Alfred snart 2 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ebba på landet

Alfred snart 2 månader

Inlägg av Ebba på landet »

Hej.
På måndag fyller min lilla son 2 månader.
Alfred är mitt första barn och aldrig hade jag kunnat föreställa mej den första tiden som så jobbig som den varit.
Alfred är ett riktigt matvrak och med förespråkade fri amning har jag fullständigt blivit fastkedjad i soffan. Han har ätit mellan 1-2 timmar i stöten med ca 1,5 h mellanrum.
Han har skrikigt i princip all sin vakna tid och varit en väldigt olycklig bebis :cry:
Hatat att ligga i vagnen, skrikigt sig igenom promenader och alla sovförsök som inte varit i famnen eller i selen på magen.

Han har sovit i min säng med liggande amning nattetid. Både BB och sedan vänner har talat om att det är det absolut bästa :!:
Jag har följt de råd jag fått på BVC och av andra runt omkring mej men utan att det blivit bättre.
Och vad vet jag?? Jag har aldrig varit mamma förut. Hur ska jag veta hur man gör??

Har insett att detta bärandes på lilla Alfred är fullständigt ohållbart och vi behöver båda få ett bättre liv på alla sätt.
Jag vill att han ska vara glad, utvilad och tillfreds!

Har försökt att på egen hand ta reda på vad som är fel och hittade så hit :D
Barnaboken kom på posten i fredags och jag kan inte läsa den fort nog.
Jag har genast förstått att han får förlite sömn och att det inte funkar att sova 10 min här och 5 min där...
Han har fått sova på mage :!: :!: ( vilken skillnad) sedan i Lördags och i går kom andningslarmet på posten så nu kan jag slappna av.
Jag har gjort ett schema, flyttat ner i vardagsrummet och soffan så att jag kan vagna och börjat med buffning och idag även ramsat.
Känner att jag kanske går lite för fort fram då jag använder alla verktygen?

Skulle behöva lite feedback och hjälp att besvara en del frågor jag har...
Någon som har tid?

Kan jag vagna för hårt? är lite orolig då han studsar där han ligger... men är jag för mjuk i rörelserna skriker han bara högre.

Får jag mota bort skrik genom att vagna eller måste jag vänta på att han faktiskt blir riktigt ledsen innan jag börjar? ( då han vaknar i sovstunerna)
Det går ju lättare att få honom lugn om jag börjar vagna när han är på gång att bli riktigt upprörd men inte har kommit dit än.

Jag har ramsat 4 "sov så gott, lugnt och tryggt" varje gång jag behöver vagna, är det rätt att stå vid vagnen och ramsa eller hur gör jag?
(Lånade ramsan av Tors mamma tror jag, tyckte den passade väldigt bra)

Får man ha samma ramsa dag som natt?

Är han riktigt ledsen vid läggning ( alltid dagtid) så buffar jag innan jag börjar vagna. Gör även detta ibland då han vaknar för att lugna. Tycker verkligen att buffningen funkar. Det får honom oftast lugn.
Får man kombinera vagning och buffning? Han är inte för liten för att buffas?

Schemat är följande
8-9 vaken
9-10.30 sova 1,5h
10.30-12.30 vaken
12.30-14.30 sova 2h
14.30-16.30 vaken
16.30-17.15 sova 45 min
17.15-20 vaken
20-08 sova natt ( nattmål kl 1 och 4)

Ser detta bra ut?

Tidigare har han ätit iallafall 4 gånger under samma klockslag nattetid så det är en klar förbättring sedan i Lördags.
I natt vaknade han kl 24 men vagnades till söms och jag väckte honom kl 1 för mat. Likaså fick jag väcka honom till 4 målet. Sedan vaknade han 3 gånger till efter det men vagnades till söms snabbt =D> Härligt! Han fick den bästa natten på 7 och en halv vecka!!
Han vaknade (skrek mycket ihärigt) kvart i 8 och jag vagnade 5 min och sen tog jag upp honom.
Får man göra så eller måste han ligga kvar till 8?
Är det någon ide att somna om en kvar före man ska upp?
Eller måste man hålla stenkoll på minuter för att detta ska funka?

