På måndag fyller min lilla son 2 månader.
Alfred är mitt första barn och aldrig hade jag kunnat föreställa mej den första tiden som så jobbig som den varit.
Alfred är ett riktigt matvrak och med förespråkade fri amning har jag fullständigt blivit fastkedjad i soffan. Han har ätit mellan 1-2 timmar i stöten med ca 1,5 h mellanrum.
Han har skrikigt i princip all sin vakna tid och varit en väldigt olycklig bebis
Hatat att ligga i vagnen, skrikigt sig igenom promenader och alla sovförsök som inte varit i famnen eller i selen på magen.
Han har sovit i min säng med liggande amning nattetid. Både BB och sedan vänner har talat om att det är det absolut bästa
Jag har följt de råd jag fått på BVC och av andra runt omkring mej men utan att det blivit bättre.
Och vad vet jag?? Jag har aldrig varit mamma förut. Hur ska jag veta hur man gör??
Har insett att detta bärandes på lilla Alfred är fullständigt ohållbart och vi behöver båda få ett bättre liv på alla sätt.
Jag vill att han ska vara glad, utvilad och tillfreds!
Har försökt att på egen hand ta reda på vad som är fel och hittade så hit
Barnaboken kom på posten i fredags och jag kan inte läsa den fort nog.
Jag har genast förstått att han får förlite sömn och att det inte funkar att sova 10 min här och 5 min där...
Han har fått sova på mage
Jag har gjort ett schema, flyttat ner i vardagsrummet och soffan så att jag kan vagna och börjat med buffning och idag även ramsat.
Känner att jag kanske går lite för fort fram då jag använder alla verktygen?
Skulle behöva lite feedback och hjälp att besvara en del frågor jag har...
Någon som har tid?
Kan jag vagna för hårt? är lite orolig då han studsar där han ligger... men är jag för mjuk i rörelserna skriker han bara högre.
Får jag mota bort skrik genom att vagna eller måste jag vänta på att han faktiskt blir riktigt ledsen innan jag börjar? ( då han vaknar i sovstunerna)
Det går ju lättare att få honom lugn om jag börjar vagna när han är på gång att bli riktigt upprörd men inte har kommit dit än.
Jag har ramsat 4 "sov så gott, lugnt och tryggt" varje gång jag behöver vagna, är det rätt att stå vid vagnen och ramsa eller hur gör jag?
(Lånade ramsan av Tors mamma tror jag, tyckte den passade väldigt bra)
Får man ha samma ramsa dag som natt?
Är han riktigt ledsen vid läggning ( alltid dagtid) så buffar jag innan jag börjar vagna. Gör även detta ibland då han vaknar för att lugna. Tycker verkligen att buffningen funkar. Det får honom oftast lugn.
Får man kombinera vagning och buffning? Han är inte för liten för att buffas?
Schemat är följande
8-9 vaken
9-10.30 sova 1,5h
10.30-12.30 vaken
12.30-14.30 sova 2h
14.30-16.30 vaken
16.30-17.15 sova 45 min
17.15-20 vaken
20-08 sova natt ( nattmål kl 1 och 4)
Ser detta bra ut?
Tidigare har han ätit iallafall 4 gånger under samma klockslag nattetid så det är en klar förbättring sedan i Lördags.
I natt vaknade han kl 24 men vagnades till söms och jag väckte honom kl 1 för mat. Likaså fick jag väcka honom till 4 målet. Sedan vaknade han 3 gånger till efter det men vagnades till söms snabbt =D> Härligt! Han fick den bästa natten på 7 och en halv vecka!!
Han vaknade (skrek mycket ihärigt) kvart i 8 och jag vagnade 5 min och sen tog jag upp honom.
Får man göra så eller måste han ligga kvar till 8?
Är det någon ide att somna om en kvar före man ska upp?
Eller måste man hålla stenkoll på minuter för att detta ska funka?
Har massa mer frågor men detta är vad jag kan komma på nu...
Är det någon som orkar ge mej lite råd så är jag så tacksam!
Ebba