Ska jag "kura på nytt"? Hjälp mig!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HelBoB
Kontakt:

Ska jag "kura på nytt"? Hjälp mig!

Inlägg av HelBoB »

HEj,

efter 3 katastrof nätter så har jag inatt chansen till bättre boende och nästan eget rum, så NU behöver jag hjälp.

2 nätter har jag tagit upp henne skrikande. Inatt lyckades jag få henne lugn, men fick kramp i benen och var tvungen att ta upp henne (men hon var i princip tyst då efter buffning). Efter att jag tog upp henne så gick det INTE lättare att söva henne. Pappan tog över också ett tag, men till slut när inget funka så la jag helt resolut ner henne i sängen igen (1,5 timmar senare) och sen buffade jag tills hon var tyst och sen sov hon inom 5 minuter. Nu VET jag att hon inte skriker mindre bara för att jag tar upp henne!! (Om jag inte ammar förstås, men det VÄGRAR jag att återgå till- det funkar ju inte alltid heller.)

:?: :arrow: Inatt när - fel jag menar OM - hon börjar skrika igen, hur ska jag göra. Senaste tre nätterna har hon vaknat runt 12-tiden, ganska snart fått en kraftfull och bestämd (men vänlig) ramsa (då jag märkt att hon inte somnat om) och sen har jag avvaktat. Ibland har hon tystnat för att börja igen. Efter ca 15 minute står det klart att skriket INTE avtar, och då har jag försökt olika saker. Ramsning (funkade dåligt),Solfjädern (funkade i förrgår, men inte igår), buffning (funkade igår, tveksam till att det kommar att accepteras igen).

:?: Hur ska jag göra inatt?
:arrow: Bara använda ramsan?
:arrow: Ge besked med buffning tills hon tystnar som jag gjorde dag 1 (detta trot jag kan funka)?
:arrow: Ge besked påminnelse med minimal buffning och mer ramsa som jag gjorde dag 2?

Jag behöver HJÄLP!!

OBS - jag förstår vilket NÖT jag har varit de senaste nätterna som inte varit mer tydlig mot min dotter, men jag vill inte ge upp!! Hjälp mig...

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja, du får "kura på nytt" men om sanningen ska fram :wink: så har du ju inte kurat "på riktigt" ännu - :idea: därav det haltande resultatet!

:idea: Jag tycker absolut att du ska öva upp ramsan till fullländning och sedan solfjädern vid verklig kris. Det fungerar så fort du har attityden på rätt plats och tror på det själv! När hon känner din säkerhet i ditt handlande blir hon lugn. När du velar velar hon också. Hon "accepterar" allt du själv tror på - hon tror att du vet hur det går till i denna världen och tar tacksamt emot säkra besked. Och du vet ju - eller hur :wink: ?

:idea: Hon tystnar ju redan på ramsan och det är ett bra tecken :thumbsup: ! När hon sedan börjar igen så drar du ännu tydligare ramsa - punktsättande - och då ska hon tystna snabbare - om du ramsar ordentligt. Om du tycker att hon inte "lyssnar" så får du använda ramsan med ordentligt magstöd så pass att du är säker på att ramsan går in! Jag brukar säga att ramsan är en fjärrstyrd buffning/ tillrätta läggning/solfjäder. Du ska ha den känslan i ramsandet som om du vore där inne hos barnet och "verktygade". Du kan utföra "verktygandet" i luften för dej själv - då brukar det bli tydligare hur man ska ramsa. Så här kan det se ut under några vändor men snart har hon fått nog med besked och blir lugnad av ramsan.

:D Lycka nu till - det här fixar du!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

MAmmut Maria, du är en ovärderlig tillgång på detta forum.!!

Ramsa blir det. Klart jag kan få henne att höra mig.

Ska jag ramsa GENAST när hon börjar låta på natten eller ska jag vänta lite för att se om hon klarar att somna om själv utan ramsa?

Samma sak med när hon börjar igen efter att ha tystnat första gången. Ramsa GENAST eller avvakata lite?

Otroligt mycket tack för att du svarade så snabbt!!

/Helena

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack för fina ord; det gör mej så glad!