Har massa mer frågor men detta är vad jag kan komma på nu...

Är det någon som orkar ge mej lite råd så är jag så tacksam!

Ebba
Prins Alfred född 040711
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Alfred snart 2 månader

Inlägg av SusanD »

Hej Ebba på landet, välkommen till Forumet och grattis till lilla sonen.

Mm, det är inte lätt att bli mamma och speciellt inte om man ska följa alla råd om samsovning och fri amning.

”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
viewtopic.php?t=8887

Länken ovan hittar du på Späda och Små under Favoriter, där finns det en hel massa godsaker att läsa. Det gäller att du nu inte stressar på saker och ting utan ta det lite lugn. Jag förstår att du vill ha ordning på allting bums, men det är ju ändå en liten unge inblandad och då får man ta det lite nätt.
Ebba på landet skrev: Jag vill att han ska vara glad, utvilad och tillfreds!
Målet är att bebisen ska sova gott, vara glad och nöjd med livet, och följer du Standardmodellen så är det så det kommer bli.
Ebba på landet skrev:Jag har genast förstått att han får förlite sömn och att det inte funkar att sova 10 min här och 5 min där...
Han har fått sova på mage :!: :!: ( vilken skillnad) sedan i Lördags och i går kom andningslarmet på posten så nu kan jag slappna av.
Jag har gjort ett schema, flyttat ner i vardagsrummet och soffan så att jag kan vagna och börjat med buffning och idag även ramsat.
Känner att jag kanske går lite för fort fram då jag använder alla verktygen?
Skönt att sova på magen och toppen med larmet. Skippa ramsan, det är på tok för tidigt, han är för liten än.
Vad som gäller är att du strävar efter två timmar vakentid och sen två timmar sömn och så mycket mat. Tycker du att sovtiderna trasslar så kan du ge lite ersättning efter amningen, oftast så är det hunger som ställer till det.
Ebba på landet skrev:Kan jag vagna för hårt? är lite orolig då han studsar där han ligger... men är jag för mjuk i rörelserna skriker han bara högre.
Ligger han ner i vagnen så kan du inte vagna för hårt. Det handlar ju inte om att tokdra vagnen fram och tillbaka utan mer att du får till den rätta knycken när du stoppar vagnen på väg ifrån dig och när du stoppar den på väg mot dig.
Ebba på landet skrev:Får jag mota bort skrik genom att vagna eller måste jag vänta på att han faktiskt blir riktigt ledsen innan jag börjar? ( då han vaknar i sovstunerna)
Det går ju lättare att få honom lugn om jag börjar vagna när han är på gång att bli riktigt upprörd men inte har kommit dit än.
Vissa barn skarvar, alltså vaknar i efter ett naturligt sömnpass om är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim. Det finns även 30-min ungar, de vaknar efter 30 min som är ett naturligt sömnpass för dem.
Här handlar all vagning om att lära honom att somna och somna om själv. Så inte ska han bli jätteledsen, helt onödigt, hjälp honom då med några drag i vagnen och låt honom sedan vara, avvakta och se om han somnar om själv.
Ebba på landet skrev:Jag har ramsat 4 "sov så gott, lugnt och tryggt" varje gång jag behöver vagna, är det rätt att stå vid vagnen och ramsa eller hur gör jag?
(Lånade ramsan av Tors mamma tror jag, tyckte den passade väldigt bra)
Skippa ramsan helt och hållet. Den kan du smyga in när lilla herrn närmar sig fyra månaders ålder, då ska den bli det verktyg du använder när det blir fnurror på sömnen. Som det är nu är han för liten för att förstå ramsan, han söker dig när han hör din röst.
Ebba på landet skrev:Får man ha samma ramsa dag som natt?
När du sedan inför ramsan har du en för natten och en för dagen, olika alltså.
Ebba på landet skrev:Är han riktigt ledsen vid läggning ( alltid dagtid) så buffar jag innan jag börjar vagna. Gör även detta ibland då han vaknar för att lugna. Tycker verkligen att buffningen funkar. Det får honom oftast lugn.
Får man kombinera vagning och buffning? Han är inte för liten för att buffas?
Han är inte för liten för att buffas även om jag själv föredrar att vagna så små barn. Ledsen vid läggning ska han inte vara, är du säker på att han verkligen är mätt, proppmätt alltså?
Ebba på landet skrev:Schemat är följande
8-9 vaken
9-10.30 sova 1,5h
10.30-12.30 vaken
12.30-14.30 sova 2h
14.30-16.30 vaken
16.30-17.15 sova 45 min
17.15-20 vaken
20-08 sova natt ( nattmål kl 1 och 4)

