2-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MamMalin

2-åring

Inlägg av MamMalin »

Hej forumet, nu vet vi föräldrar varken fram eller bak med lillkillen! Han äter fint, sover 11,5+1,5 och har dagar med mycket utevistelse och social delaktighet där han uppmärksammas och uppskattas. Han är en pratglad, omtänksam och mycket fysisk solstråle. :heart:

Under de senaste månaderna har han blivit mer och mer "gangstrig" :shock: . "Gangstrigheten" kan få uttryck på olika vis, tex hoppa på kattens svans, slå på sin lillasyster 6mån, spotta på golvet, kasta mat, hacka med bestick i bordet mm. Detta görs "med glimten i ögat", dvs helt planerat. Vi föräldrar har reagerat med "hoppsan" och visat rätt beteende (klappat katt och lillasyster, visat hur man håller besticken osv) med handen om handen. Vad gör vi för fel eftersom "gangstrigheten" bara ökar? Är han tillräckligt stor för en annan sorts hantering av att detta inte är rätt? Några gånger har det blivit "paus i spjälisen med rolig leksak" för att alla ska hämta andan. Detta har funkat väldigt bra - men det känns inte rätt att sätta det i system utan det är väll tänkt som en sista utväg? Senaste veckan har gangstrigheten blivit mer raffinerad - kommer som ett "uttalat hot" istället, tex kan han med ett flin säga "-Panga Bea!" och titta på en förälder som liksom han själv vet att det han menar är att slå sin lillasyster.

Puh... :? Känns som det går åt fel håll. Vi vill kunna stå på fast mark innan trotsen kommer (för jag gissar att gangstrigheten inte har med trots att göra...eller?). Har ni några goda råd?

Tack på förhand!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
helamig

Re: 2-åring

Inlägg av helamig »

Hej! :D

Känner igen det där. Kanske inte att hon uttalar det innan men mer "bus" Har också känt ibland att nån mer konsekvens än visa hur man gör behövts. Men jag tycker nog det lugnat sig lite eller iaf att det går i perioder. Nej gör bara saken värre. Här har det varit si och så med social delaktighet så när vi fått det det bättre tycker jag det verkar som om hennes "beteende" blir bättre. Kan ni göra mer utmanande saker? Svårare, mer komplicerat?

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin

Gangstrig 2-åring

Inlägg av MamMalin »

Tack helamig för ditt svar! Läste precis din 2-årings-tråd och vägde mellan att trådkapa och att skriva vidare här...vi sitter ju i samma båt du och jag :wink: :heart:

Skulle gärna vilja få lite fler råd om hur vi hanterar "gangstrigheten". Ibland kan lillkillen efter att vi "visat hur man gör" bryta sitt beteende med säga att han vill gå och sova. Borde vi föräldrar haka på en "tvättstjälpning" i spjälisen då? Självklart vill vi ju helst förebygga. Har blivit svårt med den sociala delaktigheten då han vägrar hjälpa till med det han redan bemästrar. Att jag låtsas inte veta hur man gör köper han inte...trots måga minutrar teater!

Tacksam för råd!
Kram
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!
För mig låter detta som en säker 2-åring som måsta tillämpa lite sen förtrots innan han släpper taget och behärskar världen igen. :wink:

Sängdump är bra när man själv känner att irritationen kommer krypande och behöver en paus. Men ta det också ett steg vidare - fin-förvisning tänker jag på här. Dvs ta handen om handen och säg trevligt och lugnt med lite varnande att "ojdå, då får ju lillasyster ont, man klappar SÅHÄR.." och så handen om lilla handen osv. Två gånger kan man göra så, sen tar man upp och säger. "Ojdå, då får du sitta i sängen tills du är redo att klappa fint igen" och så bär man UTAN ORD till sängen, oavsett reaktion från juvelen/gangstern. Sätter i sängen och säger "Säg till när du är färdig." och GÅ, pilla med något hörbart i närheten, angränsande rum etc. Så fort protesten är över sticker man inte huvudet ohc frågar om han är färdig? Får man tystnad eller t om ett leende tillbaka vet man är det är färdigt, tar då upp som om inget hänt och går till nästa punkt - precis osm sängdumpen, fast lite mer markerat och utan muta. :wink:

Och glöm inte paktandet...! :shock: Oj, så viktigt nu... "Ja, visst ser det ut som att man kan göra si eller så, men HÄR gör man så eller si..." Visa och leda, lära och hjälpa.