:idea: Jag tycker att du ska ramsa genast -vid första pipet. Där kan du behöva övertyga med ramsan x8 i ett par omgångar så att hon inte ges en chansa att "skrika upp sej". Avvakta sedan och se vad som händer. Går hon upp i tonart så ramsar du "ner" henne och avvaktar igen då hon dämpat sej. Bekräftelseramsa när hon tysnat. På med ramsan (än mer övertygande) om hon "går igång" på bekräftelsen eller om hon börjar skrika på nytt efter att ha varit tyst. . Denna gång kan du förmodligen trappa ner till ramsan x4 men då ska det vara ord och inga visor :lol: ! Därefter avvakta igen, ramsa "ner" henne om hon höjer tonarten och bekräfta när hon tystnat. Som sagt - det kan bli några vändor på detta men kör på. Detta är nybörjarfasoner :wink: men jag anser att ni är nyböjare eftersom du gått en massa steg tillbaka genom att ta upp och greja. Därför får du börja om från början igen - inget fel i det alls!

:idea: Detta är alltså första natten. Redan natt nummer två så gör du baksteg. Du ger dock en ramsa vid första uppvaknandet á la ovanstående scenario. Men redan natt två så kan du låta henne höja tonart utan att du ramsar "ner" henne. Avvakta och se om hon klarar det själv - att gå ner i tonart och tystna - då bekräftar du. Går hon igång på det så ramsar du "ner" henne igen, avvaktar och ser till att hon fixar att tystna själv. Här kan du givetvis få dra en ramsa eller två under "avvaktandet" om du känner att det behövs. Det är viktigt att ramsan är "din" och att ramsandet är "du" - så att det hela blir levande! Därför är det egentligen omöjligt att säga "gör si - gör så". Det ska komma från dej själv och situationen och inte från Lathunden, AW eller mej - om du förstår vad jag menar. Man måste göra kuren till sin egen och vara trygg i det hela. När jag ramsar de mina så inte tänker jag "jaha - nu ska jag ramsa x4 och avvakta" osv. Nej, det sitter i ryggraden - ungefär som att cykla! Men när man råder och beskriver kan det bli väldigt"statiskt" i beskrivningen - jag hoppas dock att alla förstår att man måste gå på känsla med instruktionen som grund!

:idea: Tredje natten så ger du en ramsa x 4 vid första uppvaknandet - riktigt övertygande och punksättande. Sedan avvaktar du in i det längsta att ramsa! Bekräfta när hon tystnat och då borde hon vara van vid ramsandet och inte gå igång på bekräftelsen. Därefter bakstegar du så pass att hon ges tillron att somna själv om hon vaknar fler gånger. Avvakta alltså då hon vaknar till och se vad som händer. Ramsa i nödfall! Om hon vaknar under vargtimman så ramsar du dock vid första pipet! Detta för att det just då behövs iom att vargtimman är lite "svår". Punktsättande ramsa direkt och sedan avvakta gäller alltså från 05 och frammåt. Dessförinnan avvaktar du!

:idea: Natt fyra hoppas vi att du är i hamn och då gäller det att hon får vakna och tjoa om hon vill men det är först vid KRIS som du ramsar! Jag hade dock ramsat vid vargtimmans första pip för att underlätta omsomnandet.

Hu, det blev långt men jag hoppas att det hjälper! Öva gärna olika sorter ramsning på dagen när ingen hör dej :wink: :lol: ! Det hjälper mycket att öva för då har man stunsen inne när det behövs på natten!

:D Det var mina tankar och tips. Lycka till nu!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hej igen,
tack för dessa mycket konkreta tips. Det ska inte bli så svårt att följa dina råd tror jag.

Ett problem kvarstår.

Vi är fortfarande på resande fot och kommer att spendera de följande 4 nätterna på tre ställen. Två nätter hos svärföräldrar - stort hus, ramsning på hög nivå = OK. Sen en natt hemma=OK. Sen är det nyårsafton hos kompisar, och då har vi alternativet att åka hem runt 2-tiden, eller stanna över hos våra vänner. Om vi stannar över kan jag nog se till att jag får ett eget rum i bottenvåningen. Åka hem mitt i natten känns olämpligt mitt i detta.

Dottern sover i resesäng, och eftersom det är mörkt i sovrummet så tänker jag som så att miljön är densamma var hon än är. Intrycken är många under dagarna, men hon är en fröjd på dagtid oavsett var vi är.

Jag vill köra järnet från i natt, och tror det kommer att funka. Alternativet att vänta nyårsdagen känns inte bra för jag har ingen bra mitt-i-natten-process att ta till som funkar, och sen börjar jag snart jobba (huva) så då blir det tuffare.

Att ställa in nyårsafton är inte ett alternativ.

/Helena

HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Glömde en sak...
hon har blivit supertäppt i näsan verje natt nu (dels av gråten, men även av att hon är något förkyld eller nåt), och hostar och snuvar lite, men jag ser inte detta som nåt hinder, bör jag det? Hon är hes när hon skriker på natten så ibland får hon inte fram mycket ljud alls. Ingen feber och pigg i övrigt.