Ser detta bra ut?
Ser bra ut vid en snabb överblick.
Ebba på landet skrev:Han vaknade (skrek mycket ihärigt) kvart i 8 och jag vagnade 5 min och sen tog jag upp honom.
Får man göra så eller måste han ligga kvar till 8?
Är det någon ide att somna om en kvar före man ska upp?
Eller måste man hålla stenkoll på minuter för att detta ska funka?
Han behöver inte ligga kvar till klockan åtta, han är en liten kille så du ska sträva efter två timmar vaken och två timmar sömn. Det kommer diffa lite i början, han orkar kanske inte vara uppe två timmar i stöten.
Men en viktig sak är att ta upp när han är lugn, så fort han tystnar "väcker" du honom med ett stort leende på läpparna och en massa glada tillrop.

Läs på lite till om Standardmodellen och ha inte för bråttom att införa alla nyheter. Känn att du själv har koll på saker och ting först innan du presenterar det för sonen. Är du säker kommer han köpa allt du erbjuder honom.

Hoppas att du snart har ork att njuta av din juvel också.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge

Inlägg av videunge »

här är länken som SusanD ville ge :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ebba på landet

Tack snälla Susan för ditt svar.

Jag skippar ramsan bums, och håller mig till vagning och buffning.
Tack för det!!

När jag buffar, ska jag göra det i någon serie eller kan jag buffa på tills han blir lugn? (Det blir han dock ganska så snabbt)

Nätterna går som sagt hyfsat bra med några enstaka uppvak mellan 5 och 8. Värre är det med dagarna. Jag måste ofta vagna ett bra tag innan han somnar och han vaknar alltid i 45 min skarven och då får jag ofta vagna till och från tiden ut. Han får alltså inte på långa vägar den sömn han ska ha dagtid.
Hur ska jag tänka här?
Ska jag väcka honom om han inte vaknar själv? ( tex vid 2h luren sover han först 45 min, sen vagnar jag oftast till och från i kanske en halv timme.
Sen sover han tiden ut, ska jag väcka då?)

Du skriver att mitt schema ser bra ut, samtidigt ska jag hålla mig till 2 h sova 2 h vaken, men jag har ju först 1,5h sova sen 2h sova och slutligen 45 min sova.... Blir lite förvirrad :?
Jag har ju läst runt lite på forumet tidigare och sett att 1,5+2+45 passar till 2 mån... har jag läst fel eller kanske helt missuppfattat? Eller ska jag vänta till nästa vecka ( 2 mån måndag) och köra 2+2+2 veckan ut?

Nä, inte riktigt säker på att han får den mat han ska ha.
detta är något av ett stressmoment. Känner att jag inte riktigt hinner med på 1,5 h :!:
Mitt ena bröst är så stort och mjölkfyllt ( har varit hela tiden) att han alltid sätter i halsen, hostar och får hicka när han ska äta. Detta gör honom väldigt ledsen och han skriker ofta i frustration (uppfattar jag det som) då han måste pausas och rapas för att kunna fortsätta. Ofta vill han inte fortsätta och jag måste göra något annat en bra stund. Ibland hinner jag inte få till en andra ätning på detta bröst trots att jag tror att han vill ha...
Jag tror även att han får väldigt ont i magen då han ofta fäktar med armar och ben vid matningen.