Uppmuntra social delaktighet till nya områden, gärna ute om det går, när ni handlar (Ester älskar att trycka på gröna knappen när mammas kort skall användas etc), ansvara för kvitton, handlingslappar, stoppa i påsar, hålla lätta påsar osv osv. Kratta, sopa och gräva ute, rensa, klippa gräs om man bor i hus. Plocka grenar eller varför inte slänga något i en papperskorg som någon annan slarver glömt efter sig... :shock: :roll: :wink: - om det inte är nåt äckligt så försåsss.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
helamig

Inlägg av helamig »

Tack Anna för förvisning light. Jag har känt att det faktiskt behövts något mer än klappa fint.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tack Anna! Håller med helamig...förvisning light är nog precis vad vi behöver.

Fortfarande osäker inför spott-gangstrigheten...det brukar gå till så här: Lillkillen äter massa mat-gott! Sen tycker han att han är färdig med ätande (det svänger på en halv sekund här). För att raskt få uppmärksamhet spottar han övertydligt på golvet. Vi har visat på en väg ut, dvs var man får spotta (i handfatet).

Vad göra?
:arrow: Är det bästa att förebygga genom att när jag tror att han ätit färdigt säga tack för maten och lyfta ner honom ur barnstolen? (själv har man ju inte ätit klart då utan får en fortfarande matintresserad lillkille i knät)

:arrow: Om man inte lyckas förebygga, utan spottet har landat på golvet, känns det ju som en belöning att lyfta ner honom...borde vi förvisa light då?

:arrow: Skulle det funka att ta bort bygeln från barnstolen (stokke) så han själv kan hoppa ner när han är färdigäten eller är han för liten för att bestämma detta själv?

Nu ska jag träna mig i paktandet och läsa de fina pakt-trådar som finns här på forumet...behöver läsa dom igen känner jag!

Kram
Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Min egen 3 stegs raket.... :D

Är du färdig?, kan man fråga.

Jaha, då kan du torka upp spottet.

Vart spottar man? Jasså i handfatet, skall vi gå dit och prova?

Sen städar man upp efter sig. Detta görs om så kräves med handen om handen samtidigt som man ojar sig över hur rent och fint det blir.

Sen är man klar och får gå.

Alltså, spotta har en konsekvens. Man får torka upp efter sig.

Inte förvisas i första hand anser jag då det då blir ett "straff". Men går det inte att torka upp efter sig, ja då kanske man behöver fundera på saken på sitt rum. När man är klar kommer man och torkar upp under samma ojande om hur fint det nu blir.

Sen får man gå.

Hemma hos oss får man lämna bordet så fort man är klar, eller om man beter sig på ett oacceptablet vis. Man är välkommen tillbaka om man kan vara trevlig, som sig bör vid matbordet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Supersvar från TorsMamma, som vanligt! :heart:

Detta kör vi MYCKET här hemma och har gjort länge, super. Förvisning är ett krisverktyg. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tackar för supersvar, kanoners med en tydlig taktik!
Det är åt hållen som vi försökt oss på...men...måste fråga lite till här så jag känner mig hundra på hur vi hanterar spottandet. Under själva spottandet - ska vi bara "ignorera" eller ska vi köra på "hoppsan, inga problem då får du torka sen" eller "hoppsan, nej men oj vad tokigt, spottar gör man i handfatet"? Behöver lite övertydlighet här för att mota osäkerhetsvargar :)
Tack igen för all hjälp!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Man säger OJDÅ, en olycka typ.

Man spottar ju i toaletten, typ. Kom så går vi och övar.

Nu får vi torka upp så det blir rent och fint igen.

När man upplyst om detta i typ en vecka. så ändrar man och säger...

OJDÅ!
Vart spottar man? I toaletten så klart. Jättebra, kom så spottar vi.

Sen torkar vi rent och fint igen. ÅÅÅÅhhhhh.... så bra och rent det blev nu.

Så vet du inte VAD du skall säga, då säger du alltid OJDÅ! Då har du tid på dig att bestämma vad som händer näst. Han kanske själv vet vad han skall göra?

Hur skall vi nu göra kan man ju fråga, efter ett tag.

Visst kan du byta ut mot handfat. Vi hade toalett, för man är lite för kort för att nå handfatet bra. Smaksak.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Vi har hanterat spottandet hyfsat som du beskriver...så vi är redan där att när spottandet börjat och vi sagt ett OJDÅ! svarar lillkillen med "Spotta handfatet" och ett :D . Torka gör han också. Det finns smidig pall - inga problem att nå handfatet, men han sitter dock fast i barnstolen. Kanske borde bygeln bort så han kan gå från bordet när han anser sig klar? Tror att hela kruxet är att han tar till spottandet för han vill från bordet. Kanske skapar vi föräldrar ett problem som egentligen inte finns? :roll: Två år gammal - då kanske man får lämmna bordet när man vill...det är kanske här vi ska skapa nya friska rutiner :wink:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"