Förhoppningsvis behöver det inte bli så stora protester dock, bara jag är tydlig med ramsorna.

Har köpt närspej, men det behövs väl inte på natten. Hon suger inte på tummen och ligger för det mesta på mage, men snurrar runt lite. Erfarenheter här? Många verkar använda nässprej på natten, men det känns som om det skulle störa henne väldigt mycket just i denna process..

/Helena

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Var - när - hur du kör kuren spelar ingen roll bara du har attityden och känner dej obehindrad att ramsa när det behövs. Känner du den säkeheten så är det bara att tuta och köra!

Jag brukar ge näsdroppar när de lägger sej; vid snuva. Det brukar hålla snoret i schack hela natten.

:shock: Man hallå! Nu har du ju en mitt-i-natten-process att ta till :lol: !!!

:P Ge ditt bästa i natt så är du långt kommen redan imorgon natt - det ska ju gå frammåt!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Tjabba,

japp - tuta och köra.

Näe, jag har ingen ANNAN mitt-i-natten-process att ta till, så alternativet att vänta tills vi kommer hem är helt enkelt inget alternativ.

Tusen tack. Ser med spänning fram emot natten faktiskt. Tokigt va!
/Helena

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tokigt?! Nej, snarare helt RÄTT attityd :thumbsup: !
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Superdeppad :-(

Det gick inte. Jag kunde helt enkelt inte med hjälp av ramsan få henne att lugna sig. Till slut blev det ledset skrik och efter en dryg timme tyckte jag det fick vara nog. Jag vet inte om mitt modershjärta är känlsigt, men jag kan inte helt gå emot min instinkt.

Läggning gick utmärkt. KL 23 kom ett uppvaknande och ramsning gav direkt svar och hon somnade om. kl 01:30 vaknade hon och då gick det åt pipan. Jag var VERKLIGEN PEPPAD , hade övat ramsningen,läste igenom dina tips Mammut ungefär hur många gånger som helst. Kände att jag lät så övertygad som jag bara kan vara

Jag tror det blev lite föör mycket ramsning denna gång, men jag ville gå på tipset att hon inte skulle få skrika upp sig. Nu känns det dock som om hon är försöksperson på för mig som ska lära mig ramsa ordentligt, och det känns inte bra.

När jag till slut gick in för att göra solfjädern blev hon heltokig och till slut tog jag upp henne (igen) -då tystnade hon direkt. Sen fick hon mat av mig och sen la jag ner henne i sängen när hon somnat (runt 03:00 ) och hon sov som en stock till kvart över sju då jag fick väcka henne.

JAg VILL verkligen få till det här, men jag börjar (tyvärr) tvivla på mina ramsningskunskaper. Vill inte "försöka" mer på lilla dottern just nu känns det som.

Känner mig lite neråt men måste ändå hitta lite glädje. Somna 20:00 utan gnäll och sova till 07:15 med bara ett riktigt uppvaknande är trots allt inte så illa.

Mammut jag behöver din hjälp igen när jag känner mig redo igen (och när vi kommit hem till vårt eget hus och vanliga rutiner igen tror jag...). Hoppas jag kan få återkomma trots "nederlaget" i natt...

HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hej igen,
jag kanske ska ta bort mitt sista inlägg nu när jag sett att du länkat till denna tråd från andra håll :-) Kanske inte så bra med mitt skräpresultat.
Å andra sidan kanske det får andra att vara ÄNNU mer beslutsamma och peppade inför sina omkurningar...
/Helena

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du får gärna återkomma - jag kan inte göra mer än att råda. Kuren kan du bara själv ta hand om - på ditt sätt. Mitt råd till dej är att se på sömnen och att somna om på ett osentimentalt sätt - som sig bör! Skippa dramat, helt enkelt :wink: . På natten sover man - punkt slut liksom.

:idea: Är inte våra barn "försökskaniner" på det mesta? Att tillverka och föda fram, amma, att byta blöja på, mata, rapa, få på kläder, sätta i bilstolen, köras i vagnen, mätas och vägas, ta på skor, ha på konstiga mössor och knöliga overaller osv i all oändlighet. Att få dem att sova ingår också och sitter i Mammutgenen om man bara släpper fram den och tror på sej själv och sitt barn. Att sova är nog det minst konstiga vi lär våra försökskaniner - förlåt - barn :lol: !

:roll: Ibland förvånas jag över att det "enkla" och naturliga i livet blivit så svårt. Det är mer naturligt att lära bebisar att fara under vattenytan på babysim än att lära dem att sova :shock: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"