Tack för fina ord; det gör mej så glad!

Jag tycker att du ska ramsa genast -vid första pipet. Där kan du behöva övertyga med ramsan x8 i ett par omgångar så att hon inte ges en chansa att "skrika upp sej". Avvakta sedan och se vad som händer. Går hon upp i tonart så ramsar du "ner" henne och avvaktar igen då hon dämpat sej. Bekräftelseramsa när hon tysnat. På med ramsan (än mer övertygande) om hon "går igång" på bekräftelsen eller om hon börjar skrika på nytt efter att ha varit tyst. . Denna gång kan du förmodligen trappa ner till ramsan x4 men då ska det vara ord och inga visor

! Därefter avvakta igen, ramsa "ner" henne om hon höjer tonarten och bekräfta när hon tystnat. Som sagt - det kan bli några vändor på detta men kör på. Detta är nybörjarfasoner

men jag anser att ni är nyböjare eftersom du gått en massa steg tillbaka genom att ta upp och greja. Därför får du börja om från början igen - inget fel i det alls!

Detta är alltså första natten. Redan natt nummer två så gör du baksteg. Du ger dock en ramsa vid första uppvaknandet á la ovanstående scenario. Men redan natt två så kan du låta henne höja tonart utan att du ramsar "ner" henne. Avvakta och se om hon klarar det själv - att gå ner i tonart och tystna - då bekräftar du. Går hon igång på det så ramsar du "ner" henne igen, avvaktar och ser till att hon fixar att tystna själv. Här kan du givetvis få dra en ramsa eller två under "avvaktandet" om du känner att det behövs. Det är viktigt att ramsan är "din" och att ramsandet är "du" - så att det hela blir levande! Därför är det egentligen omöjligt att säga "gör si - gör så". Det ska komma från dej själv och situationen och inte från Lathunden, AW eller mej - om du förstår vad jag menar. Man måste göra kuren till sin egen och vara trygg i det hela. När jag ramsar de mina så inte tänker jag "jaha - nu ska jag ramsa x4 och avvakta" osv. Nej, det sitter i ryggraden - ungefär som att cykla! Men när man råder och beskriver kan det bli väldigt"statiskt" i beskrivningen - jag hoppas dock att alla förstår att man måste gå på känsla med instruktionen som grund!

Tredje natten så ger du en ramsa x 4 vid första uppvaknandet - riktigt övertygande och punksättande. Sedan avvaktar du in i det längsta att ramsa! Bekräfta när hon tystnat och då borde hon vara van vid ramsandet och inte gå igång på bekräftelsen. Därefter bakstegar du så pass att hon ges tillron att somna själv om hon vaknar fler gånger. Avvakta alltså då hon vaknar till och se vad som händer. Ramsa i nödfall! Om hon vaknar under vargtimman så ramsar du dock vid första pipet! Detta för att det just då behövs iom att vargtimman är lite "svår". Punktsättande ramsa direkt och sedan avvakta gäller alltså från 05 och frammåt. Dessförinnan avvaktar du!

Natt fyra hoppas vi att du är i hamn och då gäller det att hon får vakna och tjoa om hon vill men det är först vid KRIS som du ramsar! Jag hade dock ramsat vid vargtimmans första pip för att underlätta omsomnandet.
Hu, det blev långt men jag hoppas att det hjälper! Öva gärna olika sorter ramsning på dagen när ingen hör dej

! Det hjälper mycket att öva för då har man stunsen inne när det behövs på natten!

Det var mina tankar och tips. Lycka till nu!