Jag får alltså hoppas på att han är mätt när det är dags att sova.
Inte så bra men jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att det ska bli bättre.
Jag pumpar lite innan i bland för att det inte ska komma så häftigt men på BVC säger hon att jag ska tänka på att när jag pumpar så producerar jag hela tiden mer, och det är ju sant. Moment 22 alltså :(

Tack för länken, har läst den 2 ggr nu.
Ska försöka hinna läsa lite i boken med, men det är svårt att få tiden att räcka till

Tack snälla för att du tar dej tid, det är guld värt! :heart:
Prins Alfred född 040711
Ebba på landet

Behöver råd- promenad under lur + amningsfråga

Jag udrar om det är ok att promenera på en av daglurarna, exempelvis 45 minutaren eller stör det sömnen?

Kan han i så fall ligga på mage?

Tål andningslarmet att vara kvar i vagnen under promenaden eller måste det tas ur först?

Bor med grusväg så det skumpar rätt bra...

Undrar även vad 3e amningsfasen innebär? Tycker amningen har börjat strula nåt enormt och han blir arg/ledsen då han äter...

Såå tacksam för svar

Ebba
Prins Alfred född 040711
Ebba på landet

Re: Behöver råd- promenad under lur + amningsfråga

Alfred är 7 veckor och 4 dagar
Prins Alfred född 040711
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Det är helt ok att vara ute och gå när liten sover men det kan vara bra att låta honom somna först i stillastående vagn och efter 10 min börja gå så han lär sig att somna själv.

Det kan ju skumpa en del på grusvägar du får fundera på hur du vill göra. Det är ju mysigt att vara ute och gå när dom ligger och tittar upp på himlen också :wink:

Andningslarmet klarar skump men inte på så vis att det indikerar om ungen slutar andas. Jag tror att A.W rekomenderar att man stannar var 3:e minut och kollar att det blinkar. Ofta tycker jag, bestäm själv hur du vill göra..

Tredje amningsfasen innebär tredje gången mjölken ska ökas på vilket brukar vara vid 3 månader om jag inte minns fel. Vissa barn kan krångla väldigt vid brösten när mer saker runt omkring blir intressanta. Att ta upp barnet när det'är dags att vakna och mata i sömnen kan vara en lösning för att få i så mycket som möjligt.

Lycka till!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Hej igen :D

Det är lite klurigt i början att få ihop alla tider. Vissa börjar med schema vid två månader andra väntar. Jag tycker att det är bättre att vänta just för att schema kan ge extra stress. Alltså släpp alla klockslag att sträva mot 2 vaken 2-sova. Väck när han ska väckas o.s.v.

Du kan ju alltid pumpa ut lite för hand innan så det inte blir allt för mycket i lilla munnen.

Hur går det tycker du?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Ebba på landet

Tack snälla för snabbt svar! :D

Bra tips vid promenad. 1 vecka med schema nu och jag har inte vågat gå ut och röra på mej/oss i vagn för att strula till tiderna...
Han har haft svårt att sova i vagnen förut och promenaderna har varit väldigt ledsna.
Andra ungar verkar älska att åka vagn och somna snabbt??!!
Nåväl, ska göra ett nytt försök, nu då på mage, kanske går det bättre, Hoppas :!: Vi behöver komma ut lite.
Vill dock inte gå ut under vaken perioderna, då hinner han inte äta, och detta är ju viktigt annars kan han ju inte sova...

Tycker det är svårt att handpumpa men har en elektrisk, detta avhjälper dock inte nämvärt.
Har så mycket mjölk i ena bröstet att han snabbt börjar hosta, sätter i halsen och får hicka... tiden går och han vill inte äta, gråt och tandagnisslan följer. Svårt att truga alltså... eller snarare omöjligt!
Äter kanske mellar 3 och 5 min på detta bröst, sen är det stopp. Andra kan han äta i 40 min :!:
Innan det började trilskas åt han lika länge på båda. Undrar därför om han får i sig tillräckligt eller om han helt enkelt ger upp när det är så jobbigt...

