Träning 2011!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Re: Träning 2011!

Inlägg av anna »

:D
Härligt jobbat allihop!
En liten extra applåd till LindaVega! :o 14 cm i midjan och 10 över rumpan!! =D> =D> =D>

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Umm 'AbdurRahmân

Inlägg av Umm 'AbdurRahmân »

Hej!
Jag hakar väl också på så småningom..
efter att genomgått mitt dagliga tyngdlyft - gravida magen, hehe..
Men undrar om jag kan steppa på maskinen lite lätt trots att jag är gravid? (mån 8 )
Eller ska jag vänta? :|
Var ju sååå inne på att träna precis innan min grav. #-o
Bild
Storasyster -08
Lillasyster I -10
Lillasyster II -11
BF 131009
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack anna :lol:

Har fortsatt mitt upplägg med att träna tre dagar, vila en dag osv

Denna vecka har det blivit fem pass
mån: springa 7.8 km
tis: ME nr 1
ons: vila
tors: styrka nk
fre: pw 1 h 10 min
lör: intervall 20/40 i 20 minuter
sön:vila

Jag märker att jag blir extra hungrig när jag tränar. Tycker att det är jättesvårt att veta om/hur mkt man ska öka maten. Inte för mycket, men jag fixar inte att vara hungrig. Känner av detta mest styrkedagarna. Då blir det lätt ett extra mellis innan läggdags. Jag äter ju (ganska liberal) LCHF men fyller på med snabba kh efter styrka (banan o keso t ex)

Jag har lättare att gå ner i vikt när jag INTE tränar än när jag tränar. Vad är era erfarenheter?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag är inte rätt person att svara på viktfrågor, tyvärr.... :cry: Har fortfarande samma 10 extrakilon som i början av tråden trots rätt ambitiöst tränande och hygglig kosthållning, i och för sig med bättre och sämre perioder. #-o Men jag känner igen det där med att man blir hungrig av att träna, så om du löser gåtan vill jag absolut veta hur! :lol:

Jag har bara fått in två pass den här veckan, men å andra sidan har jag också börjat köra barnen till dagis i cykelkärra - och det är TUNG träning, 1h45 min i veckan med typ 50 kg last.... :shock:
Onsdag: jogging typ 7 km
Fredag: Power 1h, vilket visade sig vara gruppträning med skivstänger.... :shock: Jag har fortfarande ont överallt.... :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Denna vecka var mässvecka med arbete till 02.00-02.30 på nätterna inför mässan, samt långa dagar stående på hårt betonggolv under mässdagarna fre-sön... Efter mässdagarna har jag kraschat i soffan och inte haft någon ork kvar...
MEN, innan mässan lyckades jag få ihop 3 pass. Sämre än vanligt, men jag är ändå nöjd med det!

Mån: Poweryoga 45 min
Tis: Joggade 5 km
Tord: Joggade 5 km

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jag är nöjd med viktnedgången sedan jul (även om det är lite kvar) Nu när jag har kommit igång med träningen efter sommaren skriker magen efter (mer) mat. Vikten står still, och första veckan gick jag t om upp lite (kanske vätska) Funderar på att dra ner lite på träningen och fokusera på målvikten först och sedan när jag är viktstabil öka på träningen igen. Jag tränar ju inte primärt för att gå ner i vikt, snarare för att bli stark och må bra + att det ger mental styrka.

Hur tänker ni kring kost/träning/vikt?

Jag äter (liberal) LCHF med bra fett, mycket protein och kh i form av grönsaker och lite mejeri. Inget gluten (nästan) Äter 1-2 fria måltider i veckan, där det kan bli lite vad som helst, t om godis el glass. Vin fre-lör 1-2 glas. Funkar bra att gå ned i vikt på med lite portionskontroll (dvs det går inte ösa på obegränsat med mat trots LCHF, som vissa påstår) Jag mår fantastiskt bra på kosten, sällan blodsockerfall, jämn mättnad osv, men nu blir det större portioner helt klart. Känns lite surt att stanna av när man kommer igång med träning...

