer?
20.20 - Gnyandet stegras till skrik
20.30 - Buffar + ramsar * 4
20.35 - W somnar. Bekräftelseramsar * 4
23.30 - Börjar gny - ramsar * 4
Tystnar inte,
kör programmet (lägger tillrätta, buffar och ramsar),
ramsar * 4,
kör programmet,
ramsar * 4,
ramsar * 4,
kör programmet,
ramsar * 4,
ramsar * 4,
kör programmet
23.53 - W tystnar
03.54 - Tjuvkyssnar utanför dörren. Hör att W verkar gny ibland eller suckar i sömnen
04.06 - Hör svaga ljud om man lägger örat som babymonitorn. W verkar vrida sig. Är han vaken?
04.10 - W vaknar. Går fort in till honom och ser att W vridit sig 90 grader i sängen igen (gjorde likadant under läggningen). Vrider honom rätt innan buffandet börjar för att lugna honom. Buffar i 3-4 minuter. Börjar ramsa och går fort ut. W skriker. Avvaktar utanför dörren. Påminner med ramsan efter några minuter. Väntar. Bekräftelseramsar * 4
04.17 - W verkar ha somnat (efter en påminnelse och en bekräftelse) det är iaf tyst,
04.20 - Är lite orolig. Läser mycket på nätet om buffning och om "shaking baby syndrome". Tänker "är detta verkligen rätt?" "Gör jag rätt eller fel?" "Tänk om jag råkar skada honom?" "Tänk om jag redan har skadat honom?" Är nervös, lite orolig och klarvaken.
04.24 - Tjuvlyssnar utanför dörren. Går inte in. Lever han?!
04.27 - Har de elektroniska hörselskydden på högsta volym. Håller andan utanför dörren för att jag ska kunna höra bättre. Jag tycker att jag hör något som rör sig. Antingen är det W eller en stor råtta ;o) Tassar tillbaka till vardagsrummet. Funkar babymonitorn? Bäst att ladda den.
04.31 - Hör ett ljud. Är det W? Måste tassa in snabbt, borde gå bra eftersom det varit tyst i över tio minuter. Sover han? Hm, verkar vara vaken och suger på sin handled (brukar göra detta på dagtid eftersom tänder troligen är påväg). Tassar ut igen.
05.00 - Två timmar till väckning. Yeeee.....
05.01 - Lyssnar lite vid dörren. Hörde en nysning.
05.36 - W vaknar och frågar.
Kör programmet
Påminnelse * 4 + bekräftelse * 4
Bekräftelse * 4, avvaktar
Kör programmet, avvaktar
Påminnelse * 4 + bekräftelse
Påminnelse * 4 + bekräftelse
05.45 - W lugnar sig lite. Gör ljud. Verkar fråga.
05.47 - Tyst. Vågar äntligen gå på toaletten!
05.55 - W vaknar igen. Ger påminnelse.
05.58 - Avvaktar
06.00 - W lugnar sig från och till.
Prövar påminnelse- och bekräftelseramsan.
Avvaktar, bara en timme till väckning
06.02 - W vaknar igen och skriker
06.04 - Påminnelseramsa * 6
Avvaktar
06.07 - Bekräftelseramsar. W ömsom skriker, är tyst, pratar och frågar.
Avvaktar
Påminnelse * 4
Påminnelse * 6
Påminnelse * 6
06.15 - Kör programmet. W tystnar. Väcker honom med ramsan påväg ut ur rummet.
Avvaktar
Ganska tyst, prövar bekräftelseramsan * 6, W vaknar till och är arg
06.18 - W är nog vaken, pratar och frågar. W mumlar och är nog lite sur.
06.23 - W har varit tyst i ett par minuter nu...
06.45 - Fortfarande tyst i W:s rum, hörde ett gny på 22 minuter
07.00 - Väcker W
Under dagen har vi lugnat lillen där vi lagt honom för sina dagslurar, spjälsäng och vagn, och det har inte tagit mer än 10 minuter innan han somnat och vid senaste luren vaknade han till lite och då räckte det med att ramsa en gång utanför dörren så somnade han om. Är det något vi gjort fel och bör ändra på?
Sedan blir han alltid ledsen och börjar gråta när vi glatt väcker honom, vi försöker med alla medel att få honom på bra humör innan vi plockar upp honom så han iaf inte gråter. Finns det något bättre sätt?
Vi skulle verkligen vara tacksamma för svar.
Varma hälsningar C o P