Svårt att veta :(

Jag tycker det känns bra med ett schema då jag tror att vi behöver lite struktur, innan flöt allt ihop i en ända röra och varken sova eller vaket tillstånd blev bra. Tycker även att natten 20-08 funkar bra och vill inte gärna tulla på detta, kanske ev gå upp lite tidigare för att göra plats för 2 sova 2 vaket. Då måste vi gå upp så nära inpå 4 målet. (nattmålen tar 45 min) Svårt att få ihop ett bra schema.
Föredrar ett längre vaketpass innan godnatt då vi slipper stressa med maten som ju är ett jobbigt moment...

några tips och råd?
Prins Alfred född 040711
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Kan du inte sträva efter att följa schemat som du tycker funkar för er. Tids nog ger det sig. Ha målet för ögonen. Se inte bakåt, och tänk inte att du misslyckats utan jobba bara på så fint som du gör så ska du se att alla pusselbitar faller på plats. Pausa, rapa ordentligt. Börja på det enklare bröstet och låt det andra rinna av. Sen testa det "svårare" bröstet. Det är svårt att säga precis hur du ska göra. Du får testa dig fram. Rapa kan vara oerhört viktigt för att få i barnet mer. Sitter det en rap på tvären vill dom inte äta fast det går i mer.

Tänkte eftersom ni bor på landet :wink: Att du kunde gå en bit och sen sätta dig och amma någonstans. Bara gå ut och vara ute med amning och sömn mm.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
hannah

Inlägg av hannah »

Hej Ebba!

Jag har också en ammandes kille som har problem med ena bröstet. Jag har också bett om råd här och är alltså inte rätt person att berätta hur du ska göra. Mitt första barn strulade på exakt samma vis och med henne blev det bättre när jag slutade amma på kvällen och bara gav flaska. Då kom vi bättre på banan och fick förutsättningar som förbättrade hela dygnet. Med lillebror kämpar jag på och har än inte börjat ersätta mål. Båda mina barns problem kan beskrivas nästan exakt som för din kille och jag tycker att det är enormt stressande och frustrerande.
Vissa dagar är det bättre och jag börjar se ett mönster. Om jag tar upp honom sovandes eller i alla fall knappt vaken, så äter han rätt lugnt och bra. Han kan även ibland fixa det i vaket tillstånd när han är helt utvilad. Vårt dygn börjar bli rätt stabilt nu, så dagarna där han sovit tillräckligt så ammar han också fantastiskt mycket bättre. Med första barnet höll jag på med utpumpning, men det blev ju aldrig bättre utan bara mer mjölk. Denna gången struntar jag i alla trix och försöker istället se att det är ett jobb på alla fronter.

Hoppas det går bättre snart, jag vet ju hur ledsamt det är!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Ebba på landet

Tack snälla för all pepp :heart:

I natt stängde jag tydligen av mitt matalarm kl 4 och vaknade halv 6 av att lillkillen vaknade... för sent för nattmål och för nära inpå morgonmålet så jag gjorde helt enkelt morgon och provar att köra 2/2 idag.

Japp, ska försöka att se frammåt-Tack :) ! Ingen mår ju faktiskt bättre av att tänka på hur fel det blev förut...

I går kväll kom min sambo hem med ersättning och nappflaska.
Gjorde ett test för att se hur fördelningen brösten emellan var.
Jag pumpade (elektrisk) först vänster, det stora "svåra" som ömmar och spänner och fick på 15 min ut ca 160 ml och 15 min på det mjuka högerbröstet gav knappt 40 ml :!:
Nu förstår jag varför han äter och äter... det kommer ju inte så mycket på det ena.
Hur kan det vara så snedfördelat?
Ända sedan bb tiden har det ena varit stort och spänt och det andra mer eller mindre mjukt och mycket mindre.
Kan det vara så att anledningen till att han har ätit så enormt länge och ofta har varit att han har sugit upp sig till en hel portion ur ett bröst för att bli mätt, och nu är det så fyllt att det inte går att äta ifrån det?

Hur kommer jag i så fall ifrån detta? Jag kan ju inte förse honom med ett fullt mål från bara ett bröst? Då stillar sig ju aldrig produktionen så han kan äta normalt...
Vet inte hur jag ska göra?
Har pumpat ut och sen matat från flaska sedan i går kväll och det funkar bättre, utan att sätta i halsen och bli arg. Han har dock inte sovit bättre än förut. Och har varit väldigt olycklig hela dagen idag :cry:

Viktmässigt har han gått upp riktigt bra i vikt från start så därför har jag litat på att det inte är något problem med tillgången trots att brösten känts så olika.
Har tid på bvc på måndag och då har han inte vägts på 2 veckor så då får vi se hur vikten ser ut.