hmm :-k
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Vad härligt Linda med så stora förändringar i måtten :D . Jag tror man mera ska tro på måttbandet än på vågen. Speciellt som du också tränar mycket styrka. Muskler väger mera än fett.
Jag följer ingen speciell diet. Behöver inte gå ner i vikt. Men jag har minskat på kolhydraterna. Har fått bra tips från Olgas blogg om kosten. Jag minskar på kolhydraterna efter lunch. Äter havregrynsgröt, ägg och grovt bröd/knäckebröd med skinka till frukost, till lunch t.ex makaronlåda(med fullkornsmakaroni), mellanmål kan vara keso/kesella med frukt/bär, middag kött/fisk med grönsaker, keso,bönor, och till kvällsmål oftast samma som mellanmål. Mycket protein och av kolhydaterna väljer jag bra kolisar. Fullkornspasta och så. Efter träning(styrka) tar jag en proteindricka+en halv banan. På veckoskuten äter jag nog något gott, godis, glass, vin, eller ost och baguette. Men mitt sötsug har minskat massor sen jag började äta mera protein. Kan inte äns äta så mycket godis som förr, börjar snabbt må illa :wink:
Hur äter ni andra?

Veckans träning, 5 pass

må: styrka ök 30 min+plankor
ti: backträning 25 min+plankor
ons: styrka nk 20 min+plankor
to: kettlebell 20 min+plankor
sö: intervall 20/40+plankor

Och så har jag cyklat lite. Drar också cykelvagn med två st 17 kg barn. Det är tungt :) Nöjd med veckan :)
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag mår bra! När jag känner efter tycker jag att jag är piggare och starkare i kroppen sen jag började träna, och då har jag ju inte hållit på speciellt länge.

Nu har jag ökat på dosen något;
Mån; box-pass 75 min på FoS
Ons; cirkelgym 75 min på FoS

Sen fick jag som uppgift av min träningscoach, som fortfarande är sjukskriven, att göra en övning varje dag tills vi träffades igen och den gjorde jag väl i fem dagar och sen förträngde jag den totalt.
Men nu har jag bestämt mig för att göra den varje dag, misstänker att det är bra för mig och att det var därför jag skulle göra det.

Jag ligger på rygg men uppdragna knän och fötterna på golvet, trycker ner svanken mot golvet 20 gånger. Sen sträcker jag ut ena benet och för det upp och ner 20 gånger och försöker trycka svanken mot golvet så gott det går. När jag gjort detta med ena benet gör jag likadant med det andra.

Så det har jag gjort nu både lördag och söndag.

Önskar jag hade lite pengar för då skulle jag köpa Kettlebells, det är ju jättebra träning som man kan göra hemma. Får använda mig av ungarna än så länge. Ska lägga till någon övning som jag kan göra varje dag också.

Jag äter förresten allt. :oops: Men jag gillar inte läsk, dricker inte det alls och äter väldigt lite godis. Lite glass slinker det ner ibland och mycket av Pappans goda hembakta bröd.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
tis: hela kroppen på gym
sön: crosstrainer samt hela kroppen på gym med lite extra benövningar
samt många promenader i veckan

Jag brukar väga mig varje morgon (när jag inte är gravid). Det är ett rätt så bra sätt att få överblick över orsaker till viktförändringar. För mig brukar det bli en uppgång efter helgen som jag sedan ser till att jobba bort innan nästa helg. Jag blir också hungrig av att träna på gymmet. Jag ser till att dricka extra mycket vatten och äter gärna ägg eller banan, nötter och torkade tranbär efter träningen. Havregrynsgröt med torkade aprikoser, russin och kanel till frukost är ett måste för mig, som gör att jag håller mig mätt länge. Jag följer ingen speciell diet, försöker äta sunt och undvika godis & läsk, och var nöjd med min vikt. Jag håller med om att måttbandet kan säga mer än vågen om man har förändrat kroppssammansättningen mycket.

Grattis till din förändring LingaVega! Jag tror att man kan nå platåer i en viktnedgång som tar lite tid att ta sig över. Variera träningen, se till att varje pass är en utmaning och ge utrymme för kroppen att återhämta sig, så ska du se att det lossnar igen.

Vad skoj, SusanD, att du upplever en skillnad när du tränar!
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
chokladkaninen

Jo, om det här med vikt, mått, mat etc: jag vill revidera mitt tidigare påstående om att jag har kvar samma 10 extrakilon som när tråden började. Det är nog inte helt med sanningen överensstämmande eftersom jag då var ganska lik Barbapappa i figuren - och allt som oftast även ganska missnöjd med att se ut så. Nu ser jag betydligt mer balanserad ut, tycker jag själv, och är betydligt mindre missnöjd. Jag har ju dessutom tagit mig runt diverse motionsutmaningar under året och inte haft några större problem med mina extrakilon när jag har åkt skidor, cyklat eller simmat. Nu när jag joggar känner jag dock att det vore skönt att inte släpa omkring på dem.... :mrgreen:

Så vad tror panelen - hur problematisk är eg en viss övervikt? Som visserligen är en övervikt även formellt, men som inte syns - så mycket - och inte stör - så mycket. Jag tror att mitt problem delvis är att det inte känns värt besväret att hålla i en diet för att bli av med den, men samtidigt funderar jag ju lite på de skönhetsvinster och eventuella hälsovinster som kunde följa med att faktiskt nå idealvikt.... i alla fall för mina stackars benhinnor. :wink:

Hej, förresten, Umm 'AbdurRahmân! :D
Småträna lite kan man säkert göra även i 8:e månaden om man mår bra, men man kanske ska välja nån träningsform där det inte är så besvärligt att ha tyngdpunkten så långt fram? :mrgreen: Själv har jag gillat yoga och promenader, och vattengympa har jag hört om också.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Först. Bra jobbat tjejer :thumbsup:

Och JA. Jag har fått resultat, och visst säger måtten mer. Men ändå så ser jag så tydligt hur mycket trögare det går när jag tränar hårt. Ska öka på protein ännu lite mer de dagar jag styrketränar. Det blir man ju MÄTT på.

Jag har också lärt mig mycket från Olgas blogg om kost. Jag ser alltid till att fylla på med snabba kh i kombination med protein efter styrka, väntar minst en timme att äta efter ett intensivt intervallpass t ex. I övrigt äter jag mer lågkolhydrat än vad hon förespråkar. Hon känns mer GI.

chokladkaninen: jag kan inte heller hålla någon diet (fast nu kanske lchf är en diet i mångas ögon) Jag kan inte vara hungrig och jag tror inte på förbud. Det måste vidare vara långsiktigt och inte en quick-fix i en månad eller två. Jag kör efter 80/20 och tillåter mig själv både godis, glass och vin ibland. Jag behöver det för att inte bli fixerad eller att känna mig misslyckad de gånger jag äter en påse godis. Då är det bara att fortsätta som vanligt dagen efter. Ren psykologi. Däremot är det inte alls konstigt eller svårt att ta bort vitt mjöl och socker i vardagen. Det är ju bara skräp och inget som kroppen behöver. Tycker att du ska ta fasta på hälsovinsterna om du har svårt att motivera dig i övrigt. För mig var det utseende som mer och mer har gått över till hälsa (fast målvikten gäckar mig så utseendefaktorn finns ju kvar, helt klart)

Kram
Linda
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Nu ha rjag börjat få in känsalan av behov av att röra mig i kroppen blir rastlös och vill ut och springa.
Underbart. :D
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Nu har jag sprungit midnattsloppet. Precis hemkommen. ska duscha. :D
Två underbara tonåringar

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Nu fick jag resultatet. 1:09:59 på en mil och i genomsnitt 7 minuter per kilometer. Det var ett regnigt och stundtals halt Göteborg.
Jag är nöjd med mig själv och samtidigt peppad att springa något lopp igen och då förbättra resultatet och då ha 6 minuter per kilometer. :D
Två underbara tonåringar

chokladkaninen

Hurra, vad bra, Inger! :D

Gratulerar! =D> =D> =D> =D> :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"