Min sambo köpte för övrigt ersättning NAN1 men det står på den att det är för icke ammande bebisar... funkar det iallafall trots att han får min mjölk?

Hej Hannah

Tråkigt att höra att du har det lika jobbigt men skönt att man inte är ensam :?
Man blir riktigt ledsen, trött och frustrerad och jag vet ju att han så kart också känner detta.

Hade varit skönt om vi kunde stötta och ge råd till varandra?!

Du som har lite erfarenhet av att pumpa, jag måste pumpa då jag har mjölkstockning(nu igen) i det fyllda bröstet och det är som en sten.
Ska jag tömma bröstet eller bara pumpa minimalt?
Känner mej helt maktlös inför alla problem :cry: och just amningen är ett riktigt gissel och det gör mej väldigt ledsen, massa hormoner som spökar med mitt humör här tror jag just i samband med amningen...

Varför gav du flaska just till kvällen och hur gjorde du då med bröstet, gjorde det inte jätte ont att hoppa över ett mål? ( jag har ju ont redan innan och det spänner något fruktansvärt)
Våra små är ju nästan på dagen lika gamla, jag undrar hur ser dina dagar ut? Följer du schema?

Sorry, att det blir en uppsats varje gång jag ska skriva men jag har så många frågor.
Det känns lite mer hoppfullt när det finns någon att bolla med.
Tack för att ni orkar bry er :heart:
Prins Alfred född 040711
hannah

Inlägg av hannah »

Hej igen! Jag har bara tillgång till iphone denna helgen. Nu är den snart urladdad och jag har inte laddningsmöjligheter förrän jag sitter i bilen i morgon. Men då ska jag svara längre. Skickar kanske pm istället. Eftersom våra ungar är lika gamla vore det extra kul att dela erfarenheter, men en del svar på dina frågor hittar du i min tråd "Nyfödd tröttis".
Ha det bra så länge!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Det låter som om du har det väldigt kämpigt just nu men det blir bättre. Kan du inte fortsätta att pumpa så du slipper ha ont och sen ge flaska om du tycker det funkar bättre. Vad tycker du? Tillslut måste ju brösten minska mjölken tycker jag. Jag har så svårt att råda dig i detta. Det gör ju ont i början när mjölken ska minska men det brukar ge sig på några dagar.

Nan 1 är det du ska använda. Min första dotter hade jag det väldigt kämpigt med med amningen. Väldigt såriga bröstvårtor länge. Fick äta penicillin tillslut. Jag hade så ont, så ont. Hon sög och sög på kvällarna. Hade nog ett enormt sugbehov. Hon suger mycket fortfarande på tummen. Jag ammade henne ca 5 månader. Tvåan sög inte lika mycket. Jag hade bestämt mig innan att inte kämpa lika mycket. Jag ammade ca 4 månader. Båda hade väldigt svårt att komma till ro på kvällen och jag var så trött men det ordnade upp sig vid 3 månader.

Gick sedan över till välling. Då blir dom mätta och goa :wink:

Kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

Ursh vad tråkigt det kan bli ibland. Peppningskarm :heart: OM du har mjölkstockning så pumpa ur. det är det som hjälper liksom. Stå gärna i varm o go dusch så släpper det lättare. Eller lägg vetevärmare över innan. Det kan vara svårt för liten att äta om det blir för spännt. Så man kan behöva pumpa ur lite först så liten kan få tag. Annars är liten oftast effektivare på att äta än när man pumpar.

Anledningen till att man ofta flaskar på kvällen är att mjölken då är lite blaskigare. PÅ fmär den som bäst varför man ofta fyller på med morgonmjölk på kvällen för att riktigt komma upp i mättnad inför natten. Sen om man får mer mat kan det ta ett tag innan det mörks på sömnen. Det tar liksomett tag innan liten greppar att det finns mat så tålamod och mata på. :wink:

lycka till

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"